Leidingstelsel van staal én rvs?
Moderator: Moderators
Leidingstelsel van staal én rvs?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor het verwarmen van een vat water van 1000 liter (open systeem) middels thermosyphon wilde ik een warmtewisselaar van Roestvast staal (contact met rookgas) toepassen terwijl de rest van de leidingen uit gegalvaniseerd staal bestaat en het vat ook van staal is. Kunnen er ongewenste chemische reakties optreden door het toepassen van zowel stalen als rvs componenten in zulk een leidingstelsel waardoor één der toegepaste materialen sneller corrodeert?
Voor het verwarmen van een vat water van 1000 liter (open systeem) middels thermosyphon wilde ik een warmtewisselaar van Roestvast staal (contact met rookgas) toepassen terwijl de rest van de leidingen uit gegalvaniseerd staal bestaat en het vat ook van staal is. Kunnen er ongewenste chemische reakties optreden door het toepassen van zowel stalen als rvs componenten in zulk een leidingstelsel waardoor één der toegepaste materialen sneller corrodeert?
- Chicken Power
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
- Locatie: Groot Rijnmond
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
Hallo penneke!
Die gegalvaniseerde pijp, die is alleen van buiten gegalvaniseerd? Of ook van binnen?
Met je RVS/inox deel zal weinig gebeuren.
Het 'gewone' staal zal eerder weg zijn, door de inwerking van het zink tussen het RVS en het staal.
Zaag wat magnesium anode's uit/van/voor een SWW boiler op, en hang die aan een koperen (> 4 mm2) draad in je vat. Verbindt die draad goed aan een degelijk aardpunt aan de buitenkant van je vat.
Let er goed op dat je koperdraad geen 'vals' contact maakt over de rand van het vat of via de gegalvaniseerde leiding.
Zoek ook is op actieve kathodische bescherming als je het high tec aan wilt pakken.
Groet, Cp
Die gegalvaniseerde pijp, die is alleen van buiten gegalvaniseerd? Of ook van binnen?
Met je RVS/inox deel zal weinig gebeuren.
Het 'gewone' staal zal eerder weg zijn, door de inwerking van het zink tussen het RVS en het staal.
Zaag wat magnesium anode's uit/van/voor een SWW boiler op, en hang die aan een koperen (> 4 mm2) draad in je vat. Verbindt die draad goed aan een degelijk aardpunt aan de buitenkant van je vat.
Let er goed op dat je koperdraad geen 'vals' contact maakt over de rand van het vat of via de gegalvaniseerde leiding.
Zoek ook is op actieve kathodische bescherming als je het high tec aan wilt pakken.
Groet, Cp
Verwijderd.
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
Hallo Cp,
Bedankt voor je reaktie! Misschien is het zelfs beter (corrosie-technisch) om de leidingen van gewoon staal te maken ipv gegalvaniseerde leidingen te gebruiken. Ik heb nog enkele lengtes 2'' gegalvaniseerde buis liggen, maar kan die misschien beter niet gebruiken. Op het internet had ik al het een en ander opgezocht over opofferingsanodes, maar kon niet direct een toepassing vinden in een bovengronds leidingsysteem gevuld met water waarin zowel rvs als stalen componenten voorkomen.
Wel kwam ik ook de staven tegen die in boilers worden toegepast en waar je naar verwees. De tank staat ca. 5 a 6 meter hoger dan de warmtewisselaar, ik vroeg me af of het plaatsen van een opofferingsanode in de tank bovenaan voldoende is ter bescherming. Misschien is onderaan ook gewenst? Voor mij een beetje onbekend terrein.
Bedankt voor je reaktie! Misschien is het zelfs beter (corrosie-technisch) om de leidingen van gewoon staal te maken ipv gegalvaniseerde leidingen te gebruiken. Ik heb nog enkele lengtes 2'' gegalvaniseerde buis liggen, maar kan die misschien beter niet gebruiken. Op het internet had ik al het een en ander opgezocht over opofferingsanodes, maar kon niet direct een toepassing vinden in een bovengronds leidingsysteem gevuld met water waarin zowel rvs als stalen componenten voorkomen.
Wel kwam ik ook de staven tegen die in boilers worden toegepast en waar je naar verwees. De tank staat ca. 5 a 6 meter hoger dan de warmtewisselaar, ik vroeg me af of het plaatsen van een opofferingsanode in de tank bovenaan voldoende is ter bescherming. Misschien is onderaan ook gewenst? Voor mij een beetje onbekend terrein.
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
@penneke
Op zich maakt het niet zo heel veel uit waar deze komen, ik zou zelf kiezen voor de lokatie waar de zuurstof bij het water komt aangezien het een drukloos systeem wordt. In principe wordt het zuurstof uit het water verbruikt door deze opofferings anodes, hierdoor zullen de andere delen beschermd worden.
wat ze bij boten ook toepassen is een loodplakkaat vast geplakt aan de romp, dit schijnt ook goed te werken en daar is ook makkelijk aan te komen.
Op zich maakt het niet zo heel veel uit waar deze komen, ik zou zelf kiezen voor de lokatie waar de zuurstof bij het water komt aangezien het een drukloos systeem wordt. In principe wordt het zuurstof uit het water verbruikt door deze opofferings anodes, hierdoor zullen de andere delen beschermd worden.
wat ze bij boten ook toepassen is een loodplakkaat vast geplakt aan de romp, dit schijnt ook goed te werken en daar is ook makkelijk aan te komen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
Volgens mij is dat geen lood, maar (zuiver) zink.
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
@jantje V8, idd wordt er meestal zink voor gebruikt, het gaat er gewoon om dat het onedeler is.... (sorry voor het idee van lood, die is edeler als staal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
kijk hier bij het gedeelte "hoe werkt een batterij"voort een korte uitleg
http://www.batterijcentrale.nl/faq.php
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal
kijk hier bij het gedeelte "hoe werkt een batterij"voort een korte uitleg
http://www.batterijcentrale.nl/faq.php
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
- Chicken Power
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
- Locatie: Groot Rijnmond
Re: Leidingstelsel van staal én rvs?
Dag penneke,
Voor het goeie begrip, na de semi- deskundige misleidingen: voor schepen op zoutwater wordt een zinkanode gebruikt.
En het is mode om op zoetwater aluminiumopofferingsanodes te gebruiken.
Wil je inhoudelijk meer over de materie weten, zoek dan is op de spanningsreeks der metalen.
Een en ander heeft ook te maken met waar de schroef (as) van gemaakt is.
Groet, Cp
Voor het goeie begrip, na de semi- deskundige misleidingen: voor schepen op zoutwater wordt een zinkanode gebruikt.
En het is mode om op zoetwater aluminiumopofferingsanodes te gebruiken.
Wil je inhoudelijk meer over de materie weten, zoek dan is op de spanningsreeks der metalen.
Een en ander heeft ook te maken met waar de schroef (as) van gemaakt is.
Groet, Cp
Verwijderd.