Forse Creosoot vorming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gybe
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2010, 18:24

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door Gybe »

in onze situatie zie ik deze wat 'zwaardere' kachel niet meteen als een nadeel.
Overdag wordt de kachel niet gestookt omdat er dan niemand thuis is. Hierdoor moet de temperatuur (het liefst) in een korte tijd van zo'n 16 graden tot boven de 20 graden komen.

Vandaag heb ik de kachel wat langzamer opgestookt en wat langer met een hogere luchttoevoer laten branden. Het ge-drup bleef achterwege dus dit lijkt al te helpen. De vochtmeter ga ik sowieso aanschaffen!

bedankt voor de tips!

Roger
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door jan smith »

Ik denk dat je ook moeten zoeken in de richting van het eikenhout. Dat moet natuurlijk droog zijn, maar dat geld voor elke houtsoort. Maar eiken bevat veel meer creosoot dan ander hout. Ik weel niet hoeveel ruimte je bij je huis hebt, maar als je het gekliefde eiken eerst een lange tijd in de regen kan laten liggen was je veel creosoot uit. Daarna weer onder dak en laten drogen. Ik woon in Roemenië en achter ons huis is een heuvel, boven is een soort waterplas. Nu heb ik daar een slang naar toe liggen en vorig winter een paar maand water tegen mijn eikenhout laten sproeien. Dan zie je inderdaad dat er bruin water van het hout afloopt.
Droog trouwens je aardappelschillen en stook die mee. Maakt je schouw ook schoner.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door Erikvr »

Erikvr schreef:
jan smith schreef: Maar eiken bevat veel meer creosoot dan ander hout
Hoi Jan,
Voor de goede orde: Eikenhout bevat niet meer creosoot maar meer tannine dan ander hout. Creosoot is condensaat wat onstaat bij onvolledige verbranding als gevolg van te vochtig hout. Dat slaat dan neer in het rookkanaal/schoorsteen. Een jaartje buiten laten liggen in de regen zorgt dat de tannine min of meer uit het eikenhout spoelt.

gr Erik
groet,
Erik
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door RicharddeBlauw »

Erikvr schreef:Hoe werkt voldoende luchttoevoer averechts op het rendement?
In moderne kachels zie je vaak secundaire en tertiaire luchttoevoer om maar zo veel mogelijk energie uit de rookgassen te halen. De juiste plaatsing van de luchttoevoer (en daarbij het creëren van turbulentie in de verbrandingskamer) zou juist moeten bijdragen tot een hoger rendement, met inachtname van de juiste trek.
Op een dag zoals vandaag met heel veel wind die niet constant is merk je goed hoe belangrijk de hoeveelheid van luchttoevoer is. Tussen momenten met flinke windvlagen en minder wind zie ik de temperatuur in het rookkanaal met een verschil van wel 30 graden veranderen. Pffff....het is een stuk rustiger stoken met windstil weer of een briesje. Ik moet me inhouden om niet continu aan de luchttoevoer te zitten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door Erikvr »

RicharddeBlauw schreef:
Op een dag zoals vandaag met heel veel wind die niet constant is merk je goed hoe belangrijk de hoeveelheid van luchttoevoer is. Tussen momenten met flinke windvlagen en minder wind zie ik de temperatuur in het rookkanaal met een verschil van wel 30 graden veranderen. Pffff....het is een stuk rustiger stoken met windstil weer of een briesje. Ik moet me inhouden om niet continu aan de luchttoevoer te zitten.
Ja grappig he? Een regelklep in het rookkanaal zou volgens mij ook beter werken dan de luchttoevoer regelen. Alhoewel het vandaag sowieso een vreemde stookdag is met 17 graden buiten :mrgreen:
groet,
Erik
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door RicharddeBlauw »

Ah, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht om te regelen met de klep in het rookkanaal.

Nou maar hopen dat het morgen nog zo waait, dan ga ik dat ook proberen.
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door jan smith »

Erikvr schreef:
Erikvr schreef:
jan smith schreef: Maar eiken bevat veel meer creosoot dan ander hout
Hoi Jan,
Voor de goede orde: Eikenhout bevat niet meer creosoot maar meer tannine dan ander hout. Creosoot is condensaat wat onstaat bij onvolledige verbranding als gevolg van te vochtig hout. Dat slaat dan neer in het rookkanaal/schoorsteen. Een jaartje buiten laten liggen in de regen zorgt dat de tannine min of meer uit het eikenhout spoelt.

gr Erik
Je hebt gelijk.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door gdelea »

als je met een klep regelt moet je net zo goed de boel in de gaten houden. als het bv hard waait kan je met de klep de afvoer van de rookgassen reduceren , maar, als de wind dan wegvalt. heb je hetzelfde probleem als wanneer je de kachel dicht zet, wel kan je soms de beluchting vol open houden en regelen met de klep, want de meeste schoorstenen zorgen voor te veel trek bij volop stoken, op z;on manier hou je dan wel een optimale verbranding, als je dan ook nog met een thermometer stookt kan je precies zien wat er gebeurt.
jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door jan smith »

http://www.brandhoutbeurs.nl/markt/hout.tpl.php

Hier kom ik ook tegen dat je het eiken eerst in de regen moet opslaan.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door gerard »

jan smith schreef:http://www.brandhoutbeurs.nl/markt/hout.tpl.php

Hier kom ik ook tegen dat je het eiken eerst in de regen moet opslaan.
Jan, als antwoord hierop ben ik een nieuw topic gestart
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 306#p15306
misschien dat daar verder over dit onderwerp "gepraat" zal worden

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door kockie »

gdelea schreef:als je met een klep regelt moet je net zo goed de boel in de gaten houden. als het bv hard waait kan je met de klep de afvoer van de rookgassen reduceren , maar, als de wind dan wegvalt. heb je hetzelfde probleem als wanneer je de kachel dicht zet, wel kan je soms de beluchting vol open houden en regelen met de klep, want de meeste schoorstenen zorgen voor te veel trek bij volop stoken, op z;on manier hou je dan wel een optimale verbranding, als je dan ook nog met een thermometer stookt kan je precies zien wat er gebeurt.
Kun je niet beter een trekregelaar in de schoorsteen monteren? Deze voegt koude lucht toe in de schoorsteen als de trek te hoog wordt. Gezien bij een vriend van me in duitsland
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door gdelea »

nee liever niet bij een houtkachel.daar beinvloed je de schoorsteen temperatuur te veel mee. er zij wel uitzonderingen bv vlam
Gebruikersavatar
Edelachtbare
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 nov 2011, 17:44
Locatie: Alkmaar/Hangzhou

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door Edelachtbare »

Dit is al wat veel besproken, en wat ouder... :o
Maar goed.
Wij hebben sinds enige maanden een houtkachel.
Zeer tevreden wbt de warmte opbrengst.
Je moet zorgen dat de kamer niet te heet wordt. :D
Da's ook wat?

De grote ramp is het glas.
PIK zwart wordt het.
Soms wat minder, soms wat meer. Dat hangt van de wind af.

Vandaag een (voor het eerst) geperste staaf gebruikt. N.b. geperst houtmot + parafine.
NOOIT doen.
Het raam is nog nooit zo zwart geweest.
Morgen weer een smerige klus te doen, ramen schoonmaken.... :roll:
The center does not hold, "Yeats".
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door Dutch John »

Edelachtbare, welkom,

Als het glas zwart wordt, dan is dat vanwege een onvolledige verbranding. Het hout kan te nat zijn, de kachel te groot voor de kamer of de stoker moet op cursus. Als de kachel te groot is -en daar lijkt het op- heb je een probleem. Er zijn twee oplossingen: 1, koop een kleinere kachel, 2, stook met de ramen open. Maar ga nooit het vuur smoren. Dat is hetzelfde als de snelheid van een auto regelen met de choke. Dat vuile ruitje is niet zo erg, één keer op vol vermogen stoken en het is schoon. Een vuile schoorsteen brengt op den duur grotere problemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Forse Creosoot vorming

Bericht door wouter a »

Beste Edelachtbare,


Het zou misschien ook helpen om te vermelden om welke kachel het gaat.

Bij een van onze kachels is het namelijk zo dat als je de deur sluit het rooster gedeeltelijk sluit, bij de desbetreffende kachel houd je dan te weinig lucht over voor de ruitspoeling. Hierbij moet je als de kachel goed brand het rooster verder sluiten.

Waar je ook naar moet kijken is hoe de binnenzijde van de kachel er voor de rest aan toe is, als deze ook pikzwart is dan stook je gewoonweg niet heet genoeg.

De oorzaken hiervoor kunnen verschillend zijn:
- te vochtig hout
- te weinig lucht toevoer
- te veel llucht toevoer
- te groot hout
- te weinig trek in het kanaal
- te veel trek in het kanaal
- te voorzichtig stoken (komt heel vaak voor!)

Meet allereerst eens je hout met een vochtmeter, hiermee voorkom je al een hoop ellende.
Tevens kun je een keertje een zak hout bij een tankstation halen, is wel duur, maar het is over het algemeen wel ovengedroogd. Erg goed hout is die met de zwaluw er op (van die lucifers ja), vochtpercentage tussen de 11 en 14%.
Als hiermee je kachel al heel anders brand dan weet je al genoeg.

met vrindelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie