Welke houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

Welke houtkachel

Bericht door quapetona »

Beste,

We zitten met een dilemma. We hebben altijd hout gestookt met een barbas inbouwcassete (met ventilator). Door gebruik van de ventilator wordt het altijd snel warm (kamer en gescheiden keuken). We hebben gekeken naar een accumulerende kachel (speksteen en finoven). Naast de investering moet er dan ook gebroken en aangepast worden (nieuwe gefundeerde vloer, nieuw rookkanaal, muren opnieuw gestukt etc). Afgelopen week zijn we bij een paar mensen gaan kijken die een speksteenkachel hadden. Het voelt inderdaad aangenaam als je bij/rond de kachel staat, maar een paar meter verderop is het minder/niet meer aangenaam. En zeker niet in de keuken (de meesten hadden een open keuken). In ieder geval had mijn vrouw het "koud".
Het zou dan jammer zijn als je na zo'n investering (ruim 18000 euro) naast de speksteenkachel ook nog de cv moet laten werken.
(Ondanks dat het houtverbruik veel minder is en je een vrijwel volledige verbranding hebt, wat wij ook belangrijk vinden).

Persoonlijk denk ik dat we dan beter geld kunnen steken in een betere isolatie en een nieuwe traditionele houtkachel.
Nu is mijn vraag: Welke houtkachel (merk) is geschikt als vrijstaande kachel die een hoog rendement heeft en een goede naverbranding heeft (bijv. met een bimetaal regeling) en ook evt een klep heeft om een afsluiting met het rookkanaal te bekomen als de kachel uit is. Liefst een met een lange levensduur (prijs van kachel is daarmee ondergeschikt).
Heeft er iemand goede ervaringen mee?

Als we de ventilator niet aanzetten van onze bestaande kachel wordt het in de keuken veel minder warm. Hoe zouden we dat met een nieuwe kachel kunnen oplossen. Bij mijn weten bestaan er bij vrijstaande kachels geen ventilatoren.

Alle tips, suggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt.
Hendrik
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke houtkachel

Bericht door deleted »

Types als de bullerjan brengen de lucht verder zonder ventilatoren.
Robuust lijken ze mij ook.
Het blijven wel houtkachels natuurlijk (niet te vergelijken met finovens).
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

hoeveel m3 moet ie kunnen verwarmen
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

met ventilator wordt de warmte inderdaad beter verspreid. ik kom heel vaak bij mensen die het met een stalen kachel niet warm krijgen in bv de achterkamer, dan adviseer ik heel vaak een speksteenkachel want die heeft er in de praktijk minder moeite mee, wel is het zo dat de snelle opwarming wat lastiger is.je zou dan bv kunnen gaan kijken naar bv een altech eclipse. een verplaatsbaare speksteenkachel.ik beb zelf ook een speksteenkachel heb een apparte voor en achterkamer, keuken en daar heeft de kachel geen moeite mee.kan je van de rest van het geld 5x op vakantie
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Welke houtkachel

Bericht door edvdvoort »

quapetona schreef:Beste,

We zitten met een dilemma. We hebben altijd hout gestookt met een barbas inbouwcassete (met ventilator). Door gebruik van de ventilator wordt het altijd snel warm (kamer en gescheiden keuken). We hebben gekeken naar een accumulerende kachel (speksteen en finoven). Naast de investering moet er dan ook gebroken en aangepast worden (nieuwe gefundeerde vloer, nieuw rookkanaal, muren opnieuw gestukt etc). Afgelopen week zijn we bij een paar mensen gaan kijken die een speksteenkachel hadden. Het voelt inderdaad aangenaam als je bij/rond de kachel staat, maar een paar meter verderop is het minder/niet meer aangenaam. En zeker niet in de keuken (de meesten hadden een open keuken). In ieder geval had mijn vrouw het "koud".
Het zou dan jammer zijn als je na zo'n investering (ruim 18000 euro) naast de speksteenkachel ook nog de cv moet laten werken.
(Ondanks dat het houtverbruik veel minder is en je een vrijwel volledige verbranding hebt, wat wij ook belangrijk vinden).

Persoonlijk denk ik dat we dan beter geld kunnen steken in een betere isolatie en een nieuwe traditionele houtkachel.
Nu is mijn vraag: Welke houtkachel (merk) is geschikt als vrijstaande kachel die een hoog rendement heeft en een goede naverbranding heeft (bijv. met een bimetaal regeling) en ook evt een klep heeft om een afsluiting met het rookkanaal te bekomen als de kachel uit is. Liefst een met een lange levensduur (prijs van kachel is daarmee ondergeschikt).
Heeft er iemand goede ervaringen mee?

Als we de ventilator niet aanzetten van onze bestaande kachel wordt het in de keuken veel minder warm. Hoe zouden we dat met een nieuwe kachel kunnen oplossen. Bij mijn weten bestaan er bij vrijstaande kachels geen ventilatoren.

Alle tips, suggesties zijn van harte welkom.

