Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Oersted »

Hoi,

Aangezien ik binnenkort van werk verander, verandert ook de woon-werk afstand. Deze zou dan een 20km bedragen, enkele rit. Elke dag 40km fietsen is mij toch een beetje teveel van het goede, daarom dacht ik eraan om een elektrische fiets te kopen.

Een elektrische fiets ondersteunt tot 25km/u, wil je sneller, dan zal het op eigen kracht moeten. En dat is nu net het spijtige, ik zou toch willen dat de fiets helpt met trapondersteuning tot 30km/u.


Heeft er iemand ervaring mee? Valt dit zelf aan te passen?
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Oersted »

Wel, na wat zoeken heb ik ondertussen wel een fiets gevonden die sneller kan:
Kalkhoff Pro Connect S 2011

Rijdt zo een 40km/h, tot 70km actieradius. Hij kost wel een dikke 3000euro.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Brit »

De electrische fiets die wij hebben kan op zijn eigen kracht (zonder trappen) niet sneller dan 30 km/h, maar als trapondersteuning heb ik geen beperking gemerkt. Het maakt het trappen gewoon wat lichter, waardoor je een hogere snelheid langer volhoudt. Deze was ruim 1200 Euri, hier in Nieuw Zeeland.... :roll:

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Oersted »

Brit schreef:De electrische fiets die wij hebben kan op zijn eigen kracht (zonder trappen) niet sneller dan 30 km/h, maar als trapondersteuning heb ik geen beperking gemerkt. Het maakt het trappen gewoon wat lichter, waardoor je een hogere snelheid langer volhoudt. Deze was ruim 1200 Euri, hier in Nieuw Zeeland.... :roll:

Succes, Brit
Huh, welk merk, type?

Hier in België en nederland mag de fiets geen trapondersteuning meer leveren boven de 25 km/u, en de meeste fabrikanten lijken zich daar ook aan te houden. Ik kan nu ook 25km/u rijden, dus daar moet ik geen elektrische fiets voor kopen...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Dutch John »

Oersted,

In Yankee-land zijn de fietsen net zo geprogrammeerd als Brit haar tweewieler. Volgens een bevriende fietshandelaar een software-verhaal. Importeurs kunnen dit wijzigen, maar hebben te maken met Europese wetgeving. Een elektrische fiets is vrij van extra registratie en verzekering, omdat het gaat om trapondersteuning, niet om een hulpmotor. De maximale snelheid met trapondersteuning kan ook ingesteld worden, al gaat dat alles ten koste van de actieradius.

Geen hacker in de familie?

Overigens; diep respect mijnerzijds dat je die afstand zonder auto gaat afleggen. Je bent een van de weinigen die de afweging auto-elektrische fiets maakt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door tnt »

Als je iets harder wilt dan 25 km per uur en je je toch zuinig wilt verplaatsen zou ik voor een oud hondatje 4 takt gaan.
Ik heb zelf een Honda Novio 4 takt en deze rijd 1 op 60 op gewone euro 95
Omdat er geen luxe opzit kan er ook weinig stuk gaan en de motortjes gaan heel erg lang mee.
Dit is denk ik een beter alternatief dan een electriese fiets.

TnT
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Oersted »

tnt schreef:Als je iets harder wilt dan 25 km per uur en je je toch zuinig wilt verplaatsen zou ik voor een oud hondatje 4 takt gaan.
Ik heb zelf een Honda Novio 4 takt en deze rijd 1 op 60 op gewone euro 95
Omdat er geen luxe opzit kan er ook weinig stuk gaan en de motortjes gaan heel erg lang mee.
Dit is denk ik een beter alternatief dan een electriese fiets.

TnT
Ik heb vroeger ook nog een novio gehad. :mrgreen:

Nu dacht ik eerder aan zoiets: http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Wave_series
Deze rijdt ook bijna 1 op 60, en in België mag je met je autorijbewijs ook een 125cc motor besturen.
tnt
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:53

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door tnt »

Idd ook mooi maar hier zit al meer electronica in wat vaak stuk gaat.

Mijn honda is nog helemaal origineel en er is op de carburateur schoonmaken, nieuwe bougie,kleppen stellen en nieuwe olie niks aan gedaan.

Per gereden km stelt dat dus door al de jaren helemaal niks voor.

TnT
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Klaas2 »

20 km enkele reis?

Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat per gewone fiets te doen.
Maar gelukkig heb ik een velomobiel: 3-wielige ligfiets waarin je zit, de Quest.
Eenmaal op snelheid haal ik ca. 38-42 km/uur, maar dat is behoorlijk doortrappen.
Doe je echt rustig aan, ik bedoel echt RUSTIG dan haal je 30/uur.

Nog altijd harder dan de wettelijk maximum 25 kph. Nou moet je natuurlijk wel een route hebben waar je een poos kan doortrappen: zo'n fiets is zwaar, zeker zo zwaar als een electrofiets. Dus steeds optrekken/remmen bij kruisingen, haakse bochten, stoplichten e.d. is een flinke opgave.
De fiets is ook duurder dan een electrofiets, maar je hebt wel je beweging gepakt die dag. Onderhoud is beperkt tot eens per 2500 km ketting wat olie en de onvermijdelijke lekke band.

En dan heb ik het nog niet eens over het comfort: windluwe stoel i.p.v. midden in de wind op een zadel van de electrofiets.

Je kan zo'n fiets eens proberen bij de bouwers, zitten in dronten. (velomobiel.nl).

Klaas.
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door bas-hilversum »

Een Quest of een Mango is inderdaad wel een prachtig vervoersmiddel. Ook als het wat minder weer is.

Als je je bestaande fiets elektrisch wilt versnellen tot boven de 30 km/h zou je zelf een motor en regelaar moeten toevoegen. Deze bijvoorbeeld: http://www.goldenmotor.com/
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door eelcovanheerde »

Hoi,

Je kunt een bestaande fiets ombouwen met een ombouwset. Bijvoorbeeld Crystalyte is een leverancier in Belgie, je begrenst de snelheid electronisch. In Nederland moet je hem dus instellen op 25 km maar je kunt hem ook op 40km per uur zetten.

Bedenk wel dat je ook meer accucapaciteit nodig hebt. Ik fiets 25 km naar mijn werk en dan moet ik alweer laden voor de terugweg.

Is een relatief goedkope oplossing als je een goede fiets hebt, ver onder de 1000 euro ben je klaar.

Met groeten,

Eelco
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door peter1968 »

Oersted schreef:Hoi,

Aangezien ik binnenkort van werk verander, verandert ook de woon-werk afstand. Deze zou dan een 20km bedragen, enkele rit. Elke dag 40km fietsen is mij toch een beetje teveel van het goede, daarom dacht ik eraan om een elektrische fiets te kopen.

Is die 20 km echt onhaalbaar op een gewone fiets ? Ikzelf had zo'n 30 jaar niet met de fiets gereden. En zelfs al 20 jaar geen sport meer gedaan. Sinds begin 2011 rijd ik iedere dag zo'n 2x25 km naar mijn werk en terug.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door pelletpower »

Respect
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door Tim »

Peter,

Er zijn ook zat mensen die de elektro als hulp motor gebruiken. Als je daarmee uit de auto blijft en toch 25km per rit gaat trappen, is dat zo slecht nog niet.

Ik bewonder het wel als je zonder kunt. Wat is je kunstje?

Tim
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Snelheidsbeperking van een elektrische fiets halen

Bericht door peter1968 »

Tim schreef:Peter,

Er zijn ook zat mensen die de elektro als hulp motor gebruiken. Als je daarmee uit de auto blijft en toch 25km per rit gaat trappen, is dat zo slecht nog niet.

Ik bewonder het wel als je zonder kunt. Wat is je kunstje?

Tim

Is ook niks mis mee... vroeg me alleen af of de vraagsteller het al eens geprobeerd had zonder hulpmotor.

Er is geen kunstje hoor :D gewoon je eigen tempo rijden. En je niet laten intimideren door de strakke lijven in dito pakjes, die je de eerste weken ongetwijfeld voorbij zullen flitsen.
Plaats reactie