Pomp probleem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Een recente verbouwing aan m'n systeem heeft plaats gevonden.
In plaats van 1 circuit, heb ik een opdeling gemaakt tussen de verwarming beneden en de verwarming op de verdieping.
De verwarming op de verdieping heb ik ook weer in 2 circuits opgedeeld. Beide circuits worden (binnenkort) geschakeld door een eigen thermostaat, nu nog middels een tijdklok.

Op de foto de 2 circuits naast elkaar. De pompen zitten in de retour. Voorts kraantjes en keerkleppen, eigenlijk heel eenvoudig. Momenteel nog erg eenvoudig aangesloten op de stroom, dat komt spoedig goed.

Mijn probleem:
Circuit 1 (links op de foto) werkt heel erg prima.
Circuit 2 werkt totaal niet. Ben het al ruim 3 weken dagelijks aan het ontluchten. De pomp draait gewoon. Maar na iedere ontluchting gaat het warme water maar even mee rond en dan valt er weer lucht in en valt het stil. Ontluchten doe ik middels de centrale schroef op de pomp.
Het systeem staat onder 2,0bar druk, dus feitelijk zou er geen valse lucht aangezogen kunnen worden.
Krijg nergens lekkages gevonden. Geen lekstrepen, ook de zeepbellenmethode levert geen bellenblazers op.

Iets verder naar boven zitten de verwarmingsunits, dat zijn de 2 hoogste punten en daar heb ik 2 ontluchters zitten. Daar komt nauwelijks iets uit. Het blijft puur in de pomp terug komen. Je kunt het ook horen, de pomp staat dan flink te borrelen.

rara fietsbel, wat kan er met de pomp mis zijn?
Bijlagen
Foto1088.jpg
Laatst gewijzigd door JantjeV8 op 01 jan 2011, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Pomp probleem

Bericht door JantjeV8 »

Het zijn beiden dezelfde pompen, beiden Grundfos, weliswaar gebruikt.
Bijlagen
2 x Grundfos
2 x Grundfos
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: Pomp probleem

Bericht door zaerum »

Hoi

Je hebt 2 keer kleppen in gebouwd ,de pijl (STROOMRICHTING) de goede kant op?
De pompwaaier zit die nog vast aan de rotor?(willen wel eens kapot gaan bij grundfos)
Ik kan op de foto niet zien waar je aanvoer van de bovenverdieping vandaan komt maar is die wel te ontluchten.
De waaier van de pomp is die niet verstopt bovendeel is los te maken door de 4 inbus los te maken laat ze er nog wel inzitten met losmaken van het bovendeel van de pomp anders heb je kans dat je de waaier breekt met het met de hand los tikken van het bovendeel.
Kan nooit erg lastig zijn.

Werner
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Jan,

Dit is twee keer lastig.

Zijn beide pompen even zwaar?

De ellende komt van onderaf. Het is een ongelukkige opstelling. En je pomp moet naar beneden pompen, wat het automatisch ontluchten niet bespoedigd. En door de terugslagklep kan het gedeelte daaronder zich helemaal niet ontluchten. Zeker als pomp continue draaid.

Lucht van onder de terugslagklep dwarrelt naar boven, maar blijft bij de draaiende pomp hangen.

Iets verschil in kracht of weerstand, en het zwakste gedeelte valt stil.

Bij pomp stilzetten zou de lucht gewoon naar boven moeten borrelen!

Alle pompcapaciteit van het probleem deel inzetten, en zorgen dat je maar een stroomkring over die pomp hebt. Pas dus op voor mogelijk hydraulische kortsluiting.

Dit zal regelmatig terugkeren. Mogelijk dat het gebruik van een micro- bellenafscheider de intervallen grooter maakt.

Groet, Cp
Verwijderd.
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: Pomp probleem

Bericht door zaerum »

De stroomrichting van beide pompen is omlaag op de foto en ik neem aan dat de pomp in de retour is gemonteerd en de pompen bevinden zich op de bovenverdieping?
Welke zijde werkt wel ?
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Zearum,

Zitten de oliebollen en bubbels nog in de weg?

Lees nu nog eens zorgvuldig.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Pomp probleem

Bericht door Tim »

JantjeV8,

Het meest simpele is volgens mij de pompen en terugslagkleppen in de aanvoer zetten. Ook bij stilstand zal niet alle lucht door de pomp gaan, omdat ze in het hart aanzuigt en onder uitstroomt. De helft van het pomphuis blijft vol lucht staan, genoeg om niet goed te kunnen opstarten.

Mijn ervaring is om een dergelijk pomphuis te ontluchten, kraan voor of na de pomp dicht, langzaam open, dicht, langzaam open, etc. Je hoort aan de pomp wel wanneer hij op pakt. Het idee is dat de lucht, bij dichte kraan, meegeslingerd wordt met de rest van de vloeistof. Bij het langzaam openen gaat een deel mee (maar moet dan wel weg kunnen). Ben hier tijden mee zoet geweest, werkt niet altijd.

Wat CP schrijft, in deze opstelling blijft het terug komen.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 01 jan 2011, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp probleem

Bericht door nck »

.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
zaerum
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 aug 2010, 18:46
Locatie: Sevenum

Re: Pomp probleem

Bericht door zaerum »

CP bubbels (Lucht van onder de terugslagklep dwarrelt naar boven, maar blijft bij de draaiende pomp hangen.)

Bij een veer belastte keerklep komt van onder zeer zeker geen lucht
Maar ik zie op de foto 2 verschillende keerkleppen is de veer gewoon niet te zwaar van de rechter groep
Laef um te laeve
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Pomp probleem

Bericht door Atlas »

Maar ik zie op de foto 2 verschillende keerkleppen is de veer gewoon niet te zwaar van de rechter groep
Zaerum. Ook nog eens even weer goed gekeken naar aanleiding van je opmerking.
Ik zie op foto 1088 ook 2 verschilende kleppen; Die doet mij denken aan mijn klep; echter die van mij is niet veer belast en kan alleen maar horizontaal ingebouwd worden. Het zal toch niet....... Nee toch.......?

Als ik de achterkantfoto van de pompen bekijk is de stroomrichting van boven naar onderen. Dat zou dan kunnen kloppen met dat de luchtbel ergens hoog zit, steeds langzaam naar beneden gezogen wordt door de pomp om vervolgens de pomp in "lucht" te laten draaien. Ontluchten heeft dan weinig zin; je krijgt wel dat kleine beetje lucht uit de pomp wat er op dat moment in zit maar niet die grote "bel"die in de leiding net daarboven nog aanwezig is. De oorzaak zou kunnen zitten in je ontluchtingspotje. Het zal niet de eerste keer zijn dat een degelijk potje zijndienst weigert(ook nieuwe).
Om te ontluchten zou je ook op plekken waarvan jij denkt dat daar de lucht zich ophoopt, een wartel los kunnen draaien. ik zie dat je knelkoppelingen gebruikt dus wellicht dar je daar een mogelijkheid voor hebt? Vergeet niet de pomp uit te zetten tijdens het ontluchten, even weer laten draaien en weer ontluchten.


Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Pomp probleem

Bericht door nck »

Hoi Jan,

Ik denk dat je eerst een simpele test moet doen.

Sluit het goed werkende circuit af met de kogelkraan en observeer of het niet werkende circuit nu wel op gang wil komen.

afhankelijk van deze uitkomst kun je pas iets wezenlijks zeggen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

zaerum schreef:CP bubbels (Lucht van onder de terugslagklep dwarrelt naar boven, maar blijft bij de draaiende pomp hangen.)
Ok, handjes omhoog, klapje op de rug en goed boeren :lol:
zaerum schreef:Bij een veer belastte keerklep komt van onder zeer zeker geen lucht
Als er enig debiet is opent die klep, en dwarrelen er toch wat luchtbelletjes om hoog, maar niet alles. Daarom is dit een eindeloos verhaal.
zaerum schreef:Maar ik zie op de foto 2 verschillende keerkleppen is de veer gewoon niet te zwaar van de rechter groep
Zou bij 2 aparte pompen eigenlijk niet uit mogen maken. Maar ik had ook zitten denken dat het rechter cicuit mss wel het ook in 2en opgedeelde circuit is. Dan zou de linkerkant meer tegendruk kunnen krijgen.

Maar we weten niet van het complete circuit.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 01 jan 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Atlas schreef: Die doet mij denken aan mijn klep; echter die van mij is niet veer belast en kan alleen maar horizontaal ingebouwd worden. Het zal toch niet....... Nee toch.......?
Je bedoelt dat er nog een stuk vinger inzit?
Atlas schreef:Dat zou dan kunnen kloppen met dat de luchtbel ergens hoog zit, steeds langzaam naar beneden gezogen wordt door de pomp om vervolgens de pomp in "lucht" te laten draaien.
Neen:
JantjeV8 schreef:-Het systeem staat onder 2,0bar druk, dus feitelijk zou er geen valse lucht aangezogen kunnen worden.
-Iets verder naar boven zitten de verwarmingsunits, dat zijn de 2 hoogste punten en daar heb ik 2 ontluchters zitten.
-Daar komt nauwelijks iets uit. Het blijft puur in de pomp terug komen.
-Je kunt het ook horen, de pomp staat dan flink te borrelen.
Atlas schreef:De oorzaak zou kunnen zitten in je ontluchtingspotje. Het zal niet de eerste keer zijn dat een degelijk potje zijndienst weigert(ook nieuwe).
Dat die dingen wel eens lekken ben ik met je eens, hou ze daarom ook altijd bereikbaar. Maar als dat potje hier nu als beluchter werkt, waar verdwijnt dan de overdruk?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Pomp probleem

Bericht door Atlas »

Dat die dingen wel eens lekken ben ik met je eens, hou ze daarom ook altijd bereikbaar. Maar als dat potje hier nu als beluchter werkt, waar verdwijnt dan de overdruk?
Nee ik bedoelde juist een automatisch ontluchtingsventiel; doen die hun werk niet dan blijft de lucht immers in het systeem aanwezig. Ten overvloede: aanzuigen van lucht kan niet bij een druk van 2bar.
Tot nu toe weten we te weinig van het systeem ( info en/of foto's graag! Jantjev8 ) en blijft het een beetje speculeren. Toch denk ik dat er steeds een dot lucht van boven af naar de pomp toegezogen wordt. Vanaf dat moment valt die kant van het systeem stil.
Voor wat betreft lucht in een nieuw aangelegd systeem; het kan maanden duren voordat de zuurstof uit het vers aangevoerde leidingwater verdwenen is en het CV-water als zuurstofloos of "dood" verklaard kan worden.
Het verzameld zich altijd op hoogste punten in radiatoren maar ook in de leidingen.
Beter is het ook de cv leidingen -al is het maar iets- op afschot te leggen zodat de lucht zich naar de hoogste punten verzamelt en (automatisch) ontlucht kan worden.
Bij een 15 mm leiding komt dat nog niet zo precies. Bij een luchtbel in deze leidingen kun je hem nog wel "doorspoelen" met flinke kolommen water door alle radiatoren dicht te draaien behalve dan die ene.
Bij 22 mm of groter kan dat echter tot problemen gaan leiden en dat nu lijkt mij hier ook het probleem.

Men kan natuurlijk ook een luchtafscheider plaatsen. Zie toppics van NCK; hij heeft hier al eens over gepubliceerd. ik dacht van het merk Spirovan iod. Caleffi en andere merken hebben ze trouwens ook in het assortiment.
Atlas
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Pomp probleem

Bericht door Chicken Power »

Ha Atlas,
Atlas schreef:Nee ik bedoelde juist een automatisch ontluchtingsventiel; doen die hun werk niet dan blijft de lucht immers in het systeem aanwezig.
Ho even, het is jouw aanname dat er auto- ontluchters zitten. Ik denk dat daar gewoon een verdeler/collector zit, met handkraantje.

Met die auto- ontluchters, heb ik alleen de ervaring als ze niet ontluchten, het afsluitdopje door de gebruikers is dichtgezet. Voor de rest lekken ze allleen maar door. Hele kalkrotsen tegengekomen en weggebikt.
Atlas schreef:Ten overvloede: aanzuigen van lucht kan niet bij een druk van 2bar.
Nou ja, dan had ons Jantje die problemen niet, toch?
Atlas schreef:Tot nu toe weten we te weinig van het systeem ( info en/of foto's graag! Jantjev8 ) en blijft het een beetje speculeren.
Helemaal mee eens!
Atlas schreef:Toch denk ik dat er steeds een dot lucht van boven af naar de pomp toegezogen wordt. Vanaf dat moment valt die kant van het systeem stil.
Ik vraag het mij af! Ons jantje is niet helemaal 'groen'.
Atlas schreef:Men kan natuurlijk ook een luchtafscheider plaatsen. Zie toppics van NCK; hij heeft hier al eens over gepubliceerd. ik dacht van het merk Spirovan iod. Caleffi en andere merken hebben ze trouwens ook in het assortiment.
Dat is hetgeen ik eerder al neutraal als microbellen- afscheider memoreerde. Heel lang geleden heb ik ooit nog eens uitgelegt dat de werking gebaseerd is op de wet van Henry.

De bedoelde naam is Spirovent.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie