leemmuren met eerst isolatiefolie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

leemmuren met eerst isolatiefolie

Bericht door walter vaes »

we willen de binnenmuren met leem bezetten, en dachten misschien een isolatielaag tussen de ouwe plaaster en de nieuwe leemlaag te zetten.
Zodat de warmte van de finoven in de leemlaag blijft en nietverder in de muur trekt!
Zou dit veel helpen?
of gaat men dan condensatie krijgen, door deze folie?
ik denk dat leem hiervoor zeer goed voor is (omdat ik weet dat bij muurverwarming leem ook het beste is) leem laat de volledigewarmte na 45 minuten door en plaaster pas na 90 minuten)
(ik heb spijtig genoeg een oud huis, dat 20 jaar geleden is volgespoten met schuimisolatie)
(wat volgens verschillende mensen niet goed is!)
DUS daarom dacht ik mijn huis aan de binnenkant eerst alles te isoleren met een folie (of iets anders?)en daarna met leem!
MOET IK EERST MIJN BEHANGPAPIER ER VAN AFHALEN, voordat ik die folie plaats?
Buitenkant isolatie gaat veel te duur zijn, omdat het een groot huis is.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Walter,

Voorlopig een aantal van mijn opmerkingen:

1) Het is altijd de betere oplossing om massa binnenshuis te houden en isolatie buitenshuis. Dit veroorzaakt een geleidelijke en natuurlijke beheersing van het binnenklimaat. Isoleren langs de binnenkant mag slechts een allerlaatste optie zijn. Een huis met weinig massa leefbaar houden, vereist sturingen, computers etc.

2) PU-schuim is ??n van de best isolerende schuimen. Bovendien kan het naadloos worden aangebracht, een zeer belangrijke eigenschap.

3) Wat isoleren met reflectiefolie betreft: wees bijzonder op de hoede voor de versie van het reflectie-isolatie-verhaal van DTA. De verantwoordelijken deinzen niet terug voor het pertinent blijven verkondigen van onwaarheden en leugens, ook al is het "om bestwil" of hoe dat ook moge genoemd worden.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Dirk Bauwens schreef:
PU-schuim is ??n van de best isolerende schuimen. Bovendien kan het naadloos worden aangebracht, een zeer belangrijke eigenschap.

Dirk
Hoi Dirk, je zegt dat die schuim in de spouw goed isoleerd???
Nochtans hoor ik op het BBL forum dat het rotzooi is (nooit overal volledig dicht , krimp, scheuren en koude bruggen)

Hier zijn de details van het schuim wat ze 30 jaar geleden in de spouwmuur hebben gespoten:

ISOSCHAUM op basis van Ureum-formaldehyde van BASFdoor de firma E. van elsen.
(waarborg: onbeperkte duurzaamheid - bestand tegen schimmel, oplosmiddelen, warmte en koude - slorpt geen water op - onbrandbaar - trilvast - niet dampdoorgevend - geluidsdempend)
Koste 30 jaar geleden 100.000 frank + BTW
Er zijn 2 plaatsen waar een strook, GEEN schuim is gespoten (1 plaats juits onder het dak, waar verluchtingroosters zijn - en 1 plaats onder een raam, waar een buis in de muur zat, van een een nu afgesloten waterput )
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

walter vaes schreef:
Dirk Bauwens schreef:
PU-schuim is ??n van de best isolerende schuimen. Bovendien kan het naadloos worden aangebracht, een zeer belangrijke eigenschap.

Dirk
Hoi Dirk, je zegt dat die schuim in de spouw goed isoleerd???
Nochtans hoor ik op het BBL forum dat het rotzooi is (nooit overal volledig dicht , krimp, scheuren en koude bruggen)
ik heb de gevolgen gezien bij volgespoten spouwmuren, door ICI. Gebeurde bij woningbouwverenigingen zo rond 1980. Is nooit meer goed gekomen, vochtdoorslag en schimmel. Mijn idee: doe niets aan een bestaande spouwmuur.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

kees schreef:
ik heb de gevolgen gezien bij volgespoten spouwmuren, door ICI. Gebeurde bij woningbouwverenigingen zo rond 1980. Is nooit meer goed gekomen, vochtdoorslag en schimmel. Mijn idee: doe niets aan een bestaande spouwmuur.
Tja niks aan te doen, het is 30 jaar geleden volgespoten, dus moet ik nu een oplossing vinden!

Zou het helpen als ik de buitenkant ga kaleien, dat maakt het toch waterdicht langs de buitenkant!

dus ik dacht: buitenkant kaleien, binnenkant reflectiefolie+leem tegen de ouwe plaaster.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

walter vaes schreef:
kees schreef:
ik heb de gevolgen gezien bij volgespoten spouwmuren, door ICI. Gebeurde bij woningbouwverenigingen zo rond 1980. Is nooit meer goed gekomen, vochtdoorslag en schimmel. Mijn idee: doe niets aan een bestaande spouwmuur.
Tja niks aan te doen, het is 30 jaar geleden volgespoten, dus moet ik nu een oplossing vinden!

Zou het helpen als ik de buitenkant ga kaleien, dat maakt het toch waterdicht langs de buitenkant!

dus ik dacht: buitenkant kaleien, binnenkant reflectiefolie+leem tegen de ouwe plaaster.
tijdelijke oplossing was 30 jaar geleden de muren aan de binnenkant plastificeren/impregneren.
Ik neem aan dat het een spouw is tussen 2 stenen muren?
Ik zou opteren voor het tonzon idee :!: dus: raggels, landbouwfolie, tonzon, fermacell/gipsplaat en besmeren met een Lehmstreichputz van Livos (bijv.) kortom ook min of meer het DTA verhaal. Niet onbelangrijk: iedere dag fors ventileren. En natuurlijk een tegelkachel/finoven.
Ik heb zelf een warmtewand en dat zou ik nu niet meer doen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik ga in principe akkoord met het gezegde van Kees: "doe niets aan een bestaande spouwmuur. " Dit omdat eigenlijk geen controle mogelijk is op hoe de isolatie wordt aangebracht in een bestaande spouwmuur. Men kan alleen maar hopen dat het "zo goed mogelijk" gebeurt. Iedere methode van isoleren staat of valt met de wijze, de zorg waarmee ze toegepast wordt. De isolatiewaarde wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de luchtcellen. In de mate dat die kleiner zijn en de dichtheid van het overige "isolatiemateriaal" afneemt, haalt men een isolatiewaarde die deze van droge, stilstaande lucht benadert. Wanneer PU-schuim langs de buitenkant wordt aangebracht kan men de luchtcelgrootte, massadichtheid en naadloosheid controleren. Wanneer het schuim aangebracht wordt in een spouw is dat helaas een ander verhaal.

Ook hoeft vocht in de spouw niet noodzakelijk van buitenuit te komen. Zonder een perfect dicht dampscherm kan waterdamp van binnenuit, via de isolatie of via gebreken in de isolatie, tegen de koude buitenschil of ergens in de isolatie (bij open cellen zoals in rotswol) condenseren, waardoor gedeeltes van de spouwisolatie nat worden, waardoor het isolerend vermogen wegvalt. Het is mogelijk om op termijn vocht in dergelijke isolatielagen te laten verdwijnen, door bijvoorbeeld isolatie langs de buitenkant aan te brengen. Mits natuurlijk die isolatielaag afgewerkt wordt tegen waterdoorslag.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Ik ga in principe akkoord met het gezegde van Kees: "doe niets aan een bestaande spouwmuur. "


dirk, de theorie van ICI was dat de foam tussen de muren werd gespoten en vervolgens iets zou krimpen zodat er een losstaand isolatieschot tussen de muren zou staan, rechtop gehouden door de spouwankers. Echter de binnenkant van de muren bleken ook bierflesjes, valcement op de ankers, kortom de onderste halve meter lag vol rotzooi. Ergo een laboratoriumtoestand gaat in de bouw niet altijd op.
In de jaren 70/80 zijn ook deze huizen achteraf voorzien van dubbel glas, houten kozijnen vervangen door aluminium en om energie te besparen vooral niet ventileren natuurlijk :roll:
Daarom is mijn idee om, praktisch gezien, van binnenuit te werken. Ga je buiten de muren opdikken dan kom je vervolgens weer uit bij dakgoten die niet genoeg oversteken e.d.
Modedit: quote aangepast
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: Daarom is mijn idee om, praktisch gezien, van binnenuit te werken. Ga je buiten de muren opdikken dan kom je vervolgens weer uit bij dakgoten die niet genoeg oversteken e.d.
Ja, langs binnen werken, is (helaas) soms de enige praktisch mogelijke manier.

Maar dan nog mag veel massa binnenshuis niet ontbreken. Anders krijgt men een moeilijk te controleren binnenklimaat. Ik zou durven stellen dat veel massa minstens even belangrijk is als voldoende isolatie.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

OK , dus ik ga binnen isoleren!
Welke opties zijn er behalve tonzon ?
ben al op de site van tonzon geweest en het lijkt wel OK, maar wil ook wel wat andere opties bekijken.

En wat met die massa, hoe meer massa krijgen(hangt af van soort materiaal?)

Ben een leek op gebied van CV en isolatie.
Ben een houtbewerker, dus als iemand ooit een vraag heeft over hout (maar niet over schrijnwerk, want ben meubelmaker) en zeker over restauratie van meubelen, vraag maar! :wink:
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Ben de verschilende soorten reflectieisolatie gaan bekijken.
En heb er een 4 tal gevonden.

delba-isolatie.be TRISO-MURS en TRISO-SUPER9
(zou volgens sommige totaal verkeerde isolatiewaarden geven?)

meuwissen.nl ALKREFLEX en MIOFOL
(volgens sommige van DTA het best)

alutherme.be ALUTHERMO en ALUTHERMO QUATRO
(geen info gevonden van gebruikers)

tonzon.nl
(meest gebruikt door mensen die een finoven hebben, maar is dit omdat het goedkoop is?)

kan moeilijk geloven dat tonzon, met zijn 1 laagje beter is dan de 3 boven vermelde firma's (met meerlaagsysteem)
en ik wil reflectiefolie gebruiken niet enkel om stralingswarmte terug te kaatsen maar ook voor isolatie van de muur!
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

walter vaes schreef:kan moeilijk geloven dat tonzon, met zijn 1 laagje beter is dan de 3 boven vermelde firma's (met meerlaagsysteem)
en ik wil reflectiefolie gebruiken niet enkel om stralingswarmte terug te kaatsen maar ook voor isolatie van de muur!
Ik ken de genoemde producten niet, maar vraag me wel af waarom je geen andere isolatiematerialen in jouw overweging betrekt. Alleen met reflectie kun je volgens mij geen goede isolatie bereiken, tenzij er vacuum tussen zit. Ik ken dan wel zogenaamde noppenfolie, die ook wel met reflecterende laagjes wordt gemaakt. Daarbij moeten de luchtgevulde noppen dan voor isolatie zorgen, maar die noppen zijn relatief groot, waardoor je in de cel warmtetransport door bewegende lucht krijgt. Bovendien neem ik aan dat je de muur nog wilt afwerken en dat je niet rechtreeks tegen het spiegelende folie wilt aankijken? Het terugkaatsen van de warmte werkt dan alleen ?chter de afwerkingswand (tenminste, als je er een luchtgevulde ruimte achter hebt zitten). In de kamer merk je er verder niets van.

Ik zou zelf isolerend plaatmateriaal toepassen, of eventueel glas- of steenwol, hangt van de prijs af. Er zijn plaatmaterialen die erg goed isoleren, waardoor je de isolatielaag minder dik kunt maken. Goedkoop piepschuim kan ook, maar daar heb je dan meer van nodig voor hetzelfde effect.

John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:tonzon.nl
(meest gebruikt door mensen die een finoven hebben...)


Walter, dat is de eerste keer dat ik dit hoor. Heb je dat ergens gelezen of horen zeggen?

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Dirk Bauwens schreef: Walter, dat is de eerste keer dat ik dit hoor. Heb je dat ergens gelezen of horen zeggen?

Dirk
Ik heb gewoon het net afgesurft en dan zie op verschillende forums dat Tonzon word gebruikt voor plaatsen waar stralingswarmte wordt gebruikt (finoven , vloerverwarming en muurverwarming)
voor de weerkaatsing van de warmte!
Ik weet dat het voor isolatie niet zo schitterend is, maar om stralingswarmte tegen te houden wel (of niet?)

mijn vraag was gewoon of die andere merken niet beter waren dan tonzon, omdat deze toch een beetje meer isolatie geven (2 vliegen in 1 klap- reflectie+isolatie)


modedit: quote aangepast
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef: Ik heb gewoon het net afgesurft en dan zie op verschillende forums dat Tonzon word gebruikt voor plaatsen waar stralingswarmte wordt gebruikt (finoven , vloerverwarming en muurverwarming) voor de weerkaatsing van de warmte! Ik weet dat het voor isolatie niet zo schitterend is, maar om stralingswarmte tegen te houden wel (of niet?)

Mijn vraag was gewoon of die andere merken niet beter waren dan tonzon, omdat deze toch een beetje meer isolatie geven (2 vliegen in 1 klap- reflectie+isolatie)
Bij het hele verwarmingsgebeuren valt warmtetransport door straling, convectie en geleiding niet te scheiden. Stralingswarmte wordt bovendien voortdurend omgezet in convectie en omgekeerd! Isolatie moet altijd betrekking hebben op deze drie soorten warmteverliezen!

Het is niet waar wat door een aantal mensen gedacht en verkondigd wordt: dat finovens, vloer- en wandverwarming vooral stralingswarmte zouden afgeven. Niets is minder waar. Een finoven geeft ongeveer evenveel convectiewarmte als stralingswarmte af. Muurverwarming en vloerverwarming geven veel meer convectiewarmte dan stralingswarmte.

De meeste isolatieplaten of -dekens zijn standaard verkrijgbaar met reflecterende bekledingen. Dat is toch ook 2 vliegen in 1 klap?

Dirk
Plaats reactie