Welke houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Aha, ik zie nu inderdaad dat er alleen wordt gesproken van isolatie bij het kernpakket.

Maar als je isolatie gebruikt, gaat dat dan niet ten koste van de warmte van de mantel ? Ik kom geregeld bij iemand die een Tighel 6D heeft branden en daar zit alleen een dunne isolatiedeken onder het deksel. Dat deksel krijgt een temperatuur lekker voor een kat maar zeker niet echt warm.

Is dit dan te vergelijken met de warmte van de mantel van het kernpakket, dat is dan toch te laag ?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

Als je een halfsteens muurtje rondom een kern bouwt, wordt het ding groter maar ook flink wat zwaarder. Daarmee wordt-ie ook trager en kan dan geschikt zijn om een maal per 24 uur te stoken. De temperatuur van een bergkachel met gewone mantel kan tussen 70 en 80 graden worden. Heter kan ook, maar dan moet je vrijwel zeker twee keer achter elkaar stoken.

Met een gemetselde mantel komt de oppervlakte op 40 tot 55 graden. Maar hij houdt dat ook langer vol, de warmte afgifte wordt veel meer gespreid. Na 24 uur kan de temperatuur nog steeds 40 graden zijn. Bij zo'n klein verschil (delta-T) met de verwarmde ruimte is oververhitting bijna niet mogelijk. Hoe warmer de ruimte, hoe trager de finoven wordt. In het voor- en naseizoen met de zon in huis kan je wel eens de te verstoken hoeveelheid overdrijven, maar vaak komt dat niet voor.

Persoonlijk vind ik dat er in Nerderland te veel wordt gekeuteld met kleine kacheltjes die in een vloek en een zucht spijkerheet worden en als het vuur uit is weer koud zijn. Geef mij maar een flink brok steen, daar heb je meer aan. In mijn huiskamer en keuken van 55 m2 daalt de temperatuur in de winter, dag en nacht, nooit onder 18 graden. En dan woon ik nog op een bovenverdieping van een huis uit 1923, matige isolatie en twee vuurbetonnen kacheltjes die samen goed zijn voor 800 kilo. Meer kon de vloer niet dragen maar ik moet allebei die dingen wel elke dag twee keer stoken. Geeft niet, ik vind dat leuk en sinds het omgekeerde stoken is het een kwestie van volstapelen, bovenop aansteken en weglopen.

Hoe groter en hompiger de finoven, hoe comfortabeler de woonruimte aanvoelt.

Mijn mening, iedereen mag er een andere opinie op nahouden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke houtkachel

Bericht door Dutch John »

Volgens mij zijn er maar twee goede kachels: allereerst de finovenachtige. Optimale verbranding door voldoende lucht en forse verbrandingskamer, terwijl een overschot aan lucht niet de warmte mee door de schoorsteen kan wegnemen, omdat de warmtewisseling in de kachel zeer goed is.

Tweede is de vergassingskachel, zoals Ed die bouwt. Totaal tegengesteld aan de finoven, want het ding is heel klein. Maar de dosering van hout en verbrandingslucht is zo optimaal, dat er een groot regelbereik is, terwijl de verbranding perfect blijft. De geringe afmetingen zorgen voor een zeer snelle opstart en een zeer korte nagloeifase, zodat dit type misschien nog wel schoner is dan een finoven.

Beide zijn echter geen kachels voor het grote publiek. Een finoven is groot en duur. Een vergassingskachel is ook niet goedkoop, verwacht ik. En Ed is nog steeds met de ontwikkeling bezig, vermoedelijk om onhandige machinisten onder de stokers een helpende hand te bieden. Klopt dat, Ed?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Oké, ik moet het even goed opnemen en vraag me af of ik het goed snap.

Klopt het dat de isolatie van 12 mm dus eigenlijk niet zozeer dient als warmte-isolatie maar meer als een scheiding om de stenen niet vast te metselen aan het kernpakket ?

Zijn de rookgassen dan niet wat hoger in temperatuur bij de gemetselde versie dus een lager rendement ? De isolatie doet toch z'n werk neem ik aan of is dit verwaarloosbaar, gaat de warmte daar gewoon doorheen. In de 6D wordt normaal 2X per dag gestookt en wordt inderdaad op borsthoogte aan de 2 zijkanten flink heet (te heet voor je handen) maar toch wordt het deksel niet echt heel warm. Bij 2X stoken per dag wel duidelijk warmer dan bij 1X stoken.
Michel Janssen
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2010, 16:52

Re: Welke houtkachel

Bericht door Michel Janssen »

Beste Hendrik
Ik denk ook dat je beter je geld kunnen steken in een betere isolatie en een nieuwe traditionele houtkachel.
Speksteen platen dienen meet voor de sier als voor iets anders en een echte speksteenoven is erg duur, en warmt langzaam op. Het merk maakt niet zoveel uit je moet gewoon bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt : -knip-reclame maken doe je maar op je eigen site -knip- en dan een vrijstaande houtkachel kiezen die je mooi vindt, liefst met DIN+ norm ivm de uitstoot. Een klep voor de afsluiting wordt meestal in het rookkanaal aangebracht.

Beste is om voor je keus bij een winkel langs te gaan, die kunnen ook installeren.
Michel -knip-reclame maken doe je maar op je eigen site -knip-
Een moderator wijzigde dit bericht:
Dit soort recame is hier niet toegelaten. Zie de forumregels!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:Klopt het dat de isolatie van 12 mm dus eigenlijk niet zozeer dient als warmte-isolatie maar meer als een scheiding om de stenen niet vast te metselen aan het kernpakket?
Klopt. Het isolatie-effect helpt alleen om scheurvorming te voorkomen.
Zijn de rookgassen dan niet wat hoger in temperatuur bij de gemetselde versie dus een lager rendement?
Nee, dat klopt niet. De kern blijft even groot en zwaar, die is bepalend voor de opname van warmte. Een kern versie 8 heeft wel een hoger rendement, want die is groter inwendig en heeft 3 tegenstroom kanalen.
De isolatie doet toch z'n werk neem ik aan of is dit verwaarloosbaar, gaat de warmte daar gewoon doorheen. In de 6D wordt normaal 2X per dag gestookt en wordt inderdaad op borsthoogte aan de 2 zijkanten flink heet (te heet voor je handen) maar toch wordt het deksel niet echt heel warm. Bij 2X stoken per dag wel duidelijk warmer dan bij 1X stoken.
De warmte gaat er gewoon doorheen, wat vertraagd.
De Tigchelkachel is een ander verhaal, om meer dan een reden niet goed vergelijkbaar. Ze zijn allebei van vuurbeton, ze verbranden hout en het zijn allebei massa kachels. Maar daar stopt de lijn van overeenkomsten. De rook in de tegenstroom kanalen van de Tigchel strijkt direct langs de buitenwand, daarom worden de zijkanten ook 100 graden en meer. Het verbrandingspad is een soort van opgevouwen, zodat in een beperkte hoogte toch een goede verbranding gerealiseerd kan worden.
Voor de bergkachel geldt dat allemaal niet, die heeft voor het grootste deel de layout van een gewone finoven. Met dien verstande dat er maar een tegenstroomkanaal inzit, in dit geval aan de achterkant. En de rook strijkt nergens direct langs de buitenwand. Zou ook niet kunnen, door de constructie steunen de mantel platen alleen op de zwaluwstaarten. Als gevolg daarvan is de mantel zo lek als een mandje.

Begin oktober ben ik bij een bergkachel geweest die ik wel zelf heb gebouwd en die 18 jaar in bedrijf is geweest. De bodem was kapotgestookt en de mantel (die trouwens uit platen bestaat die maar half zo breed zijn) was hier en daar wat uit elkaar gelopen. Dat laatste is opgelost door gericht te kloppen met een vuisthamer met rubber dop. Voor de rest was het ding nog helemaal heel, afgezien van een grote zwarte plek boven de deuren, veroorzaakt door te vroeg sluiten van de schoorsteen klep.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Bedankt voor je heldere uitleg Peterberg.
Je noemt de beperkte hoogte van de Tigchel. Ik heb meegeholpen met de opbouw en de stookkamer was inderdaad niet hoog, ik schat 50 à 60 cm. Er wordt veel gestookt met vurenhout en dan komt er toch wel rook uit de schoorsteen en er dwarrelt rook in de stookkamer. Ook is de kachel zwart van binnen. Dat terwijl de rookgassen in de pijp toch altijd boven de 150graden wordt gehouden. Is dat niet gewoon een constructiefout of kun je dan eigenlijk zeggen dat je alleen met hardere houtsoorten moet stoken zodat er minder snelle rookgassen vrijkomen. Ook na een stook kun je niet bijvullen want direct staat alles vol met rook. Ik heb ook wel eens geopperd dat eigenlijk de stookkamer veel hoger zou moeten zijn. In Duitse boeken kom ik een minimale hoogte van 70 cm tegen.

