Wanneer het om een print gaat kan ik er weinig mee. ik heb niet het gereedschap om een print te analyseren en heb volstrekt te weinig kennis van electronica. Dit is echt een andere tak van sport dan elektrotechniek.Tim schreef:Kun jij ook een netontkoppeling repareren? Ik heb één kapot en die zou, gerepareerd, perfect in m'n setje passen.
Maar met een a-synchrone generator heb je dat niet nodig. dan schakel je aan en af met een simpele magneetschakelaar. en een paar relais.
Wanneer je een gebruikte draaistroommotor gebruikt kun je daar de staat van je wikkeling deels mee beoordelen. Bij een stilstaande, NIET aangesloten motor kun je een driehoeksmeting op weerstand doen. hiermee haal je een kortgesloten wikkeling er zo uit. (je kunt het ook ruiken)Tim schreef:Zou je dit willen uitleggen?
Bij een draaiende motor/generator, wel belast, moet het amperage wat je meet door de de drie afzonderlijke fase-aansluitingen vrijwel gelijk liggen.
wijkt er één behoorlijk af dan is die wikkeling niet meer zuiver op de graat. Ook dus een indicatie van de staat van de wikkeling.
Wanneer je wikkelingen redelijk vlak lopen heb je aan 1 paneelmeter gewoon genoeg.nck schreef:Ik heb net de paneelmeters binnen, natuurlijk maar 1 ampèremeter gekocht
Schakel hier gelijk de solenoïde van de diesel mee, het voorkomt dat je motor onbelast volgas gaat staan razen.Tim schreef:Er moet sowieso een motorveiligheid tussen, die pakt de overstroom per fase.
Vaak heeft een MB een hulprelais of aansluiting hiervoor. anders hier op letten. Is overigens ook weer heel simpel met een relaitje te regelen.
Dat synchroniseren zoals in je film vervalt dan gewoon. Je brengt de diesel op gang en eenmaal op toeren schakel je de netspanning in.
Wel opletten dat je de draairichting goed hebt. anders gilt die V-snaar zo venijnig
Jan