Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Groenisdetoekomst
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2010, 17:48

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Groenisdetoekomst »

Hallo,

Ik denk dat er best veel mensen zijn die er over mee willen praten, maar dat ze niet actief op Internet zoeken naar mogelijkheden om dat te doen. Stukje duurzame marketing.... :D
De toekomst is niet rooskleurig, de toekomst is groen!
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Groenisdetoekomst schreef:Hallo,

Ik denk dat er best veel mensen zijn die er over mee willen praten, maar dat ze niet actief op Internet zoeken naar mogelijkheden om dat te doen. Stukje duurzame marketing.... :D
En dus bij bv duurzame energie niet verder komen dan zonnepanelen (rendement 15%).
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Herbert »

Jan Zonnebrand schreef:
Groenisdetoekomst schreef:Hallo,

Ik denk dat er best veel mensen zijn die er over mee willen praten, maar dat ze niet actief op Internet zoeken naar mogelijkheden om dat te doen. Stukje duurzame marketing.... :D
En dus bij bv duurzame energie niet verder komen dan zonnepanelen (rendement 15%).
verklaar dat rendement eens ,bedoel je dat de panelen slechts 15% van de energie die het kost om ze te produceren leveren,of van het opgevangen licht.
In beide gevallen heb ik een verrasing voor je
gas centrales hebben in praktijk een negatief rendement.
het kost meer om de brandstof te vinden,te winnen en te transporteren,dan dat het oplevert .even wakker worden
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door mark »

Herbert, Jan Zonnebrand kan een maand niet actief zijn op dit forum. Daarna kan hij weer reageren.

Mark
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Herbert »

Kan of wil?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door kockie »

Kan.... Of hij wil mag hij zelf beslissen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Hmmm. Ik blijf het jammer vinden dat zo weinigen meegedaan hebben aan deze discussie. Ben nog steeds van mening dat dit topic de essentie van duurzaam ecologisch leven raakt. Zonder jezelf de vraag te stellen hoe een echt duurzame wereld eruit zou kunnen zien, kun je je geen doel in de toekomst stellen en blijven veel discussies en projecten losstaand van elkaar of gepruts in de marge. Ja, dat geldt ook voor mijn eigen projecten.

Dus, alles laten vallen en eerst eens diep nadenken?!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Jan Zonnebrand »

kockie schreef:Kan.... Of hij wil mag hij zelf beslissen.
Zoiets heet een ban, die je krijgt als je adequaat reageert op de hypocriete uitingen van forumleden die duurzaam denken bezig te zijn met een rijblik dat dagelijks 30 KWu of meer verbruikt. Sommigen raken volledig in de stress als je voor een verhuizing eens in de 40 jaar gebruik maakt van een vrachtwaggel. Simpel om het feit dat je uit de Rijnmondzooi weg wilt. Wegens ernstige vervuiling. Wegens overstromingsgevaar door het broeikaseffekt.

Zoek zelf even uit waar het over gaat.

Zo zie je de duurzame stokers van hout, dat echter wel eerst per rijblik aangevoerd moet worden. Enfin, zie mijn berichten met de bijbehorende links.

15%? Dat is het rendement van PV-panelen, een zonneboiler haalt 80%, maar desondanks gaan de meesten voor stroom, er staat tenslotte een wasdroger, diepvriezer of waterbed bij de meeste Hollanders in huis.

Wat de ban betreft, ik denk niet dat ik hier aktief blijf. Ik ben niet van plan de rest van mijn leven tegen de stroom in te roeien. De komende oliecrisis zal met de "duurzamen" afrekenen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

@ Jan Zonnebrand:
U geeft hier meestal flink van katoen. Vaak tegenover mensen die al behoorlijk ingrijpende pogingen doen in het "ecologisch verantwoord/duurzaam” leven.
Maar het is meestal nog lang niet goed genoeg voor u.
En dat is uw goed recht natuurlijk, ware het niet dat ik er toch een beetje "beste stuurlui staan aan wal"-gevoel bij krijg.

