Nat hout bijstoken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

Is ie nou gek geworden? Toch niet (helemaal). Door mijn luie manier van hout stapelen wil er nog wel eens een jonge, groene klos belanden tussen het droge hout. Het is meteen te voelen dat het gewicht niet klopt, maar wederom ben dan ik te gemakszuchtig om het stammetje terug te brengen. En dus gaat ie de kachel in. Doe je dat op een royaal gloeibed, dan lijkt de temperatuur flink te stijgen. Ik kan geen temperatuur meten, maar de heat-riser, die normaal plaatselijk kersrood is, kleurt dan van onder tot boven oranje. De betreffende klos brandt met een egale korte vlam, verspreid over de hele lengte. Er is dus weinig vuur te zien, maar een flinke warmte. Een gloeibed alleen krijgt de riser niet gekleurd, ook niet kersrood.

De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is, dat de hoogte van de temperatuur van het gloeibed, samen met een behoorlijk volume van het gloeibed genoeg is om het overtollige water (deels) endothermisch te splitsen, zodat vrijkomende waterstof en zuurstof exothermisch kunnen reageren. Het lijkt ook het best te werken met hard hout, zodat het proces langzaam kan verlopen en niet een stoot stoom het gloeibed koelt.

Iemand ook zulke ervaringen? Of een andere verklaring?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Chicken Power »

Dag John,

Ik denk dat je watergas aan het maken bent.

Flinke temperatuur in de kachel, en een overmaat aan koolstof aanwezig. En walla, er vormt zich CO en H2!

Gefeliciteerd!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door nck »

Heb een soortgelijke ervaring maar dan wat betreft de lampda (oepsss :lol: ) instelling. Met nat hout dien ik van gemiddeld 7-8% restzuurstof op te hogen naar 12-15% om een goed draaiende vergasser te behouden. Anders is het echt Venebrugge in de mist.
Ik heb dit ook nooit echt kunnen verklaren.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

Ik snap het niet helemaal, Jan. Bedoel je met "mist" een slechte, koude verbranding? En met nat hout, alles nat?

In mijn situatie gaat het om een gering percentage nat hout dat op het juiste moment in de kachel gemikt wordt. Laat de geachte lezers vooral niet denken dat nat hout stoken best kan. Nee, het is het gebruik maken van een overschot van al aanwezige hitte op voldoende niveau, om het fysieke water in een enkele houtklos te kraken. Het is overigens een mooi alternatief voor "afbouwend stoken", want waar een normaal gloeibed lang blijft liggen, daar is het met een natte klos vlug weg. Het lijkt wel of ze elkaar opvreten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Het lijkt wel of ze elkaar opvreten.
John, dat is ook zo! Ik gaf in de haast niet de hele reactievergelijking:

C + H2O > CO + H2

Het is dus niet zo dat het water echt alleen thermisch gesplitst wordt. De koolstof sleurt eigenlijk de zuurstof van de waterstof af.

In de oude stadsgasfabrieken verhoogde men de productie, door na de ontgassingsfase hete stoom door de gloeiende cokes te leiden.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door nck »

Excuus, ik zal een poging doen wat specifieker te zijn.

Zoals bekend ben ik niet bijzonder kieskeurig in mijn brandstof met als gevolg dat ik nog wel eens een vrachtje behoorlijk nat snoeihout wegwerk.
Meestal uit eigen snoei en dat hebben we het voornamelijk over redelijk vers gezaagd eiken en beuken, vuurdoorn, berk, coniferen e.d.

De vergasser wordt regulier met droog hout gestart, waarna ik zoveel mogelijk van dit ongerief wegwerk. gemiddelde stammetjes tot een 15 cm dik.
Heel dun spul zit er niet tussen dat blijf ter plekke om te composteren.

De enige manier om te beoordelen of mijn vergasser schoon brand is af te gaan op de rookontwikkeling en de temperaturen van de ketel.
(rookgas en water)

En nu is het zo dat ik bij droog sloophout een rookvrije verbranding heb bij een restzuurstofgehalte van 6-8%. Kom ik hier substantieel boven dan rookt de ketel eigenlijk continu.

