Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Tim schreef:Kun jij ook een netontkoppeling repareren? Ik heb één kapot en die zou, gerepareerd, perfect in m'n setje passen.
Wanneer het om een print gaat kan ik er weinig mee. ik heb niet het gereedschap om een print te analyseren en heb volstrekt te weinig kennis van electronica. Dit is echt een andere tak van sport dan elektrotechniek.

Maar met een a-synchrone generator heb je dat niet nodig. dan schakel je aan en af met een simpele magneetschakelaar. en een paar relais.
Tim schreef:Zou je dit willen uitleggen?
Wanneer je een gebruikte draaistroommotor gebruikt kun je daar de staat van je wikkeling deels mee beoordelen. Bij een stilstaande, NIET aangesloten motor kun je een driehoeksmeting op weerstand doen. hiermee haal je een kortgesloten wikkeling er zo uit. (je kunt het ook ruiken)

Bij een draaiende motor/generator, wel belast, moet het amperage wat je meet door de de drie afzonderlijke fase-aansluitingen vrijwel gelijk liggen.
wijkt er één behoorlijk af dan is die wikkeling niet meer zuiver op de graat. Ook dus een indicatie van de staat van de wikkeling.
nck schreef:Ik heb net de paneelmeters binnen, natuurlijk maar 1 ampèremeter gekocht
Wanneer je wikkelingen redelijk vlak lopen heb je aan 1 paneelmeter gewoon genoeg.
Tim schreef:Er moet sowieso een motorveiligheid tussen, die pakt de overstroom per fase.
Schakel hier gelijk de solenoïde van de diesel mee, het voorkomt dat je motor onbelast volgas gaat staan razen.
Vaak heeft een MB een hulprelais of aansluiting hiervoor. anders hier op letten. Is overigens ook weer heel simpel met een relaitje te regelen.

Dat synchroniseren zoals in je film vervalt dan gewoon. Je brengt de diesel op gang en eenmaal op toeren schakel je de netspanning in.
Wel opletten dat je de draairichting goed hebt. anders gilt die V-snaar zo venijnig :fff

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door kockie »

nck schreef:Wel opletten dat je de draairichting goed hebt. anders gilt die V-snaar zo venijnig :fff
Dat klinkt als een ervaringsdeskundige :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Mwoa, hoezo??

Met een 30 Kw motor met 4 V-snaren schrik je je te pletter.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Maar met een a-synchrone generator heb je dat niet nodig. dan schakel je aan en af met een simpele magneetschakelaar. en een paar relais.
Thermische motorbeveiligingsschakelaar, eventueel gekoppelt aan de magneetschakelaar is ook geen overbodige luxe. Kan ook onderbreken in de stuurstroomketen.
nck schreef:Wanneer je een gebruikte draaistroommotor gebruikt kun je daar de staat van je wikkeling deels mee beoordelen. Bij een stilstaande, NIET aangesloten motor kun je een driehoeksmeting op weerstand doen. hiermee haal je een kortgesloten wikkeling er zo uit. (je kunt het ook ruiken)
Dit geldt ook voor een gestelsluiting (i.q. naar aarde). Kan sterk veranderen bij de temperatuur van het apparaat.
nck schreef:Bij een draaiende motor/generator, wel belast, moet het amperage wat je meet door de de drie afzonderlijke fase-aansluitingen vrijwel gelijk liggen.
Makkelijkst met een amperetang. Gewoon om de aansluitdraden in de regelkast oid, zonder losnemen van draden te doen. Hier standaard gereedschap.
nck schreef:wijkt er één behoorlijk af dan is die wikkeling niet meer zuiver op de graat. Ook dus een indicatie van de staat van de wikkeling.
Zoals al gesteld, kan sterk afhangen van de temperatuur en luchtvochtigheid. Meggeren is het meest ultieme, maar bij een generator moet je dan wel echt meer in huis hebben om de boel niet alsnog te gronde te richten (die heb ik nog niet).
nck schreef:Wanneer je wikkelingen redelijk vlak lopen heb je aan 1 paneelmeter gewoon genoeg.
Ho ho ho!
En je afnemende systeem? Bij eilandbedrijf kan dat toch behoorlijk uit de pas lopen. Ik zou dan toch ook de stroom over de nul meten, die geeft dat als eerste aan.
nck schreef:Dat synchroniseren zoals in je film vervalt dan gewoon. Je brengt de diesel op gang en eenmaal op toeren schakel je de netspanning in.
Dat ga ik vooralsnog niet voetstoots geloven, zou de voorkeur geven aan een licht- of donkerschakeling met een voltmeter tussen de te koppelen netten.

Of anders de diesel starten door de electromotor, en dan naar overtoeren te gaan. Dan blijft de boel wel beter in de pas.

Weet nog uit het topic van Tim op de PPO- site dat er toen een schema was, waar bij de netuitval slechts op een fase gedetecteerd werd. Lijkt me niet echt safe.

Ook het omgaan met de aardaansluiting verdient m.i. nog wel enige aandacht.
nck schreef:Wel opletten dat je de draairichting goed hebt. anders gilt die V-snaar zo venijnig :fff
Daar heb je toch spuitbusjes voor?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Tim »

Hallo Cp,
Chicken Power schreef:Makkelijkst met een amperetang. Gewoon om de aansluitdraden in de regelkast oid, zonder losnemen van draden te doen. Hier standaard gereedschap.
Dat lijkt me ook wel goed. Dat spul heb ik onlangs vervangen, dus het gele is weer echt geel in de koffer. Of een 3 standen schakelaar op m'n paneelmetertje. Bij elke opstarten, na warmdraaien, even meten. Daarom zoek ik ook maar een iets te grote e-motor, dan kan de Kubota maximaal toelaatbaar belast worden, op het gehoor, roeten en vingertoppen.
Chicken Power schreef:
nck schreef:Dat synchroniseren zoals in je film vervalt dan gewoon. Je brengt de diesel op gang en eenmaal op toeren schakel je de netspanning in.
Dat ga ik vooralsnog niet voetstoots geloven, zou de voorkeur geven aan een licht- of donkerschakeling met een voltmeter tussen de te koppelen netten.
Ik vraag me dat ook af. De generatoren op het filmpje sturen op afwijking in Volt en Frequentie tijdens het synchroniseren. Ik zal eens kijken of er ook na de faseverschuiving tov het net gekeken wordt.
Chicken Power schreef:Of anders de diesel starten door de electromotor, en dan naar overtoeren te gaan. Dan blijft de boel wel beter in de pas.
Dat was mijn opzet, warmdraaien, uit, e-motor aan en gaan.
Chicken Power schreef:Weet nog uit het topic van Tim op de PPO- site dat er toen een schema was, waar bij de netuitval slechts op een fase gedetecteerd werd. Lijkt me niet echt safe.
Klopt, maar mijn woning had toen maar een 1 fase aansluiting na het zegel.
Chicken Power schreef:Ook het omgaan met de aardaansluiting verdient m.i. nog wel enige aandacht.
Ik heb hier nog niet over nagedacht. Uiteraard wordt alles geaard, maar zou je nog meer moeten meenemen? Mijn oude woning had een aarde uit de meterkast (uit het net), echter mijn huidige een echte, in de grond. Zou je er een extra aardlek tussen willen hebben? Ik weet dat het in Belgie voor industrie wel verplicht is, maar hier niet.

Good night,
Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Hallo Tim,
Tim schreef: Daarom zoek ik ook maar een iets te grote e-motor, dan kan de Kubota maximaal toelaatbaar belast worden, op het gehoor, roeten en vingertoppen.
Precies, mijn buitenlandse vriendjes gaan uit van het standpunt: liever rook uit de uitlaat, dan uit de opwekker.
Tim schreef:De generatoren op het filmpje sturen op afwijking in Volt en Frequentie tijdens het synchroniseren. Ik zal eens kijken of er ook na de faseverschuiving tov het net gekeken wordt.
Dat is niet nodig! De faseverschuiving die je bedoelt, behelst het teruglopen of opschuiven in toeren van het leverende toestel, tot waar de vectoren overeenkomen. Indien eenmaal gekoppelt, werkt het als een tandwiel. Vandaar die licht- of donkerschakeling.

Op je werk gaat dat allemaal zeker op afstand computergestuurd?
Tim schreef:
Chicken Power schreef:Weet nog uit het topic van Tim op de PPO- site dat er toen een schema was, waar bij de netuitval slechts op een fase gedetecteerd werd. Lijkt me niet echt safe.
Klopt, maar mijn woning had toen maar een 1 fase aansluiting na het zegel.
Stond me bij van leveren via 1 fase en 1 andere als referentie voor het 'in leven zijn' van het net. Ook bij netbeheerders valt er wel eens 1 van de 3 fases uit...
Tim schreef:Ik heb hier nog niet over nagedacht. Uiteraard wordt alles geaard, maar zou je nog meer moeten meenemen? Zou je er een extra aardlek tussen willen hebben?
Hoe het in België zit weet ik niet, ben niet echt bekend met het AREI. Hier is een aardlek naar mijn weten ook niet verplicht in de industrie.

Maar waar ik op doelde (ingeval van eilandbedrijf), is het aarden van je nul/sterpunt van de generator. Anders doet je aardlek helemaal nakko nada de nix ni!

Hoe bij een asynchroonmotor te werk te gaan, heb ik ook nog niet uitgevlooid. Zie mijn eerdere vragen (zonder antwoord) in deze draad. In tegenstelling bij het gebruik als motor, neig ik erna op het sterpunt wel de nul aan te sluiten. Maar ja, wat bij een 400/690 machien te doen? Ben dr nog niet uit.
Tim schreef:Good night,Tim
Moet nog even wachten tot de emulsie voor de farce van de gevulde kalkoenborsten emulsie is, dan mag ik ook even plat.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Thermische motorbeveiligingsschakelaar, eventueel gekoppelt aan de magneetschakelaar is ook geen overbodige luxe. Kan ook onderbreken in de stuurstroomketen.
Wanneer je dat als hiervoor genoemd combineert met de solenoïde van de diesel gaat bij overbelasting gewoon alles plat. Probleem opgelost.
Chicken Power schreef:Dit geldt ook voor een gestelsluiting (i.q. naar aarde). Kan sterk veranderen bij de temperatuur van het apparaat.
Excuus, dit is zo een routinematige meting dat ik die niet eens genoemd heb. punt voor jou.
Chicken Power schreef:Zoals al gesteld, kan sterk afhangen van de temperatuur en luchtvochtigheid. Meggeren is het meest ultieme, maar bij een generator moet je dan wel echt meer in huis hebben om de boel niet alsnog te gronde te richten (die heb ik nog niet).
De praktijk leert dat je voor het meggeren al een behoorlijke indicatie kunt geven over de gesteldheid van de wikkelingen. Maar zoals je terecht stelt is meggeren de enige manier om definitief te beoordelen of de wikkelingen in goede staat zijn. Hier zit wel een kostenplaatje aan en zou ik alleen doen in geval van twijfel.
Chicken Power schreef:Ho ho ho!
En je afnemende systeem? Bij eilandbedrijf kan dat toch behoorlijk uit de pas lopen. Ik zou dan toch ook de stroom over de nul meten, die geeft dat als eerste aan.
Mee eens, maar wel goed lezen CP! w hebben het hier over het a-synchroon terugleveren aan het net. Dus een symmetrische constante belasting.
Chicken Power schreef:Dat ga ik vooralsnog niet voetstoots geloven, zou de voorkeur geven aan een licht- of donkerschakeling met een voltmeter tussen de te koppelen netten.

Of anders de diesel starten door de electromotor, en dan naar overtoeren te gaan. Dan blijft de boel wel beter in de pas.

Weet nog uit het topic van Tim op de PPO- site dat er toen een schema was, waar bij de netuitval slechts op een fase gedetecteerd werd. Lijkt me niet echt safe.
Er is bij a-symetrische teruglevering geen sprake van "meerdere netten". De Het veld van de generator wordt bekrachtigd door het openbare net. Daarmee vervalt de noodzaak tot frequentie-synchronisatie en wordt ook de fluctuatie in de spanning opgevangen.
Waar ik wel in mee wil gaan is een fase bewaking, dit kan door een simpel relais gebeuren.
En een goede aarding lijkt mij een vanzelfsprekendheid.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Dat is niet nodig! De faseverschuiving die je bedoelt, behelst het teruglopen of opschuiven in toeren van het leverende toestel, tot waar de vectoren overeenkomen. Indien eenmaal gekoppelt, werkt het als een tandwiel. Vandaar die licht- of donkerschakeling.

Op je werk gaat dat allemaal zeker op afstand computergestuurd?
Jongens toch!! we praten langs elkaar heen.
synchroon met frequentiesynchronisatie versus a-synchroon.
Chicken Power schreef:Maar waar ik op doelde (ingeval van eilandbedrijf), is het aarden van je nul/sterpunt van de generator. Anders doet je aardlek helemaal nakko nada de nix ni!
Als de Denyo van tim nog origineel aangesloten is dan zit de nul altijd op de aarde. Elke generator heeft daar een brug tussen zitten. Heb nog niet anders gezien. Je zult wel moeten in geval van een zwevende nul bij een a-symmetrische belasting.
Chicken Power schreef:Hoe bij een asynchroonmotor te werk te gaan, heb ik ook nog niet uitgevlooid. Zie mijn eerdere vragen (zonder antwoord) in deze draad. In tegenstelling bij het gebruik als motor, neig ik erna op het sterpunt wel de nul aan te sluiten. Maar ja, wat bij een 400/690 machien te doen? Ben dr nog niet uit.
Nee, niet doen. keuze maken. Ofwel driehoek draaien ofwel ster draaien. Dit afhankelijk van de specificatie van de motor. En dan hou je de aansluiting aan zoals je hem als motor zou gebruiken.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Jongens toch!! we praten langs elkaar heen.
Dat zou goed kunnen, wegens gebrek van een paar puntjes op de I.
nck schreef:Mee eens, maar wel goed lezen CP! w hebben het hier over het a-synchroon terugleveren aan het net. Dus een symmetrische constante belasting.
Ik sprak al van eilandbedrijf. Maar ik heb het volgende ook al meer dan eens meegemaakt.

Stel je voor: buitengebied, bijna 2 Km van de trafo af. Aan het eind van de al 60 jaar oude kabel. Boerderij op 1 fase en ook nog drie daggeldershuisjes waarvan twee op een andere fase. Daggeldershuisje op dezelfde als boerderijfase wordt gesloopt en vervangen door bungalowtje. Met nieuwe driefase aansluiting (stond kort aan de weg, anders deden ze het niet eens).

Onder melkenstijd werd de fase waar de boerderij ook op stond 189 volt, en de rest kwam niet hoger dan 209 volt.... Ga je niet redden!

Ondanks de motorbeveiligingsschakelaar op de melkinstallatie, ging de motor van de vacuumpomp vaak kapot. Ben de laatste geweest die hem vervangen heeft, en de poelies omgedraait. Scheelde de buren 10 volt, en nooit meer gehoort dat die motor kapot ging. Het melken duurde fractioneel iets langer. Ik had de verzeepte smeerolie ook maar is vervangen...
nck schreef:synchroon met frequentiesynchronisatie versus a-synchroon.
Op zich snap ik (nu pas) iets jouw gedachtengang/ervaring. Maar ik ben ook nog bekent met remanent magnetisme, en naar mijn idee (zeker bij zwaardere vermogens) leek me dat een factor die ik niet kwakkeloos moet negeren. Ingeval van een licht- of donkerschakeling met voltmeter, heb ik het spul toch meer in de pas draaien?

Het lijkt mij weinig charmant om op of boven synchroon toerental te gaan draaien, en de zaak zo maar aan het net te gooien. Ik begin langzaam door te krijgen dat het niet zwaar uit de klauw kan lopen, maar dr zit m.i. toch een brute klap in deze werkwijze. En dan kan het volgende ook niet kloppen:
nck schreef:Wel opletten dat je de draairichting goed hebt. anders gilt die V-snaar zo venijnig :fff
Dat kan dan toch niet anders zijn dat het draaiveld verkeerd aangesloten is. De motoren hebben geen enkele moeite met de draairichting!
nck schreef:Als de Denyo van tim nog origineel aangesloten is dan zit de nul altijd op de aarde. Elke generator heeft daar een brug tussen zitten. Heb nog niet anders gezien. Je zult wel moeten in geval van een zwevende nul bij een a-symmetrische belasting.
Jan, je wilt toch nooit een zwevende nul hebben? Geen beveiliging die dan meer te vertrouwen is. En voor zover ik weet daarom ook terecht niet toegestaan.
nck schreef:Nee, niet doen. keuze maken. Ofwel driehoek draaien ofwel ster draaien. Dit afhankelijk van de specificatie van de motor. En dan hou je de aansluiting aan zoals je hem als motor zou gebruiken.
Nu weet ik het nog niet!

Want, zet ik voornoemde 400/690V motor in ster, dan heb ik het door mij gewenste sterpunt. Echter, alhoewel indachtig DJ's opmerking dat de spanning hoger moet zijn om de stroom in de gewenste richting te doen gaan, vraag ik mij af, of een verschil van 290 Volt (690 - 400 = 290)in fasespanning wel goed gaat. En wat betekent dat voor mijn lijnspanning?

Staat de zaak in driehoek, klopt mijn fasespanning perfect, maar waar haal ik dan mijn nul voor een lijnspanning van 230 V vandaan? Die zwevend van het net aftrekken lijkt me wel heel lomp.

En exact dezelfde 3 vragen als het een motor 220/380 V betreft, in relatie tot de huidige netspanning.

En het meten waar het vermogen naar toegaat, daar hebben we toch een Watt meter voor nodig?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Dat kan dan toch niet anders zijn dat het draaiveld verkeerd aangesloten is. De motoren hebben geen enkele moeite met de draairichting!
Uiteraard. een stommiteit mijnerzijds. niet iedereen is foutloos.
Chicken Power schreef:Jan, je wilt toch nooit een zwevende nul hebben? Geen beveiliging die dan meer te vertrouwen is. En voor zover ik weet daarom ook terecht niet toegestaan.
In eilandbedrijf moet je de nul afleiden naar de aarde anders gaat hij zweven. Daarom heeft elke driefase-generator intern een brug tussen de nul en de aarde. Soms gaat deze stuk of heeft door corrosie een zekere weerstand.
Wanneer ik een evenement oplever heb ik ten alle tijden een controle uitgevoerd bij alle generatoren of deze brug functioneert en er geen zwevende nul aanwezig is, zodat bij aanwezige asymmetrie het verschil naar de aarde wordt afgevoerd.
Anders werkt er geen differentiaal schakelaar meer betrouwbaar.
Chicken Power schreef:Stel je voor: buitengebied, bijna 2 Km van de trafo af. Aan het eind van de al 60 jaar oude kabel. Boerderij op 1 fase en ook nog drie daggeldershuisjes waarvan twee op een andere fase. Daggeldershuisje op dezelfde als boerderijfase wordt gesloopt en vervangen door bungalowtje. Met nieuwe driefase aansluiting (stond kort aan de weg, anders deden ze het niet eens).

Onder melkenstijd werd de fase waar de boerderij ook op stond 189 volt, en de rest kwam niet hoger dan 209 volt.... Ga je niet redden!
Je schetst mijn persoonlijke omstandigheid qua stroomvoorziening. misschien niet in de genoemde extremen maar het is uitermate herkenbaar.
Toch heb ik nooit problemen ondervonden. enerzijds als gevolg van een voldoende zware motor, anderzijds door in ster te werken.
daarmee produceerde ik probleemloos 22 Ampere per fase vol-continu.
Ergo, wanneer je een onstabiel openbaar net hebt kun je beter je generator over-dimensioneren. Dan is een eventuele spanningsval op een fase niet zo belangrijk omdat de motor het verhoogde amperage wel kan behapstukken. (het vermogen blijft constant)

Chicken Power schreef: Het lijkt mij weinig charmant om op of boven synchroon toerental te gaan draaien, en de zaak zo maar aan het net te gooien. Ik begin langzaam door te krijgen dat het niet zwaar uit de klauw kan lopen, maar dr zit m.i. toch een brute klap in deze werkwijze. En dan kan het volgende ook niet kloppen:
nc
Daarom moet je eerst de generator op snelheid brengen. exact is niet van belang maar wel in de buurt. je voorkomt daarmee de beruchte opstartstroom van grofweg 6 x I nominaal. Deze wordt, zoals bekend, veroorzaakt door een start vanuit stilstand.
Chicken Power schreef: Want, zet ik voornoemde 400/690V motor in ster, dan heb ik het door mij gewenste sterpunt. Echter, alhoewel indachtig DJ's opmerking dat de spanning hoger moet zijn om de stroom in de gewenste richting te doen gaan, vraag ik mij af, of een verschil van 290 Volt (690 - 400 = 290)in fasespanning wel goed gaat. En wat betekent dat voor mijn lijnspanning?

Staat de zaak in driehoek, klopt mijn fasespanning perfect, maar waar haal ik dan mijn nul voor een lijnspanning van 230 V vandaan? Die zwevend van het net aftrekken lijkt me wel heel lomp.

En exact dezelfde 3 vragen als het een motor 220/380 V betreft, in relatie tot de huidige netspanning.

En het meten waar het vermogen naar toegaat, daar hebben we toch een Watt meter voor nodig?

Ten eerste: Het sterpunt maak je in de motor. Niet buiten de motor. Een draaistroommotor heeft geen externe nul nodig. Dus ook een a-synchrone generator niet.
Ten tweede Is nog de lijn, nog de fasespanning van belang. het veld wordt bekrachtigd door het openbare net en de stroom wordt opgewekt als gevolg van een over-synchroon toerental door, simplistisch gezegd, het omdraaien van de Lorentzkracht door het over-synchroon draaien.
Het is exact tegengesteld als de normale werking van een draaistroommotor.
Voor het meten van de opgewekte stroom is een simpele ferrarismeter afdoende.


Het is ook mogelijk het veld te bekrachtigen met behulp van condensatoren. Dit wordt heel mooi uitgelegd op de site van de gewiekste. zo kun je een draaistroommotor in eilandbedrijf schakelen.
Volgens mij heb ik die link hier als eens geplaatst.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door Chicken Power »

Jan, zeer bedankt voor dit Kerstkadootje!

Eindelijk begint het me te dagen.
nck schreef:Dan is een eventuele spanningsval op een fase niet zo belangrijk omdat de motor het verhoogde amperage wel kan behapstukken. (het vermogen blijft constant)
En de buren ook blij!

nck schreef:je voorkomt daarmee de beruchte opstartstroom van grofweg 6 x I nominaal. Deze wordt, zoals bekend, veroorzaakt door een start vanuit stilstand.
Hehe, toen kwam het kwartje pas los :fff . Als ware het synchromesringen in een versnelingsbak. Geen van die molenjongens heeft me dat ooit goed weten uit te leggen!

nck schreef:Ten eerste: Het sterpunt maak je in de motor. Niet buiten de motor. Een draaistroommotor heeft geen externe nul nodig.
Eens, is bekent.
nck schreef:Dus ook een a-synchrone generator niet.
Die vat ik nog niet echt!
nck schreef:het veld wordt bekrachtigd door het openbare net en de stroom wordt opgewekt als gevolg van een over-synchroon toerental door, simplistisch gezegd, het omdraaien van de Lorentzkracht door het over-synchroon draaien. Het is exact tegengesteld als de normale werking van een draaistroommotor.
En toen ging het kwartje rollen :D !
nck schreef:Voor het meten van de opgewekte stroom is een simpele ferrarismeter afdoende.
En de draairichting van de schijf geeft aan of er geleverd of opgenomen wordt.

nck schreef:Het is ook mogelijk het veld te bekrachtigen met behulp van condensatoren. Dit wordt heel mooi uitgelegd op de site van de gewiekste. zo kun je een draaistroommotor in eilandbedrijf schakelen.
Ik mistte een goede theoretische onderbouwing van het verhaal. Die rekenmodule is wel leuk. Is trouwens niet anders dan een 'Steinmetz'. Daar heb ik wel leukere verhaaltjes en tekeningen van gezien. Zal het na de drukte eens opzoeken.
nck schreef:Volgens mij heb ik die link hier als eens geplaatst.
Yep!

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:nck schreef:
Dus ook een a-synchrone generator niet.

Die vat ik nog niet echt!
Ik mag aannemen dat ook dit nu duidelijk is.
Immers een a-synchrone generator IS een gewone draaistroommotor.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ppo'r
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2010, 14:45

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door ppo'r »

Hallo ik ben wouter bekend op ppo.nu net zo als meerdere hier
ik ben zelf bezig met een wkk op apo.
nu al een paar test gedaan met een asynchrone 1,5 kw motor
aangesloten op een yanmar diesel van 4pk .
ik heb nu 1,4 kw terug geleverd gemeten met de elektriciteitsmeter in mijn huis (nog de oude)
mijn plan is om in de winter 1000 liter apo te verstoken en hiermee +- 3000kw terugleveren
en weer op te maken in het rest van het jaar.


hier nog een link
http://salamanca.khbo.be:8080/doks/do/f ... a039180524

van af 2.3.3

mvg ppo'r
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Zelf stroom draaien, de (on-)mogelijkheden

Bericht door nck »

ppo'r schreef:nu al een paar test gedaan met een asynchrone 1,5 kw motor
aangesloten op een yanmar diesel van 4pk .
De verhouding aandrijving - generator is eigenlijk net verkeerd om.
Wil je een safe draaiend systeem moet je de generator ongeveer 1.5 - 2 keer zo zwaar hebben als de aandrijving.
Nu heb je de kans dat bij een falende toerenregeling je de generator over de kop trekt en als zodanig verbrand.

Is je aandrijving substantieel lichter dan de generator heb je dit probleem niet.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

stroom

Bericht door deleted »

Even een kanttekening bij de fundamentals van het project:
Mijn stelling: Electriciteit autonoom produceren en autonoom opslaan gaat volgens mij nooit erg efficiënt worden.

Mijns inziens, zou het efficiënter en realistischer zijn de benodigde luxe , vooral warmte en licht en enkele huishoudtoestellen, te ontwikkelen die niet meer op elektriciteit werken, of in het uiterste geval enkel electriciteit opwekken die ze ook op dat moment verbruiken (knijpkatprincipe). Liefst zonder al te veel comfort in te boeten natuurlijk.

Als iedereen in de toekomst een soort WKK thuis neerzet zullen we de dag nog meemaken dat we moeten betalen om elektriciteit aan het net te mogen leveren. Dan wordt dat verkocht als een maandabbonnement op de grote dure batterij.
Plaats reactie