temperatuur verloop stookruimte Tigchelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

temperatuur verloop stookruimte Tigchelkachel

Bericht door pdkl »

Weet iemand wat de temperaturen in de stookruimte van een Tigchelkachel zijn, nadat alle vuur is gedooft en alle kleppen dichtstaan. Zoniet, hoe kun je dit het beste meten (bijvoorbeeld met een IR-meter of een conventionele oventhermometer)? Doel is te bepalen wat we na het stoken met de restwarmte in de stookruimte kunnen doen voor voedselbereiding.

Patrick
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: temperatuur verloop stookruimte Tigchelkachel

Bericht door kees »

pdkl schreef:Weet iemand wat de temperaturen in de stookruimte van een Tigchelkachel zijn, nadat alle vuur is gedooft en alle kleppen dichtstaan. Patrick
Kan Fetze je waarschijnlijk vertellen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Interessant Patrick! Koken in een massieve oven is niet alleen een heel praktisch idee, het is volgens een aantal kenners absoluut de beste manier om veel gerechten optimaal te bereiden.

Ik denk niet dat, om te koken met een kookpot in de oven, de temperatuur zo belangrijk is. De temperatuur van de gasvlam van een gasfornuis is immers ruim 1400 graden, maar de temperatuur in de pot blijft automatisch beperkt door het kookpunt van wat er in die pot zit. Voor broodbakken moet de temperatuur ergens tussen de 200 en de 300 graden zijn. Voor pizza m??r: ruim 400 graden.

Ik denk dat de temperatuur van de binnenste vuurbeton wel 500 ? 600 graden zal zijn na 1 stookbeurt. De temperatuur in de stookkamer stabiliseert zich wel na een tijdje maar ik zou niet weten op hoeveel graden dat is, noch hoe de temperatuur verloopt.

De beste en goedkoopste methode om de "oven"temperatuur te meten is, denk ik, met een thermokoppel. Infraroodthermometers zijn ook wel interessante meetapparaten, maar kosten al snel meer.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Ik ga eens met een eenvoudige oventhermometer proberen. Weliswaar gaan deze in het algemeen maar tot 300 C (professionele zag ik tot 550 C) en deze eens een tijd in de gaten houden. Al een probeersel met brood gedaan, maar dat is nog niet zo eenvoudig (ja! wij stoken nu de kachel, een beetje te verwend 8) geweest in Portugal en het huis blijft heerlijk op temperatuur met af en toe stoken). Brood bakken zal in een eerder stadium (dus als er nog gloeiend materiaal is moeten) omdat je voor een mooi bruin korstje toch warme lucht nodig hebt (en dat ontbreekt natuurlijk als alles gesloten is). De komende tijd gaan we experimenteren met stoofschotels (alle markten afgezocht in Portugal voor schalen die passen in de kachel en nog gevonden ook). Het temperatuurverloop zal ik melden onder deze topic, geslaagde recepten onder voeding.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:...Al een probeersel met brood gedaan, maar dat is nog niet zo eenvoudig... Brood bakken zal in een eerder stadium (dus als er nog gloeiend materiaal is moeten) omdat je voor een mooi bruin korstje toch warme lucht nodig hebt (en dat ontbreekt natuurlijk als alles gesloten is)...
Een echte broodbakoven wordt altijd volledig afgesloten, omdat alleen een zeer hoge luchtvochtigheid de mooie korst geeft. Vaak wordt zelfs nog stoom toegevoegd. De temperatuur van een broodbakoven wordt soms getest door meel in de oven te gooien. Als die geleidelijk aan goudbruin kleurt en niet verbrandt, heeft (naar het schijnt) de oven de juiste temperatuur.

Wat precies was "niet zo eenvoudig" aan het broodbakken?

