Zou dit systeem werken ?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Zou dit systeem werken ?

Bericht door Dirk Bauwens »

Wij hebben gewone doorspoeltoiletten die met regenwater kunnen worden doorgespoeld. Al onze afvoeren, dus ook die van de toiletten liggen op een hoogte die hoger is dan 5 meter boven de begane grond.

Ik ben van plan om een grote betonnen bak van ongeveer 5 meter hoog te maken en die te vullen met gebroken baksteen. Met een toplaag en een aangepaste beplanting vermoed ik dat het geheel een mooi en goed werkend filtersysteem zou kunnen vormen.

Heeft iemand nuttige bedenkingen of opmerkingen ?

Dirk Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Weet niet veel dit onderwerp maar kwam dit tegen misschien kan je er wat mee. http://www.brinkvoswater.nl/.Maar als ik Fetze over jou hoor praten zal dit wel bekend terrein zijn.

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark,

Bedankt voor die link.

Ik ben helaas niet erg op de hoogte van helofytenfilters voor kleinschalige afvalwaterzuivering.

De belangrijkste reden daarvoor was dat ik maar al te goed besefte dat de industrie de zogenaamde "afval" van de gewone burger broodnodig heeft. Dit om de zuivering van echte industri?le troep nog enigszins mogelijk te maken.

Nu... in plaats van de burger voor deze positieve bijdrage te bedanken en/of te vergoeden, wordt die steeds meer belast. Moderne regeringen gaan er blijkbaar van uit dat iedere liter water die een gezin gebruikt, vervuild is. Dat is blijkbaar nog het enige tot wat een, in toenemende mate, falende overheid in staat is.

Ik vind het heel normaal wanneer men in een gezonde maatschappij moet betalen voor de redelijke gemeenschappelijk gemaakte kosten. Maar ik vind het onverdraaglijk wanneer de gewone buger steeds meer moet opdraaien voor een systeem dat duidelijk steeds meer faalt.

Dirk Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi dirk,

Mee eens met wat je schrijft maar het was misschien een suggestie voor je water tank.Althans de vulling ervan.Heb je gelijk ook gezuiverd water.

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark,

Ik had je suggestie goed begrepen!

Indien mogelijk komt hier dus, midden in de stad, een soort rietveld in een volumineuze betonnen bak.

Voldoende regenwater voor het doorspoelen van de toiletten is, vermoed ik, geen probleem: ik heb immers zo'n duizend vierkante meter dakoppervlak tot mijn beschikking. En in Belgi? regent het genoeg!

Dirk Bauwens
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

vroeger in de chiro hebben we hiermee eens geexperimenteerd: de bedoeling was om van zeer groffe korrel bovenaan naar zeer fijne korrel onderaan te gaan, zodat het water onderaan echt zuiver werd (en dat werkte toch redelijk goed met beekwater).
wat ik me wel afvraag is of je de vaste materie zomaar in je rietveld-ton mag dumpen?
ik zou in 3 fasen werken (kunnen onder mekaar?)
- bovenste deel als septische put
- daaronder een vat met steenpuin en rietplanten in (rietplanten langs de zijkant door de ton laten komen)
- dan de doorloop naar beneden, naar een derde laag eronder in de ton, waar je water door kei/kiezel/grofzand/fijnzand komt.

dan is het wel vrij zuiver denk ik
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Dirk,
Een rietveld kan volgens mij geen vaste materie verwerken, alleen vloeibare.
Het is de overloop van de sceptische put die naar het rietveld wordt gepompt en daar door onder andere de wortels van het riet wordt gezuiverd.
Een bijkomend probleem in Belgie is dat wanneer er in je straat een rioleringsnet ligt je daar moet op aansluiten en betalen of je nu vuil of zuiver water naar de riolering stuurt.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark, Cristophe, P?ssl,

Bedankt voor de waardevolle reacties!

Ook al startte ik dit onderwerp incidenteel en voornamelijk ter wille van het nieuwe "test"-forum, ik ga ermee door, dat is beloofd :!:

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

P?ssl schreef:Dirk,
Een rietveld kan volgens mij geen vaste materie verwerken, alleen vloeibare.
Het is de overloop van de sceptische put die naar het rietveld wordt gepompt en daar door onder andere de wortels van het riet wordt gezuiverd.
Een bijkomend probleem in Belgie is dat wanneer er in je straat een rioleringsnet ligt je daar moet op aansluiten en betalen of je nu vuil of zuiver water naar de riolering stuurt.
Er komen nu op afgelegen plekken ook aansluitingen op rioolsysteem sinds de persleiding is ontdekt. Zag dit oa. in de -dunbevolkte, heuvelachtige- belgische Voerstreek. Er is geen ontkomen aan.
In Frankrijk wordt je op kosten gejaagd door een verplichte septictank, die kosten zijn dan eenmalig, je hoeft er tenslotte geen gebruik van te maken.

Rioolkosten zullen nog omhoog gaan, in NL moet voor tientallen miljarden gerenoveerd worden.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:
P?ssl schreef: Een bijkomend probleem in Belgie is dat wanneer er in je straat een rioleringsnet ligt je daar moet op aansluiten en betalen of je nu vuil of zuiver water naar de riolering stuurt.
Er komen nu op afgelegen plekken ook aansluitingen op rioolsysteem sinds de persleiding is ontdekt. Zag dit oa. in de -dunbevolkte, heuvelachtige- belgische Voerstreek. Er is geen ontkomen aan.
In Frankrijk wordt je op kosten gejaagd door een verplichte septictank, die kosten zijn dan eenmalig, je hoeft er tenslotte geen gebruik van te maken.

Rioolkosten zullen nog omhoog gaan, in NL moet voor tientallen miljarden gerenoveerd worden.
Een aantal jaren geleden heeft de stad, waar ik woon (Sint-Niklaas / Belgi?) zijn hele rioleringssysteem verkocht aan een Amerikaanse beleggingsfirma. De stad least zijn eigen rioleringssysteem nu van deze Amerikaanse firma. De burgemeester noemde het destijds een win-win sitiuatie. Het fijne ken ik er niet van, voor mij zijn dergelijke transacties zelfs onbegrijpelijk. Die Amerikanen zijn toch niet dom? Van Belgen wordt dat helaas wel gezegd.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Een aantal jaren geleden heeft de stad, waar ik woon (Sint-Niklaas / Belgi?) zijn hele rioleringssysteem verkocht aan een Amerikaanse beleggingsfirma. De stad least zijn eigen rioleringssysteem nu van deze Amerikaanse firma. De burgemeester noemde het destijds een win-win sitiuatie. Het fijne ken ik er niet van, voor mij zijn dergelijke transacties zelfs onbegrijpelijk. Die Amerikanen zijn toch niet dom? Van Belgen wordt dat helaas wel gezegd.

Dirk
misschien is zeggenschap over de grond ook van belang voor de belegger?
Is er echt met "cash" betaald? Doet die amerikaan in onderhoud?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kees,

Van dergelijke financi?le trucs of systemen begrijp ik echt niets of weinig.

Op de website van mijn stad is niets terug te vinden. De enige informatie die ik momenteel over dit soort transacties terugvind, is te lezen op de volgende webpagina:

http://wvl.indymedia.org/news/2003/01/167.php

Dirk
Gast

Re: Zou dit systeem werken ?

Bericht door Gast »

Dirk Bauwens schreef:Wij hebben gewone doorspoeltoiletten die met regenwater kunnen worden doorgespoeld. Al onze afvoeren, dus ook die van de toiletten liggen op een hoogte die hoger is dan 5 meter boven de begane grond.

Ik ben van plan om een grote betonnen bak van ongeveer 5 meter hoog te maken en die te vullen met gebroken baksteen. Met een toplaag en een aangepaste beplanting vermoed ik dat het geheel een mooi en goed werkend filtersysteem zou kunnen vormen.

Heeft iemand nuttige bedenkingen of opmerkingen ?
Waarom niet de doorspoeltoiletten vervangen door composttoiletten? De compost kan je dan in je tuin gebruiken.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Zou dit systeem werken ?

Bericht door Dirk Bauwens »

Anonymous schreef: Waarom niet de doorspoeltoiletten vervangen door composttoiletten? De compost kan je dan in je tuin gebruiken.
Vrienden van ons, ook met een groot gezin, hebben een composttoilet en zijn daar zeer tevreden over. Zij hebben echter een grote tuin en ruim de plaats voor een aantal composthopen. Ik heb zelf al ervaren dat hun composttoilet, waarin urine en faecalie?n niet gescheiden worden, absoluut geurloos werkt. Als afdekmiddel gebruiken zij vochtig zaagsel. Het toilet wordt wel dagelijks leeggemaakt.

Ikzelf woon met mijn gezin midden in de stad; We hebben hier wel veel plaats, maar geen tuin. Water is hier in overvloed. Zelfs in de meest droge periode heb ik het water nooit dieper geweten dan 80 cm onder het maaiveld. Met de manier die ik me voorstel, denk ik, dat ik het water alleen maar gebruik als tijdelijk transportmiddel, naar het rietveld of naar andere planten.

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Dirk,

Hebben zij dit toilet zelf gebouwd of hebben ze een kant-en-klaar produkt gekocht? Waarom moet het zaagsel vochtig zijn?

Als een eigen tuin wenselijk zou zijn dan kan je misschien een daktuin overwegen (had begrepen dat je over een reusachtig plat dak beschikt)?

Johan
Plaats reactie