Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry heater)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry heater)

Bericht door Davy »

Beste collega's,

Hieronder staan mij bevindingen over het zelf bouwen van een masonry heater of een finoven.

Groetjes,

Davy
Laatst gewijzigd door Davy op 17 nov 2010, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Peter 1962 »

Op dit forum moet je zeker de bijdrages lezen van Peterberg. Daar ga je veel uit kunnen leren, en de finoven die hij heeft ontworpen is als zelfbouwkit op de markt gebracht. Het is een ontwerp in elementen van vuurvast beton. Belangrijk is dat dit inderdaad achteraf nog kan afgebroken/meegenomen worden naar een nieuwe woning. Hij heeft recent een bijzonder interessant ontwerp van een kombinatie double bell met rocket stove hier op het forum gepost. Zeker bekijken, ingenieus ontwerp.

Naar ontwerpen toe, heb je de MHA heater portfolio al aangeschaft ? Zeer interessant, staan enkele mooie ontwerpen in waarvan sommige echt tot in het kleinste detail. Vooral het ontwerp van Alex Chernov is de moeite. Rij per rij tekeningen, dwarsdoorsnedes, alles met gedetailleerde maten erbij. 75 dollar voor meer know-how over masonry heaters dan je kunt vergaren in daaagenlang surfen. Dit zijn wel allemaal gemetste heaters, dus achteraf verplaatsen is geen optie.

Succes alvast met je zoektocht.
Peter
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

@ Peter,

Bedankt voor de tip. Ik maak er al nuttig gebruik van... Binnenkort de eerste tekening van de verbrandingskamer...

In bijlage heb je een idee hoe het er uiteindelijk zou moeten gaan uitzien.

Groetjes,

Davy
kachel.jpg
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Ondertussen zitten we enkele maanden verder... Met een veranderd ontwerp maar nog steeds mooi op schema. Ik ben bezig met het bestellen van de deurtjes en van alle vuurvaste materialen... Binnenkort komen er regelmatig updates over het bouwen...

Davy
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

De eerste foto van het binnenwerk...

Vuurhaard met daarboven oven en de tegenstroomkanalen...

Groetjes,


Davy
Bijlagen
DSC_0394.jpg
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Dag allen,

Foto van de kachel op dit moment...
Kachel nieuw.jpg
De kachel staat op dit moment op hoogte. De buitenmantel moet nog afgewerkt worden en daarna kan er met leemstuc een afwerkingslag overheen.

De bank die achter de kachel doorloopt...
kachel bank.jpg
Groetjes,

Davy
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door jan smith »

Succes verder. Ik heb ook wel zin om een kachel te gaan bouwen. Stook nu een Dovre 300. Maar die is te groot na isolatie van ons huis.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Jimmeuh »

Ziet er leuk uit ! Benieuwd naar het eindresultaat en vooral naar het stoken !
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Chicken Power »

Davy,

Complimenten voor je resultaten en verslaggeving!

Ik blijf het volgen!

groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door peterberg »

Davy,

Een vraag: de stenen waarmee je de tegenstroom kanalen hebt gebouwd, zijn dat betonstenen?
Ik denk een Amerikaanse masonry heater te herkennen, maar voor zover ik weet gebruiken ze daar chamotte stenen op klamp (op zijn kant) voor de kanalen. Het kan zijn dat zeker bovenaan de kanalen meer dan 500 graden Celsius kunnen halen en daar zijn gewone betonstenen niet tegen bestand.

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door recumby »

Ik moet peter bijtreden. Ikzelf heb net daar (bovenaan het tegenstrooomkanaal) een thermometer zitten. Die geeft tijdens de stook meestal rond de 450° aan, maar soms kan deze uitschieters tonen van net boven de 500 graden...

Hoe dan ook proficiat met je werk!
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Dag Peter en Recumby,

Dat zijn gewone betonblokken. De kachel is nog een stuk hoger geworden en naar boven toe is er gewerkt met vuurvaste stenen. Daar heb ik geen foto van.

We zien wel wat er gebeurt. Ik denk niet dat er problemen zullen optreden.

Vandaag het eerste vuurtje gestookt. Eerst een stuk krantepapier met de bypass open... Dat vloog mooi de lucht in. Daarna een beetje fijn hout en 3 dikkere balkjes... Ik moest de bypass voornamelijk open laten omdat de temperatuur in de schouw nog te laag was (minder als 100°C). Met de bypass gesloten brand hij ook ok maar wel iets minder hard. Dit komt door de langere weg die de rookgassen afleggen.

Morgen een blok of 5 er in leggen...

Groetjes,

Davy
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Dag allemaal,

De kachel heeft zijn eerste maal gebrand. Alles is verlopen zoals het moest. Nu is het zaak om alle vocht zachtjes uit de stenen te stoken.

Nog twee fototjes voor het fotoalbum...
voorkant kachel.jpg
kachel achterkant.jpg
Rond de schouw aan de achterkant moeten nog stenen rond gemetst worden... Dit gaat een van de komende weken gebeuren. Dan is het zaak om af te werken met een leemstuk. Ik denk dat ik dit rond nieuwjaar zal doen.

Groetjes,

Davy
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door gerard »

@Davy,

Ziet er goed uit, toch heb ook ik nog wel wat op te merken.
- Ik ben het met de opmerking van Peter eens, bovenin het tegenstroomkanaal wordt het flink heet. Of de betonsteen dit aankan betwijfel ik zeer...Eerlijk gezegd denk ik van niet! Weet je zeker dat je het niet nog wilt aanpassen voor het stucen? Mijn advies: nu kun je nog, met minder breekwerk, een dun stuk vermiculite-plaat in het bovenste deel van de tegenstroomkanalen aanbrengen.

- wat ik ook niet goed op de foto's kan zien is het volgende: staat de buitenwand kachel wel geheel los van de kamermuur? Dit moet beslist! Ook je toekomstige leemstuc moet daar los van staan. Bij de schoorsteen zie ik dat je dit wel hebt gedaan.

- gebruik in je eerste stuclaag wel stucgaas als bewapening, zeker rond de deuren. Je kunt op zo'n 5 cm uit de hoeken blijven met het gaas. Werk dit gaas in de nog natte stuuclaag. Laat de eerste laag lekker ruw, maar zorg wel dat deze laag al recht is. (reilat)

Succes,
Gerard
Davy
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:55
Locatie: Lokeren, België

Re: Doe het zelf tegenstroomkachel (Finnkachel - Masonry hea

Bericht door Davy »

Dag allen,

De kachel brand momenteel op 1/5 van zijn maximum. Binnen krijg je de eerste warmte die door de stenen komt. Als je aan de kachel voelt is deze ongeveer 30°. Je ziet heel mooi tijdens het branden waterdamp uit de schouw komen. Dit betekend dat ik de komende dagen niet te veel hout meer ga branden dan vandaag. Binnen is het zo dat we de radiatoren kunnen afzetten en dat de kachel het van de radiatoren over neemt. Wel werkt de vloerverwarming nog (zij het op een lagere stand).

Hetgeen wat beter kan neem ik zeker mee naar volgende tekeningen. Voor mezelf kies ik momenteel om de temperatuur bovenaan de 2e kamer te monitoren door middel van een extra termometer. Dan kan ik nagaan welke temperaturen daar nu heersen en of deze in een mogelijkse gevarenzone voor het beton komen.
Bijlagen
vuur.jpg
Plaats reactie