Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Blijfhopen »

"De vorm van het mes draagt ook veel bij. Als je zorgt dat het mes bij groot hout niet met de volledige snijkant ineens tegen de stam drukt, loopt hij er ook veel eenvoudiger in."


En daarom had het mes van de guillotine ook die schuine vorm.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

JantjeV8 en Bloijfhopen,
goede tips jongens, héél goede tips. Thanx. Vooral dat "getrapt" achter elkaar zetten van die messen!

Groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Bij het lezen van de laatste reacties kreeg ik zowaar een kleine "flashback". Een jaar of vijf geleden zijn mij ruim 200 volwassen populieren aangeboden, diameter variërend van 80 tot 125 centimeter "aan de grond". Deze bomen zouden mij aangeleverd worden in lengtes van zes meter en dienden ook gekloofd te worden.
Mijn toenmalige idee was: meterstukken zagen en deze in een hydraulische klover in 1 keer in maximaal 16 stukken splijten.
De klover zou gemaakt worden uit een kraan-cilinder en ook aangedreven worden door mijn kraan. De aansluiting zou op het schuifblad komen. De meterstukken zou ik laden met de sorteer-grijper en dan de klover bedienen met de handle van het schuifblad. het gekloofde hout zou ik weer met de grijper achter de klover opvangen. Kon ik in m'n eentje vanuit de cabine vlot een hele berg hout wegwerken.
Voor de vorm van de messen had ik mij een "piramidevorm" gedacht, welke vanzelfsprekend op z'n kant zou liggen. De snijrichting was dus vanaf de onderkant naar de top.
Het idee was dat de stam zichzelf als het ware zou centreren tegen de naar binnen taps toelopende messen.
Precies wat hiervoor ook gesteld is.
Jammer voor mij heeft rijkswaterstaat die bomen toch niet gekapt na wat protesten.
zou een mooie berg hout zijn geweest.
De klover is dus ook niet gebouwd.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Leuk om te lezen Jan,

begrijp ik het goed dat je voornemens was de kloofmessen zo te plaatsen dat je a.h.w. een negantieve piramidevorm verkreeg? En dat je daardoor automatisch centreert? Op zich een goed idee, echter ik denk dat je eerder kans hebt op een vastloper. Waarom? Omdat hout splijten vanuit de harde (!) kern van het stamhout betekent dat de stam eerder geheel gespleten wordt. Het hout is daar dood en minder elastisch. Kom je via de zachte kant (cambiumlaag en laatste jaarringen) als eerste binnen zal het hout minder snel splijten en moeten de messen dus dieper (met veel zijwaartse weerstand) in het hout gedrukt worden voordat ze de kern bereiken en zodoende het hout splijten.

Natuurlijk, populierenhout is zelfs haaks op de stam te kloven :D echter bij Essen, Eiken, Elzen e.d. lijkt het mij veel moeilijker te gaan. In een keer 16 stukken is wel gaaf!

Groet Hans
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Behalve kloven kan je ook breken met een kloofmachine.
Tijd geleden heb ik daar eens een hulpstuk voor gemaakt en nu een filmpje daarvan.

Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Ziet er goed uit!
Al moet ik zeggen dat mijn klover dat toch wel kan met het gewone drukstuk. Het ding is sterk zat om met dat platte vlak takken e.d. dwars door midden te duwen.

Jouw breek-moment wordt nu gehaald doordat e het scharnierpunt een cm of 15 aan weerszijde van het mes het zitten. Daardoor krijg je een buigmoment wat veel groter is dan de drukkracht loodrecht op het mes. Je maakt eigenlijk een soort koppelomvormer.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Het idee om het te breken was idd om de krachen wat in de hand te houden.
Maar toch heb ik later die twee trekstrippen er nog in gelast omdat het geheel wat erg begon door te buigen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

In tegenstelling tot hetgeen ik in april van 2010 van plan was heb ik mij toch maar een houtklover aangeschaft. Rond de Kerst zijn we begonnen met het zagen en kloven van ca. 100 ton eiken (als ontspanning :D :lol: ). Ik was dus voornemens een eigen klover op een kraan te monteren maar heb nu wegens tijdgebrek toch maar een Canadese houtkover van 42 ton aangeschaft. Werkt prima, tot 8 m3 per dag. De houtstapels worden nu zo’n 4 meter hoog waar we in de zomer nog een “schuur” omheen moeten :o zetten. Het hout dat we vorig jaar hadden afgedekt met betongaas-worteldoek-afdekzeil-betongaas is keurig verder gedroogd (nu stookgaar ca. 15%). Deze zeer goedkope methode werkt dus goed en is, mits goed gezekerd, bestand tegen storm, vallend takken, regen en sneeuw. Ik zal jullie tezijnertijd de fotoos van het nieuwe shuurtje laten zien. Stapelen boven de 2,5 m. doen we met een kraantje hoor.

Op de fotoos kan je zien dat vers eiken (stammen van maart 2010, ca. 6 m. en in lengtes van 1 m. gezaagd en 80 cm. doorsnede) geen enkel probleem zijn voor de klover. Wel heavy om te stapelen, ... maar gelukkig hebben we daar jonge mensen voor :twisted: !
IMG_4680 (Small).JPG
IMG_4681 (Small).JPG
Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Da's een mooi apparaatje. Kun je er ook iets van een kloofkruis aan koppelen? Vermogen heb je zo te zien zat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Jazeker Kockie,
echter kloven met één mes gaat toch sneller. Een stukje er in, PANG!, stukje er uit, stam kwart slagje draaien en het geheel aan barrels :D .

Groet Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Voor diegenen die hun stroomverbruik willen beperken heb ik hier een prachtig "apparaat" gevonden. Blinkt uit in eenvoud en neemt veel bukwerk weg:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Mees* »

Echt een leuk ding. Zal het risico op kortere vingers niet vrij hoog zijn?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

Wel absurd eigenlijk.

Overal worden klovers aangeboden, beginnend bij zo'n 4 ton.
Staat die jongen op het filmpje daar met één handje even blokken te kloven met 20 kilo(?) kloofkracht.

Het zijn wel stammetjes zonder noesten.
Dus daar heb je niet echt veel kracht voor nodig, maar toch.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Je hebt natuurlijk niet alleen te maken met brute kracht, maar ook met een "moment". Dat is bij dit apparaat toch best wel hoog. Ik zou er ook geen stam van een knotwilg onder willen leggen; daar heeft m'n kloofmachine nog moeite mee.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Dat hefboompje heeft ook z'n snelheid mee. Weinig hydraulische klovers die het zo snel doen hoor.
De drang om flink door te werken kan wel eens met een doorgehakte vinger gepaard gaan, voor de rest prima vinding.
Plaats reactie