Leidingstelsel van staal én rvs?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door penneke »

Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor het verwarmen van een vat water van 1000 liter (open systeem) middels thermosyphon wilde ik een warmtewisselaar van Roestvast staal (contact met rookgas) toepassen terwijl de rest van de leidingen uit gegalvaniseerd staal bestaat en het vat ook van staal is. Kunnen er ongewenste chemische reakties optreden door het toepassen van zowel stalen als rvs componenten in zulk een leidingstelsel waardoor één der toegepaste materialen sneller corrodeert?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door Chicken Power »

Hallo penneke!

Die gegalvaniseerde pijp, die is alleen van buiten gegalvaniseerd? Of ook van binnen?

Met je RVS/inox deel zal weinig gebeuren.

Het 'gewone' staal zal eerder weg zijn, door de inwerking van het zink tussen het RVS en het staal.

Zaag wat magnesium anode's uit/van/voor een SWW boiler op, en hang die aan een koperen (> 4 mm2) draad in je vat. Verbindt die draad goed aan een degelijk aardpunt aan de buitenkant van je vat.

Let er goed op dat je koperdraad geen 'vals' contact maakt over de rand van het vat of via de gegalvaniseerde leiding.

Zoek ook is op actieve kathodische bescherming als je het high tec aan wilt pakken.

Groet, Cp
Verwijderd.
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door penneke »

Hallo Cp,

Bedankt voor je reaktie! Misschien is het zelfs beter (corrosie-technisch) om de leidingen van gewoon staal te maken ipv gegalvaniseerde leidingen te gebruiken. Ik heb nog enkele lengtes 2'' gegalvaniseerde buis liggen, maar kan die misschien beter niet gebruiken. Op het internet had ik al het een en ander opgezocht over opofferingsanodes, maar kon niet direct een toepassing vinden in een bovengronds leidingsysteem gevuld met water waarin zowel rvs als stalen componenten voorkomen.

Wel kwam ik ook de staven tegen die in boilers worden toegepast en waar je naar verwees. De tank staat ca. 5 a 6 meter hoger dan de warmtewisselaar, ik vroeg me af of het plaatsen van een opofferingsanode in de tank bovenaan voldoende is ter bescherming. Misschien is onderaan ook gewenst? Voor mij een beetje onbekend terrein.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door wouter a »

@penneke

Op zich maakt het niet zo heel veel uit waar deze komen, ik zou zelf kiezen voor de lokatie waar de zuurstof bij het water komt aangezien het een drukloos systeem wordt. In principe wordt het zuurstof uit het water verbruikt door deze opofferings anodes, hierdoor zullen de andere delen beschermd worden.

wat ze bij boten ook toepassen is een loodplakkaat vast geplakt aan de romp, dit schijnt ook goed te werken en daar is ook makkelijk aan te komen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij is dat geen lood, maar (zuiver) zink.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door wouter a »

@jantje V8, idd wordt er meestal zink voor gebruikt, het gaat er gewoon om dat het onedeler is.... (sorry voor het idee van lood, die is edeler als staal)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal

kijk hier bij het gedeelte "hoe werkt een batterij"voort een korte uitleg

http://www.batterijcentrale.nl/faq.php
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Leidingstelsel van staal én rvs?

Bericht door Chicken Power »

Dag penneke,

Voor het goeie begrip, na de semi- deskundige misleidingen: voor schepen op zoutwater wordt een zinkanode gebruikt.

En het is mode om op zoetwater aluminiumopofferingsanodes te gebruiken.

Wil je inhoudelijk meer over de materie weten, zoek dan is op de spanningsreeks der metalen.

Een en ander heeft ook te maken met waar de schroef (as) van gemaakt is.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie