toevoer van lucht naar kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

toevoer van lucht naar kachel

Bericht door quapetona »

Onze schouw/schouwpijp bestaat uit een gemetselde schouw. Daarin zijn twee gemetselde rookkanalen. In een ervan kan een flexibele buis van ongeveer 180mm gestoken worden, in de ander slechts 130mm. We stoken momenteel op het kleinste kanaal. Bij de aanschaf van een nieuwe houtkachel zouden we de kachel willen aansluiten op de grote rookkanaal met daarin een flexibele buis van 150 mm.
Onze kachel staat midden in het huis en niet tegen een buitenmuur. Dus externe luchttoevoer is het gemakkelijkste via de oude schouwpijp.

Kan ik het kleine rookkanaal gebruiken als externe luchttoevoer voor de kachel?
Laatst gewijzigd door kockie op 10 nov 2010, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst van http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1449
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

nee dat werkt niet./ hou rekening dat de buiten diameter van 150 ongeveer 165mm is en van 125 +- 135mm. pas ook de maat van je rookanaal, aan de maat van de kacheluitgang ,max 20 % groter liever niet kleiner.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Welke houtkachel

Bericht door Atlas »

gdelea schreef:nee dat werkt niet.......enz
Dat lijkt mij wat al te stellig uitgedrukt.
In het verhaal en de vraag van quapetona lees ik dat het de bedoeling is de luchttoevoer van de kachel door de 130mm te laten gaan en de rookgasafvoer door de 180mm (of wat ervan over blijft met de door te voeren flex-pijpen).
Mij lijkt het dat het goed kan.
Gdelea, je hebt het wellicht over bepaalde diameter-verhoudingen van aanvoerlucht/afvoerrookgas?
Ik heb hier een kacheltje staan van 7 kw. Deze heeft een rookgasafvoer van 150mm en een luchtaanvoer van 100 mm. Deze luchtaanvoer heb ik bij mij door de wand naar een ander vertrek laten lopen zodat vadaar de lucht aangetrokken wordt. nooit heb ik wat gemerkt van te weinig trek of iets dergelijks.
Kan natuurlijk zijn dat over een afstand van 5-7 meter naar bovenkant schoorsteen toe de weerstand iets toe zal nemen maar ik neem aan dat ook voor een kachel van 10-15 kw 130 mm groot genoeg is. (de flexpijp kan ook nog weggelaten worden dan wordt de luchtdoorvoer nog groter).
DSC07533.JPG
DSC07534.JPG
Atlas
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

lucht van buiten af zuigen werkt niet van boven af je krijgt een schoorsteen effect[ drukverschil] door de lengte van je kanaal. dat lukt alleen als je een mechanische afvoer hebt. ook heb je inderdaad voor de aanvoer niet dezelfde maat nodig als de afvoer .je hebt wel kachels met een afvoer van 250 die aan een beluchting van 150 genoeg hebben. de beluchting horizontaal kan wel ,en ook door de vloer is een optie[ evt kruisbeluchting] ,
quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

Re: Welke houtkachel

Bericht door quapetona »

Bedankt voor jullie reacties. Het leek mij de gemakkelijkste oplossing om de lucht via de schouwpijp, evt. met een flexibel, aan te laten voeren. Aanvoer van de lucht via de vloer is ongewenst omdatik dan de vloer moet openbreken. Ik zou eventueel via het plafond naar een van de buitenmuren kunnen werken en dan de buis omkasten (ter afwerking). Maar dan zitten er wel 2 bochten in de leiding en of dat nu gewenst is, is dan ook maar de vraag.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

dat maakt niet uit
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Welke houtkachel

Bericht door Atlas »

Ik zou eventueel via het plafond naar een van de buitenmuren kunnen werken en dan de buis omkasten (ter afwerking). Maar dan zitten er wel 2 bochten in de leiding en of dat nu gewenst is, is dan ook maar de vraag.
en
dat maakt niet uit
Spreek jij jezelf niet een beetje tegen? Op verdiepingsnivo is toch altijd al een 2,5 meter verschil met de kachel-lucht-inlaat. Zorgt dit verschil in hoogte er dan niet voor dat er een trek naar boven ontstaat en er door de kachel dus geen lucht aangezogen kan worden? Is er een maximale hoogte voor de aanzuiging van lucht voor de verbranding?
Is het niet zo dat wanneer, de luchtinlaat van buiten, de kachel en de rookgasafvoer een gesloten circuit zijn, dat de opwaartse trek van de warme afvoergassen zorgen voor een aanzuigend effect en zodoende de weerstanden aan de luchtaanvoerkant compenseren?

Om de zaak nog helderder te kunnen krijgen: Bijgaand een beschrijving van de rookgasafvoer en toevoer verbrandingslucht van mijn Radson CV ketel. zowel horizontaal als rechtstandig kan men tot 8 meter gaan (Dubbelwandige pijp) en tussen de 13 en 32 wanneer men gescheiden pijpen gebruikt.
rookgasafvoer radson ketel.jpg
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 10 nov 2010, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door deleted »

Gaat de schouw ook niet naar beneden (kelder bv)?
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door gdelea »

dan hou je de beluchting in de zelfde ruimte en horizontaal.natuurlijk is een beluchting vanaf de vloer doeltreffender. maar door het drukverschil zal ie wel lucht aanzuigen. een beluchting in het raam zit ook aan de bovenkant en werkt ook goed in combinatie met een kachel.die tekening van die cv ketel is niet toepasbaar bij een houtkachel.als je verticaal gaat met je beluchting,werkt het niet meer.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door Atlas »

gdelea schreef:......die tekening van die cv ketel is niet toepasbaar bij een houtkachel.als je verticaal gaat met je beluchting,werkt het niet meer.
Daar ben ik inmiddels ook achter; ik was vergeten dat deze luchtstroom geforceerd wordt door een ventilator.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door wouter a »

Ik ben het gedeeltelijk eens met de antwoorden.........

Een schoorsteen werkt doordat de temperatuur onder hoger is als boven en er hiermee een drukverschil ontstaat waardoor de warmere lucht naar boven stroomt, dit noemen wij in de volksmond 'trek'.

Met het aanmaken van de kachel heb je het probleem dat de kachel de lucht aanzuig buis zou kunnen gebruiken als afvoer doordat er geen drukverschil is tussen de 2......

In de situatie dat de kachel GOED brand heb je dat probleem niet omdat dan de schoorsteen nog warmer is en de stroming daardoor die kant op geforceerd wordt.

Als je de kachel zou starten met lucht uit de ruimte via een kiertje in de deur en de lucht regeling gesloten warm je de kachel en het kanaal op en creeer je trek. Als het kanaal warm genoeg is dan zou in theorie de deur dicht kunnen en de lucht regeling het werk verder aan kunnen.

Je kunt ook een fan plaatsen in het aanvoer kanaal en de kachel de goede kant op jagen tijdens het opstarten, na opwarmen van het kanaal kan deze dan uitgeschakeld worden.


Je zit hiermee wel met het risico dat de trek zeer klein is door het geringe hoogte verschil van de in en uitlaat. Het zou dus wel kunnen maar er is geen ene deskundige installateur die het zal garanderen.

Mijn advies:
als je de materie niet volledig onder de knie hebt en geen ruimte hebt om fouten te maken, NIET doen. Anderzijds kun je het een keer proberen met de bovenstaande adviezen in je achterhoofd, het is namelijk niet gegarandeerd dat het niet werkt, anderzijds ook niet dat het wel werkt.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door gdelea »

het werkt alleen met een gesloten gaskachel .niet met een houtkachel, als je kanaal 8 meter hoog is en bv je beluchting 4 meter hoog is.al meedere malen meegemaakt met aanzetten raam van de kachel open beluchting uit de kamer brand ie goed? raam dicht en de kachel gaat uit.
ard
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2010, 13:37

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door ard »

Is het zo'n ramp dan dat de lucht uit het verblijf zelf gehaald wordt? Onze aanvoer van verse lucht komt nu nog uit de spouw via roosters in de binnen muur, dat is met een maand ten einde, want dan wordt de spouw geïsoleerd. Dan moet de lucht maar uit de kamer komen en doe ik desnoods wel een ventilatierooster open (tocht momenteel nog teveel en teveel koude inval).
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door gdelea »

nee natuurlijk niet ,ook als je beluchtings roosters boven de ramen hebt werkt dat meestal heel goed maar winterdag krijg je wel een koude luchtstroom, sommige huizen die een centraal afzuigsysteem hebben hebben vaak geen roosters als het dan ook nog heel goed geisoleerd is, is het beter om de lucht van bv buiten aan te zuigen , op sommige kachels zit dan een aansluitpijp. daarom werken in heel veel huizen de afzuigkappen ook niet goed.
ard
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2010, 13:37

Re: toevoer van lucht naar kachel

Bericht door ard »

ach so, momenteel is in ons huis nog volop luchtstroom voelbaar, we hopen dat met het isoleren van de spouw praktisch over is. De afzuig doet het idd ook zeer goed, als ie maar op de goede stand staat.
Ik begon me al wat zorgen te maken, maar kan altijd nog een deur openzetten, ik heb niet de illusie dat we straks vacuumgezogen worden... :wink:
Plaats reactie