Pomp probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Jantje,

Nog eens goed naar foto 1090 gekeken, en je opmerking 'hoogste punt':
Is dit de zolder/dak verdieping? En vandaar wordt ook verdeelt naar de begane grond?

En als je het spul ter controle even drukloos hebt, als je het terug monteert, dat motorhuis van die ene pomp 180 graden draaien. Minder kans dat bij het ontluchten de aansluitdoos vol met water loopt!

Motorschildje kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig opheffen en ook in de leesbare positie terug zetten. Alleen raden we dan nooit meer vanwaar ze als 2e hands uit wegkwamen.

En mezelf gevangen: Zijn beide pompen even zwaar?
JantjeV8 schreef:Het zijn beiden dezelfde pompen, beiden Grundfos, weliswaar gebruikt.
Die oliebol is er achter weer uit!


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 02 jan 2011, 02:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp probleem

Bericht door chathanky »

Ik denk dat CP het in de basis wel bij het rechte eind heeft.
Dergelijke praktische foutjes vind je meestal niet terug in de theorieboeken. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk, ik kijk efkes of iemand wat suggesties heeft gedaan, goeiendag zeg, krijg je 2 pagina's tekst voor je kiezen... Mooi zeg.

Morgen zal ik een duidelijk schema plaatsen en wat aanvullend beeldmateriaal, vandaag toch weer in de verplichtingen...

Wel lees ik al wat bruikbare tips..
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Ben jullie nog wat schuldig. Het principe hydraulische schema van de verwarmingsinstallatie.

Ik begin sterk te vermoeden dat de pomp voor unit 2 binnenin niet in orde is, de waaier zou zomaar los kunnen zijn. Daartoe moet ik de pomp er tussenuit nemen. Op zich geen probleem, maar het heeft met tijd te maken...
Bijlagen
leidingschema.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Beste Jantje,

Oeit! Dat zijn indirect gestookte ventilatorheaters?

Die dingen moeten 'hoog' gestookt worden wil daar in relatie tot het elektriciteitsgebruik van de fans, serieus warmte uitkomen. En dan nog een pomp per heater. De gelaagdheid van je buffer is zo ook in no- time weg....

Kun je die pompen niet in het stookhok kwijt? Met de retour gewoon onderaan ipv halverwege? En dan de aanvoer van je ketel ook over de top van de buffer? Zo als het nu zit ben je al een hele poos aan het stoken voor er iets gebeurt, en je gebruikt de onderste helft van je buffer niet optimaal.

Symptoombestrijding is idd zoals Tim aangaf, pompen in de aanvoer. Hydraulische kortsluiting is niet aan de orde. Het ontwerp is niet goed overdacht, maar er kunnen natuurlijk redenen of drijfveren zijn, die mij onbekent zijn.

Groet, Cp
Verwijderd.
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: Pomp probleem

Bericht door zaerum »

Hoi JantjeV8

De pomp op de begane vloer werk de pompen op de bovenverdieping tegen.
1 pomp voor het gehele circuit moet ook goed kunnen en als het low budget moet kun je er ook 2 parallel kunnen zetten om zo een groter debiet te verkrijgen
En als he allemaal indirecte luchtverwarmers zijn dan valt het ook wel mee met het warmteverlies als de ventilator uit staat.
Of een zone ventiel er voor iedere unit
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Hallo Zearum,
zaerum schreef: De pomp op de begane vloer werk de pompen op de bovenverdieping tegen.
Dat valt wel mee, kijk eens naar het verloop van leidingdiameter. Die bovenste 2 moeten nog een stukje 22 delen, de onderste kan ruim 'ademhalen' via de 35mm.
zaerum schreef:1 pomp voor het gehele circuit moet ook goed kunnen en als het low budget moet kun je er ook 2 parallel kunnen zetten om zo een groter debiet te verkrijgen
Dat kan, maar is het nodig? Twee strengen maken vanaf de retour aan de buffer, probleem opgeslost.
zaerum schreef:En als he allemaal indirecte luchtverwarmers zijn dan valt het ook wel mee met het warmteverlies als de ventilator uit staat.
Probleem is de benodigde electriciteit in relatie tot de geleverde warmte. En luchtverhitters in de top van een gebouw, zou ze wat kantelen om toch ook wat warmte op vloer niveau te krijgen. Het lijkt me dat ze in een gebroken kap hangen.

Groet, Cp
Verwijderd.
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: Pomp probleem

Bericht door zaerum »

Cp
chapeau Je hebt er kijk op.

Enkel als het de kleinste grunfos pompjes zijn ben je nu nog altijd een 9 M3/h aan het rondpompen
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Chicken Power schreef:die mij onbekent zijn.
Voor ik de fijnere details weer vergeet, moet natuurlijk onbekend zijn.

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

De 2 heaters op zolder zijn 4kW verwarmers en kunnen eventueel 6kW koelen (ongeveer..) met een 220V radiaal propellortje.
De heater op de begane grond is een 30kW heater met een 380V propellor formaat Hercules C130....

De 2 heaters op zolder worden geschakeld door ieder z'n eigen thermostaat. Daarom ook ieder z'n eigen pomp, anders had ik met een pomp moeten werken die toeren geregeld is e.d. Voor mij te ingewikkelig. Ik heb de badkamer een eigen verwarming gegeven, en de slaapkamers apart.
Heater 1 werkt prima, circuit blijft keurig lucht vrij, pomp en heater werken geruisloos en zeer aangenaam op de badkamer.

De heaters blazen niet in de ruimte uit, maar via kanalen van purschuimplaten met alu cachering naar de betreffende ruimte. Die kanalen zijn de erfstukken van de oorspronkelijk Lennox luchtverwarmer die hier stond. Kanalen zijn ca. 2 meter lang, dus dat valt ook wel mee.
Heater 1 werkt dus prima, aanvoer van water hoeft voor deze heaters niet het probleem te zijn. De wisselaars die er in zitten zijn met 45graden water al tevreden, is prima warm te krijgen. Ik heb de aanvoer van heater 1 ook aardig ingeregeld, de kraan in de aanvoer staat amper een 1/4e slag open. Die 22,0mm aanvoer moet dus ruim voldoen.

Wat wel leuk werkt, het achterste deel van de verdieping en zolder vormen nu voortaan 1 ruimte. Dus je kijkt compleet de nok in. Spanten in het zicht. De kap heb ik/ben ik van binnenuit aan het isoleren en afwerken. Voorheen keken we tegen de pannen, de rijp op je bed 's-ochtends bij het ontwaken... Af en toe sneeuwde het er gewoon. Boven in de nok verzameld zich best veel warmte, nu merk je waarom de nok bij ons in de winter altijd vol met vogels zat, lekker warme poten krijgen. De warmte blijft nu gelukkig beter binnen en die 2 heaters bovenin stuwen die warmte weer een verdieping lager, mooi geregeld toch??
Nu al 400% verbeterd, buitengwoon merkbaar comfort en qua stoken met de vergasser ook al een veel rustiger stookbeeld. Goed bezig..

De heater op de beg. grond. is een ander verhaal. Dat lor is een industrieel geval en moet met hoge watertemperatuur *(>70gr) gevoed worden. Het rendement van dat ding ligt gewoon niet hoog. Op zich krijgen we het er prima warm mee in huis, maar de buffer moet hoog in temperatuur blijven.
Nu ga ik daar niet teveel aan spenderen, tegen de tijd dat de beg. grond verbouwd wordt, gaat er een compleet nieuwe vloer in. Dus goed isoleren en vloerverwarming, maar dat is toekomst. stap voor stap komen we er ook.


Het systeem op de zolder is blijvend, behoudens kleine verbeteringen, maar de bedoeling is toch dat dat HET verwarmingssysteem wordt tot in lengte van jaren...

De heater op de begane grond is een verhaal apart.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Pomp probleem

Bericht door chathanky »

Zou het niet handiger geweest zijn om een pomp te gebruiken voor de drie luchtverwarmers?
En hoe worden de volumestromen geregeld van elke luchtverwarmer?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Ha Jantje,
JantjeV8 schreef:De 2 heaters op zolder zijn 4kW verwarmers en kunnen eventueel 6kW koelen (ongeveer..) met een 220V radiaal propellortje.
Bij de weg, qua Nederlandse taalbeheersing, het is propellertje.

Als het koelvermogen groter is dan het verwarmingsvermogen, dan mag ik aannemen dat de units zijn uitgerust met een condensopvangbak?
JantjeV8 schreef:De heater op de begane grond is een 30kW heater met een 380V propellor formaat Hercules C130....
Ja, ja, opwaaiende zomerjurken…
JantjeV8 schreef:De 2 heaters op zolder worden geschakeld door ieder z'n eigen thermostaat. Daarom ook ieder z'n eigen pomp, anders had ik met een pomp moeten werken die toeren geregeld is e.d. Voor mij te ingewikkelig.

Om het eens wat te ‘ontwikkeliggen’, zonder buffer zou je ook alleen op de ventilatoren kunnen schakelen.
JantjeV8 schreef:Ik heb de badkamer een eigen verwarming gegeven, en de slaapkamers apart.
We kregen idd dus een incomplete tekening…
JantjeV8 schreef: Heater 1 werkt prima, circuit blijft keurig lucht vrij, pomp en heater werken geruisloos en zeer aangenaam op de badkamer.
Mooi!
JantjeV8 schreef:De heaters blazen niet in de ruimte uit, maar via kanalen van purschuimplaten met alu cachering naar de betreffende ruimte. Die kanalen zijn de erfstukken van de oorspronkelijk Lennox luchtverwarmer die hier stond. Kanalen zijn ca. 2 meter lang, dus dat valt ook wel mee.
Fraai voorbeeld van verstandig hergebruik, en roeien met de riemen die je hebt!
JantjeV8 schreef:Heater 1 werkt dus prima, aanvoer van water hoeft voor deze heaters niet het probleem te zijn. De wisselaars die er in zitten zijn met 45graden water al tevreden, is prima warm te krijgen. Ik heb de aanvoer van heater 1 ook aardig ingeregeld, de kraan in de aanvoer staat amper een 1/4e slag open. Die 22,0mm aanvoer moet dus ruim voldoen.
Met een kwartslag open, 1 X 22mm en 1 pomp meer dan voldoende voor beiden!
JantjeV8 schreef:Wat wel leuk werkt, het achterste deel van de verdieping en zolder vormen nu voortaan 1 ruimte. Dus je kijkt compleet de nok in. Spanten in het zicht.
Blij dat als ik kijk toch nog wat zie!
JantjeV8 schreef:De kap heb ik/ben ik van binnenuit aan het isoleren en afwerken. Voorheen keken we tegen de pannen, de rijp op je bed 's-ochtends bij het ontwaken... Af en toe sneeuwde het er gewoon. Boven in de nok verzameld zich best veel warmte, nu merk je waarom de nok bij ons in de winter altijd vol met vogels zat, lekker warme poten krijgen.
Dus op aardgas haast niet op te brengen.
JantjeV8 schreef:De warmte blijft nu gelukkig beter binnen en die 2 heaters bovenin stuwen die warmte weer een verdieping lager, mooi geregeld toch??
Perfecte oplossing voor een ruimte met dergelijke hoogte. Heb hetzelfde met alleen een ventilator in de kerk gedaan. Scheelde niet alleen veel in comfort, maar ook de Rv vertoond minder steile pieken, wat absoluut het behoud van het orgel is. En de onderhoudskosten daarvan sterk reduceert.
JantjeV8 schreef:Het systeem op de zolder is blijvend, behoudens kleine verbeteringen, maar de bedoeling is toch dat dat HET verwarmingssysteem wordt tot in lengte van jaren...
Oke, en als je idd ooit nog het koelen gaat toepassen, isoleer dan de leidingen nu met een super dampremmende isolatie, ook de pomp. Beter is die in hetzelfde doosje te frommelen als de koelverdamper. Grundfoss heeft wel pompen met ingegoten wikkelingen tegen condensvocht, maar die zijn een factor X duurder. En je vindt ze haast niet op de sloop.
Had je al bedacht dat als je een 2e hands 3- wegklep op de goeie manier afdopt het eigenlijk een zoneventiel wordt? Twee van die dingen over de thermostaten die je al hebt, en die ene goeie pomp trekt het dan ook wel.
JantjeV8 schreef:De heater op de begane grond is een verhaal apart.
Vanwege het tijdelijk karakter van deze voorziening, ga ik hier niet nader op in.

Er zou wel gefilosofeerd kunnen worden over hoe het geplande in de toekomst gepaste vorm te geven, in relatie tot de nu te nemen maatregelen / uitvoering. Dat zou het grootste deel van problemen tijdens de uitvoering zoals nu geschetst, zeker kunnen voorkomen.

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Chicken Power schreef:Bij de weg, qua Nederlandse taalbeheersing, het is propellertje.
Moar de woar op zun Broabants, en de hei himmel niks nie meej Nederlaans te moaku.

De kap is ondertussen behoorlijk goed geisoleerd, nog niet helemaal klaar, maar goed, wat je daar al mee bereikt is ongelofelijk. Ik heb er geen foto's van gemaakt maar zal toch eens proberen daar een stukje uitleg in een ander draadje van op te zetten.

Kun je nog uitleggen wat je met dat zoneventiel bedoeld?
Feitelijk heb ik nu 3 verwarmingszones in huis. 2 boven en 1 beneden. Ieder z'n eigen thermostaat, pomp en verwarmer.
Hoe had ik die 2 dan met 1 pomp moeten aansluiten, en dan met name de aansturing?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

JantjeV8 schreef:Kun je nog uitleggen wat je met dat zoneventiel bedoeld?
Feitelijk heb ik nu 3 verwarmingszones in huis. 2 boven en 1 beneden. Ieder z'n eigen thermostaat, pomp en verwarmer.
Hoe had ik die 2 dan met 1 pomp moeten aansluiten, en dan met name de aansturing?
Zo een driewegklep wordt in een cv ketel gebruikt om te switchen van warmtapwaterbereiding naar cv bedrijf. En omgekeerd. Het best zit ie in de retour, bij lagere temperaturen blijft ie langer heel.

Scoor een paar van die 24 V dingen op de sloop, waarbij je gelijk een ( ook 24 V) trafotje uit een hele oude ketel sloopt.

Neem de beste 2, hou je de rest als reserveonderdeel, en dop 1 aansluiting af.

Dan heb je in wezen een door je thermostaat electrisch bediende kraan....

Zitten er nog eindcontacten op, dan kun je het zelfs nog zo maken dat bij geen vraag je pomp uitgeschakeld wordt (relais 230V).

Groet, Cp
Verwijderd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Ik snap'm CP, mij aardig duidelijk nu.

Gisteravond de pomp er af geschroefd. Waaier zat in elk geval gewoon op z'n plek.

Stroom er op en draaien als een tierelier. Hield ik het motortje op z'n kop en draaide wat willekeurig op en neer, dan kwam er in bepaalde posities wel herrie uit.
De lagers voelden niet uitgelopen aan, maar helemaal zuiver ook niet.

Daarna het anker uit het huis gedrukt. In elk geval droog daarbinnen, maar als je dan aan de pompas draait, heb je wat zware plekken in z'n omwenteling. Dat zou ook van de magneetvelden kunnen komen, echter het voelde niet consequent iedere omwenteling zo aan, alsof er af en toe toch iets tussen liep.

Het pomphuis was verder schoon, geen blokkerende dingen gevonden..

Toch eens een ander pompje gaan proberen.
Plaats reactie