goede raad is niet duur.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

goede raad is niet duur.

Bericht door maarten »

ik zat mij gister even voor te stellen bij "overige discussie's"

bij het vertellen van wat ik ooit eens gedaan /gemaakt had schoot mij wat te binnen wat ik jullie even mede wil delen omdat het mij heel goed is bevallen.

wit reflecteerd de warmte.

ik had vroeger een woning uit 1626 in het oude centrum.
daat lag een plat dak op , dat dak was zwart zoals de meeste platte daken .

onder dat dak sliepen wij en 's zomers was het er soms snik heet ondanks het pak isolatie en zonwering.

dat dak heb ik toen wit gemaakt.

gewoon met latex muur witsel van de gamma of karwei.

ik heb ergens genoteerd hoeveel dat in temp. scheelde . helaas ik ben het zoek.
maar t slapen was een heel stuk aangenamer dan voor heen
na 5 jaar nog es een laagje hoewel dat nog steeds niet echt nodig was.

zo een dak , gemaakt van bitumen op rol, je kent het wel , gaat 10 jaar mee , althans , de garantie .
20 jaar doet ook mee.
maar dit dak licht er na 30 jaar nog steeds op zonder gelekt te hebben.

ik denk [ weet wel zeker ] dat de rust in de temperatuur schommelingen zeer positief werkt op de levens duur van een plat dak.

dit zelfde gaat ook op voor zinken dak goten en lood slabben, deze hebben de nijging om door de expansie + en weer - kapot te scheuren naast naden en op hoeken.

dus : maak je goot wit [ non ferro verf , geen latex ] en ook deze zal langer mee gaan .

het bewijs licht op t dak van Ton , een van de weinigen die nog steeds in zijn toenmalige huis woond en waar ik een nieuwe goot heb gelegt en hij zijn goot ook had gewit.

laatst zijn heb ik zijn goot gerepareerd na dat hij de schoorsteen had verwijderd.
het solderen ging voortreffelijk !!
waar ik normaal 10 streekjes zoutzuur voor nodig zou hebben had ik er hier aan een genoeg.

ik ga mijn garage dak hier ook weer witten , door de verminderde temp. verhoging werken mijn zon panelen wellicht beter.

grt Maarten
ik leer graag
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: goede raad is niet duur.

Bericht door John Doh »

Daken witten, het gebeurt ook in het buitenland. Daar heb ik wel eens een artikel over gelezen.

Het scheelt enorm in temperatuur, je kunt je levendig voorstellen dat het ook veel in levensduur scheelt. Goeie tip dus!
John
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: goede raad is niet duur.

Bericht door gdelea »

toch weer een onderwerp wat nou weer aan de orde is
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: goede raad is niet duur.

Bericht door jan smith »

Mijn oude buurman was schilder. Die leerde mij ook dat je de kozijnen wit moest schilderen. Dan minder werking door temperatuursverschillen, dus bleef het kozijn langer goed.
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: goede raad is niet duur.

Bericht door Erick.Branderhorst »

Iets duurder maar wel veel mooier is natuurlijk je dak voorzien van groen. Bijvoorbeeld sedum plantjes. Is ook een bescherming voor de dakbedekking, heeft met name in de zomer een isolerende werking. Ietsje ecologischer dan je dak wit maken lijkt me. Maar toegegeven ik heb er geen uitgebreide milieu effect rapportage van gemaakt.

Erick
Plaats reactie