Ikzelf kan voorlopig met opgroeiende kinderen niet zonder huis-hypotheek/huur-job-"rijblik"-wasmachine-... en ga zo nog maar even door, want mijn concrete situatie bepaalt een groot deel van mijn keuzemogelijkheden (of juist het gebrek daaraan).
De enige mensen ,die ikzelf ken, die geheel en al naar hun ‘al dan niet ecologische’ idealen kunnen leven, zelfs tegen de zogenaamd verfoeide en ontspoorde maatschappij in, zijn mensen die leven van een uitkering, pensioen of erfenis.
Hetgeen ze dan wel even vergeten is dat deze uitkeringen/pensioenen evenzeer een produkt zijn van diezelfde verfoeide, vervuilende, olieslurpende maatschappij.

Niet dat dit op zichzelf een probleem hoeft te zijn. Als ikzelf met pensioen ga zal ik ook met veel plezier met de fiets rondrijden,mijn was en plas met de hand doen en de rest van de dag mijn groenten kweken. Waar het me om gaat is dat het vanuit dit perspectief makkelijk kritiek geven is op mensen die (nog)niet in deze situatie zijn.

Nu ken ik uiteraard uw situatie niet en misschien geldt deze bedenking helemaal niet voor u. Maar vooral in dat geval zou het me wel bijzonder interesseren hoe u erin slaagt uw ecologische principes op eigen kracht te realiseren. Als het ware “tegen de stroom in”; maar vaart u ook geheel zonder de draagkracht van het besmette/vervuilde water?
Indien dat zo is dan had ik die weg ook graag gekend en gevolgd en dan zitten we met zo’n inhoudelijk antwoord ook meteen weer ‘on topic’.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Gandalf schreef:Hetgeen ze dan wel even vergeten is dat deze uitkeringen/pensioenen evenzeer een produkt zijn van diezelfde verfoeide, vervuilende, olieslurpende maatschappij.
Dit is de domste opmerking die ik ooit op een forum gezien heb. Aangezien dit het "ecologieforum" is, levert dit een dubbel aantal punten op.

Er schiet mij iets heel leuks te binnen. :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Kockie, Tim, Mark,

Ik neem aan dat ik m'n eigen topic mag modereren? Iets meer dan de helft van de berichten is on-topic, de rest een vorm van modder gooien, zij het met één elegante en sturende reactie daarop.

Jan Zonnebrand,

Ik zou graag jouw mening over het onderwerp horen. Je komt over als tot een oude garde te behoren, die mogelijk het hele plaatje nog kan overzien. Dus laat zien, die brede horizon.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Jan Zonnebrand »

Brede horizon? Die heb ik inmiddels genoeg laten zien, heeft me een ban opgeleverd na een niet zo slimme opmerking van de "andere helft".

Ik vind het wel genoeg zo.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Brit »

Nou DJ, dan zal ik ook nog even een bijdragen geven.

Zoals bekend, ben ik gevlugt uit Nederland. Dat is onder anderen omdat het in Nederland erg lastig is voor mijn generatie om een duurzaam leven op te bouwen zonder medemensen af te zetten, onder het mom van economische groei.... :?

Nu we aan de ander kant van de wereld wonen, verdienen we samen de helft van het totaal in Nederland, maar we kunnen meer sparen/aflossen van onze hypotheek. Het huis wordt nu nog verwarmt door een heatpump (Airco die kan verwarmen) maar dit wordt zo snel mogelijk vervangen door de meest efficiënte houtkachel die ik kon vinden. Een houtvergasser mag niet in de stad, vanwege smog :evil:
De afspraak voor dubbelglas staat ook al, al gaat dat wat langer duren doordatde voorraad van de fabriek aan scherven is geschokt :o en waarschijnlijk dat panden die nu geheel zonder glas zitten, voorrang zullen krijgen op klanten met nog hele enkele beglazing :roll:
Om het huis heb ik nu eindelijk genoeg ruimte om mijn eigen groente en fruit te telen en de struiken/bomen die daarvoor moeten weiken, vormen mijn eerste houtvoorraad. Deze wordt aardig aangevuld met de stammetjes die tijdens mijn werk anders als groenafval zouden worden afgevoerd.

Als er nog geld over is gaan we het dak isoleren en een zonneboiler nemen, en daarna is het zaak om zo snel mogelijk van de hypotheek af te komen.
Tijdens deze periode wil ik graag nog ons water zelf gaan zuiveren, op dat van de wc na, zodat ik daar de groente mee kan sproeien, wat zeker nodig zal zijn in de zomer, aangezien we hier zandgrond hebben.

Als we dan zonder hypotheek zitten, gaan we er weer een aan om een echt ecologisch huis te bouwen, waarbij we regenwater gebruiken voor de wc en de was, en alles echt goed kunnen isoleren en het huis voornamelijk kunnen verwarmen met ltv die voornamelijk wordt gevoed door de zonneboilers.
Zo zijn er nog wel wat ideeën, maar misschien dat die dan al zijn achterhaald of niet mogen van de overheid. :?

Dit is dan niet een omschrijving van een duurzame wereld, maar wel van mijn wereld :lol:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

De wereld is duurzaam, veel van de mensen die er op moeten leven denk ik wat minder.
Uiteindelijk zal ook dat zich zeker stabiliseren, uitsterven zal niet gebeuren.
De natuur overwint uiteindelijk altijd en overal, je moet het wel willen zien natuurlijk. ***
Er zijn jammer genoeg nogal wat mensen die je het gevoel proberen te geven dat de wereld naar de klote gaat en dat het alleen onze schuld is.
Ik heb het gevoel dat het meestal gaat om in het kielzog daarvan geld uit je zak te kloppen.
En als het van overheidswege gaat dan wordt dat geld weer besteed aan de eigen stokpaardjes.
Vandaar dat mijn motto blijft, de wereld is er echt alleen zolang je er zelf bewust op rond loopt, geniet er die tijd maar van.

n.b.
*** Ik heb mijn gelukkige jeugd in Indonesië en Singapore gewoond.
c.a. 45 jaar geleden heb ik het geen nu in de golf van Mexico wordt gezien al mee gemaakt, dikke laag olie op zee en binnen de kortste keer was alles weg, En man wat heb ik daar heerlijk gezwommen en op het strand gespeeld zonder olie.
*** In het kader van een “zinvol” ontwikkeling’s project (toen al) heeft mijn vader gezien dat er een complete suiker fabriek op Sumatra werd afgeleverd.
Na enige tijd was al het hout van de kratten verdwenen, dat was wel te gebruiken en de rest stond weg te roesten.
Na nog een poosje was de rest ook niet meer te zien, dat was opgenomen in het oerwoud.
*** Ooit bedacht hoe het komt dat we nog nooit van wat voor insect dan ook zijn bevrijd?
Er zijn altijd wel weer een paar van de zoemende stekende kwelgeesten die overblijven en die gaan er weer met frisse moed tegen(elkaar) aan.
Zo gaat het met alles dat leeft neem ik aan.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Oké, de molen begint weer te draaien. Frans, je hebt gelijk dat je moet genieten van het leven. Helaas lijkt dat genieten tegenwoordig moeilijk zonder consumentisme, materialisme en individualisme (waarom hebben -ismes zo vaak een rare bijsmaak?). Ik kan tegenwoordig weer genieten van een dag helemaal niets doen. Of van een gewoon glas water. Een uur staan kijken hoe een zwaluwpaartje hun jongen voert. Mooie wolkenluchten.

Brit, je zit ongeveer op hetzelfde persoonlijk ecologische levenspad als ik. Maar waar ik eigenlijk naartoe wil met deze discussie is het wereldbeeld plus honderden jaren in de toekomst.

Een groeiende wereldbevolking op een eindige aarde. Die groei zal vanzelf omgaan in een krimp en leiden tot een redelijk stabiel aantal mensen. Dit aantal zal met name bepaald worden door de beschikbaarheid van fossiele brandstof en zijn opvolgers. Fossiel zal een keer te duur worden om te winnen. Fossiel is wel nodig voor techniek. "We moeten de zon oogsten!" is een gevleugelde uitspraak. Maar dat kan dus niet zonder fossiele producten. Zonder fossiel is het niet mogelijk windturbines, zonnepanelen of zonneboilers te bouwen. Het is namelijk niet alleen een brandstof, het is tevens onze belangrijkste grondstof. We zijn te verwend met de beschikbaarheid van producten die over de hele wereld geproduceerd worden. "Hebben we niet" bestaat niet meer, want je bestelt wat je wilt. Maar een keer houdt dat op. Misschien over een paar jaar, zeker over honderd jaar. En dan?

Ik heb hier veel over nagedacht. En kom niet verder dan een wereld zoals die eruit zag juist voor de industriële revolutie. Plus wat kennis en methodes die we later opgedaan hebben en niet fossiel gerelateerd zijn. Minus een schat aan verloren gegane ambachten en oude kennis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie