Toilet spoelen met regenwater

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Dutch John »

Een uitwijding van een ander topic. Vraag van Albert om een paar foto's van de ombouw van de toiletspoeling van leidingwater naar regenwater.

Antwoord: dat is lastig, want een deel is weggetimmerd. In het vuur van de strijd vergeten foto's te maken. Zal proberen wat uitleg te geven. Te beginnen bij de regengoot. Die liep altijd al verkeerd af en bleef dus gedeeltelijk gevuld staan. Kwam nu goed uit, want een duimse kunststof schotnippel/pilaar is in dit laagste punt geschroefd. Dit eindstuk van de goot afgedekt met een afneembare schuine zinken plaat, geperforeerd met 5 mm gaten. Duimse slang naar de onderkant van een 10 liter emmer. Uitloop aan de bovenkant. Tussenin zit vliegengaas geklemd mbv een ring die uit een zelfde maat emmer gesneden is. Belangrijk: de bovenkant van de emmer een paar cm lager houden dan de goot. Heb je hem een halve meter lager dan is die paar tienden bar druk genoeg om deksel eraf te drukken. Ging nog net goed...

Hoogteverschil tussen verdiepingsvloer en goot is slechts 80 cm, dus vat op z'n kant gelegd. Water loopt er aan de onderkant in. Bovenkant heeft een ontluchting met een slang die boven gootniveau uitkomt. Het water naar de vlotterbak van de wc op de begane grond loopt via een T stuk in de vataanvoer en een gewone tuinslang.

Om nooit zonder water te zitten heb ik nu zolang illegaal een drieweg kogelkraan tussen vlotterbak en voorraadvat gemonteerd. Kan vanuit de WC omgezet worden als het vat leeg is. Dit mag niet van de meneren van de waterleiding. De systemen moeten gescheiden zijn. Het vat dat nu gebruikt wordt leent zich niet voor een vlotterinbouw voor leidingwater. Het vat wat ik erbij ga leggen moet deze functie wel krijgen. Het werkt dan automatisch. Wel moet de leidingwater uitloop altijd vrij blijven van het hoogst bereikbare niveau in het vat.

Hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is. Totale kosten: geen 50 euro.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Tim »

Hey,

Er zijn ook systemen waarbij je een waterzak in de kruipruimte uitrolt. Bij de meesten ruimte zat daar. Dit ga ik doen, mijn goot zit erg laag en mijn huis leent zicht niet voor de zwaartekracht oplossing. Zelfbouw.

Geen ingewikkelde kasten en herriemakers zoals de gemeentes tegenwoordig `duurzaam` aanbieden.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door kockie »

Tim schreef:Hey,

Er zijn ook systemen waarbij je een waterzak in de kruipruimte uitrolt. Bij de meesten ruimte zat daar. Dit ga ik doen, mijn goot zit erg laag en mijn huis leent zicht niet voor de zwaartekracht oplossing. Zelfbouw.

Geen ingewikkelde kasten en herriemakers zoals de gemeentes tegenwoordig `duurzaam` aanbieden.

Tim
Dan heb je wel weer een pomp nodig om het water in de wc's te krijgen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Jan Zonnebrand »

Emmertje?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door kockie »

Jan Zonnebrand schreef:Emmertje?
Iedere keer een emmer water halen door het kruipluik lijkt me ook niet alles...

(en ik ben niet zo die-hard)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Jan Zonnebrand »

kockie schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Emmertje?
Iedere keer een emmer water halen door het kruipluik lijkt me ook niet alles...

(en ik ben niet zo die-hard)
Staat je WC in de kruipruimte of je regenton?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door kockie »

Mijn kruipruimte is verdwenen.... Zand in gestort en beton overheen geflodderd....

Ik reageerde op de post van TIm. Zelf ben ik al begonnen met regenwateropvang; in zoverre dat ik leidingen aan het leggen ben voor regenwater opvang.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door deleted »

kockie schreef: Iedere keer een emmer water halen door het kruipluik lijkt me ook niet alles...

(en ik ben niet zo die-hard)
Een ouderwetse zwengelpomp aan het toiletreservoir monteren? Moet goed te doen zijn. Handpompen kunnen tot 10 m hoog pompen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Tim »

Heren,

Dit is ook een optie. Nu je vrouw overtuigen :mrgreen:

http://www.bootschappen.nl/contents/nl/p4462.html

Tim
wimapon
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2010, 12:11

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door wimapon »

misschien is het leuk om hier te schrijven hoe ik het gedaan heb.
Ik heb buiten 2 vaten van 1000 liter op de beganegrond staan.
de dakgootafvoer loopt via een filterdoek (worteldoek) naar 1 van deze
vaten.
De twee vaten zijn verbonden met een hevelslang.
Het regenwater komt dus in het eerste vat.
In het tweede vat staat een dompelpompje.
Direct boven de wc staat op een plat dak een vaatje van
100 liter.
Hieruit loopt een hevelslang via de ontluchting van de toiletruimte
naar de stortbak... ( inderdaad ook via een 3 weg schakelaar.. met 3 kranen.)
In het 100 litervaatje zitten 2 electrodes, eentje bovenin en eentje onderin.
Een microprocessor kijkt voortdurend of de onderste electrode droog komt te staan.
Als dit zo is schakelt hij de dompelpomp aan tot de bovenste electrode onder
water komt te staan. (ook meet hij of de 1000 liter vaten nog water bevatten.
dit regelsysteem heet "minimummaximum regeling".

Ik gebruik het geheel al een jaar of 5.
Als het hard vriest, moet ik de boel uitzetten, en elk jaar gebeurt het 1 keer
dat de 2000 liter water opgebruikt is.
Er wordt hier ongeveer 100 liter toiletwater per dag gebruikt.
De totale kosten van het systeem incl. kranen was ongeveer 120 Euro.
Dat heb ik inmiddels al terugverdiend.....

Ik ben erg tevreden over het geheel. het werkt prima.

Wim
hotelbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2011, 19:42

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door hotelbeek »

Hoi, ook wij hebben een regewater aansluiting op ons toilet van het gastenverblijf
Daar komt bij dat regenwater zacht is en top voor machines, want daar is tevens een aftakking voor gemaakt
Wij hebben het systeem 2 jaar geleden afgenomen bij rvstotaal.nl in lottum
Super werkend en ik kan het iedereen aanraden. Het beste is om een regenwateropvang te installeren in het najaar. De aarde is dan lekker zacht en je kan op tijd het gazon weer inzaaien.
Je moet goed kijken wat voor capaciteit er nodig is.
Voorlopig hebben we 2 toiletten aangesloten buiten het reguliere waternetwerk.
De reden is dat de regelgeving nog al zwaar weegt. Je mag namelijk niet zo maar een regenwaterterugwinning aansluiten in de buurt van drinkwater.
Neem altijd een overmaat tank. We doen het samen met de buren.
Omdat de tank toen snel vol was hebben we een half jaar later een tweede aan gekoppeld.
Ook dat kan.
succes :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Dutch John »

Hier werkt het systeem nog steeds hufterproof, zonder pompen of kranen. De filteremmer is vervangen door een stevigere blauwe ton van 60 liter. In deze ton zit op de uitgang een frietemmertje geklikt. Emmertje is voorzien van grote gaten en omwikkeld met vliegengaas. Een uitneembaar en uitwasbaar filter. Cradle to cradle pleegt men zoiets deftig te noemen. Totale voorraad water is gegroeid naar 600 liter, genoeg om de meeste droge periodes te overbruggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Tim »

wimapon schreef:In het 100 litervaatje zitten 2 electrodes, eentje bovenin en eentje onderin.
Hallo Wim,

Toen ik nog wel eens een waterzuivering mocht bouwen heb ik wel eens het problem gehad dat er ijzerslib of bacterie groei op de elektroden plaats vond. Als het hoog genoeg komt, maken ze contact met de ander en heb je een valse melding. Was simpel op te lossen door de elektroden af en toe af te borstelen.

@DJ, hoe hou je het water koud? Ivm bacteriegroei.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door Dutch John »

Tim,

Tot op heden nog geen last van bacteriegroei gehad. Kan mij voorstellen dat een hete zomer daar wel toe kan leiden, ook al is het water in een periode van 3-4 weken een keer ververst. Kent iemand een natuurlijke stof om bacteriegroei tegen te gaan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Toilet spoelen met regenwater

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Tim,

Tot op heden nog geen last van bacteriegroei gehad. Kan mij voorstellen dat een hete zomer daar wel toe kan leiden, ook al is het water in een periode van 3-4 weken een keer ververst. Kent iemand een natuurlijke stof om bacteriegroei tegen te gaan?

Groet,
DJ
Penicilline :mrgreen:

Azijn doet het erg goed volgens mij, weet alleen niet in welke concentratie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie