Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Zo, 'k zit al een paar maanden mee te lezen, maar nu toch maar eens geregistreerd en een posting geplaatst.

Ik lees mee omdat ik met het (vergevorderde) idee rondloop een houtkachel te gaan metselen. Ik ben nog op zoek naar de materialen, maar ook het ontwerp is nog niet uitgewerkt; genoeg te doen dus.
De eerste vraag die ik loslaat is de volgende. Ik lees (Willem Aalders) dat het mogelijk is om bv een kachel in een muur aan te brengen (lichaam en pijp bv in de keuken en de stookkant in de woonkamer). Echter: hoe ziet de aansluiting op de muur er dan uit?

Ik heb het voornemen om bovenstaande te maken en daarvoor een gat in de (steens) muur te slijpen/hakken van ca 1,5 m2 en de kachel dus deels binnen de muur te maken. Moet de kachel nu geheel vrijblijven van de muur of juist niet en zo niet hoe sluit je het visueel een beetje mooi af (alles is nu afgewerkt met 'witjes').

(misschien niet onbelangrijk detail: maaiveld keukenvloer is ca 0,5m lager dan woonkamer)

Mees
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Davy »

Hier al eens gekeken: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1226

Door de muur gaan kan... Opletten wel met uitzetting van je ontwerp dat je maakt...

Hoge temperaturen door de muur betekend problemen vragen.

Ik volg mee in dit toppic.

Groetjes,

Davy
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Albert van WdJ »

@Mees,

Welkom op het forum.

Goed dat je je al hebt ingelezen.
Toch zou je je vraag wat meer moeten toelichten.

Waarvoor ga je de kachel gebruiken, hoofd- of bijverwarming.
Wil je een finoven maken, of een model als bijv. Peter Berg hier heeft beschreven en ontwikkeld (rocket bell).
Of een ander model?
Welke bouwmaterialen wil je gaan gebruiken?
Dat is wel belangrijk om een zinnig antwoord te geven.

Of je een kachel bijv. vast kunt metselen ligt natuurlijk aan de warmte die de buitenkant van de kachel zal krijgen.
Wordt de buitenkant dubbellaags steen of enkele laags?

Bijv. schoorstenen zitten vaak ook vastgemetseld aan muren, zonder dat dat direct tot problemen leidt. Maar de meeste schoorstenen worden aan de buitenkant ook niet heet, eerder alleen warm.

Voor een "snel" antwoord op specifieke vragen zou je bepaalde forumleden een pb kunnen sturen zodat ze even meelezen in je draad.
Niet iedereen is regelmatig op het forum.

Albert
Change, before you have to.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door gerard »

@Mees,

Aangezien je Willem Aalders noemt, ga ik er vanuit dat je een finoven wilt bouwen. Deze zal in jouw geval dus door de muur gebouwd worden.
Het antwoord is kort: de kachel moet rondom losstaan van de bestaande muur. Het beste kun je hiervoor keramische wol/vilt gebruiken. Indien je gaat stucen, snijdt je hem na het stucen op het laatst op die plek weer in met je plakspaan of een mesje. Zo kan de kachel los van de muur bewegen.
Het maaiveldverschil hoeft niet zo'n probleem te zijn, op die hoogte is er niet veel werking. Omdat hier zo weinig werking is, was dit van oudsher ook de reden om een achter-onderaansluiting te maken (geen problemen met beweging in de schoorsteenaansluiting).
Als je de stookruimte in de woonkamer maakt is er al helemaal niets om je druk over te maken, komt de stookruimte aan de keukenkant dan raad ik je aan, de onderkant stookvloer/rooster toch wel hoger dan de woonkamervloer te maken.

Succes ermee,
Gerard
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door wouter a »

@mees

maak een tekening van hoe je het in gedachten hebt, dan kunnen we daar opmerkingen over plaatsen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Albert van WdJ schreef:@Mees,

Welkom op het forum.

Goed dat je je al hebt ingelezen.
Toch zou je je vraag wat meer moeten toelichten.

Waarvoor ga je de kachel gebruiken, hoofd- of bijverwarming.
Wil je een finoven maken, of een model als bijv. Peter Berg hier heeft beschreven en ontwikkeld (rocket bell).
Of een ander model?
Welke bouwmaterialen wil je gaan gebruiken?
Dat is wel belangrijk om een zinnig antwoord te geven.

Of je een kachel bijv. vast kunt metselen ligt natuurlijk aan de warmte die de buitenkant van de kachel zal krijgen.
Wordt de buitenkant dubbellaags steen of enkele laags?

Bijv. schoorstenen zitten vaak ook vastgemetseld aan muren, zonder dat dat direct tot problemen leidt. Maar de meeste schoorstenen worden aan de buitenkant ook niet heet, eerder alleen warm.

Voor een "snel" antwoord op specifieke vragen zou je bepaalde forumleden een pb kunnen sturen zodat ze even meelezen in je draad.
Niet iedereen is regelmatig op het forum.

Albert
Dag Albert,

Dank voor je reactie.

Uittekenen wordt inderdaad wel een praktische oplossing, mits ik al een idee had hoe het geheel te gaan maken.
Ik wil proberen het nog een keer in woorden uit te drukken, want volgens mij moet dat lukken.
Ik heb een keuken (A) en een 0,5m hoger gelegen woonkamer(B). In de keuken heb ik in een hoek de mogelijkheid om ca 1m2 kachel te plaatsen. De schoorsteen zit ook in de hoek (in het plafond). In een van de achterwanden (dus ook op de plaats waar de schoorsteen zit) wil ik de muur doorbreken (ca 30 cm dik) en de kachel doortrekken tot in de woonkamer. Ik dacht de kachel daar niet verder dan bv één steen door de muur te laten steken. Stoken wil ik vanaf de woonkamerzijde en het zou wenselijk zijn als er aan de keukenzijde een oven ingepast kon worden.

De materialen (die we in gedachten hadden):

De buitenwand wil ik maken van een gele hardgebakken straatklinker (waalformaat) Dikte buitenwand? Halfsteens als het beter is maar steens nog beter is.
Ik heb nu een prijs van € 1,43 voor een waalformaat chamotte, dus zullen we daar waarschijnlijk de binnenwand(en) van metselen.
De naam Finoven wordt hier binnenshuis nog het vaakst gebruikt, maar hoe meer ik lees hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie door wie wat hoe noemt.
Ik zit een beetje met de breedte in m'n maag en de schoorsteen die in de hoek komt te zitten - dus eigenlijk bijna midden in de kachel.
Ik verwacht dat ik niet voldoende ruimte heb om naast de binnenmantel aan twee zijden kamers te maken, terwijl ik die aan de achter(Keukenzijde) volgens mij voldoende heb: 1 m2 in de keuken + 0,3 m muur + 1 steens uitstekend in de woonkamer = 1,5 diepte.

Is het zo leesbaar???


ps als je er mogelijk behoorlijk kaas van gegeten hebt en Werkendam niet te ver vindt? Je bent welkom



Mees
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Albert van WdJ »

Mees* schreef:ps als je er mogelijk behoorlijk kaas van gegeten hebt
Dat is een beetje veel van het goede.
Ik heb me er destijds stevig in verdiept.
Maar nooit één zelf gebouwd, maar dat hoop ik zeker nog te gaan doen (tzt :( )

Maar op het forum zijn mensen die zelf kachels ontworpen en/of gebouwd hebben.
En met deze mensen kom je vast een heel eind op weg in je denk en bouwproces..

Wat betreft jouw situatie.
Maak ook wat foto's van de plaatsen waar de kachel komt.
Evt een foto van een schetsje, dat je zelf maakt.

En upload die natuurlijk.
Want beter 1 x zien dan 100 x horen. (vrijmoedig gejat van een bekend doch minder open forum)

Albert
Change, before you have to.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door gerard »

Mees* schreef: De naam Finoven wordt hier binnenshuis nog het vaakst gebruikt, maar hoe meer ik lees hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie door wie wat hoe noemt.

Mees
Het is echter heel eenvoudig. Een finoven is een massieve stralingskachel, die gebouwd is volgens het tegenstroomprincipe (eng: contraflowheater). Dit houdt in, dat de rookgassen vanuit de stookruimte omhoog en daarna weer naar beneden worden geleid via zogenaamde tegenstroomkanalen (1 of meer).
Op dit lange traject staan de rookgassen het overgrote deel van hun warmte af aan de massa voordat ze het rookkanaal (vaak onterecht schoorsteen genoemd) ingaan.

Voila,
Gerard
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Albert van WdJ »

Mees* schreef: Echter: hoe ziet de aansluiting op de muur er dan uit?
@Mees,
Wanneer je twee verschillende oppervlakten hebt (bijv. metselwerk muur - gestucte kachel, of juist andersom) dan zal dat niet zo opvallen dat er tussen kachel en muur een kleine ruimte is.
Eventueel kun je zo'n dilatatievoeg vullen met een kitsoort die de vervorming aan kan.
Zeker om de aansluiting met de 'witjes' netjes te maken kun je kit toepassen. Zuurvrije bouwsiliconen (van professionele kwaliteit) kan daar goed gebruikt worden. Die kan ook een hoge temperatuur verdragen.
Mees* schreef:Ik verwacht dat ik niet voldoende ruimte heb om naast de binnenmantel aan twee zijden kamers te maken
Kun je niets gebruiken van de bouwtekeningen in het boek van Willem Aalders?
Hij geeft best een aantal varianten.

Albert
Change, before you have to.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door RicharddeBlauw »

Mees* schreef:Echter: hoe ziet de aansluiting op de muur er dan uit? Mees
Een mooie manier is de volgende;
Bouw de kachel iets kleiner dan het gat in de muur. Mag best meerdere centimeters zijn als dat veiliger voor je voelt. Zet bovenop je kachel een rechtopstaande plint vlak langs de muur. Deze zit aan de kachel vast. Doe dit ook aan de zijkant. Zorg er uitdrukkelijk voor dat er geen materiaal tussen kachel en muur komt, alleen vóór en achter de muur.

Plinten kunnen op deze manier met de kachel mee bewegen langs de muur.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Heb intussen ontdekt dat ik nog niet het juiste boek van Aalders gelezen heb. Ik heb alleen nog het boek 'zuinig stoken.......' met slechts enkele pagina's gemetselde kachels. Ik ben nu dus naarstig op zoek naar 'gemetselde kachels...........' maar die ligt niet voor het oprapen merk ik.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Chicken Power »

Hallo Mees*,

Nu ben ik meer van de stalen- en koperen pijpen, maar voordat je nu gaat slopen, is het niet eerst verstandig om een bouwkundig constructeur op die muur los te laten?

Je schrijft een steensmuur van 30 centimeter dikte. Dan heb ik het idee dat het om een bouwmuur of gevel gaat.

Kon wel is niet handig zijn om daar zo maar een stukkie uit te halen!

Groet, Cp
Verwijderd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Wouter Gillis »

Chicken Power schreef:
Je schrijft een steensmuur van 30 centimeter dikte. Dan heb ik het idee dat het om een bouwmuur of gevel gaat.
Is bij mij inderdaad zo (huis van 1930) de niet-dragende muren zijn halvesteens...

Is het geen idee om de muur te laten voor wat hij is en de kern van de finoven tegen de muur aan te bouwen (met uitzettingsvoeg dmv keramische wol uiteraard)? De muur fungeert dan als vierde buitenmantelwand. Voordelen: minder breekwerk, veel grotere massa om op te warmen, minder metselwerk,... Je hoeft dan enkel een gat te maken voor de stookdeur en eventueel asla.

groet
Wouter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Mees* »

Het doorbreken van de muur zou geen probleem moeten zijn. Het is een steens muur. Wel dragend, maar ik heb de muur op de bovenverdieping ooit een keer weggebroken en terug geplaatst. Ik heb toen eerst een betonnen balk gestort. De muur is nog met klei gemetseld (nog vóór het kalktijdperk), dus afbreken is niet zo'n karwei. Tegen deze muur staat aan de keukenzijde een 7 cm gasbetonwand(je).

Een bouwkundig ingenieur zou een lichte rolberoerte krijgen bij ons huis. voorbeeld: alle steens buitenmuren staan koud op de grond tot ca 0,2 m-mv. De vloeren zijn overigens door de jaren heen vrijwel allemaal uit beton opgetrokken. Ter plaatse van de kachel heb ik er 15 jr geleden al rekening mee gehouden hier een paar ton kachel te kunnen plaatsen.
Verder best leuke details zoals veel oude molenwielen die ooit als balk zijn gebruikt, maar ook een groot (intussen verwijderd) rook/schoorsteen kanaal waar de nokbalk gewoon doorheen gemetseld is.....herkenbaar aan de twee zwartgeblakerde stompjes. Vroeger namen ze het blijkbaar niet zo nauw, ook niet met een rieten dak.
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Met één kachel 2 ruimtes verwarmen

Bericht door Davy »

Mees*,

Ik zou jullie niet aanraden om door 30 cm heen te gaan en daarachter de vuurhaard te plaatsen. Midden in de vuurhaard is het gemakkelijk 800 tot 1000°C. Op die korte afstand van de vuurhaard zou ik zeker met chamotte werken. Kan jou met klei gemetste muur tegen hoge temperaturen?

Daarnaast is je kachel al 30 cm diep en begin je het hout daar pas te stapelen. op zich geen probleem maar bij kouder weer en bij 2 maal stoken per dag is de luchttemperatuur gemakkelijk 100 tot 200° in de vuurhaard. Als je dan hout in je kachel wil steken om een tweede maal te branden moet je bijna je gehele arm er insteken om het op zijn juiste plaats te leggen...

Groetjes,

Davy
Plaats reactie