vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

vloerverwarming

Bericht door kockie »

Binnenkort ga ik een stukje verhuizen. Met recht een stukje, want ik ga van woning ruilen met m'n ouders. We hebben nu samen een 2 onder 1 kap woning waarin zij aan de ene kant wonen en ik met m'n vriendin aan de andere kant woon. Binnenkort wordt dat gewisseld.

Aan de kant waar we gaan wonen ligt een niet geisoleerde houten vloer boven een kruipruimte. Deze kruipruimte is van vloer tot vloer gemeten 70 cm. Onder de balken en leidingen nog veel minder.

Wat we eigenlijk willen is vloerverwarming. Mijn idee was om de oude vloer er uit te breken, dan een laag zand aan te brengen in de kruipruimte, enkele leidingen opnieuw te leggen en daar de vloer op aan te brengen incl isolatie.

Alleen zou ik nou wel eens willen weten wat de beste manier is om de vloer aan te brengen.

Ik heb hierover 2 ideeen:

Idee 1:
Zand aanbrengen en dit aantrillen. Dan een plastic folie aanbrengen, isolatiemateriaal aanbrengen, een wapeningsmat met hierop de vloerverwarmingsleidingen en dan een dikke (8 cm) betonlaag storten. Deze evt vlinderen omdat we er waarschijnlijk nog niet meteen plavuizen op gaan leggen.

Idee 2:
Zand aanbrengen en dit aantrillen. Dan een plastic folie aanbrengen, eventueel een wapeningsmat, en dan een werkvloer van ongeveer 4 cm storten. Hierop isolatiemateriaal aanbrengen, een wapeningsmat met hierop de vloerverwarmingsleidingen en dan een dunnere (6 cm) betonlaag storten. Deze evt vlinderen omdat we er waarschijnlijk nog niet meteen plavuizen op gaan leggen.

Welke methode verdient de voorkeur, of zijn er nog andere ideeen?

Een tegelkachel lijkt me in deze woning helaas nog niet haalbaar. MIsschien in de volgende woning (waarover ik nog lig te ruzien met de gemeente) wel.

De bedoeling is om het geheel te "stoken" met in eerste instantie een HR ketel, later misschien een -in ontwikkeling zijnde- houtgestookte ketel.

Ik zit er aan te denken om ook nog een stukje warmtewand aan te brengen in een van de binnenmuren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch Burt
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:45
Locatie: Wijdenes

Bericht door Dutch Burt »

Hoi Kockie,

Wij hebben in ons huis ook de oude houten vloeren al gedeeltelijk verwijderd en vervangen door een zandlaag, die ik heb ingewaterd en een tijdje heb laten inklinken en daarna voorzien van folie, wapening daarop gemonteerde vloerverwarming. Daarna met enkele liefhebbers beton gestort en dat gevlinderd en voorzien van een mooie tegelvloer.
Denk aan de randen, die heb ik met 1cm dikke isolatieplaten geisoleerd zodat de vloer los ligt van de rest van het huis nb onze oude smederij uit 1923 staat niet op palen.

groet Burt
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik moet toegeven dat ik nog met een aantal vragen zit wat betreft de relatie tussen massa en isolatie.

In een kleine, nog onafgewerkte woning hebben wij een betonnen vloerplaat van ongeveer 60 cm dikte gestort. Deze betonplaat is ge?soleerd van de ondergrond en de buitenmuren door plastic folie (tegen het vocht) en PU-schuimplaten van hoge densiteit (tegen de warmteverliezen).

Zelfs zonder verwarming heerst in deze woning een opvallend stabiel klimaat. In de zomer is het er werkelijk nooit te warm. Het is de bedoeling midden op deze vloerplaat een finoven te bouwen. De constante straling van een grote finoven, gecombineerd met de relatief dikke vloerplaat, zullen waarschijnlijk een zeer stabiel en makkelijk controleerbaar binnenklimaat verzekeren.

Dirk Bauwens
Dutch Burt
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2006, 15:45
Locatie: Wijdenes

Bericht door Dutch Burt »

Dick,

Ik vraag me af of er geen tikfout staat, een vloer van 60 cm dik?
Onze vloer ligt op een isolatielaag van 15 cm en de vloer zelf inclusief tegels is ook 15 cm, en inderdaad in de zomer lijkt het koeler te zijn.
Ik heb dit echter (nog) niet gemeten, en deze ruimte ligt op het noorden zonder directe zonneinstraling op de vloer.

groet Burt
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Kockie,

Misschien heb je wat aan deze site http://www.tonzon.nl/ .Allerlei vormen van isolatie.

groetjes mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Burt,

Nee, dat was geen tikfout. Nu, om eerlijk te zijn, schat ik dat momenteel de dikte maar 52 cm is. Bovenop deze betonplaat moet echter nog, wat men een Belgi? een "chape" noemt, komen en daarop nog een tegelvloer. Chape is een mengsel van vochtig rijnzand met een beetje cement erbij. Omdat het als een poreuze massa uithardt, kan het goed allerlei spanningen opvangen. In deze chape kan dus goed vloerverwarming aangebracht worden.

De massa van de dikke betonplaat is bedoeld om restwarmte te stockeren, temperatuurspieken van zomer en winter af te vlakken en als fundering voor de binnenmuren.

Dirk Bauwens
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Misschien heb je wat aan deze site http://www.tonzon.nl/ .Allerlei vormen van isolatie.
Beste Mark,

Over reflectieisolatie is helaas het laatste woord nog niet gezegd.

Reflecteren mag dan wel z??r interessante toepassingen kennen, ik denk ook dat er veel mensen mee bedrogen werden/worden.

Er kan veel over het onderwerp isoleren gezegd worden en het is daarom misschien beter om daarover een nieuw onderwerp te beginnen.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Het is toch een soort luchtkussen (stilstande lucht)wat je aanbrengt.Onder je vloer.Hierdoor een betere isolatie aanbrengt en met een folie op het zand om zo het vocht zoveel mogelijk daar in het zand te houden.Nu moet ik wel zeggen dat ik dit nog nooit in het echt heb gezien maar zo als dit leest op deze website is het wel een geloofwaardige vloerisolatie voor onder de vloer(kruipruimte) te zijn.Als wat over het hoofd zie hoor ik het graag dan kan weer wat bijleren.

groet mark
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

HOi,

Ik stuurde deze site om dat ik uit kockie verhaal begreep dat hij hier misschien een niet al te lange periode blijft wonen. Mischien is dit een minder arbeids intensief en goedkoper als hij uit is gepraat met de gemeente en zelf gaat bouwen.

groet mark :D
christophe
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 feb 2006, 23:26
Locatie: zwalm (belgie)
Contacteer:

Bericht door christophe »

ah ja, dus goedkope slechte isolatie aanbrengen en dan je huis verkopen? foei!

massa werkt inderdaad regulerend! wij wonen in een houtskelet:
- 12cm isomo vloerisolatie + reflectorisolatie + vloerverwarming in 8cm chape
- 25 cm muurisolatie (papiervlokken) in houtskelet
- 32 cm dakisolatie (papiervlokken) in houten roostering.
- 15 m? glas op het zuiden in de leefruimte... (Uwaarde 0,6)

er is dus maar weinig massa in onze woning en dat merk je: als de verwarming 12 uur uit staat begint het af te koelen, als ze meer dan 24u uit staat zakt de temperatuur echt wel met 0,1 graden per uur (dus ongeveer 2,4 graden in 24u) en dat is eigenlijk door het gebrek aan massa.
MAAR:
het grote voordeel is:
- als het koud is in de woning (we komen terug van een skiverlof - weliswaar nog nooit gedaan - en de verwarming stond uit) dan is het vrij snel terug warm. een woning met veel massa moet ook die massa eerst mee verwarmen
- in de zomer zijn we vergeten de zon buiten te houden (een week weg geweest en zuiden niet bedekt): 1 of 2 nachten koelen en het huis is terug koud. maar met een massawoning lukt dat zo niet.

het systeem massa of geen massa is dus ieder zijn voordelen denk ik. in ons huis is het alleszinds zeer aangenaam, en tot op vandaag hebben we 210 euro verbruikt dit stookseizoen, dus echt nadelig kan je dat gebrek aan massa niet noemen (en we hebben geen houtkachel nog elektrisch vuur om bij te stoken).

massa is dus niet slecht ALS je ze op temperatuur kan houden. maar eens de balans uit de massa is dan krijg je die er moeilijk terug in denk ik.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

christophe,

Het was mijn idee om een goedkopere manier in isoleren te zoeken en niet van kockie.Dus die foei moet naar mij :( .Welleuk dat het forum blijft groeien met kritische mensen die er meer uit willen halen. :D

mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ben nog eens aan het surfen geweest over het wereldwijde web, nadat ik door mijn zwager werd gewezen op "schuimbeton". Dit zou een betonlaag en isolatie materiaal in een zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb al wat linkjes verzameld: [edit]
Ik zie dat de isolatie waarde van het spul nogal tegenvalt.... Dan maar eens op marktplaats kijken wat daar aan isolatiemateriaal te koop is :)
[/edit]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Na wat zoeken ben ik er nog steeds niet uit wat te doen. 1 Dikke laag beton storten of een werklvoer, isolatie en een afwerk (smeer)vloer... Wie brengt er uitkomst.

Inmiddels op Marktplaats gebruikt isolatie materiaal gevonden van 13 cm dupanel. Dat moet toch de taak kunnen volbrengen lijkt me.

Op termijn wil ik de vloer via een warmtebuffer gaan stoken met een houtgestookte cv-ketel, maar eerst zal er een hoog rendement ketel aan moeten ivm tijdgebrek.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Kockie,

Houten vloer eraf, isoleren aan de onderkant en lewisplaten op de balken. Betonvloertje erop en klaar. Is niet al te zwaar engeschikt voor houten balken. Als je beton in een met zand gevulde kruipruimte gaat storten is de ondergrond heel belangrijk, zeker als je de vloer niet verbind aan de wanden. Ik kan dat goed in mijn kruipruimte zien, de vloeren die wel van beton zijn, maar dus wel opliggen op de muur en die ooit op zand zijn gestort liggen nu geheel vrij. De zand laag is zo'n 20 cm gezakt. Dit is veroorzaakt door het grote gewicht van zand op een klei/veen laag. Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar laat toch even een constructeur er naar kijken als je toch beton wil storten. Overigens heb ik mijn balkenvloer geisoleerd met 13 cm galswol en folie. Nooit problemen gehad

Patrick
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om de balken te laten liggen. De kruipruimte is erg ondiep en heb ik toch geen fluit aan en het systeem met de lewisplaten is me gewoon veel te duur. In de kruipruimte ligt overigens al een (dun) betonvloertje.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie