De moeder aller discussies

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

Al het geneuzel over duurzaamheid, ecologie, kernenergie (actueel) is zinloos, als we niet eerst het wereldbevolkingsprobleem en de bijbehorende consumptieproblematiek oplossen. Zo kun je bijvoorbeeld niet vóór een stabiele of groeiende wereldbevolking/consumptie zijn en tegelijkertijd tegen kernenergie.

Los dit probleem op en veel van de huidige "gevolgschade" en "protheses" behoeven niet eens meer een overdenking. 40 jaar geleden werd openlijk over het gevaar van exponentiële bevolkingsgroei gesproken door de man op straat, door politici, ja, zelfs door de Koningin.

Waarom draaien we tegenwoordig om de hete brei heen? Politiek incorrect? Asociaal? Is de afstand tussen de realiteit en de persoon groter geworden? Gaat het ons te goed? Wie dan leeft, die dan zorgt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Chicken Power »

Kort, kernachtig en helemaal waar!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De moeder aller discussies

Bericht door kockie »

Dus nu na CO2 rechten ook kindrechten gaan invoeren die vrij verhandelbaar zijn?

Ik ben het eens met je standpunt, maar zie nog wel enige practische en ethische bezwaren. In crisistijd zijn deze natuurlijk terzijde te schuiven. Probleem als je een 1-kind politiek gaat invoeren onder de huidige (a)sociale omstandigheden is dat de vergrijzing dan natuurlijk een nog veel groter probleem wordt, omdat een steeds kleiner wordende groep voor een relatief steeds grotere groep moet gaan zorgen. Lastig probleem dit.

Er zijn toch al gemeenten met een negatief geboorteoverschot. Zie http://www.zorgatlas.nl/beinvloedende-f ... -gemeente/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:omdat een steeds kleiner wordende groep voor een relatief steeds grotere groep moet gaan zorgen.
De omgekeerde kerstboom. Dat probleem zul je altijd houden bij een "natuurlijk" krimpende wereldbevolking. Het lijkt misschien een niet erg aantrekkelijk vooruitzicht, maar veel andere vormen van krimp zijn veel minder humaan. Denk daarbij aan oorlog, hongersnood of ziekten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Al het geneuzel over duurzaamheid, ecologie, kernenergie (actueel) is zinloos
Nou nee. Met deze waarheid tank jij morgen weer benzine en lever je de vergasser in bij de oud ijzer boer?
Dutch John schreef:Waarom draaien we tegenwoordig om de hete brei heen?
Ik denk dat het ons te goed gaat. Niemand gaat vrijwillig comfort inleveren. En zolang je niet beter weet, of wil weten, is het nergens voor nodig.

En ik zie het probleem van de grijze golf echt totaal niet (buiten het medische aspect). Het grootste deel bezit een groot huis, flink pensioen. Vermogen zat daar, als wij daar nu het gat moeten dichten, wordt het voor ons later dubbel zo erg. Ik denk dat het politiek aangewakkerd wordt en een stuk zelfbescherming is van die generatie.

En het medische aspect van de grijze golf is ook nog eens een groot probleem omdat onze gezondheidszorg langzamerhand een zwart gat aan het worden is. Daar verdwijnt ook veel te veel geld aan zaken en mensen die er niets mee te maken hebben.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De moeder aller discussies

Bericht door deleted »

Wie vindt dat we met teveel zijn, kan misschien helemaal bij zichzelf beginnen?
Alle beetjes helpen?
Het goede voorbeeld enz ?
Dutch John schreef:Al het geneuzel over duurzaamheid, ecologie, kernenergie (actueel) is zinloos, als we niet eerst het wereldbevolkingsprobleem en de bijbehorende consumptieproblematiek oplossen.
Dit zijn twee verschillende problemen.
De bevolkingsgroei voltrekt zich voornamelijk in arme landen.
De consumptietoename per hoofd voornamelijk in de rijke landen.

In de arme landen leven de meeste individuen al heel sober. Ecologisch verantwoord zou je kunnen zeggen. Maar om ecologisch verantwoorde technieken en produkten te ontwikkelen die de levensstandaard individueel verbeteren hebben zij meestal niet de middelen. Het minste wat we hier in het rijke Westen dan kunnen doen met onze rijkdom is die ecologische technieken en produkten ontwikkelen. We zíjn rijk, we hebben de vrije tijd én de middelen, dan is het onze verdomde morele plicht om er iets mee te doen.
Gaan wachten tot Azië en Afrika hun bevolkingsexplosie gaan beheersen is een slecht excuus om afzijdig te blijven.

Dutch John schreef: Zo kun je bijvoorbeeld niet vóór een stabiele of groeiende wereldbevolking/consumptie zijn en tegelijkertijd tegen kernenergie.
Nogmaals de landen die het "voorrecht" hebben om de hele wereld te vervuilen met radioaktiviteit owv hun persoonlijke "luxe" zijn tot nu toe niet de landen met de bevolkingstoename. Kernenergie is tot nu toe enkel aangewend om rijken te voorzien van nog meer luxe. De toename aan radioaktieve stoffen en milieuproblemen in het algemeen wordt wél geexporteerd daarentegen ...
Dutch John schreef: Los dit probleem op en veel van de huidige "gevolgschade" en "protheses" behoeven niet eens meer een overdenking. 40 jaar geleden werd openlijk over het gevaar van exponentiële bevolkingsgroei gesproken door de man op straat, door politici, ja, zelfs door de Koningin.
De rijke westerse man in de straat , zijn politici en zijn Koningin zijn ook de in de juiste volgorde weergegeven personen wat betreft toenemende verslaving aan rijkdom en luxe en tegelijkertijd in afnemende graad van inbreng tot de produktie van die Luxe. Geen wonder dat zij zich in deze volgorde in toenemende mate zorgen maken.
Een pygmee in de Afrikaanse woestijn die nog niet weet welk voedsel hij morgen gaat vinden maakt zich deze overdenkingen niet.
Dutch John schreef: Waarom draaien we tegenwoordig om de hete brei heen? Politiek incorrect? Asociaal? Is de afstand tussen de realiteit en de persoon groter geworden? Gaat het ons te goed? Wie dan leeft, die dan zorgt?
Groet,
DJ
Belangrijker dan het probleem te formuleren is te beseffen waar we ons zelf bevinden in dit complexe probleem. En bijgevolg wat bescheidenheid aan de dag leggen, ipv snelle en makkelijke posities in te nemen.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 26 mar 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredb
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 nov 2010, 13:13
Locatie: Uitgeest
Contacteer:

Re: De moeder aller discussies

Bericht door fredb »

Dit is niet oplosbaar. Het probleem ligt niet in onze handen maar in de handen van de natuur, ben ik bang. Er is een goed stuk hierover op: http://stijnbruers.wordpress.com/2010/0 ... ke-agenda/

Maar als je daar je door geworsteld hebt dan is deze beschouwing van Georg Carlin zooo goed! We hoeven de aarde niet te helpen, de aarde doet dat zelf wel. Jammer dat Georg 2 jaar geleden overleden is. Als je eenmaal op zijn You Tube publicaties zit dan wil je ze wel allemaal zien. Maar de beste twee zijn naar mijn mening die hieronder en We like war. Oeh dat doet pijn.
http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw

Ik ga gewoon maar door met het zoeken naar en ontwikkelen van lokale en andere energie oplossingen. Anders krijgt ie nog gelijk ook :-)
met vr. groet,
FredB
Recycling is niet wat je weggooit maar hoe en wat je koopt.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Chicken Power »

Zeg Fred, jij hebt nogal wat leeswerk te doen als voormalig(?) marketeer.

Wie is er slechts 5 regels onder deze draad actief?

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=1626

Wees welkom in de wereld zonder gebakken lucht, het is daar nu eenmaal niet alles Nebu wat er blinkt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: lever je de vergasser in bij de oud ijzer boer?
Zou zo maar kunnen. Heb de laatste tijd nogal veel last van voortschrijdend inzicht. De insteek die ik had om destijds het voertuig te bouwen, bestaat inmiddels niet meer.
Gandalf schreef:Wie vindt dat we met teveel zijn, kan misschien helemaal bij zichzelf beginnen?
Het was niet mij bedoeling deze discussie naar de persoonlijke kant te trekken, maar goed, de teerling is nu geworpen. Aan één kant heb ik daar in voorzien. Na mij kan de aarde de wonden, die ik heb toegebracht, gaan likken. In die paar jaar dat ik hier nog verblijf probeer ik mijn kennis te delen. Het is ontroerend een dankwoord te mogen ontvangen van een boerke uit een Aziatisch land die mbv mijn site een vergasser heeft weten te bouwen. Ik ben nu full-time bezig kennis in de breedste ecologische zin nog verder uit te breiden, om ook die te gaan delen. Bovendien hopen we straks een klein zelfvoorzienend boerderijtje achter te laten. Degene die bereid is om later ons bejaarde achterste af te vegen, mag het hebben.
We zíjn rijk, we hebben de vrije tijd én de middelen, dan is het onze verdomde morele plicht om er iets mee te doen.
Daar heb je helemaal gelijk. Daarom wil ik ook een discussie aanzwengelen. Toch is het vreemd, dat men er veertig jaar geleden meer mee bezig was dan nu.
Belangrijker dan het probleem te formuleren is te beseffen waar we ons zelf bevinden in dit complexe probleem. En bijgevolg wat bescheidenheid aan de dag leggen, ipv snelle en makkelijke posities in te nemen.
Het spijt mij als ik wat ruw om mij heen schop. De materie ligt kennelijk tegenwoordig erg gevoelig. Zou dat komen omdat we in de westerse wereld een (westers) mensenleven een hogere waarde zijn gaan toekennen en tegelijkertijd afgestompt zijn door de media, zodat ellende uit verwegistan niet meer aankomt? En dat tegenwoordig blijkbaar alles met geld kan worden afgekocht? Dus ook een schuldgevoel? Altijd weer dat verdomde geld....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De moeder aller discussies

Bericht door nck »

Dutch John schreef: Het spijt mij als ik wat ruw om mij heen schop. De materie ligt kennelijk tegenwoordig erg gevoelig.
Dit is wel het allerlaatste waar je je druk om moet maken.
Alle genoemde constateringen kunnen wel ongemakkelijk zijn maar dienen wel benoemd te worden
Gandalf schreef:We zijn rijk, we hebben de vrije tijd én de middelen, dan is het onze verdomde morele plicht om er iets mee te doen.
En toch is er veel onbehagen.
Een zeer groot deel van deze rijkdom en middelen wordt door de boven ons gestelden afgeroomd en ingezet voor activiteiten van zeer bedenkelijk allooi. Dit afromen wordt dan zo goed mogelijk gemaskeerd zodat het de meesten niet eens opvalt. Om een voorbeeld te geven, wanneer op ons maandelijks salarisoverzicht alle kosten zouden worden vermeld, dus ook het complete werkgeversdeel, zou menigeen zich achter de oren krabben over de belastingdruk.
Ik zou er nog vrede mee kunnen hebben wanneer deze middelen daadwerkelijk zouden worden ingezet voor onderzoek en ontwikkeling van serieus ecologisch verantwoorde energiebronnen en technieken.
Maar het is de schijnvrijheid in ons land die dat belet. Alles is tot in detail gereguleerd en gecontroleerd. Een echte heilstaat.
Nieuwe techniek moet vanuit een ruwe onvolmaakte versie kunnen evolueren naar een zekere vorm van perfectie. En niet de kop worden ingedrukt omdat het bij aanvang niet aan de gestelde regels voldoet. Rudolf Diesel's eerste motor haalde ook geen "tier - 5"
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: De moeder aller discussies

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:
Gandalf schreef:Wie vindt dat we met teveel zijn, kan misschien helemaal bij zichzelf beginnen?
Het was niet mij bedoeling deze discussie naar de persoonlijke kant te trekken, maar goed, de teerling is nu geworpen. Aan één kant heb ik daar in voorzien. Na mij kan de aarde de wonden, die ik heb toegebracht, gaan likken. In die paar jaar dat ik hier nog verblijf probeer ik mijn kennis te delen. Het is ontroerend een dankwoord te mogen ontvangen van een boerke uit een Aziatisch land die mbv mijn site een vergasser heeft weten te bouwen. Ik ben nu full-time bezig kennis in de breedste ecologische zin nog verder uit te breiden, om ook die te gaan delen. Bovendien hopen we straks een klein zelfvoorzienend boerderijtje achter te laten. Degene die bereid is om later ons bejaarde achterste af te vegen, mag het hebben.
Het was evenmin mijn bedoeling het persoonlijk te spelen. Het is een discussie/probleem die/dat hier wel vaker genoemd wordt.
Maar als een toch niet onverdienstelijk (en dan druk ik mij nog zwak uit)forumlid het de 'moeder aller discussies' noemt, mocht ik toch even tegengas geven? Ik vind namelijk ook, zoals elke zinnig persoon ,dat er teveel mensen op de aarde rondlopen. En dat dit er niet toe zal bijdragen de milieuproblemen de baas te worden ...
Maar dit is niet zozeer het probleem in het rijke Westen. Laten wij nu onze problemen maar eens eerst aanpakken ipv die van anderen aan de schandpaal te nagelen.
Een evenwichtigere lokale economie. Die minder spilzuchtig is en in evenwicht met zijn omgeving, dat zouden we hier moeten realiseren.
Vergeet ook niet dat opkomende economiën zich graag spiegelen aan het rijke westen. Onze normen en waarden graag copiëren en als streefdoel stellen. Ook in die zin zou het bevorderen van een ander levensideaal en een andere omgang met mens en milieu ook een niet onbelangrijk signaal en voorbeeld kunnen zijn naar nieuwe economiën.
En zoals je je oude dag beschrijft, dat is iets (en ik persoonlijk ook hoop)dat meer in een lokale ecologische economie zal terugkomen. Maar in het verleden ,en misschien toekomst, was dit een functie die over de generaties werd vervuld in familieverband. Daarom zie ik ook niet direct voor mezelf een tegenstrijdigheid in het ecologisch gedachtengoed en het hebben van kinderen ...

