Chicken Power schreef:Wat staat er op het plaatje van jouw 30kW motoren 220/380, 230/400, 380/660 of 400/690?
Ik heb een 30 Kw motor, 8 polig, dus Synchroon 750 omw/min
Het belaste toerental is 720 toeren. Ik heb dus een slip van 30 omw/min.
Deze motor breng je op toeren door middel van de netspanning en daarna ga je hem versnellen (aandrijven) tot 770-775 omw/min
Dus de slip "zet je naar de andere kant"
Theoretisch is het dan zo dat het amperage dat de motor onder belasting afneemt, nu terug gaat leveren. Dit amperage is afhankelijk van de aansluiting, ster of driehoek.
De spanning over het veld is en blijft de netspanning.
In de praktijk ga je niet maximaal zitten maar houd je een kleine marge aan.
Hoe meer poolparen, hoe eenvoudiger de regeling voor de snelheid wordt omdat je bij een verbrandingsmotor al gauw richting 2000 omw/min gaat.
de vertraging die je dan moet toepassen geeft tevens de ruimte op de regulateur om het toerental constant te houden.
Eenmaal draaiende is dit veelal geen probleem omdat de belasting constant is.
Chicken Power schreef:Maar nu ga ik toch niet geloven, dat indien ik een a- synchrone motor met 1500 toeren aandrijf (en meestal is er nog iets van remanent magnetisme), en waarbij de fases 180 graden verschoven zijn ten opzichte van het net, dat dat goed gaat. Ik zit minstens al met een verdubbelde spanning!
Die discussie heb ik ook al een aantal keren gevoerd. Picture de volgende situatie: Een veldwikkeling ZONDER anker. wanneer je die aansluit op de netspanning zal die per omgaande inde fik vliegen vanwege het ontbreken van weerstand in de wikkeling door de inductie van het anker.
wanneer je een motor op netspanning aansluit en aan zou drijven tot op exact het synchrone toerental kan dit hetzelfde effect geven. Er is geen slip dus ook geen weerstand. zie de vorige post hierover.
Chicken Power schreef:Het zou wel kunnen indien je de a- synchrone elektromotor aan het net schakelt, waardoor de aandrijvende machine gestart wordt. Maar eerst bij een over- toerental boven de 1500, zal er pas teruggeleverd worden.
Correct!
Chicken Power schreef:Die synchronisatie dingen zijn niet voor niks zo rete duur. Alhoewel ons Timeke daar wel iets aardigs en betaalbaars voor had gevonden.
Maar bij stationair bedrijf heb je ze niet eens nodig.
waarom zo moeilijk doen?
Wanneer je een aandrijving, hetzij op houtgas of een andere brandstof, op een behoorlijk constant toerental weet te houden zou ik altijd asynchroon gaan vanwege de eenvoud. (en de beperkte detectie)
Jan