Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

FritsOv
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 dec 2010, 13:15

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door FritsOv »

gonies schreef: Dat mysterie van de vogels die per honderd uit de lucht vallen is ook zo iets raars.
Gonies
komt vandaag het bericht nog bij over de miljoenen sterfte aan vis.....

misschien komen we onszelf tegen in de afspiegeling van wat we gecreeerd hebben?
gonies
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:20
Locatie: Mauroux (LOT) Frankrijk
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door gonies »

FritsOv schreef:
gonies schreef: Dat mysterie van de vogels die per honderd uit de lucht vallen is ook zo iets raars.
Gonies
komt vandaag het bericht nog bij over de miljoenen sterfte aan vis.....

misschien komen we onszelf tegen in de afspiegeling van wat we gecreeerd hebben?

Ik denk dat we er nog niet achter zijn WAT we gecreeerd hebben, laat staan dat we er iets aan kunnen doen.

Gonies
gonies
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:20
Locatie: Mauroux (LOT) Frankrijk
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door gonies »

Brit schreef:
gonies schreef:Als dit een paar jaar zo door gaat denk ik dat verzekeringen niet meer te betalen zijn of de verzekeringsmaatschappijen gaan over de kop. Dus uiteindelijk gaan verschillende economieen over de kop.
Ik kan me nog herrinneren dat in het jaar van de tsunami op 2de kerstdag, de verzekeraars een redelijk goedkoop jaar hadden m.b.t. uitkeringen i.v.m. natuurrampen. Dit verbaasde mij zeer, zeker omdat het in het nieuws een rampjaar leek :twisted:
Je zou zeggen dat dat wat ruimte creëerd voor een slechter jaar, maar die gebruiken ze toch wel weer als excuus om de prijzen omhoog te gooien. En anders is er wel inflatie of moeten ze de reserves aanvullen.
En wie controleerd of dit wel echt waar is? Waarschijnlijk de overheid of een aftreksel daarvan! Oftewel, van de regen in de drup...... :roll:
Je moet het groter zien, de schade is er en die moet betaalt worden. Het is de overheid, verzekeringsmaatschappij of de particulier die moet schuiven. Eén van de drie is de l :shock: l, dus uiteindelijk de economie van een land. Stel je voor (australie) heel frankrijk en duitsland onder water, alle huizen moeten herbouwd worden. De economie van zo'n land zou op z'n gat liggen.

Gonies
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Brit »

gonies schreef:Je moet het groter zien, de schade is er en die moet betaalt worden. Het is de overheid, verzekeringsmaatschappij of de particulier die moet schuiven. Eén van de drie is de l l, dus uiteindelijk de economie van een land. Stel je voor (australie) heel frankrijk en duitsland onder water, alle huizen moeten herbouwd worden. De economie van zo'n land zou op z'n gat liggen.
Het is niet de economie die problemen heeft, want daar wordt nou juist veel geld in gepompt door de verzekeraars, noodfondsen van de overheid en wat er via inzamelacties nog wordt binnen gehaald. Dat merken we hier maar al te goed na de aardbeving.
Het probleem zit hem alleen in de verschuiving van de geldstromen. De bouwsector had het moeilijk, maar kan het werk nu bijna niet meer aan, maar de detailhandel had het niet al te best, en heeft het nu pas echt moeilijk.
Het schijnt een constante trent te zijn dat 10 jaar na een ramp de economie (verder) voor loopt op de omliggende gebieden en het landelijke gemiddelde.
Zelfs de verzekeraar doet goede zaken, want mensen zijn zich er weer van bewust dat ze deze nodig hebben en de verzekeraars zelf hebben een hele goede reden om die verzekeringen extra duur te maken, want je woond opeens in een risico-gebied..... :evil:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Brit schreef: Het schijnt een constante trend te zijn dat 10 jaar na een ramp de economie (verder) voor loopt op de omliggende gebieden en het landelijke gemiddelde.
Natuurlijk, want geld is noodzakelijkerwijs gaan rollen. Echter de hoeveelheid schuld in het getroffen gebied zal toegenomen zijn. Maar die kan op termijn door de betere economische toestand sneller afgelost worden. Tenminste, zo zou het moeten.

Alleen jammer dat wederopbouw niet benut wordt om sommige zaken rigoureus anders aan te pakken. Zoals het invoeren het nu ook besproken passief huis. Wat is er mis mee om alle nieuwbouw verplicht energie neutraal te bouwen? Economische belangen van gasleveranciers en installateurs? Starre bouwverordeningen die toegankelijke en goedkope materialen niet accepteren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door RicharddeBlauw »

Dutch John schreef:Wat is er mis mee om alle nieuwbouw verplicht energie neutraal te bouwen? Economische belangen van gasleveranciers en installateurs?
Groet,
DJ
Helemaal mee eens.
Zelfs een tussenstap van het verplicht meenemen op nieuwbouw van ettelijke m2 zonnepaneel zit er nog niet eens in.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Heb het bijna uit:

"The post carbon reader. Managing the 21st century's sustainability crises" Samengesteld door Richard Heinberg en Daniel Lergh.

Alles wat we in dit onderwerp besproken hebben en meer, staat uitgebreid in dit boek beschreven. De enormiteit van wat ons als wereld te wachten staat, zinkt nu pas goed in. Temeer omdat dit boek niet geschreven is door een journalist die even snel wil scoren. De hoofdstukken zijn geschreven door 29 vrije denkers uit de wetenschap, elk met hun eigen specialiteit. Geen aannames, weinig veronderstellingen, maar veel harde cijfers. Sommige fenomenen waarover in de MSM en politiek nog gediscussieerd wordt over het bestaan ervan, zoals Peak-oil, is voor deze professoren en onderzoekers een voldongen feit, een gepasseerd station: zo liggen de feiten, wat zijn de gevolgen. Er zijn toekomstvisies beschreven. Helaas sluit soms de ene visie de andere uit. Andere visies beslaan slechts enkele zinnen.

Het is geen gemakkelijk en zeker geen optimistisch boek. Iemand met een vaag gevoel dat de wereld niet meer in balans is, is na lezing een paar weken van de waps. Het zou verplicht voer voor (lokale) politici moeten zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
gonies
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:20
Locatie: Mauroux (LOT) Frankrijk
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door gonies »

Dutch John schreef:Heb het bijna uit:

"The post carbon reader. Managing the 21st century's sustainability crises" Samengesteld door Richard Heinberg en Daniel Lergh.

Alles wat we in dit onderwerp besproken hebben en meer, staat uitgebreid in dit boek beschreven. De enormiteit van wat ons als wereld te wachten staat, zinkt nu pas goed in. Temeer omdat dit boek niet geschreven is door een journalist die even snel wil scoren. De hoofdstukken zijn geschreven door 29 vrije denkers uit de wetenschap, elk met hun eigen specialiteit. Geen aannames, weinig veronderstellingen, maar veel harde cijfers. Sommige fenomenen waarover in de MSM en politiek nog gediscussieerd wordt over het bestaan ervan, zoals Peak-oil, is voor deze professoren en onderzoekers een voldongen feit, een gepasseerd station: zo liggen de feiten, wat zijn de gevolgen. Er zijn toekomstvisies beschreven. Helaas sluit soms de ene visie de andere uit. Andere visies beslaan slechts enkele zinnen.

Het is geen gemakkelijk en zeker geen optimistisch boek. Iemand met een vaag gevoel dat de wereld niet meer in balans is, is na lezing een paar weken van de waps. Het zou verplicht voer voor (lokale) politici moeten zijn.

Groet,
DJ
Wat zijn die toekomstvisies ongeveer.

Heb het boek op google gezocht maar vindt het niet. Hoe kan ik aan het boek komen?

Gonies
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door kockie »

http://www.postcarbon.org/reader
Google geeft dat bij mij als eerste hit bij zoeken op The post carbon reader.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

gonies
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 dec 2010, 11:20
Locatie: Mauroux (LOT) Frankrijk
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door gonies »

:? oeps, niet goed genoeg gezocht schijnbaar.
Bedankt.

Gonies
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door kockie »

Kan de beste gebeuren. Ik heb gevonden maar nog niet gelezen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

gonies schreef: Wat zijn die toekomstvisies ongeveer.
De visies van de geleerden op ieder hun eigen professie stroken soms niet, omdat niemand kan voorspellen wat de exacte impact van de veranderingen zal zijn. Maar de laatste hoofdstukken spreken echt aan, omdat die gaan over persoonlijke voorbereiding (door Chris Martenson) en lokale samenwerking (Rob Hopkins). Beide schrijvers staan met hun poten in de klei; hun namen zullen niet onbekend klinken.

De laatste zin in het boek (voordat 50! bladzijden met bronvermelding volgen) zegt alles:

"Now put this book down and go do something. Anything."

Groet,
DJ
die zich langzaam gaat terugtrekken uit de digitale wereld, omdat hij bijna klaar is met persoonlijke voorbereiding en het tijd vindt zich op de lokale gemeenschap te richten
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

DJ,

Chris Martenson ken ik van de crash course. Maar hoe ga jij het lokaal redden als waarschijnlijk 99% dat om jou heen dat niet wil?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Kan ook helemaal niets doen, dan weet ik zeker dat we niet verder komen. 1% zijn trouwens 29 personen in ons dorp. Eigenlijk al teveel om mee te starten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie