Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

John,

Ik bedoelde het niet kritisch, natuurlijk kun je beter "iets" doen. Ik heb in mijn omgeving nog niemand kunnen polsen voor dezelfde ideeën en ben dus erg benieuwd naar je ervaringen.

Bij lange na niet iedereen heeft ruimte en mogelijkheden heeft om bijvoorbeeld verwarming aan te passen, alternative energie te gebruiken of eigen voedsel te verbouwen. Laat staan dat sommigen het kunnen begrijpen of de vaardigheden kunnen leren.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

Allereerst een lokale burgerwacht samenstellen om het lokaal verworven bezit te vrijwaren ?
Of wordt dat dan toch nog van de (inter)nationale structuren verwacht ?

Nu ben ik wel heel sarcastisch.
:oops:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: Laat staan dat sommigen het kunnen begrijpen of de vaardigheden kunnen leren.
Kort door de bocht: ze zullen moeten. In het boek staat het overigens wat genuanceerder.
Gandalf schreef: Of wordt dat dan toch nog van de (inter)nationale structuren verwacht ?
Lokale overheden gaan een grotere rol spelen, nationale overheid krimpt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door FritsOv »

misschien zou het handig zijn om een communicatie op gang te brengen waaruit duidelijk wordt dat we geen consumenten zijn zoals velen ons willen doen geloven. Dat we baat hebben bij het losgeslagen markt(tucht)mechanisme.
Maar dat we verwerkers zijn van het afval van de economie. In mijn beleving staat de mens als wezen niet meer centraal maar het draaiende houden van de economie waar de mens als slaaf een onderdeel in heeft.
Het is ook niet zo dat politiek nog enig invloed heeft maar dat het grijze circuit achter de politiek bepaald hoe lijnen uitgezet gaan worden.

Als dat duidelijk is kun je ook nieuwe dynamieken ontwikkelen en aanspreken....

My 2ct.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Frits,

Het is zelfs zo ontworpen. 20 minuten.

http://www.storyofstuff.com/international/

Tim
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door penneke »

FritsOv schreef:misschien zou het handig zijn om een communicatie op gang te brengen waaruit duidelijk wordt dat we geen consumenten zijn zoals velen ons willen doen geloven. Dat we baat hebben bij het losgeslagen markt(tucht)mechanisme.
Maar dat we verwerkers zijn van het afval van de economie. In mijn beleving staat de mens als wezen niet meer centraal maar het draaiende houden van de economie waar de mens als slaaf een onderdeel in heeft.
Het is ook niet zo dat politiek nog enig invloed heeft maar dat het grijze circuit achter de politiek bepaald hoe lijnen uitgezet gaan worden.

Als dat duidelijk is kun je ook nieuwe dynamieken ontwikkelen en aanspreken....

My 2ct.
Frits,

Ik denk dat je de vinger op de zere plek legt als je schrijft dat de mens slaaf is van het draaiende houden van de economie. Het lijkt wel of het gros van de mensen zo opgaat in dit grote doel; een nog meer materialistisch ontwikkelde wereld met nog meer technologie, dat ze wellicht niet lijken te beseffen dat dit wel een erg vreemd en niet te realiseren doel is wat moet gaan eindigen in een enorme deceptie. Sommige mensen stellen zichzelf de vraag of dit in stand houden van dit grote doel de functie is van het wezen mens, zijn zich bewust aan het worden van de steeds vreemder wordende maatschappij waar kost wat kost dit grote doel moet blijven gelden om niet met een kater te eindigen. Maar de kater is niet af te wenden indien mensen hun instellingen naar het leven niet veranderen.
Waar ik me moeilijker in vinden kan is het vermoeden dat er een grijs circuit achter de politiek bepaald hoe de lijnen uitgezet gaan worden. Mensen blijven zelf deelnemen aan de maatschappij in deze vorm, en houden daarmee de ontwikkelingen voorlopig in stand. Stel dat een elitaire, verborgen macht de touwtjes in handen heeft, dan kan het in mijn beleving ook haast niet anders of deze verborgen macht komt ook eenmaal ten einde. Dat er nu bijvoorbeeld nog zo'n elite club bestaat die de grote ontwikkelingen in de wereld volledig onder controle heeft, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

FritsOv schreef:misschien zou het handig zijn om een communicatie op gang te brengen...... In mijn beleving staat de mens als wezen niet meer centraal maar het draaiende houden van de economie waar de mens als slaaf een onderdeel in heeft.
Punt is dat de meesten zo gehecht zijn aan een luxe leventje vol gadgets en andere trendy prikkels, dat men het liefste de ogen sluit voor een veranderende wereld. In mijn eigen omgeving tracht ik een communicatie op gang te brengen. Soms lukt dat. Meestal worden de blikken glazig of wordt er de draak mee gestoken. En dat terwijl er steeds meer alarmbellen gaan rinkelen. Damn sheeple...

Je kunt het volk vergelijken met legbatterijkippen die de mogelijkheid krijgen om ook in een buitenren te vertoeven. Het duurt weken voordat ze de kop eens buiten steken, alleen omdat ze het niet kennen. Daarna krijg je ze niet meer binnen....
FritsOv schreef: Het is ook niet zo dat politiek nog enig invloed heeft maar dat het grijze circuit achter de politiek bepaald hoe lijnen uitgezet gaan worden.
Eén voordeel: de rol van de overheid en bijbehorende lobby is post peak een heel eind uitgespeeld. Zie nu maar eens hoe er vast gehouden wordt aan de status quo. Je moet toch aardig geschift zijn om als laatste redmiddel steenkool te gaan gebruiken en als pleister op de wonde de CO2 op gaan slaan. Ik zie dat als een wanhoopsdaad. Pas in 2019 schijnt in Europees verband verplicht alleen nog energieneutraal gebouwd te worden.
Tim schreef: Bij lange na niet iedereen heeft ruimte en mogelijkheden heeft om bijvoorbeeld verwarming aan te passen, alternative energie te gebruiken of eigen voedsel te verbouwen.
Een mens heeft als basisbehoeften nodig: water, voedsel, onderdak en warmte. Waar op dit forum de meeste aandacht naar uitgaat is warmte. Begrijpelijk, want de meeste actieve leden zijn mannen en energie is een mannending. Voor een gezin dat iets wil beginnen voor een duurzame toekomst, is het beter om te starten met voedsel. Die drempel is laag, je kunt zelfs op een balkon groenten kweken. Er is snel resultaat, dus ook motiverend. Ben je zo eenmaal begonnen, dat gaat het balletje vanzelf rollen en kun je je horizon verbreden. Het belangrijkste is om iets te doen, hoe klein ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

Chinezen zijn als ik het mag geloven in het algemeen nogal slim.
Iets dat hier nu gaande is dat de trek naar de steden waarvan altijd sprake is, wat aan het omkeren is.
Men trekt als het mogelijk is weer terug naar de lao jia= geboorte streek op het platte land.
Het leven is er een stuk rustiger en je kan voor nogal :fff wat minder goed leven.
Het meeste voedsel wordt dan ook nog eens zelf verbouwd.
n.b. Jammer genoeg doet men hier niets aan isolatie, maar je kan nier zeggen dat het veel energie kost.
Het is hier nu gewoon 10C binnen en buiten,
d.w.z. gewoon de jas ook binnen aanhouden.
Men houdt van frisse lucht, ramen staan gewoon allemaal open en dat geldt ook voor auto's.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door FritsOv »

@Dutch John
Uit het hart gegrepen! Toen ik 3 jaar geleden verschillende Raadszalen in liep om daar de bestuurders bewust te maken dat ze binnen niet afzienbare tijd niet de keuze zouden krijgen of er kerncentrales zouden komen maar waar die twee geplaatst zouden worden werd ik aangekeken of zagen ze water branden. Nu bellen ze me op.....

Voedsel en met name de voedselveiligheid mag zeker vele malen meer aandacht hebben. Voedsel moet zelfs veel meer aandacht krijgen. Niet alleen om de reden die jij zojuist heel terecht noemde maar vooral ook omdat het de bouwstenen van ons lichaam zijn. Het fout omgaan met ons voedsel heeft gevolgen voor de maatschappelijke kosten op lange termijn mn gezondheidzorg. Dit is dus een verantwoordelijkheid van de eter maar ook van de producent.

En hoe terecht is het, als je bedenkt dat je op een slimme manier heel veel op 1 vierkante meter heel veel zelf kunt verbouwen.

Dutch John bedankt voor je betoog ik was al van zins om een heleboel dingen die ik doe op te geven.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Susanne »

Dutch John schreef:Je kunt het volk vergelijken met legbatterijkippen die de mogelijkheid krijgen om ook in een buitenren te vertoeven. Het duurt weken voordat ze de kop eens buiten steken, alleen omdat ze het niet kennen. Daarna krijg je ze niet meer binnen....
Langzaam van legbatterijkip veranderen in een vrije kip die niet meer naar binnen wil... mooi beeld! Het doet me denken aan de film "La Belle Verte", vertaald als "The Beautiful Green" waarin langzaam steeds meer mensen worden "losgekoppeld" van ons maatschappelijk en economisch systeem. Mooie film! http://www.youtube.com/watch?v=C5CmMm_SRpM (wel slecht ondertiteld, helaas)

Groetjes, Susanne
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Jo,

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... _olie.html

Het loopt me steeds vaker voorbij.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Ter prikkeling en overdenking:

Als fossiele energie de heroïne is, ben ik dan met m'n zonnepanelen, zonneboiler, windturbine en biomassavoertuig een junkie die aan de methadon is?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

John,

Mijn inziens ben jij dan geen junkie, maar een tevreden roker van eigen tuin.

Nou ja, tevreden? Zijn dit de effecten van de Post carbon reader? Ik heb hem net gekregen, maar ben niet zo'n lezer en als dit het resultaat is, stel ik het liever uit tot na de zomer. En dan vol de winterdepressie in :mrgreen:

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

Als ons kat een koe was, konden we ze melken naast de stoof.

Als mijn tante wieltjes had, was het een trotinette (Stevaert).

Altijd oppassen met vergelijkingen en beeldspraak.

G

Maar dat gezegd zijnde, heb je waarschijnlijk overschot van gelijk ...
Misschien moet je je vergasser inruilen voor een paard .. heb je ook nog veel plezier van ...en minder tijd om in de boeken te zitten ...[/
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Oké, tijd om wat pragmatischer te gaan denken. We hebben nu een economie laten groeien, waarbij de hoofdgedachte lijkt te zijn: "waarom zouden we het makkelijk doen als het ook moeilijk kan?"

Neem een simpel ei. Doorgaans gelegd door wat we noemen een kip, samen met enorm veel collega's in een gigantische stal. De stal kan nog redelijk efficiënt gebouwd worden, maar dat lijkt me het enige positieve. De kip heeft een moeder, grootmoeder en overgrootmoeder gehad, alle gefokt op dezelfde energieverslindende manier: transport van broedeieren, het uitbroeden, transport van kuikens, die weer met voer van ver opgefokt worden. Voer dat buiten de vele kilometers ook de nodige bewerking ondergaan heeft en komt van grond die geploegd, ingezaaid, bemest (aardgas!), gespoten en geoogst is mbv dieselolie drinkende machines. De landbouwmachines komen vaak van de andere kant van de wereld en zijn gebouwd mbv van -het wordt eentonig- fossiele brandstof. Het uiteindelijke ei gaat via één of meerdere tussenhandels naar de supermarkt en reist vandaar meestal op benzine naar de keuken.

We eten dus geen ei, maar olie. En met die olie subsidiëren we de complete bedrijfstak. Op zich niet erg als alleen de pluimveesector van fossiele brandstof afhankelijk zou zijn.

Maar het kan ook eenvoudiger. Alleen maar door de kringloop klein te houden. Stel dat de helft van de gezinnen de mogelijkheid heeft om een paar kippen te houden. Voor zichzelf en voor de buurman die dat niet kan. Buurman zorgt wel voor een deel van het voer in de vorm van keuken- en tuinafval en vervangt misschien nog wat sierplanten door kippenvoedsel. Misschien heeft ie zelfs nog een stukje gras om ze te laten scharrelen. Haan zorgt voor nageslacht, broeden en groot brengen kan op de eenvoudige natuurlijke manier. Voer en product leggen slechts loopafstanden af.

Moraal van het verhaal: houd de kringlopen klein. Snij alle overtollige handelingen eraf. Kijk of de resterende handelingen zonder repeterend verbruik van fossiele brandstof kunnen doorgaan. Het is geen kwestie van kunnen, slechts een kwestie van willen. Zoals altijd.

Groet,
DJ
NB. Ik wil de pluimveesector niet in diskrediet brengen. Het handelt slechts om een voorbeeld. Ik had ook een willekeurige andere sector kunnen kiezen.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie