Dagverbruik aan nachttarief?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Dagverbruik aan nachttarief?

Bericht door Dirk Bauwens »

Onlangs las ik iets over een vindingrijk iemand die een kistdiepvriezer gebruikte als ijskast.

Door met een timer en een thermostaat te werken, verbruikte hij uitsluitend goedkope nachtstroom en door de kistconstructie en dikkere isolatie van de diepvriezer verbruikte hij wezenlijk minder energie om zijn voedingswaren koel te houden. Het onderste gedeelte van de diepvriezer bestond uit plastic containers gevuld met water. Dit diende als warmtebuffer om de dag te kunnen overbruggen.

Kennen jullie ook manieren om gedurende de dag van goedkope nachtstroom te profiteren?

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

Een van de bekende is van Tulikivi (en ik dacht ook anderen) met een elek. verwarmingselement (al geloof ik daar qua rendement niet zo in), waarbij het element allen 's nachts werkt en de speksteen overdag warmte afgeeft. Dit is iets waar men natuurlijk al lang mee bezig is en het fascineert mij ook, maar dan in omgekeerde richting. Wat kan ik met overtollige elek. van de zonnepanelen om bijvoorbeeld de nacht te overbruggen (er is dan ook nauwelijks verbruik). Accu's zijn geen optie: te duur, teveel ruimte etc. Ik heb er ook al over zitten denken om bepaalde groepen op 12 V te laten werken (zoals buitenverlichting, kan makkelijk met 12 V spaarlampen), en dan wel via bijv. 1 of 2 accu's maar dan komt weer het probleem van de dikte van bedrading etc.

Mooi onderwerp.

Patrick
Plaats reactie