Electrische auto en regels

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Electrische auto en regels

Bericht door kockie »

Als ik over elektrische auto's lees, dan zie ik op allerlei websites dat "deze vrijgesteld zijn van wegenbelasting". Om dit te bevestigen zou ik graag de originele wettekst eens zien. Ik wil weten of dit ook voor zelfbouw oplossingen geldt.

Ik ben er nog niet direct aan toe om aan zo'n project te beginnen, maar het is wel leuke stof om over na te denken als ik weer eens lekker dromerig voor mijn kachel zit...

En weet iemand hoe het met het gewicht zit?

Dan nog een laatste: stel ik zet er een kleine generator is om op lange afstanden de auto bij te laden of om bij gebrek aan een stopcontact te kunnen laden, is de auto dan nog elektrisch te noemen?

De generator drijft dus niet direct de motor aan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Electrische auto en regels

Bericht door frans »

Geniaal.
Ik sloop mijn auto motor er uit, en plaats daarvoor in de plaats een electro motor.
De automotor zet ik op de achterbank en hang daar een generator aan.
Het kost wel wat moeite en kost meer dan het oplevert.
Maar leuk is het wel.
n.b. Mag je de verbrandings motor dan ook gaan stoken op accijns vrije brandstof?
Héé, dan wordt het best wel rendabel.
Succes,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Electrische auto en regels

Bericht door kockie »

Nou Frans, dat was niet helemaal het idee. Ik zou een zogenaamde "plugin hybride" willen maken. Het gros van de afstanden die ik rij (voornamelijk voor m'n werk) is 50 km per dag. Prima te doen met een electrische auto, alleen bij calamiteiten moet ik veel meer rijden, een enkele keer 150 km per dag. Voor deze calamiteiten zou ik dan de brandstofmotor willen gebruiken om een grotere afstand te kunnen rijden. Deze brandstofmotor zou eventueel ook op een aanhangwagen kunnen staan en het hoeft niet de originele motor te zijn. Overigens denk ik dat wanneer je een motor continu op max koppel (=max rendement?) laat draaien om bijvoorbeeld accu's op te laden, dat dan het rendement ook groter wordt.

90% van mijn rijgedrag zal elektrisch gedekt kunnen worden, voor de 10% zal ik misschien een hulpmotor nodig hebben.

Alternatieve brandstoffen heb ik een behoorlijke ervaring mee. Mijn vorige auto (een opel Combo) liep grotendeels op slaolie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Electrische auto en regels

Bericht door Dutch John »

Hallo Kockie,

Gewoon de RDW Veendam bellen als je wat over technische eisen wilt weten. Zij weten ook wat over accijnzen en belastingen, of kunnen je vertellen waar de informatie te vinden/vragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Electrische auto en regels

Bericht door marcovp »

Mijn ervaring met de RDW is dat het erg moeilijk is daar de juiste kennis vandaan te halen. je moet toevallig iemand treffen die het leuk vindt wat je gaat doen en dan mee wil denken, maar ik heb tijdens het importeren van mijn CityEL niet echt het idee gehad dat er veel van deze mensen bij de RDW rondlopen.

Op de website van de 12 ambachten staat inderdaad dat de wegenbelasting is afgeschaft. Op Autobelastingen.nl staat de volgende passage:

Motorrijtuigen met elektromotor
Zo langzamerhand komen er steeds meer auto’s op de markt die worden voortgedreven door een elektromotor. Voor deze categorie auto’s geldt het zogenaamde "nultarief". Voor deze auto’s bent u geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Voorwaarde is wel dat de elektrische energie uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel moet worden geleverd, of door een verbrandingsmotor die kan worden gevoed met waterstof. Heeft u een auto die deels door elektromotor deels door een andere motor wordt voortbewogen dan geldt voor de motorrijtuigenblasting het tarief dat hoort bij de andere brandstofsoort.


Op de site van de belastingdienst kan ik er weer niets over vinden, terwijl er wel andere redenen genoemd zijn voor vrijstelling.

De accu tussentijds bijladen met een generator mag wel, maar dan moet de generator de acculader voeden. Het monteren van een dikke dynamo en zo de accu's laden is voor zover ik weet niet toegestaan als je de auto volledig elektrisch wilt noemen.

Het gewicht is denk ik je grootste probleem. Een goede set accu's om met een gewone auto 50 kilometer te kunnen rijden zorgt er al snel voor dat je over het toegelaten gewicht komt. Dat betekent een nieuwe typegoedkeuring en dat is bijkans ondoenlijk.

Ik denk dat het makkelijker is een Golf Citystromer te zoeken en dan een range extender te maken in de vorm van een aanhangertje met generator. Moet je verder weg rijden, dan hang je de aanhanger achter de auto en kun je grotere afstanden halen. Voordeel is dat je de aanhanger ook kan gebruiken als noodvoorziening als thuis de stroom uitvalt.
2-improve
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:45

Re: Electrische auto en regels

Bericht door 2-improve »

Helaas remt de overheid deze innovatie alweer af :evil: ,ik heb het artikel hierover toegevoegd in de bijlage.

Wij zijn zelf bezig met het ombouwen van een Mercedes SLK 200 :D .

Dit project is stap voor stap te volgen op ons Youtube kanaal http://www.youtube.com/user/2improveelectric
Of via onze website. http://www.2-improve.com

We gebruiken hiervoor een max 60 pk @ 108v Ac motor(voed terug bij afremmen) met bijpassende controller.
32x 3,4v 180Ah lithium ion batterijen van Sky energy met BMS en Zivan lader.
Bijlagen
Overheid remt innovatie af!
Overheid remt innovatie af!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Electrische auto en regels

Bericht door kockie »

Moet er dan weer via Engeland (of België) gekeurd worden?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Electrische auto en regels

Bericht door account verwijderd »

Hier staat het meeste wat je moet weten om
je auto om te toveren tot electrisch voertuig en aan te bieden voor keuring bij RDW.

http://elektromurena.come2me.nl/807762/Berekeningen

In Amerika zijn talloze auto's al omgetoverd en hier hebben ze ook veel info
over de electrische aandrijftechniek.

Waar je o.a. rekening mee moet houden is je stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, verwarming, etc. Dit moet ook omgetoverd worden. Het is niet alleen de motor, maar er komt nog veel meer bij kijken.

@2-inprove,

Bij de film van deel 3, 1.11 minuten valt mij op dat je een armband van staal om hebt.
Is dit voor een betere aarding? grapje.
Leuk project. Wat zijn de specificaties van het electrisch aandrijfgedeelte? En zijn
er al toekomst plannen? Zoals het ombouwen van bestaande voertuigen naar E-kenteken?
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Electrische auto en regels

Bericht door deleted »

De snelste en simpelste oplossing lijkt me iets te kopen zoals hier op ebay een paar dagen geleden. Deze zijn al goedgekeurd. (Dankzij Tim weet ik trouwens nog maar sinds een paar dagen van het bestaan af van deze 106's, idem trouwens voor de Saxo Electrique)

Maar wat gaan de batterijen dan nog kosten? Iemand een idee ?

http://cgi.ebay.de/Peugeot-106-electriq ... 19c301b8cf
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Electrische auto en regels

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
De snelste en simpelste oplossing lijkt me iets te kopen zoals hier op ebay een paar dagen geleden. Deze zijn al goedgekeurd. (Dankzij Tim weet ik trouwens nog maar sinds een paar dagen van het bestaan af van deze 106's, idem trouwens voor de Saxo Electrique)
Mooie link!!!
En de prijs is ook goed.

Ik heb nog een ideetje gekregen vanavond. Je kan de automotor laten zitten en bouwt
deze om naar electrisch. Hoe doe je dit? Je maakt van de cilinders een electronische piezzo motor. De zuiger moet metallisch worden. De cilinderwand is dan de spoel.
Relatief een kleine ingreep.
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Electrische auto en regels

Bericht door deleted »

michel schreef:@Gandalf,
De snelste en simpelste oplossing lijkt me iets te kopen zoals hier op ebay een paar dagen geleden. Deze zijn al goedgekeurd. (Dankzij Tim weet ik trouwens nog maar sinds een paar dagen van het bestaan af van deze 106's, idem trouwens voor de Saxo Electrique)
Mooie link!!!
En de prijs is ook goed.

Ik heb nog een ideetje gekregen vanavond. Je kan de automotor laten zitten en bouwt
deze om naar electrisch.
Michel,

Die 106 is toch al een elektrische auto ?
Het enige wat niet in de ebay-aanbieding zat waren de batterijen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Electrische auto en regels

Bericht door account verwijderd »

Gandalf,
Die 106 is toch al een elektrische auto ?
Het enige wat niet in de ebay-aanbieding zat waren de batterijen.
Klopt.

Ik zit er sterk over na te denken om een auto om te bouwen naar E-kenteken.

Alleen al om de wegenbelasting te voorkomen, de wegenbelasting is het op het moment
pure diefstal. Een wegenbelasingsvrije auto (zogenaamde minder co uitstoot)
met 4 inzittenden verbruikt evenveel als
mijn auto bij dezelfde snelheid. Het verschil is ruim 300 euro in mijn nadeel per kwartaal.

Je kunt je auto omtoveren tot e-kentenken met een rode diesel aggregaat achterin als je
dat zou willen.

Dan is het de kunst om een snelle sportwagen om te toveren tot E-monster.
Een Audi TT quattro staat op mijn verlanglijstje
Verwijderd
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Electrische auto en regels

Bericht door deleted »

Hé Michel,

Waarom bouw je jouw hummer niet om tot de eerste e-hummer? Misschien met aanhanger en steenkool-aggregaat?
--grapje!

Neen, ik denk dat met de huidige stand van zaken een e-auto vooral licht moet zijn en dat is die audi TT ook niet !

Die 106 is toch perfect? Voor tweeduizend euro een e-auto met papieren!
Hoeveel denk je dat het kost om zelf een batterij-pakket in elkaar te knutselen ?
De auto's (e-106 en e-saxo) worden namelijk tweedehands goedkoop aangeboden omdat de speciale maatpak-batterijen ervoor bij Peugeot en Citroën (e-saxo) rond de 6000 euro kosten ...

Als geld geen probleem is dan het goede nieuws:
Een sport e-wagen bestaat al: de Tesla.
http://www.teslamotors.com

En in België probeert men ook terug een oud merk terug leven in te blazen met een hybride sportmodel.
Imperia.
http://www.imperia-auto.be/nl/index.php

G
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Electrische auto en regels

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Waarom bouw je jouw hummer niet om tot de eerste e-hummer? Misschien met aanhanger en steenkool-aggregaat?
--grapje!
Ja, dat zou hem zijn.

Als ik nou is op zoek ga naar een cilinder en cilinderkop van bijvoorbeeld een TT motor.

Dan boor ik de bestaande cilinderbussen eruit.
Plaats nieuwe bussen terug met een piezzo spoel erin. Deze spoel heeft in de hoogte
dan meerdere wikkelingen. Dit net als een lineaire electromotor.
Je hebt dan gelijk een multifuel auto als je de benzine zijde intact houdt. In de cilinderkop
zou je dan kleplichters moeten plaatsen om compressie te voorkomen tijdens electrisch bedrijf.

Zelf zou ik dan voor volledig electrisch gaan. Alle andere troep eruit.
De turbo is nog wel geld waard voor in de autocross.
Hoeveel denk je dat het kost om zelf een batterij-pakket in elkaar te knutselen ?
Ik zou is bij de dealer naar de prijs van een prius accupakket vragen.
Als je er hier een paar van in elkaar knoopt, dat is net zo makkelijk.
Misschien staan er wel een paar kort op de sloop, de remmen deden het soms toch niet?
Die 106 is toch perfect? Voor tweeduizend euro een e-auto met papieren!
Zeker perfect!!

De diesel is nu 1.30 euro/liter
En dan wegenbelasing 100 euro per maand.
Het moet toch een goudmijn zijn voor de staat?

Maar hetzelfde geld voor de energietax op stroom. Eveneens absurt.
Uit mijn hoofd gezegd 21 cent/kwh waarvan 11 cent belasting.
Belasting over belasting is het ook nog is.
Eerst energiebelasting en dan daar de btw nog overheen.
Haha. Valt nog mee dat er geen administratiekosten bij komen a 6 euro.
Verwijderd
Plaats reactie