Pomp probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp probleem

Bericht door chathanky »

Als het geen electronische gestuurde pomp is zal dit waarschijnlijk liggen aan de condensatoraansluiting. Die zal waarschijnlijk ergens los zitten op je aansluiting of ergens anders slecht contact maken.

De positie van de pomp mag voor het draaien niet uit maken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Pomp probleem

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef: maar als je dan aan de pompas draait, heb je wat zware plekken in z'n omwenteling. Dat zou ook van de magneetvelden kunnen komen, echter het voelde niet consequent iedere omwenteling zo aan, alsof er af en toe toch iets tussen liep.
Heb ik ook eens gehad. Een pomp die soms stopt. Zeker op de laagste stand. Oorzaak: beetje leuter op de lagers, waardoor de speling tussen anker en huis erg klein wordt. Een dwarrelend vuiltje is dan genoeg om de zaak te blokkeren. Eventueel samen met een extra belasting door het openen van kleppen of kranen stroomafwaarts. Het huis en anker opzuiveren met polijstpapier kan tijdelijk helpen, maar is slechts een noodoplossing.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Ha die Chat!

Didn't meet you for to long time :lol: Ken gebeure.
chathanky schreef:Als het geen electronische gestuurde pomp is zal dit waarschijnlijk liggen aan de condensatoraansluiting. Die zal waarschijnlijk ergens los zitten op je aansluiting of ergens anders slecht contact maken.
Of dat ding is intern al meer dan afgebakken. Kan ook bij die electronisch gestuurde gevallen voorkomen.
chathanky schreef:De positie van de pomp mag voor het draaien niet uit maken.
We blijven kritisch. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en in dier voege ter vermijding van onnodig opgewarmde lucht: Stond dit dan ergens ter discussie?

Fijn dat je er ook weer bent!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Heb ik ook eens gehad. Een pomp die soms stopt. Zeker op de laagste stand. Oorzaak: beetje leuter op de lagers, waardoor de speling tussen anker en huis erg klein wordt. Een dwarrelend vuiltje is dan genoeg om de zaak te blokkeren. Eventueel samen met een extra belasting door het openen van kleppen of kranen stroomafwaarts. Het huis en anker opzuiveren met polijstpapier kan tijdelijk helpen, maar is slechts een noodoplossing.
Precies, vroeger had ik nog een aardige ome die dan een nieuw lager uit een blokje grafiet draaide.

Nu al tijden de deal met de oud ijzer werf dat ik er onder andere van die pompjes mee neem a 5 euro, en wat niet werkt terug breng voor de zelfde prijs. Netto netto, opgeluimd gemoed en een paar goeie kippen, en dan blijft het niet bij die pompjes.

Jantje, je hoeft het pomphuis zelf niet eruit te halen. Alleen het motorgedeelte met de waaier kun je bij hetzelfde type gewoon overzetten. Scheelt een hoop geku* in Brabo taal en beleving.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp probleem

Bericht door nck »

Ik weet niet hoe de rest er over denkt maar ik adviseer iedereen die mij vraagt om standaard een vuilvanger vlak voor de ketel te monteren, in de retourleiding. Toch nu al een paar keer meegemaakt dat dit heel effectief is. Met name wanneer je fit met hennep. :fff:
Vaak wordt er in eerste instantie aan voorbij gegaan maar het blijkt, zeker ook uit ervaring met mijn eigen installatie, dat dit ding heel snel terugverdiend is, al was het alleen maar met de uitgespaarde ergernis van vastlopende of niet gangbare appendages of pompjes.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Jan, ben ik met je eens.

Maar dan die Ome van die lagertjes die al tijden niet meer onder ons is, had nog een opleiding gehad op wat men toen de ambachtsschool noemde.

Bij fitwerk was het eerst uitkloppen van de walshuid, voor je ook maar aan draadsnijden begon. Zeker als de pijp even geklegen had.

Toen kreeg degelijk uitbramen ook nog de nodige aandacht, je moest de krullen of het vijlsel zelfs inleveren!

En was het uitendelijk gemonteerd, dan was goed spoelen voor in bedrijfsstelling de normaalste zaak van de wereld.

En die Ome is er niet meer en de rest van die vakbeleving (haast) ook niet meer.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp probleem

Bericht door nck »

AHA!!

Iemand die mij de wijze van leidingfitten beschrijft zoals die mij door mijn vader is aangeleerd. En wanneer hij dan zoals onlangs een nieuw aangelegd stuk duimse pijp bekijkt met een half oog, dan heb ik nog steeds het nog steeds op het puntje van mijn tong om te vragen: is er iets?
Later onder de koffie zegt hij dan met zo'n plagerige grijns "dat zo'n vuilvanger misschien toch niet zo'n slecht idee is". :fff

Overigens, die lagertjes draai ik tegenwoordig zelf. Kost een paar centen, heb je ook nog niks :-D
Ampco-brons is geweldig daarvoor.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Voor lagertjes gebruik brons RG7, brons met wat lood voor de smering...

Dit pompje gaat terug, ik heb er voor betaald dus hij moet maar een goeie leveren.. Ik vond wel dat er veel axiaal speling op het pompasje zat, een millimeter of 3-4 zat er echt wel op, of dat gebruikelijk is weet ik echter niet.

Voor dat fit-werk heeft Loc-tite een heel fijne oplossing. Geen hennep maar een kunststof vezel, in een rood potje, draai je zo in de schroefdraad en werkt heel erg goed.
http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henk ... 000001FBV8
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp probleem

Bericht door nck »

die lock-tite is inderdad wel goed, is in iedergeval beter dan hennep met loodmenie zolas ik dat geleerd heb. later maar heel gauw de menie vervangen door kit, werkte al een heel stuk schoner.
Het blijft anders een voordeel dat je met hennep iets "terug" kan draaien, dit wil bijna niet lekvrij met een andere afdichting.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Echt loodmenie heb ik nooit meer zien maken, wel uit elkaar gedraaid. Wat elders bekent stond als fitterskit, werd hier 'hessoriet' oid genoemd.

Zal is zoeken.

Waar het qua gas in de randstad en elders fout ging met de omschakeling naar aardgas, was dat de laatste veel droger was dan het stadsgas uit kolen. Daardoor dichte de hennep afdichting niet meer.

Naar het huidige Teflon of gas tape; het is even bruikbaar. Zelfs bij hogere temperaturen! En terugdraaibaar, mits je ervaring hebt.

Waar het daar op aankomt, is hoe ruw je buitendraad is, en vooral welke draadvorm je binnen dezelfde maatvoering gebruikt. Dat bepaald van af drie slagen rechtsom in de kont van de draad gezien op zijn minst, of het iets gaat worden.

Je wil niet weten hoevaak ik teflon tegen gekomen ben waar eigenlijk alleen een IT ring tussen de borst en de flens had gemoeten.

Groet, Cp
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp probleem

Bericht door chathanky »

Dit geld ook voor teflon tape wat enkel de kraag afdicht.
Als tussenoplossing voor gasfitwerk werd loodwit vaak gebruikt.
Enkel fitterskit mag je gebruiken voor gas en een lage druk. icm hennep is het vreemd genoeg niet toegestaan.

Locktite werkt goed maar houd wel rekening met de droogtijden, doe je dat niet dan is bij hogere drukken de kans op lekage zeer groot.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Die Loctite 55 heeft geen droogtijd.
Gewoon een paar keer om de buitendraad heen draaien, monteren en direct temperatuur en druk dicht!!

Het spul voelt ook wat vettig aan. Maar het werkt zo makkelijk. Vanuit het potje er om heen draaien en het blijft nog goed zitten ook.
Buitendraad doe ik altijd met de waterpomptang wat beschadigen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Pomp probleem

Bericht door Tim »

JantjeV8,

Ik ben van de Loctite generatie en had helaas weinig vakmensen in mijn jongere jaren. 577 (vloeibaar) werkte altijd prima voor koude en warmte. Die 55 gebruik ik nu ook. Zonder de draad te beschadigen gaat ie hier ook vaak mee naar buiten.

Ik heb niet zo'n voorliefde voor teflon tape en hennep hoor je medicinaal te gebruiken :mrgreen:. Ik moet dat nog eens leren.

Hoe is het met je pomp(probleem)?

Tim
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp probleem

Bericht door chathanky »

Locktite 55 niet, dat klopt. Het is een soort combinatie van vezel en teflon tape.
Ik doelde meer op de vloeibare varianten.

Voor cv werk zie je steeds meer afdichtingen op de koppeling zelf gewoon aandraaien dat spul zonder een vorm van verpakken, makkelijker kunnen we het niet maken. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Zoals eerder beschreven weinig gekke dingen aan het pompje kunnen vinden.

2 dagen geleden terug gemonteerd, aangesloten, heel erg lang ontlucht door alle andere circuits de kranen dicht te zetten en 'dit' circuit volop te laten draaien.

Nu al 2 dagen een geheel geruisloze installatie. Het pompje snort tevreden, net als de andere... Nog wat geleerden hadden het over het begrip cavitatie, alleen weet ik nog niet precies wat dat is.
Plaats reactie