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Vroeger in een bakkerij gewerkt. Vaak staan zweten in de rijskast (vol met stoom). Gisteren vlug wat in elkaar gezet zonder ff goed over de eenvoudige principes na te denken. Maar met echt Italiaans meel toch nog een smaakvol resultaat gehaald. Het brood bakken op zich is niet moeilijk, maar het juiste moment in de kachel wel. De thermometer heb ik inmiddels voor ? 2,99 bij Blokker aangeschaft. De meting zal dan wel binnen een range worden, maar er komt iig een indikatie. Overigens ga ik ook eens in de recepten van mijn Weber bbq duiken. Hier kun je, in een nagenoeg gesloten ketel, de meest heerlijke pizza's bakken.... :wink: Niemand gelooft me dat dat kan, tot ze ze proeven :lol:

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:...(ja! wij stoken nu de kachel, een beetje te verwend 8) geweest in Portugal en het huis blijft heerlijk op temperatuur met af en toe stoken)...
Deze terloopse opmerking van Patrick dat hij zijn kachel stookt, vind ik interessant. Ik ken veel mensen die tijdens de zomer of tussenseizoenen niet durven of willen stoken. Ze denken dat het niet hoort of te duur is. Nochtans is in deze omstandigheden maar weinig energie nodig om het verschil te maken tussen "ietsje te fris" en "aangenaam warm". Ook zijn de warmteverliezen van een woning nu veel kleiner dan in de winter.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

Dat is inderdaad de strategie. Een stookbeurtje op een willekeurig moment van de dag houdt ons huis lekker aangenaam warm. Dit was ook mede ingegeven door alle nuttige antwoorden op het forum die de aankoop van de kachel positief beinvloed hebben. Met name de discussie over het vakantiehuis is interessant, omdat wij dat heel goed kennen. Het kost ons heel veel moeite om het huis, eenmaal afgekoeld, weer terug op te warmen met conventionele CV en kil aanvoelt. Op deze manier, het tussentijds stoken, voorkom ik dat, want de temperaturen lopen niet over voor deze tijd van het jaar. Daarnaast hebben we in de woonkamer nu een zeer aangenaam klimaat, door een stabiele temperatuur, maar ook luchtvochtigheid.

Ik ben trouwens al aan het meten geweest. Bij gloeiende "kooltjes" in de kachel is de temperatuur zo'n 180-200 graden. Voor brood is het dan zaak om snel te bakken, omdat de temp relatief snel terugloopt naar 150 (ik zal dit nog met tijden neerzetten). Daarna blijft de temp echter wel lang rond de 120 graden en zakt vervolgens heel langzaam terug. Er zitten ideale temperaturen tussen voor cake, maar ook voor het drogen van bijvoorbeeld tomaten (wat ik met een elektrische oven echt niet ga doen, moet een nacht aanstaan). Ik verwacht dat het temperatuur verloop met andersoortig hout dan vuren wel anders zal zijn, ga ik binnenkort ook testen.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:Bij gloeiende "kooltjes" in de kachel is de temperatuur zo'n 180-200 graden. Voor brood is het dan zaak om snel te bakken, omdat de temp relatief snel terugloopt naar 150 (ik zal dit nog met tijden neerzetten). Daarna blijft de temp echter wel lang rond de 120 graden en zakt vervolgens heel langzaam terug...
Patrick, je antwoord verbaasde me even. Ik had namelijk aan hogere temperaturen en langzamer teruglopen gedacht. Nu denk ik dat de glazen kacheldeur een grote schuldige is, als ik het zo mag uitdrukken.

Om maximaal warmte in de kachel te houden, tijdens en na het stoken, kun je best een isolerend hitteschildje maken. Dat kun je dan in de deuropening plaatsen wanneer je van plan bent om de kachel als oven te gebruiken. Volgens mij gaat dat veel verschil uitmaken. Het kacheldeurtje is immers van metaal en enkel glas gemaakt. Dat zijn goede warmtegeleiders. Het hitteschildje zou je bijvoorbeeld kunnen maken van een plaatje vuurvast materiaal met daartegen een reflecterend plaatje van roestvast staal geschroefd.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:Ik verwacht dat het temperatuur verloop met andersoortig hout dan vuren wel anders zal zijn, ga ik binnenkort ook testen.
De warmte-inhoud van de houtsoorten is maar weinig verschillend als men die per kilogram gewicht beschouwt. Vuren bezit zelfs wat meer energie dan bijvoorbeeld eiken, door het harsgehalte van vuren.

Wat zeer waarschijnlijk w?l wat uitmaakt, is de snelheid van een stookbeurt. Eikenhout brandt langzamer dan vuren, ook branden dikke stukken hout langzamer dan dunne takjes. Chamottestenen en vuurbeton zijn slechte warmtegeleiders. Daardoor dringt de warmte slechts langzaam in dat materiaal. Door het binnenste vuurbeton langer bloot te stellen aan het vuur, zal op die plaats meer warmte geabsorbeerd worden. Die extra warmte zal dan achteraf terug afgegeven worden.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

Inderdaad is de snelheid bepalend. Omdat ik op het moment alleen maar beschik over vuren kan ik dat alleen maar meten. Ik tijfel nu tussen essen en elzenhout, maar ik denk dat het essen wordt. Voor het 1e seizoen heb ik niet genoeg droog hout dus dat moet besteld worden (haardhout.com) en is het net voor het echte stookseizoen bruikbaar.

Wat ik me verder afvroeg is hoe je met het echte hardhout (ik heb nog wat resten van balken liggen, volgens mij meranti) om moet gaan. Dat moet je toch wel redelijk klein (in omtrek tenminste) om het fatsoenlijk te laten branden.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:Wat ik me verder afvroeg is hoe je met het echte hardhout (ik heb nog wat resten van balken liggen, volgens mij meranti) om moet gaan. Dat moet je toch wel redelijk klein (in omtrek tenminste) om het fatsoenlijk te laten branden.
Helemaal niet, Patrick. Ik zou haast zeggen: hoe dikker hoe beter! Reserveer dit hout echter voor een eventuele, aansluitend tweede stookbeurt. Stook een eerste lading met dunner, zeg maar maximaal polsdik hout. Daarna kun je het vermogen van je kachel opdrijven (indien gewenst of nodig) met een aansluitende tweede stookbeurt. Daar mag maar heel weinig dun en indien meer, uitsluitend flink dik hout voor gebruikt worden, omdat de stookkamer dan zo heet is dat het hout reeds pyroliseert zonder vuur. Een dik blok hout dat van buiten naar binnen toe verbrandt, kan ook beschouwd worden als een vorm van omgekeerde verbranding.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:Ik twijfel nu tussen essen en elzenhout, maar ik denk dat het essen wordt. Voor het 1e seizoen heb ik niet genoeg droog hout dus dat moet besteld worden (haardhout.com) en is het net voor het echte stookseizoen bruikbaar...
De beste keus wat warmteopbrengst voor een finoven betreft, wordt eigenlijk bepaald door de goedkoopste prijs per kilogram drooggewicht. De houtsoort maakt eigenlijk niets uit.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

pdkl schreef:Voor het 1e seizoen heb ik niet genoeg droog hout dus dat moet besteld worden (haardhout.com) en is het net voor het echte stookseizoen bruikbaar.
Haardhout.com stelt dat het hout 4,2 kWh per kg bevat, hetgeen overeenkomt met een opmerking van Dirk elders op dit forum. Dat is 15 MJ/kg. Een kuub gas is 31,65 MJ (op onderwaarde). Dus heb je ongeveer 2 kg hout nodig per kuub gas, uitgaande van hetzelfde verbrandingsrendement, wat niet zal meevallen maar voor een finoven nog wel realistisch is.

Een kuub gas kost ongeveer een halve euro. Een kg hout kost bij Haardhout.com ongeveer twintig eurocent. Twee kg hout is dus niet zo heel veel goedkoper dan een kuub gas, of reken ik nu verkeerd? Nog niet direct een financi?le prikkel voor duurzaam gedrag, als je geen goedkope bron in de eigen omgeving hebt.

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:Een kuub gas kost ongeveer een halve euro. Een kg hout kost bij Haardhout.com ongeveer twintig eurocent. Twee kg hout is dus niet zo heel veel goedkoper dan een kuub gas, of reken ik nu verkeerd? Nog niet direct een financi?le prikkel voor duurzaam gedrag, als je geen goedkope bron in de eigen omgeving hebt...
Volgens mij reken en denk je zeer juist, John!

Ikzelf stook met gratis hout, afkomstig van fabriekspaletten en schoon sloophout. Het aanbod is veel groter dan mijn verbruik. Dit aanbod zou kunnen uitgebreid worden met snoeihout, hakselingen, zaagsel, gemaaid gras, enzoverder. Gratis verkrijgbare biomassa gebruiken als brandstof is enigszins arbeidsintensief, maar ik zie dit louter als een zegen.

Dirk
Plaats reactie