Spiralen voor CV en tapwater in een buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Spiralen voor CV en tapwater in een buffervat

Bericht door penneke »

In een cilindrische tank (2 m hoog, ca. 0.8 m diameter, inhoud 1000 liter) welke gevuld gaat worden met water en verwarmd wordt door het stoken van hout (open systeem, thermosyphon) zou ik een 2-tal spiralen willen bevestigen; eentje welk het tapwater verwarmd (15 kW benodigd vermogen) en eentje voor warmteoverdracht naar een CV-installatie (bv 20 kW). Ik weet niet of zulke warmteoverdracht (stilstaand water -> stromend water door koperen spiraal) met deze capaciteit technisch te realiseren is met een spiraal, misschien wordt hij wel heel lang….: Een andere optie is om gebruik te maken van platenwisselaars waar het water uit het buffervat doorheen gepompt wordt en waar de andere zijden gevoed worden met tap- c.q. cv-water. Vooralsnog wilde ik de optie van een koperen leiding, in spiraal gebogen, bekijken. De buffertemperatuur kan op 75 graden Celsius gesteld worden.

Indien een koperen leiding van 15 mm gebruikt wordt, hoeveel meter dient in een spiraal gebogen te worden, met welke tussenafstand en diameter bij de gestelde vermogens (bv. tapwater in: 10 graden celsius, uit: 50 graden celsius)

Wie weet hier meer van (of dit überhaupt haalbaar is) of heeft relevante verwijzingen naar bijvoorbeeld een website? Via het internet kan ik niet precies achterhalen hoe warmteoverdracht van stromend water door een spiralen buis welke in nagenoeg stilstaand water geplaatst is, plaatsvindt.

Misschien dat een soortgelijk vraagstuk eerder aan de orde is gekomen op dit forum, deze is dan aan mijn aandacht ontsnapt. Ik zou dan graag een link hebben om deze topic eens te bekijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Spiralen voor CV en tapwater in een buffervat

Bericht door kockie »

Hier staat een mooi voorbeeld hoe het kan, helaas geen berekening erbij...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: Spiralen voor CV en tapwater in een buffervat

Bericht door penneke »

kockie schreef:Hier staat een mooi voorbeeld hoe het kan, helaas geen berekening erbij...
Bedankt Kockie! Deze site is heb ik zelf ook al enkele malen voorbij zien komen. Het was me nog niet helemaal duidelijk of er tapwater door de wisselaar ging of glycerol van de zonnecollector, maar ik kan de maker van deze wisselaar een mailtje sturen, dus dat ga ik eens doen.
Plaats reactie