Dutch John schreef:
We zíjn rijk, we hebben de vrije tijd én de middelen, dan is het onze verdomde morele plicht om er iets mee te doen.
Daar heb je helemaal gelijk. Daarom wil ik ook een discussie aanzwengelen. Toch is het vreemd, dat men er veertig jaar geleden meer mee bezig was dan nu.
Klopt maar de rijke jaren '60 waren waarschijnlijk de top qua koopkracht hier in het Westen. Het was toen byzonder gemakkelijk om idealistisch te zijn.
Vandaag de dag zijn jongeren véél afhankelijker van de economie, afbetalingen enz. Een huis verwerven met één inkomen is bijvoorbeeld niet meer mogelijk.Vrije tijd heben ze amper.Werk is steeds vaker op grote afstand. En alle sociale voorzieningen zijn in steeds hogere mate geïnstutionaliseerd. Ook de economische en politieke macht is meer verschoven naar de bedrijven. Hetgeen allemaal verdere vervreemding in de hand werkt. Ook de bevolkingspyramide zag er heel anders uit. De babyboomgeneratie was er massaal. En in de reactieve leeftijd. Jeugd is sowieso idealistischer.
Die bevolkingsverdeling heb je nu bijvoorbeeld in de magreb-landen. Dat is daarginds nu ook een belangrijke factor in het huidige reactie/revolutie-vermogen van de bevolking daar.
Dutch John schreef:
Belangrijker dan het probleem te formuleren is te beseffen waar we ons zelf bevinden in dit complexe probleem. En bijgevolg wat bescheidenheid aan de dag leggen, ipv snelle en makkelijke posities in te nemen.
Het spijt mij als ik wat ruw om mij heen schop. De materie ligt kennelijk tegenwoordig erg gevoelig. Zou dat komen omdat we in de westerse wereld een (westers) mensenleven een hogere waarde zijn gaan toekennen en tegelijkertijd afgestompt zijn door de media, zodat ellende uit verwegistan niet meer aankomt? En dat tegenwoordig blijkbaar alles met geld kan worden afgekocht? Dus ook een schuldgevoel? Altijd weer dat verdomde geld....

Groet,
DJ
Jij bent wel de laatste die ergens spijt voor moet uitdrukken. Maar je hebt wel een eigenaardige mix van het meest idealistische streven te koppelen aan de meest pessimistische toekomstvisies...
Niet dat dat ongegrond of onmogelijk is, maar het is een houding die bij veel mensen ook een gevoel geeft van. "Het maakt allemaal niet uit. We zijn hier maar even. Het gaat allemaal naar de blksem. Laten we er maar eens goed van profiteren en na mij de zondvloed...
Daarom kijk ik liever naar je daden dan naar je woorden. En dat heeft niets te maken met het waarheidsgehalte van die woorden, maar alles met mijn gemoedstoestand en motivatie om er blijven voor te gaan ...


G
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: De moeder aller discussies

Bericht door penneke »

Dutch John schreef:als we niet eerst het wereldbevolkingsprobleem en de bijbehorende consumptieproblematiek oplossen.
De moeder aller discussies; ik vraag me hardop af of deze formulering de titel toe mag doen komen. Misschien zouden de woorden "wereldbevolkingsprobleem" en "consumptieprobleem" vervangen kunnen worden door "wereldbevolkingsgraad" en "de mate van omgang door de mensen met haar omgeving"; op voorhand wordt uitgegaan van een 'probleem', maar of het een probleem is ligt aan de manier van benaderen. Persoonlijk voel ik meer een verwantschap met: "Wat is de structuur van het leven? Hoe wikkelt deze structuur zich dan af?" als een soortement van Moeder aller discussies. Aan de hand van een soortement van 'beginpunt', beginbesef kunnen ontwikkelingen dan aanschouwd worden en kan er door mensen, welke deze structuur begrijpen (wat dat overigens ook moge zijn) waardig naar gehandeld worden.

Dat de enorme bevolkingsexplosie omkeert (en daarmee ook de 'consumptie'); door verwarring, door ziekten, of door andere omstandigheden is misschien een realiteitsbesef voor mensen welke een bepaalde structuur in het leven menen te herkennen. Hetgeen niet te keren is, er kan enkel waardig mee omgegaan worden. Dat we een grote wereldbevolking hebben (en nog steeds toenemend) vind ik geen probleem, Ik ben me echter wel bewust van een mogelijk veranderende situatie waarbij de bevolkingsgraad verandert en probeer dat waardig te ondergaan. Misschien delf ik zelf immers wel het onderspit, maar ook dan is het aan mezelf om dat als 'probleem' te zien of als een waardig gedragen besef door begrip van de structuur der dingen, de hoedanigheid van het leven.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:Maar je hebt wel een eigenaardige mix van het meest idealistische streven te koppelen aan de meest pessimistische toekomstvisies...
Touché. Daar loop ik de laatste tijd steeds op vast. Het is een soort onmacht. Enerzijds een persoonlijk idealistisch en duurzaam streven, terwijl de wereld doordendert in een doodlopende straat. Een doorlopende straat waarvan ik eerst dacht, dat die nog verschillende zijstraten zou hebben, maar hoe meer harde cijfers ik tot mij neem, hoe pessimistischer ik word.
De persoon tegenover de wereld. Een wereld waarvan het nabije, lokale deel ons voor gek verklaart. En vooral dat doet pijn. Want dit is wat ik wil:
Gandalf schreef: Een evenwichtigere lokale economie. Die minder spilzuchtig is en in evenwicht met zijn omgeving, dat zouden we hier moeten realiseren.
Nader beschouwd is deze topic is een zinloze discussie. Hoe graag ik de dingen in wereldperspectief wil bekijken, als persoontje kun je toch alleen wat voor je eigen omgeving betekenen. Voorlopig betekent dat: je eigen ding doen, vooral geen boodschap uitdragen in de eigen omgeving en hier m'n frustraties afreageren. Daarvoor mijn excuses.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De moeder aller discussies

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Het is een soort onmacht
Die onmacht is zo herkenbaar! Ongeacht op welk vlak je het projecteert.
Dutch John schreef: Een wereld waarvan het nabije, lokale deel ons voor gek verklaart. En vooral dat doet pijn.
Went wel, maar ga niet op een podium staan. Een krantdikte is ruim voldoende om met kop en schouder boven de massa uit te steken.
Low profile, zie het als een guerrilla tactiek. Heeft ook z'n charme.
Dutch John schreef:Nader beschouwd is deze topic is een zinloze discussie.
Bullshit!!

Je verwoordt een expliciete mening die wel eens door meer mensen onderschreven word dan dat je zelf in de gaten hebt.

Dutch John schreef: Hoe graag ik de dingen in wereldperspectief wil bekijken, als persoontje kun je toch alleen wat voor je eigen omgeving betekenen. Voorlopig betekent dat: je eigen ding doen, vooral geen boodschap uitdragen in de eigen omgeving en hier m'n frustraties afreageren.
Nou en? Vele kleine overwinningen maken 1 grote. Je frustraties kwijtraken is gezond. Ook dat kan op een forum, niets mis mee. Ook hier is sprake van voortschrijdend inzicht, we onderrichten elkaar en zetten elkander weer met de beide beentjes op de grond.
Dutch John schreef: Daarvoor mijn excuses.
Schei daar eens mee uit, wil je?
Ik hoop/wil nog heel veel van je lezen
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: De moeder aller discussies

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:[Je verwoordt een expliciete mening die wel eens door meer mensen onderschreven word dan dat je zelf in de gaten hebt.
hear, hear!
nck schreef:
Dutch John schreef: Daarvoor mijn excuses.
Schei daar eens mee uit, wil je?
Ik hoop/wil nog heel veel van je lezen
Dito!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie