schoorsteen probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

Sinds een aantal weken zijn er bruine vochtplekken op de gemetselde schoorsteen op zolder zichtbaar, het stinkt er ook naar asbak.
De schoorsteenveger zegt dat dit te wijten is aan vochtig hout, maar ik meet het hout, is altijd onder de 20%.

Na een kijkje op het dak bleek dat de afdeklaag van cement is gescheurd, mijn vermoeden is dat daar vocht naar binnenkomt.
Ik zag ook dat de gresbuis slechts een binnenmaat van 120 mm heeft, terwijl de houtkachel 150 en het kanaal 180x180 is.
De trek is prima, maar heeft het zin om de grespot te vervangen door een grotere binnenmaat?
groet,
Erik
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: schoorsteen probleem

Bericht door wouter a »

meten is weten, hierbij is altijd de vraag of de meter gebruikt wordt zoals het hoort.....
Als je een stammetje van je houtstapel pakt en deze meet en je meter geeft 18% aan, dan durf ik er een kratje bier om te verwedden dat deze nog boven de 23% zit.

Je dient het hout dan ook eerst te splijten voorer gemeten wordt, dit wordt vaak fout gedaan.
Het heeft zeker zijn om het kanaal aan te pakken, elke verandering van diameter heeft wervelingen en temperatuursveranderingen. Op het moment dat het te koud wordt zal het er kunnen gaan condenseren.
dit geld in het bijzonder voor vernauwingen aamgezien je daar een werveling in de koudere buitenhoeken hebt.

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Om de oorzaak bij de vochtigheid van het hout te zoeken zou je recent een nieuwe lading hout moeten gebruikt hebben of is het hout dat je normaal gebruikt nat geworden. De vochtplekken zijn er immers vrij plots gekomen...

Condensatie wegens werveling zou toch eerder in de koude decembermaand moeten gebeuren ipv tijdens de eerder zachte weersomstandigheden nu? niet? En wat met vorige winters?

Eerst de scheur eens repareren en dan kijken wat de vlekken doen...
Hoewel een vernauwing van kanaal zelden ideaal is, zou ik de buis in eerste instantie niet vervangen. Tenzij je er nog andere redenen voor hebt.

groet
Wouter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Dag Erik,

Stond hier niet een Prity op? Of is het wat anders geworden?

Buiten de scheur in het metselwerk waardoor water naar binnen treed, acht ik het ook goed mogelijk dat er in de afgelopen periode aardig gestookt is en er behoorlijk condensatie in de schoorsteen is opgetreden. Die dan nu helemaal verzadigd is. Vooral ook je opmerking asbaklucht.

Hoe oud is dat gemetselde kanaal? En hoe is het voegwerk op zolder, steek je daar met een beetje pulken zo een schroevendraaier in?

Groet, Cp
Verwijderd.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

de cementlaag wordt binnenkort vervangen, dus dan zou de gresbuis ook meteen kunnen worden vervangen. Volgens mij is zo'n buis maar 15-20cm lang, hij steekt ook te diep in de schoorsteen naar mijn idee.
De plekken zijn tevoorschijn gekomen tijdens de sneeuw van een maand geleden, maar dat kan toeval zijn. voorheen had ik een kachel met een 125 mm uitgang, sinds oktober een nieuwe kachel en het kan zijn dat de afvoer hiervan (150mm) nu voor problemen zorgt.
Ik heb van bovenaf de schoorsteen geveegd 3 weken geleden, de borstel kwam er wel 'water'nat uit, er zat echter geen smurrie aan of zo. Er staat trouwens wel een trekkap op (firemaster)
Afbeelding

@CP: Een Prity?? dat nooit! :P er zit nu een termatech TT40 op. ik ben idd bang voor condensatie , wellicht als gevolg van lekkage. De schoorsteen op zolder is gestuct, dat is nu wel vochtig. voegen aan de binnenkant weet ik niet, buiten op de schoorsteen zijn ze nog goed. Schoorsteen is uit 1967, maar de laatste jaren pas serieus op gestookt.
groet,
Erik
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Erik,
de afgastemperatuur van die Termatech zal mogelijks een stuk lager liggen dan die van de vorige kachel. Kan deze lagere temperatuur niet (mede)oorzaak zijn voor de condensatie ter hoogte van de vernauwing. Een probleem dat bij een hogere afgastemperatuur gewoon minder zichtbaar was aan de buitenkant van de schouw...
Als je toch de cementering vervangt, dan is het inderdaad makkelijk om ook de buis te vervangen door een wijder exemplaar waardoor de werveling verdwijnt of toch afneemt...

Groet
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 24 jan 2011, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Hallo Erik,

Dat van die Thermatech was mij onbekend; de leverancier verkoopt hem zelfs als HR- Houtkachel!

En geheid dat je met zo een massieve schoorsteen condensatie krijgt! Het natuurkundige spelletje is niet anders dan bij een HR- gasketel, daar heb je ook een geschikte afvoer voor nodig.

Oplossing wordt RVS binnenpijp of flexibel, afstorten met vermiculiet / perliet.

Vreemd dat de leverancier dit niet al bij aankoop voorgesteld heeft! In de brochure staat dat alleen vakhandelaren het recht hebben om deze kachel te verkopen, zodat u zeker bent van optimale informatie en montage……

Zou er een zaak van maken, en de kostprijs voor aanpassing samen delen.

Groet, Cp

Edit: Het materiaal is wel gres, maar geen buis. Gresbuizen hebben een mof- en spie eind (plaatselijk ook wel moer en vaar genoemd). Dit is gewoon een (kort) schoorsteenpotje van gres.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

Oeps, twee zielen en binnen drie minuten de zelfde gedachte.

Groet, Cp
Verwijderd.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: schoorsteen probleem

Bericht door gdelea »

hoe groot is de ruimte waar je kachel in staat.hoe lang is je kanaal. is de kap er na de tijd opgekomen. de kachel heeft een rendement van ongeveer 80 % als de kachel in de ruimte te groot is en je gaat de beluchting dichtzetten. krijg je minder doorstroming,met als gevolg kans op condensatie.dit gebeurt als je afvoergas temperatuur te laag wordt ,dit begint eigenlijks altijd bovenin en zakt steeds verder naar beneden, als je dan ook nog vlak voordat je de naar bed gaat de kachel helemaal vol gooit en hem dan nog verder knijpt, kan je er op wachten,ook die kap kan er nog voor zorgen dat condens water naar beneden drupt. wat ik zou doen om te proberen. hang een bloempot in het andere kanaal als je hem niet gebruikt, verwijder tijdelijk de kap. vuur goed opbouwen met dunne houtjes en zorgen voor meer DOORSTROMING, evt een thermometer plaatsen om te zien of je met genoeg temperatuur stookt,en als je hem niet gebruikt door laten tochten [roet trekt vocht aan].werkt dit niet dan kan er altijd nog een voering doorheen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

gdelea schreef:hoe groot is de ruimte waar je kachel in staat.hoe lang is je kanaal. is de kap er na de tijd opgekomen. de kachel heeft een rendement van ongeveer 80 % als de kachel in de ruimte te groot is en je gaat de beluchting dichtzetten. krijg je minder doorstroming,met als gevolg kans op condensatie.dit gebeurt als je afvoergas temperatuur te laag wordt ,dit begint eigenlijks altijd bovenin en zakt steeds verder naar beneden, als je dan ook nog vlak voordat je de naar bed gaat de kachel helemaal vol gooit en hem dan nog verder knijpt, kan je er op wachten,ook die kap kan er nog voor zorgen dat condens water naar beneden drupt. wat ik zou doen om te proberen. hang een bloempot in het andere kanaal als je hem niet gebruikt, verwijder tijdelijk de kap. vuur goed opbouwen met dunne houtjes en zorgen voor meer DOORSTROMING, evt een thermometer plaatsen om te zien of je met genoeg temperatuur stookt,en als je hem niet gebruikt door laten tochten [roet trekt vocht aan].werkt dit niet dan kan er altijd nog een voering doorheen.
Hallo gdelea,
ik stook de kachel volgens de gebruiksaanwijzing, dus open beluchting en niet te veel droog hout erin. De kachel is 5 KW, mijn kamer/open keuken ongeveer 100 m3, dus ik hoef niet te knijpen. Ik weet dat HR kachels een wat lagere doorstroming hebben, ik begin iig met die vernauwing boven weg te halen.
Er vallen ook regelmatig stukjes roet/creosoot door de pijp via de bovenaansluiting in de kachel, ik vermoed dat die ook van bovenin de schoorsteen komen. Verder levert een NAT stuk hout (experiment) na een paar minuten sissende druppels op de remplaat in de kachel. Lijkt dus toch op te lage doorstroming..

kom er net achter dat een grotere schoorsteenpot niet in het rookkanaal past , dus toch maar kijken naar een flexibele RVS pijp..Is zoiets trouwens zelf te doen?


groeten
Erik
groet,
Erik
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Erik,

ik heb hier zelf een stijf inox kanaal geplaatst met vermiculiet tussen inox en gemetste schouw. Ik neem aan dat een flexibel kanaal minstens even makkelijk is, zoniet makkelijker. Let wel, het is verboden om vermiculiet te gebruiken icm een flexibel inox kanaal, icm een stijf kanaal mag het wel. De reden hiervoor is me onbekend, maar mijn kachelhandelaar wist me dat te vertellen. Nog iemand dat gehoord?

groet
Wouter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Chicken Power »

@Beste gdelea,

Lees de berichten nu eens goed, als het even lukt, probeer eens een paar hoofdletters te gebruiken, en pas dan vooral op voor de “papegaai factor”(algemeen voorkomende en besmettelijke klusidee.nl handicap). Veel antwoorden op je vragen en gedane constateringen staan er al. Gezien je voorbij gaan aan echte inhoudelijke veiligheid dus een beetje overbodig.

Er was al door meerderen benoemd dat het hier om een HR type achtige houtkachel gaat, waarbij condensatie door het hoge rendement zeer te verwachten valt.

Het lijkt mijn zeker geen goed advies (eigenlijk levensgevaarlijk) om een bloempot in het andere kanaal te hangen, nergens is beschreven dat dit kanaal ook onder het beheer van Erik valt. Kan net zo goed van de buren zijn!

De rest van je oplossing kan ik wel begrijpen, het is alleen van geen kanten een echte oplossing.

Je vergeet dat het vergroten van doorstroming in dit geval, zwaar ten koste gaat van rendement. Je bent overmatig aan het ventileren om een hiervoor ongeschikte gemetselde schoorsteen, te laten gebruiken voor een condenserend apparaat.

Dat doe je met een dergelijk gastoestel toch ook niet? Mag ik hopen.

Erik lijkt me goed te stoken, maar wat jij doet is alleen maar symptoombestrijding, terwijl je voorbijgaat aan een kwalitatief goede oplossing, die bestaat uit het aanpassen van de oudere en voor deze kachel totaal ongeschikte schoorsteen.

@Wouter:
Ik zou niet weten waarom dat in Nederland niet mag, wellicht stukje gedwongen winkelnering bij jullie?

@ Erik, vergeet asjeblieft dat verhaal over doorstroming, dat heeft er in een juiste constructie niets mee te maken. Zorg eerst voor een adequaat rookgas afvoerkanaal, conform deze kachel behoeft. Waarschijnlijk zijn de loskomende stukjes roet nog van je vorige kachel, die nu door het condenseren loskomen.

Voor de leeftijd ziet de cementen deklaag er niet echt slecht uit, kijk ook eens goed bij de loodslabbe, die lijkt me in dit geval riskanter qua inlekken.

O ja, ik bedoelde dus de helft van de kostprijs, niet wat men normaal zou offreren.

Groet, Cp
Verwijderd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

Chicken Power schreef:
@Wouter:
wellicht stukje gedwongen winkelnering bij jullie?
Zou kunnen. daar is men hier sowieso kampioen in...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Wouter Gillis »

'k Heb nog eens verder gezocht. Eén van de redenen is blijkbaar dat men ervan uitgaat dat flexibele inox een substantieel grotere kans heeft om beschadigd te geraken op termijn en dit vergeleken met een stijve variant (door hitte, condens, schouwvegen, beschadiging tijdens de plaatsing...). Als er door deze beschadiging een gat komt in de flexibel, kan de vermiculiet in de flexibel stromen en het kanaal afsluiten, met alle narigheid vandien.

Waarschijnlijk zijn er verschillende kwaliteiten in flexibele voeringen. Mogelijk zijn bij de minderwaardige kwaliteiten in het verleden al eens probleem gerezen wanneer gebruikt icm vermiculiet. Om zeker te spelen verbiedt men het dan maar over gans de lijn. (ipv enkel de minderwaardige kwaliteiten te verbieden)

Groet
Wouter
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: schoorsteen probleem

Bericht door Erikvr »

moet daarom niet het vermiculiet met cement worden vermengd?
groet,
Erik
Plaats reactie