Doorsnede schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Doorsnede schoorsteen

Bericht door kockie »

Kan een schoorsteen ook te groot zijn? Ik ben bezig met het bij elkaar rapen van onderdelen voor een houtvergassings-verwarmings installatie. Hierbij ben ik tegen een schoorsteen aangelopen. Deze heeft een binnendiameter van 250mm. De ketel waarover ik in onderhandeling ben heeft een schoorsteen diameter van 150mm. Mogelijk komt er later nog een keer een grotere ketel te staan. Is het verstandig om de (gunstig geprijsde) schoorsteen van 250 mm te kopen (op de groei), of kan ik het beter bij 150 mm houden?

Hier nog een foto van de pijp: (zou deze ook bovendaks verlengd kunnen worden?) De aanbieder kan me nu nog niet zeggen wat het merk van de pijp is. Later in de week mogelijk wel.
schoorsteenelement1.jpg
schoorsteenelement2.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door deleted »

Ik had er hier al jaren één liggen van 300mm. Dacht hem te gebruiken voor een finoven.

Maar op aanraden van Peter Berg heb ik hem terug van de hand gedaan.
Beter een juiste diameter nemen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door chathanky »

Met de diameter van de schoorsteen hangt ook de trek van je schoorsteen aan vast.
Een grotere diameter is ook een grotere trek bij gelijke lengte.
Als je de trek kunt smoren met je luchttoevoer kun je op gelijke waarde komen.
Ander nadeel is dat je rookgassen met een grotere diameter verder afkoelen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door nck »

Voor een houtvergassings-installatie zie ik nog niet zo heel veel problemen ontstaan wanneer de pijpdiameter groter is dan is opgegeven. Vergassers werken met gedwongen trek en regelen zelf de luchttoevoer aan de hand van de temperatuur van de ketel en de rookgastemperatuur.
Mocht de te grote pijpdiameter een grotere trek veroorzaken denk ik dat de vergasser zelf wel eerder terugregelt.

Of 250 mm t.o.v. 150 mm te doen is, is eigenlijk een vraag voor een deskundige, je vergroot de oppervlakte met een factor 2,75.
Is wel vrij veel.

Aan de andere kant heb ik het idee dat de opgegeven maat meestal een minimum is.

Ga eens te rade bij een gerenommeerde fabrikant zoals Eta of Fröhling. Daar heb je de meeste kans op een ter zake kundig antwoord.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Chicken Power »

Hallo kockie,

Ik zeg doen. Maar alleen als je meer dan een meter of zes aan lengte krijgt. Voor een houtvergasser zou ik zeker meer dan een halve meter boven de nok van het dak uit willen komen. Liever 2 tot 3 meter.

Mede met wat Jan zegt door de geforceerde afvalgasstroom, er zal altijd een uitstroom blijven. En mocht er toch rare turbulentie optreden, dan kun je zeker een dekkap met een doorlaat van 150 plaatsen.

Hooguit dat de opstart wat minder vlekkeloos verloopt.

Ik zou graag is vernemen of het thans onbekende merknaam van de pijp wellicht Helex, of een kloon daarvan is.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door kockie »

De schuur waar ie in komt te staan is maar 3 meter hoog... Met een halve meter = 3.5 meter

Het gaat totaal om 6 meter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door deleted »

Uit de reacties hier merk ik dat er wordt uitgegaan van een grotere trek bij een grotere diameter (bij gelijke lengte).
Zijn jullie daar zeker van? Ik dacht begrepen te hebben dat het probleem met oversized diameters eerder het gebrek aan trek zou kunnen zijn.
En dan zeker met HR-toepassingen en hun bijhorende lage-temperatuur-gassen.

Maar misschien heb ik een en ander slecht begrepen...

PS al is je hoogte 3,5 m wel erg laag. Ik heb navraag gedaan indertijd voor 300mm diameter en 15m hoogte. Ook bij verschillende installateurs. Nooit iemand die het aanraadde.
Moet je ook geen rekening houden met zaken die in de directe omgeving staan en hun hoogte?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door kockie »

Ach, als ik die 6 meter zou kopen kan er zo een meter bovenop als ie niet goed genoeg trekt (moet ik nog wel kijken of het systeem geschikt is voor gebruik buiten....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Chicken Power »

@kockie:
Die halve meter is een richtlijn, en dan nog bij gastoestellen. Zou dat zeker bij een houtvergasser zeker zo ruim zien als ik aangaf, 2 a 3 meter. Waarschijnlijk was het tijdens het nazoeken naar de spec’s van de Pyroburn, dat daar ook een lengte van minimaal 6 meter gevraagd werd (ook een van de reden dat dit toestel nodeloos voortijdig uit bedrijf genomen werd, en sindsdien onterecht met een slechte recentie te boek staat).

@Gandalf:
Een kacheltje van 6 Kw, dat gaat niet goed komen.

Wat moeilijk in de conversatie, en vandaar een behoefte in een goede conversie van begrippen tussen Noord en Zuid: Naar onze beleving is dit geen HR maar maximaal VR. Het gaat niet om een condenserend toestel.

Wat men in Nederland HR ketel noemt is in België HR- Top. Hier dus geen sprake van.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door deleted »

In geval van een redelijk vermogen en nog behoorlijk warme rookgassen zal er bij deze beperkte hoogte niet veel geriskeerd zijn dan. En als je ze aan een redelijk prijsje kan kopen, geraak je ze in het in het andere geval ook wel weer kwijt voor dat prijsje zeker :D (heb mijn 15m voor 3X mijn aankoopprijs weer verkocht; valt mee voor een miskoop)

Wel zou ik er voor oppassen dat op een mistige dag je rookgassen niet op 3 à 4 m hoogte blijven hangen. Dit is waarschijnlijk de hoogte van je ramen op het bovenverdiep ?
Beter de hele 6m monteren dan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Chicken Power »

kockie schreef:Ach, als ik die 6 meter zou kopen kan er zo een meter bovenop als ie niet goed genoeg trekt (moet ik nog wel kijken of het systeem geschikt is voor gebruik buiten....
Daar ziet het naar uit, als het Helex is zeker. Heb ik al 25 jaar zitten. Let er wel op dat zaken als een stormkraag en zo er ook bijzitten.

Mooie draagstoel lassen en met T- stuk en veegluik die volle zes meter erop en netjes tuien.

Betaald heb je het al, en tobben kan altijd nog.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door kockie »

Ik heb het nog niet betaald.... kan het kopen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door Chicken Power »

Kijk en vergelijk wat het je elders nieuw zou kosten.

Als het compleet is en die prijs staat je aan, nogmaals doen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door nck »

Hé Jongens,
Ik zit met 8 meer lengte nog ruim onder de nok van mijn kap en heb nog nooit enig probleem gehad. Wel heb ik een trekkende kap gemonteerd.
Maar zoals iedereen kan beamen die hout stookt zal in geval van "zwaar" weer, mist e.d. de rook laag over het land gaan. Ook bij mij. Opstarten is geen enkel punt.

De reden dat ik onder de nok ben gebleven is dat ik dan de pijp moest vastzetten met tui-draden. Ik heb toen gedacht, als het echt nodig is doe ik dat alsnog wel.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Doorsnede schoorsteen

Bericht door deleted »

Voor mezelf en voor de mensen die hier ongetwijfeld ook vaak op zoek zijn naar info ivm hout-cv is het misschien ook interessant als iemand nu eens in het "algemeen" kan uitleggen hoe het zit met oversized diameters. Verhoogt het de trek of juist niet?

Ik ga het sowieso niet doen, maar zoals het er nu bij staat zou een passant kunnen verstaan dat een grote diameter niet erg is. Beter te groot nemen dan is het altijd goed?
Gevaarlijke boodschap als het niet correct blijkt te zijn.
Ik ga er ook van uit dat een gemiddeld huis al snel een schoorsteen heeft van méér dan 8m.
Plaats reactie