Alvast bedankt.
Hendrik

kijk eens op mijn lijntje hoog rendement schone hout cv
of kom eens in overdinkel kijken als het niet te ver is

ed vd voort
quapetona
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2010, 06:15

Re: Welke houtkachel

Bericht door quapetona »

gdelea schreef:hoeveel m3 moet ie kunnen verwarmen

De keuken, kamer is ongeveer 150 m3.
Erick.Branderhorst
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:34

Re: Welke houtkachel

Bericht door Erick.Branderhorst »

Hi quapetona,

Wij verwarmen een woonkamer + open keuken van +/- 150m3 met tigchel 4D met ww.
In de keuken ligt vloerverwarming. E.a. is pas 3-4 weken functioneel dus ik kan nog niet zeggen of we in de winter toch niet een beetje met gas moeten bijstoken. Tot op heden gaat het echter prima.

Groet,
E
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Welke houtkachel

Bericht door Erikvr »

Hallo,
Er zijn de laatste jaren houtkachels beschikbaar met een hoger rendement (80-84%) dan de barbas inbouwkachel. De snelste manier om een ruimte warm te krijgen is via convectiewarmte, een moderne vrijstaande houtkachel heeft geen ventilatoren nodig om de warmte snel te verspreiden. Een stralingskachel (speksteen, finoven) kan hoofdzakelijk verwarmen (aanstralen) wat in het 'zicht' van de kachel staat.
Voor een stalen houtkachel hebben voor mij de skandinavische modellen qua innovatie de voorkeur (Jotul, Scan, Contoura, Morso, Termatech etc)
Ikzelf heb zo'n kachel en kan de woonkamer en keuken er prima mee warm krijgen. Daarnaast is de warmtetoevoer direct te regelen (meer of minder hout). Bij een speksteen of Finoven dien je vooraf de hoeveelheid hout af te stemmen -of het aantal stookbeurten te plannen op de buitentemperatuur.
groet,
Erik
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb goede ervaringen met een Brunner gietstalen stookkamer met een ommanteling van chamotte met leem. Gekoppeld was een ww met buffer van 1000 liter voor wandverwarming. De kachel kon ook voor zéér snelle opwarming hete lucht geven en was uitschakelbaar.
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

een verplaatsbare speksteenkachel, afhankelijk van het type , wordt aan de buitenkant heter als een tegelkachel en verwarmt, in verhouding meer m3. de kachel die je nu hebt heeft 7 of 8.5 kw. ,ik heb zelf de kachel berekent op alleen de voorkamer,maar hij verwarmd ook de achterkamer, en keuken .ook winterdag de deur naar de gang open en ook boven aangenaam.bij een stalen kachel blijft de warmte veel meer om de kachel heen hangen. dus het verschil in bv voor en achterkamer is veel groter.wat evt ook zou kunnen een stalen kachel omkleed met steen of speksteen , van bv handol, contura ,jotul, enz.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Welke houtkachel

Bericht door Erikvr »

gdelea schreef:bij een stalen kachel blijft de warmte veel meer om de kachel heen hangen. dus het verschil in bv voor en achterkamer is veel groter.wat evt ook zou kunnen een stalen kachel omkleed met steen of speksteen , van bv handol, contura ,jotul, enz.
Speksteen platen om een stalen kachel hebben alleen een decoratieve functie en houden geen noemenswaardige warmte vast. Ze belemmeren zelfs de kachel in de warmte afgifte omdat deze speksteen platen nooit warmer worden dan ca 100 graden, veel minder warm dan ijzer.
groet,
Erik
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

de kachels die ik bedoel, zijn kachels zonder convectie waar de speksteen dus rechtstreeks tegen aan hangt.dus de grotere en dus zwaardere modellen. en dus geen speksteen van 2 cm voor de decoratie.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Welke houtkachel

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik zit net te kijken naar de Bergkachel. Op de site hiervan staat dat er 12 mm isolatie moet worden aangebracht tussen de binnenkachel en de mantel. Weet iemand waarom dit is want het lijkt me dat de warmte toch juist aan de mantel moet worden doorgegeven ?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke houtkachel

Bericht door peterberg »

@Richard,
Die 12 mm isolatie wordt alleen gebruikt als de mantel gemetseld wordt, van baksteen of leemstenen. Die Superwool dient twee doelen: het is op deze manier niet mogelijk om de mantel vast te metselen aan de kern. Die kern wordt heter en zet sterker uit dan de mantel. Op deze manier hou je die delen strikt gescheiden. De tweede functie is het elimineren van hotspots, de temperatuur van de mantel wordt gelijkmatiger en de kans op barsten in het metselwerk wordt kleiner.

De normale mantel is van vuurbeton, die wordt niet gemetseld maar alleen gestapeld. En hotspots zijn met vuurbeton niet zo'n risico, het materiaal kan daar tegen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: Welke houtkachel

Bericht door gdelea »

ook bij speksteenkachels passen ze dit toe.
Plaats reactie