De stookkamer in de Bergkachel is volgens mij toch ook een stuk hoger en ik zie jou in je proeven toch ook altijd met vurenhout stoken.

Iets anders, de vloerplaat en het deksel steken zo'n 2,5 cm aan alle kanten uit. Zou je rondom platen van 2,5 cm dik aan kunnen brengen om de kachel wat massiever te kunnen maken. of heeft dat eigenlijk geen zin door de constructie van de stookkamer.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Welke houtkachel

Bericht door edvdvoort »

Dutch John schreef:Volgens mij zijn er maar twee goede kachels: allereerst de finovenachtige. Optimale verbranding door voldoende lucht en forse verbrandingskamer, terwijl een overschot aan lucht niet de warmte mee door de schoorsteen kan wegnemen, omdat de warmtewisseling in de kachel zeer goed is.

Tweede is de vergassingskachel, zoals Ed die bouwt. Totaal tegengesteld aan de finoven, want het ding is heel klein. Maar de dosering van hout en verbrandingslucht is zo optimaal, dat er een groot regelbereik is, terwijl de verbranding perfect blijft. De geringe afmetingen zorgen voor een zeer snelle opstart en een zeer korte nagloeifase, zodat dit type misschien nog wel schoner is dan een finoven.

Beide zijn echter geen kachels voor het grote publiek. Een finoven is groot en duur. Een vergassingskachel is ook niet goedkoop, verwacht ik. En Ed is nog steeds met de ontwikkeling bezig, vermoedelijk om onhandige machinisten onder de stokers een helpende hand te bieden. Klopt dat, Ed?

groet DJ
1 brandersysteem is uitontwikkeld en we stoeien met de produktiestart. gelukkig is er een solide bedrijf met voldoende mogelijkheden dat meedoet.
helaas zitten we al wat laat in het seizoen maar ja , haastige spoed.....
voor de zomer een zwembad verwarmer volgens dit principe , hebben we nog even lucht :D

Ed
Laatst gewijzigd door kockie op 04 nov 2010, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:...De stookkamer in de Bergkachel is volgens mij toch ook een stuk hoger en ik zie jou in je proeven toch ook altijd met vurenhout stoken.
Inderdaad. De vuurkamer en de verturie die erboven zit zijn samen 105 cm hoog. Ik gebruik zachthout omdat ik daar gratis aan kan komen. Wat ik heb geprobeerd is een multi-purpose ding te maken die het eigenlijk overal goed op doet. Met die rocket/bell is dat inderdaad het geval, eiken en beuken of vuren en sparren maakt weinig uit.

Het lijkt mij dat die Tigchel toch beter zou moeten werken met zacht hout. Heeft de eigenaar van die kachel bij Tigchelaar om opheldering gevraagd? En bijvullen en dan roken als de deur open gaat lijkt mij ook niet kloppen. Is er misschien iets mis met de schoorsteen?
Iets anders, de vloerplaat en het deksel steken zo'n 2,5 cm aan alle kanten uit. Zou je rondom platen van 2,5 cm dik aan kunnen brengen om de kachel wat massiever te kunnen maken. of heeft dat eigenlijk geen zin door de constructie van de stookkamer.
Zou kunnen werken, maar dan moet er rekening mee gehouden worden dat de oppervlakte temperatuur lagere waarden gaat halen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Welke houtkachel

Bericht door mark »

Hoi Richard,

Bij de jouw bekende tigchel moet er toch misschien iets anders aan de hand zijn. Onze tigchel is gek op vuren hout en ww erin nog meer. Stookkamer is gewoon schoon. En met bijvullen gaat ook goed echter word niet geadviseerd door tigchelaar. Alleen als je te vroeg bijvult onstaat er teveel aan houtgas en er onstaat er zwarte rook uit de schoorsteen. Er komt dan zoveel houtgas vrij dat er te weining zuurstof voor handen is om hier mee te reageren tot een mooie verbranding. Ik zou er een belletje aan wagen naar de tigchelaar leverancier.

groet Mark
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

sommige tichelkachels zijn ook gevoelig met bijvullen als de beluchting van de asla nog open staat. de oudere modellen hebben boven de deur. aan de binnenkant bijna vlakke stenen. waardoor rook naar buiten kan rollen.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik zal vanavond even gaan navragen over de schoorsteen. Daar heb ik eigenlijk niet aan gedacht om 2 redenen;
ten eerste komt de kachel snel op temp. waarna in ong. 15 min. de by-pass stapsgewijs geheel dicht kan. De temp. in het rookkanaal (20 cm boven kachel) staat altijd boven 150 graden
ten tweede komt er niet minder rook uit als er veel meer lucht wordt gegeven terwijl we wel horen dat ie feller gaat branden door meer geluid en feller vuur. De temp. in rookkanaal gaat dan ook omhoog. Ik dacht hierdoor dat ie dus goed trekt.

Voor zover ik weet is de kachel perfect dicht, er komt zeker geen rook de kamer in. Het maakt ook niet uit of er veel of weinig lucht wordt toegevoerd, soms rookt ie gewoon. Ik heb ook wel eens gedacht dat er te los gestapeld kan worden waardoor teveel hout tegelijk aan het branden is. Hij rookt altijd als er op een gloeibedje een nieuw blok wordt gelegd, deurtje meteen dicht, blok ontvlamt in een grote vuurzee en veel rook in de stookkamer. Vervolgens samen naar buiten en ook rook uit de schoorsteen.

@Peter
ik bedoelde dat er rook in de stookkamer dwarrelt tijdens een groot deel van het stookproces dus zonder dat er verder een deur opengaat. We hebben dan schuiven in asladedeur en stookdeur open staan en aslade op een kier. Het ruitje is trouwens nooit vies.

Je zegt dat in de rocket/bell vurenhout goed kan maar kan in de Bergkachel ook goed vurenhout gestookt worden ? Een stookkamer van 50 t.o.v. 105 cm is nogal een verschil.

Misschien moeten we toch eens echt hout gaan verbranden om te kijken naar verschil. Hij stookt ook op gratis hout, vandaar.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

probeer ook maar eens de beluchting door de asla heen dicht,geeft ie waarschijnlijk ook minder rook, dan brandt ie minder fel,maar je bouwt wel neer warmte op in het vuur.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke houtkachel

Bericht door gerard »

Richard,

Ik weet niet of het al eens is genoemd, maar heb je al geprobeerd om "omgekeerd" te stoken?
Dus het hout gewoon kruislings opstapelen, bovenop een beetje aanmaakhoutjes en evt. een aanmaakblokje. Dus het hout van boven naar beneden, top-down, laten branden. Het hout zal veel geleidelijker verbranden. Overigens is deze manier van stoken zoiezo te prefereren boven het gebruikelijke vuurtje, wat van beneden wordt aangestoken.

- keramische wol, steenwol of andere materialen die in Finovens worden gebruikt tussen de binnen- en buitenpot, hebben geen warmte isolerende functie.[*] Het zit daar om een volledige werkingsvrijheid van de twee "potten" tenopzichte van elkaar te garanderen. De enige echte warmte isolatie in een finoven wordt gebruikt onder de deksel, als je geen warmte uitstraling naar boven wenst.
[*]Tu....speksteenkachels hebben modellen waar plaats is om een dunne isolatie achter de buitenmantel te stoppen. Dit wordt vooral gedaan in situaties waar de kachels geplaatst worden in Laag Energie Woningen, het zorgt voor een iets tragere kachel.
- in mijn ogen moet in een Finoven elk soort hout goed kunnen branden. Afval van tropisch hardhout een beetje mengen met een zachtere houtsoort. Rondhout ook al is het niet echt te dik toch een keertje kloven.

Maar hebben je/jullie überhaupt al eens contact opgenomen met de producent Fetze? Het rookprobleem hoort niet bij een Tigchel.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

RicharddeBlauw schreef:...Je zegt dat in de rocket/bell vurenhout goed kan maar kan in de Bergkachel ook goed vurenhout gestookt worden ? Een stookkamer van 50 t.o.v. 105 cm is nogal een verschil.
Richard,
De bergkachel doet het over het algemeen beter op zacht hout.
Bij de rocket/bell is er vrijwel geen verschil te zien en, heel belangrijk, te meten.
Ik heb overigens niet beweerd dat voor de verbranding van vurenhout een hoge stookkamer beter zou zijn. De R/B heeft een vuurkamer die maar 48 cm hoog is en haalt toch opmerkelijke resultaten. Nog sterker met de eerste experimentele R/B, die vuurkamer was maar 30 cm hoog en er kon maar 3 en een halve kilogrammen vurenhout in.
Maar zo'n apparaat is net een renpaard, snel en temperamentvol. Soms een beetje veel temperament, het ding zit in sommige omstandigheden dicht tegen de kritische grens van voorbeeldig werken en ineens volledig de mist ingaan. Hebben mogelijk meer kachels last van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie