Warmtebuffer olie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Miglow

Warmtebuffer olie

Bericht door Miglow »

Ik ben momenteel erg bezig met rijden op plantaardige olie en het verwarmen hiervan in het bijzonder. Nu zit ik te denken aan een "warmte-buffer" waarin de warme olie opgeslagen en warm gehouden word op zo hoog mogelijke temperatuur.

Nu ligt het voor de hand om te zeggen, neem een thermoskan en verbouw die, maar een thermos kan is na enkele uren warm van buiten en koud van binnen, anders gezegd, de isolatiewaarde voor de lange termijn valt erg tegen.

De plantaardige olie is optimaal 70 graden, maar na stilstand voor zeg een dag wil ik toch nog wel 40 graden overhouden.

Hebben jullie een idee wat voor materialen ik zou moeten gebruiken om een hoog rendement te halen??

Ik zat te denken aan een vat met een poreuze steensoort erin, die de olie niet vervuild en dan een zeer goede isolatie eromheen. De steen duurt wat langer om warm te worden en zal bij het eerste gebruik zeer langzaam opwarmen, maar wanneer die eenmaal warm is, zal het icm met de isolatie ook lange tijd duren voor die afgekoeld is.

mvg,

Miglow
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Warmtebuffer olie

Bericht door Dirk Bauwens »

Miglow schreef:...een thermos kan is na enkele uren warm van buiten en koud van binnen, anders gezegd, de isolatiewaarde voor de lange termijn valt erg tegen...
Hallo Miglow,

Welkom! Een thermosfles is, voor zover ik weet, het best isolerende medium dat men zich kan indenken. Beter isoleren dan met een combinatie van reflectie en een vacuum zal echt niet lukken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Warmtebuffer olie

Bericht door Dirk Bauwens »

Miglow schreef:De plantaardige olie is optimaal 70 graden, maar na stilstand voor zeg een dag wil ik toch nog wel 40 graden overhouden. Hebben jullie een idee wat voor materialen ik zou moeten gebruiken om een hoog rendement te halen??
Ik vind wat je wil een heel goed idee! Er bestaan ook relatief grote thermosflessen. Sommige, erg goede, worden gebruikt om vloeibare gassen in te bewaren. Andere (zo heb ik er een paar) zijn afkomstig van het leger en dienen om warm voedsel te transporten. Ik gebruik ze om er bijvoorbeeld wijn en yoghurt in te maken :P

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Warmtebuffer olie

Bericht door John Doh »

Miglow schreef:De plantaardige olie is optimaal 70 graden, maar na stilstand voor zeg een dag wil ik toch nog wel 40 graden overhouden.
Begrijp ik goed dat je alleen de bedoeling hebt om warmte in de olie op te slaan? In dat geval heb ik een vraag: waarom wil je daarvoor olie gebruiken? Water heeft een grotere warmtecapaciteit, dus waarom gebruik je dat niet?

Overigens moet ik de opmerking van Dirk ondersteunen: ik weet geen betere isolatie dan het principe van de thermosfles: vacuum met reflectie. Dat principe wordt ook ingezet als de isolatie bijzonder goed moet zijn, bijvoorbeeld bij vloeibare stikstof of vloeibare lucht. In de vacuum ge?soleerde vaten die daarbij worden ingezet zitten zelfs meerdere reflectielaagjes, men noemt dat ook wel superisolatie. Heel goed, maar vast niet goedkoop.
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hij wil niet zozeer de olie als warmteopslag gebruiken, maar hij wil de opgeslagen olie warm houden... Net een iets ander doel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Je hebt gelijk, niet goed genoeg gelezen.
John
Miglow
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2006, 15:54

Re: Warmtebuffer olie

Bericht door Miglow »

Dirk Bauwens schreef:
Miglow schreef:De plantaardige olie is optimaal 70 graden, maar na stilstand voor zeg een dag wil ik toch nog wel 40 graden overhouden. Hebben jullie een idee wat voor materialen ik zou moeten gebruiken om een hoog rendement te halen??
Ik vind wat je wil een heel goed idee! Er bestaan ook relatief grote thermosflessen. Sommige, erg goede, worden gebruikt om vloeibare gassen in te bewaren. Andere (zo heb ik er een paar) zijn afkomstig van het leger en dienen om warm voedsel te transporten. Ik gebruik ze om er bijvoorbeeld wijn en yoghurt in te maken :P

Dirk
Hallo Dirk, als ik dit dus goed begrijp, moet ik richting een dumpstore om een thermoskan op de kop te tikken voor weinig??

Blijft alleen de vraag, vul ik de thermos zelf met hete olie, of vul ik hem af met water, daar een koperen leiding in (gewikkeld) zodat de massa van het water de leiding verwarmd en wanneer de leiding warmer wordt (mbv externe warmtewisselaar) deze weer het water opwarmt??
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Miglow schreef: Hallo Dirk, als ik dit dus goed begrijp, moet ik richting een dumpstore om een thermoskan op de kop te tikken voor weinig??
Mijn grootste thermospotten hebben een inhoud van 30 liter en kostten, enige jaren geleden, ongeveer 100 euro. Ze zijn volledig van roestvrij staal maar zijn legergroen geschilderd aan de buitenkant. Ik denk ook niet dat deze potten makkelijk te vinden zijn.
Miglow schreef:Blijft alleen de vraag, vul ik de thermos zelf met hete olie, of vul ik hem af met water, daar een koperen leiding in (gewikkeld) zodat de massa van het water de leiding verwarmd en wanneer de leiding warmer wordt (mbv externe warmtewisselaar) deze weer het water opwarmt??
De thermos met water te vullen, geeft een aantal voordelen. Het water kan er steeds in blijven en water heeft ook een maximale specifieke warmte, iets wat John reeds zei. Ik weet niet hoe je systeem nu werkt: zit er nu reeds een warmtewisselaar in je brandstoftank?

Dirk
Miglow
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2006, 15:54

Bericht door Miglow »

Er zitten 2 warmtewisselaars in het brandstofcircuit. Een zit op het koelwater van de motor, een wordt electrisch verwarmd met 2x150W gloeibougies. Zolang het koelwater nog niet op temperatuur is, zal de electrische verwarmen en wanneer de gewenste temperatuur bereikt is, zal deze uitschakelen en neemt de koelwater het over.

Ik ga binnenkort toch eens kijken bij de dumpstore, wie weet hebben ze een mooie liggen. De capaciteit hoeft niet vreselijk hoog te zijn, maar 2a3 liter is toch wel wenselijk denk ik.

Zoals gezegd, ik denk dat het mooiste is om de thermos te vullen met water en daar een gewikkelde (kurketrekker) koperen leiding in te doen voor maximaal contact oppervlak. Dan door een gemodificeerde dop de leidingen in en uit laten lopen. De gaten dicht ik dan af met hittebestendige kit (als dat bestaat)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Is het niet nuttig om ook de brandstoftank te isoleren?

Wat de hittebestendige kit betreft: gewone siliconenkit kan heel goed dergelijke temperaturen verdragen.

Dirk
Miglow
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2006, 15:54

Bericht door Miglow »

Dat zou op zich kunnen, maar ik heb de retour van de brandstofpomp weer opgenomen in het verwarmings-circuit, dus de tank warmt niet op. Ik kan het wel isoleren, maar zolang er geen warmte bron in de tank zit, heeft dit weinig nut ben ik bang. Of zie ik nu iets over het hoofd??
chathanky

Bericht door chathanky »

Veel winst zal je niet halen met stenen als buffer. plantaardige olie heeft een warmteinhoud van 2,2 kj/kg en die van stenen zitten op zo`n 840j/kg.

Na omrekenen naar volume komen ze aardig over een en is het verschil nihil.

Gietijzer heeft een grotere warmtedichtheid dan stenen endan zul je er wel wat winst uithalen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Gietijzer heeft een grotere warmtedichtheid dan stenen en dan zul je er wel wat winst uithalen.
Ijzer heeft een specifieke warmte van ongeveer 0,45 kJ per kg en per graad Kelvin. Ijzer weegt ongeveer 8 kg per liter. Dat geeft een warmteinhoud van ongeveer 3,6 kJ per liter, per graad temperatuursstijging.

Water heeft een specifieke warmte van ongeveer 4,18 kJ per kg en per graad Kelvin. Omdat 1 kg water 1 liter is, heeft water een warmteinhoud van 4,18 kJ per liter, per graad temperatuursstijging.

Daaruit blijkt dat ijzer bijna evenveel warmte kan bevatten dan water voor een gelijke inhoud. Het is wel 8 keer zwaarder dan water. Ijzer heeft wel het voordeel dat het niet gelimiteerd is door 100 graden, waardoor het meer warmte kan bevatten dan eenzelfde volume water. Het ijzer moet dan wel niet via water verwarmd worden, maar door iets dat een hogere temperatuur heeft dan het koelwater: de uitlaatgassen. Op die manier zou veel warmte kunnen opgeslagen worden in een klein volume. Met een snel te hoge temperatuur van het blok ijzer zal men ook rekening moeten houden.

Een andere mogelijkheid waar ik nu aan denk, is het gebruik van de smelt- of stollingswarmte. Paraffine smelt in de buurt van 52 graden (die temperatuur heeft het koelwater van een auto wel) en heeft voor dat smelten 147 kJ nodig! Bij het stollen wordt die dus terug afgegeven. De specifieke warmte van paraffine zou 2,9 kJ per kg per graad zijn, dat is ook niet slecht. Paraffine kan op die manier ook meer warmte bevatten dan water, maar zal bovendien, wanneer de paraffine gaat stollen, lang op dezelfde temperatuur blijven, zelfs met warmteverlies! Dat kan water niet op die temperatuur. En waarschijnlijk is 52 graden wel een geschikte temperatuur om mee voor te verwarmen.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Exakte gegevens had ik ook zo niet dirk, maar je hebt er meer profijt van dan beton.

met en smeltpunt werken is leuk en lucratief, enig nadeel is als de temperatuur uit de hand loopt voor iets wat gekoelt moet worden heb je echt een groot probleem.

Als het gaat om een verwarmen tot helpt dit juist wel weer goed en zal de grens niet overschrijden.

Wat wil je het in gaan toepassen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Exakte gegevens had ik ook zo niet dirk, maar je hebt er meer profijt van dan beton.

met en smeltpunt werken is leuk en lucratief, enig nadeel is als de temperatuur uit de hand loopt voor iets wat gekoelt moet worden heb je echt een groot probleem.

Als het gaat om een verwarmen tot helpt dit juist wel weer goed en zal de grens niet overschrijden.

Wat wil je het in gaan toepassen.
Beste chatanky,

Mijn reactie was zeker niet als enige kritiek bedoeld, eerder als aanvulling bij het onderwerp van deze topic: warmtebuffer/olie

Dirk
Plaats reactie