Wanneer ik nu die klamme natte zooi stook rookt de ketel bij 6-8% restzuurstof WEL en alleen door dit percentage te verhogen richting 15% kan ik de ketel weer rookvrij krijgen. Een verklaring hiervoor heb ik niet echt, wel een vermoeden dat het aanwezige vocht niet alleen als waterdamp de ketel verlaat maar dat er toch iets anders gebeurt. De lambda-sensor reageert enkel op zuurstof en nergens anders op.(denk ik althans)

Mijn vermoeden, wat ik met geen enkel feit kan bewijzen, is het volgende: Een deel van het water ontleed en geeft toch een hoger restzuurstofgehalte dan de ketel nodig heeft. dit omdat ik bij een lage instelling observeer dat de ketel helemaal terug regelt ondanks volle vraag. De ketel probeert door de luchtkleppen te sluiten de zuurstofwaarde te verkleinen. Dit is de oorzaak van de rook.

Wanneer ik nu toesta dat er meer zuurstof aanwezig mag zijn geeft de ketel de luchttoevoeren weer vrij en komt de verbranding weer goed op gang met een felgloeiende naverbrander en zonder rook.


Dit hele verhaal heb ik al een aantal keren zo uitgeprobeerd, vandaar mijn opmerking.

Wel wat vragen en onduidelijkheden.

Wanneer het water ontleed, waarom verbrand het dan niet? ( het zou terug moeten keren tot waterdamp)
Veroorzaakt het aanwezige vocht/water misschien de vorming van een andere stof die de lambda sensor toch beïnvloedt?
Wordt er, naar aanleiding van de post van CP wel degelijk vrije zuurstof gevormd?

Wie het weet mag het zeggen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

Cp,

Je hebt gelijk. En de water-gas reactie vraagt niet eens zoveel energie. 131 kJ/mol. Voorwaarde is dat de temperatuur boven 800 graden C is.

Daar tegenover staat de opbrengst:
CO + 0,5O2 > CO2 283 kJ/mol
H2 + 0,5O2 > H2O 242 kJ/mol
Dus zolang er gloeiende koolstof voorhanden is, kan het proces voortduren/zichzelf in stand houden.

Bedankt voor het duwtje, had ik nodig, lui varken dat ik ben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Chicken Power »

Jan,

Ik heb nog nooit een vergasser gestookt, maar ik zal kort proberen met de kennis die ik chemisch/regeltechnisch heb je te helpen. Misschien krijgen we het fenomeen gekraakt.
nck schreef:Wanneer het water ontleed, waarom verbrand het dan niet? ( het zou terug moeten keren tot waterdamp)
Simpel, het is niet ontleed. Er is kennelijk te weinig houtskool/gloeibed om die reactie te laten verlopen. En het zal best ergens terugkeren als waterdamp. Door je grotere luchtovermaat ga je dat denk ik niet merken.
nck schreef:Veroorzaakt het aanwezige vocht/water misschien de vorming van een andere stof die de lambda sensor toch beïnvloedt?
De geleidbaarheid van de rookgassen zou kunnen veranderen. Maar realiseer je dat die lambda sonde niet je restzuurstof meet, maar de benodigde hoeveelheid zuurstof voor een werkelijk stochiometrische verbranding van je rookgas.
nck schreef:Wordt er, naar aanleiding van de post van CP wel degelijk vrije zuurstof gevormd?
Cp ziet echt niet waar die dat geschreven heeft. De zuurstof van het water wordt gebonden aan het koolstof, en daardoor komt de waterstof vrij. Nergens vrije zuurstof te bekennen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Chicken Power »

Dutch John schreef:Bedankt voor het duwtje, had ik nodig, lui varken dat ik ben.
Dat heb ik nou nooit!

Maar tel uit je winst! En je zegeningen. Tis toch wel wonderlijk dat die reactie op huis tuin en keukenschaal te realiseren valt.

Misschien kan Peter er ook nog wat mee. Wat zou een natte bonk op het eind van zijn stook doen. De Testo kan weer uit het vet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door nck »

Ik dus nog steeds met m'n kop in de mist. Jammer dat ik dit nu niet kan reproduceren, aangezien ik nu zonder lambda sonde stook.
Na de winter reviseer ik de ketel en maak deze weer geheel origineel. misschien is er dan een mogelijkheid om een en ander nader te onderzoeken middels rookgas-analyse.
Toch heb ik dit verschijnsel zeker een keer of 10 geobserveerd. ( met een in goede staat verkerende ketel)
Chicken Power schreef:Cp ziet echt niet waar die dat geschreven heeft. De zuurstof van het water wordt gebonden aan het koolstof, en daardoor komt de waterstof vrij. Nergens vrije zuurstof te bekennen.
Klopt,mijn fout.
Chicken Power schreef: De geleidbaarheid van de rookgassen zou kunnen veranderen. Maar realiseer je dat die lambda sonde niet je restzuurstof meet, maar de benodigde hoeveelheid zuurstof voor een werkelijk stochiometrische verbranding van je rookgas.
Vereist nadere studie van mijn kant, zie op dit moment het licht niet. (het is buiten ook stikdonker bij ons :-D )
Chicken Power schreef:Simpel, het is niet ontleed. Er is kennelijk te weinig houtskool/gloeibed om die reactie te laten verlopen. En het zal best ergens terugkeren als waterdamp. Door je grotere luchtovermaat ga je dat denk ik niet merken.
En daarom blijf ik het een wonderlijke observatie vinden.
Bij vochtig/nat hout 15% instelling bij een fel-oranje gloeiende chamotte steen. Geschat 1100 graden.
Bij echt kurkdroog hout rond de 7%. Ga je in deze situatie naar een instelling van 15% krijg ik buiten 1 groot rookgordijn. Plus blikken die kunnen doden van mijn baas, omdat ze net de was buiten heeft hangen.
Het kan verkeren.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

Jan,

Zou de rook bij overmaat zuurstof en droog hout niet veroorzaakt kunnen worden door een veel grotere overmaat koelende en in de weg zittende stikstof? Geeft alleen geen verklaring waarom nat hout meer zuurstof overmaat vraagt. Maar wat geeft de lambda eigenlijk weer? Restzuurstof of verbruikte zuurstof?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door nck »

De lambda geeft het restzuurstofgehalte weer.
Dutch John schreef:Zou de rook bij overmaat zuurstof en droog hout niet veroorzaakt kunnen worden door een veel grotere overmaat koelende en in de weg zittende stikstof?
Heel goed mogelijk. Heb ik nooit verder onderzocht.
Het verklaart alleen niet waarom ik bij echt vochtig hout meer zuurstof moet toestaan in het rookgas.
En daar ging het uiteindelijk om, wat is de ervaring wanneer je nat hout stookt.
Nadat ik de remedie voor het roken wist heb ik me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden. gewoon aanpassen wanneer je snoeihout stookt.

Maar een verklaring of een onderbouwing is een ander verhaal.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door penneke »

Wat een intrigerend fenomeen! Zou hierover graag iets zinnigs zeggen maar ben hierin onvoldoende onderlegd om een onderbouwde mening te geven. Ik vind het bijzonder dat vroeger in stadsgascentrales gebruik werd gemaakt van de techniek om water als een soortement van katalysator toe te passen teneinde sneller de koolstofdeeltjes om te zetten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

Hier is de materie wat breder uitgelegd: http://en.wikipedia.org/wiki/Syngas

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nat hout bijstoken

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Het verklaart alleen niet waarom ik bij echt vochtig hout meer zuurstof moet toestaan in het rookgas.
Ik denk dat het belangrijk is om eerst te weten of de overmaat primair of secundair is. Zowel in geval van droog als nat hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie