Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door zininzelfdoen »

Ik heb een zonnevolgertje ontwikkeld op basis van de Arduino (open source) microcontroller. Dat is een controller die je voor een euro of 25 kan bestellen. De electronica zelf kost je waarschijnlijk een euro of tien.

Ik heb geprobeerd de bestanden toe te voegen, maar die hebben geen toegestane extensie, dus hieronder de link naar de bestanden. Je kunt de bestanden downloaden en bekijken via gratis open source programma.s van Fritzing (fritzing.org) en Arduino (http://arduino.cc/en/Main/Software).

http://zininzelfdoen.ning.com/forum/topics/sun-tracker

Het leuke van een programmeerbare volger is dat je van alles kan toevoegen. Dat hij uit de zon gaat boven een bepaalde temperatuur bijvoorbeeld. Of later misschien iets voor een spiegel die je raam op het noorden binnenschijnt.

Ik wil binnenkort ook een volger gaan bouwen zonder microcontroller. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door kockie »

Ik zie dat je de electronica in orde hebt. Heb je ook een ontwerp voor het mechanische deel? Dat is voor mij een stuk lastiger te bedenken. Werkt je schakeling in 1 of 2 assen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door Jan Zonnebrand »

zininzelfdoen schreef:Ik heb een zonnevolgertje ontwikkeld op basis van de Arduino (open source) microcontroller. Dat is een controller die je voor een euro of 25 kan bestellen. De electronica zelf kost je waarschijnlijk een euro of tien.
Arduino is slechts één van de platforms van de Atmel AVR microcontroller. De controllers zelf zijn al vanaf € 2.50 of minder te koop. Heb je eenmaal een ontwikkelpakket kun je in feite voor een krats aan het bouwen op gaatjesprint en programmeren.

Meer info:

http://www.roboternetz.de/phpBB2/portal ... 8ee6a845cb
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door account verwijderd »

@zininzelfdoen,

Zonder microcontroller zou je de basisschakeling zo kunnen uitvoeren:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... elaar.html
De zonnevolger gaat bij deze schakeling draaien totdat er genoeg licht op de fototransistor valt,
de motor (voorheen 9 volt lamp) gaat dan stil staan.
de hoeveelheid licht die nodig is kun je instellen met een potmeter, dit is handig.

Met microcontroller zou je op deze site kunnen kijken:
http://www.picbasic.nl
Hier zie een stukje over een ldr staan, een (dag)-licht-afhankelijke weerstand bij beginnercursus deel 5.
Het programma proton werkt super, de programmeertaal is vrij eenvoudig en je kunt er zelfs ook usb applicaties mee maken, echt een aanrader.

Als je een 2 assige zonnevolger zou gaan bouwen, dan zou ik zelf 2 modelbouw servo motoren gebruiken.
Deze kun je vrij eevoudig aansturen en exact laten positioneren.

Om de beste stand van het zonnepaneel in de zon te kunnen bepalen denk ik aan een bolvormige samengestelde sensor met bijvoorbeeld 1-assig 3 of 2-assig 6 ldr weerstanden erin die over een bolvormig oppervlak zijn verdeelt. Stel je gebruikt 6 stuks ldr weerstanden, dan heb je 6 meet-ingangen. De weerstand met de grootste waarde geeft de beste stand van het zonnepaneel aan.

Verderop in je programma kun je ook nog gaan interpreteren tussen deze 6 ingangen en zo een ideale paneelstand bepalen.
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door kockie »

Ik heb wel schakelingen gezien met 3 lichtsensoren (ik weet niet meer of het ldr's of fototorren waren). Dit icm arduino of gewoon een stuk ouderwetsche hardware...

Een paar servo's is leuk om een principe werking aan te tonen, maar als je er 9 zonnepanelen aanhangt zal de servo bij het minste stukje wind in stukken uiteenspatten.

Juist het stormveilig maken lijkt mij de lastigste uitdaging!

Een familielid van me heeft wel interesse voor een groot systeem, al dan niet icm een tracker. Hij wilde 10.000 kWh per jaar gaan opwekken voor eigen gebruik. Heb 'm eerst maar een gebruiksmeter uitgeleend om eerst maar eens aan regel 1 van de trias energetica te voldoen. Daar moet gemakkelijk de helft bespaard kunnen worden. Mijn eerste tip is al uitgevoerd: grote HP server uit de kelder en klein nasje voor in de plaats. Verwachte besparing 2500 kWh
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door Dutch John »

Hmm. Is een zonnevolger ook mechanisch gestuurd te bouwen? Ik kan niet zo goed met elektronica overweg en elektronica niet zo goed met mij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door Tim »

Mmmm,

2 lucht cylinders, die met een eigen kleine zonnecollector, eentje oost en eentje west, op basis van druk het paneel stuurt?

Tim
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door Jan Zonnebrand »

Zoals Kockie al aangaf: Wat dacht je van gewoon de behoefte aan stroom verminderen. Wasdroger, diepvriezer en andere stroomslurpers weg. ;)

De meeste energie wordt voor verwarming gebruikt, iets waar de zon ook goed raad mee weet. Met een veel hoger rendement.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Een paar servo's is leuk om een principe werking aan te tonen, maar als je er 9 zonnepanelen aanhangt zal de servo bij het minste stukje wind in stukken uiteenspatten.
Dit gaat zeker gebeuren. Je kunt servo's ook ombouwen m.b.v. een tandwielkast om zo het koppel te verhogen. Normaal heeft een servo een maximaal werkbereik van bijna 360 graden. Er zit nl. een potmeter in de servo die de positie bepaalt/stuurt.
Als je de potmeter uit de servo haalt en op de zonnevolger plaatst, kun je de servo via een tandwielkast laten draaien. De servo draait net zolang totdat de potmeter in de juiste stand staat. Je kan
een reductie van 100 of 1000 zo makkelijk voor elkaar krijgen. Dan zit je nog met het houdkoppel. Een servo
is alleen sterk als er spanning op staat. Als je stroom wilt besparen op dit systeem zou je bij een juiste
paneelstand een externe rem kunnen inschakelen. Bij een tandwielreductiekast met een aardige overbrening is een rem waarschijnlijk overbodig.

Motoren van een draaibare schotel zijn kant en klaar op een mast te schroeven.
Ik heb wel schakelingen gezien met 3 lichtsensoren (ik weet niet meer of het ldr's of fototorren waren). Dit icm arduino of gewoon een stuk ouderwetsche hardware...
Een led kan ook als lichtsensor gebruikt worden, ze is in beide richtingen inzetbaar.

@John,
Hmm. Is een zonnevolger ook mechanisch gestuurd te bouwen? Ik kan niet zo goed met elektronica overweg en elektronica niet zo goed met mij.
Wellicht wordt het dan qua hardware zoiets als dit, lijkt mij erg moeilijk te bouwen ook
weet ik nog niet hoe dit ding werkt.
http://www.redrok.com/images/helo117.jpg
Verwijderd
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door zininzelfdoen »

kockie schreef:Ik zie dat je de electronica in orde hebt. Heb je ook een ontwerp voor het mechanische deel? Dat is voor mij een stuk lastiger te bedenken. Werkt je schakeling in 1 of 2 assen?
Ik heb voor het mechanische deel van oude spullen wat gemaakt. Het horizontale gedeelte is een fietswiel met een kleine elektromotor uit een cd-speler. Het vertikale deel heb ik (samen met andere zininzelfdoener trouwens) gemaakt van een oude opklaplamp uit sportauto. Daar heb ik een probleem, want die gebruikt te veel vermogen voor de electronica. Deze opzet is alleen voor het testen van prototypes van zonneboilers en panelen en zo, niet voor normaal gebruik. De electronica is daar wel voor geschikt. Alleen moet ik dus nog iets met relais doen om het vermogen te vergroten.
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door zininzelfdoen »

michel schreef:@zininzelfdoen,

Zonder microcontroller zou je de basisschakeling zo kunnen uitvoeren:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... elaar.html
De zonnevolger gaat bij deze schakeling draaien totdat er genoeg licht op de fototransistor valt,
de motor (voorheen 9 volt lamp) gaat dan stil staan.
de hoeveelheid licht die nodig is kun je instellen met een potmeter, dit is handig.
He, wat een goede tip! Die ga ik binnenkort eens in elkaar zetten.

Die met microcontroller heb ik al af, hij is gebaseerd op 4 LDR's die schuin op de printplaat staan. Zie het bestand.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door account verwijderd »

@Zininzelfdoen
Alleen moet ik dus nog iets met relais doen om het vermogen te vergroten.
Je kunt ook een L293 chip pakken. Met deze chip kun je een electromotor zowel links als rechtsom laten
draaien d.m.v de h-brug schakeling die al op deze chip aanwezig is.
Deze chip heeft voor de motor een apart voedings circuit, dit is voor een draaibare autokoplamp een must.
Nog een voordeel is dat je deze chip kan aansturen met een pwm-signaal zodat je de snelheid van de motor kan regelen. Voti.nl verkoopt deze chips, Conrad denk ik ook.
Verwijderd
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door zininzelfdoen »

michel schreef:@Zininzelfdoen
Alleen moet ik dus nog iets met relais doen om het vermogen te vergroten.
Je kunt ook een L293 chip pakken. Met deze chip kun je een electromotor zowel links als rechtsom laten
draaien d.m.v de h-brug schakeling die al op deze chip aanwezig is.
Deze chip heeft voor de motor een apart voedings circuit, dit is voor een draaibare autokoplamp een must.
Nog een voordeel is dat je deze chip kan aansturen met een pwm-signaal zodat je de snelheid van de motor kan regelen. Voti.nl verkoopt deze chips, Conrad denk ik ook.
He, dat is een super tip! Ik zat te denken om een extra relais aan de chip te koppelen, maar dit klinkt als een charmantere oplossing, dank! ehm, heb net even gekeken bij Farnell, daar hebben ze hem ook, tenminste als je die bedoelt, maar ik zie bij de output current 2A staan, dus wellicht bedoel je een andere? Ik heb namelijk in mijn huidige oplossing ook een apart voedingscircuit van max 2A.
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door zininzelfdoen »

Ik zet toch even mijn schakeling als plaatje erbij voor mensen die geen zin hebben om hem in Fritzing te openen (hetgeen wel een geniaal programma is trouwens en gratis).
De IC's die je ziet zijn sn 754410 quadruple h-bridges. (texas instruments). Ze kunnen de motoren twee kanten op laten draaien met een externe voeding.
Bijlagen
dit is de schakeling
dit is de schakeling
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Zonnevolger (Suntracker) gemaakt

Bericht door account verwijderd »

@Zininzelfdoen,

Mooi plaatje!!

Op de VS, nr.8 kun je de 12 volt motorvoeding zetten.
Als je niet uitkomt met je Amperage, dan kun je hem e.v.t. meerdere chips in serie zetten.
Op de VSS, nr.16 de 5 volt gebruiken van je microcontroller circuit.
De GND, aan elkaar houden van van zowel je 5 als 12 volt circuit.

Als je de motors laat draaien dan zal je motor bij hogere frequenties pwm geluid gaan maken.
Je kunt je frequentie zo kiezen dat je dit geluid niet hebt, dit is een kwestie van uitproberen
of even googlen voor de beste frequentie.
Verwijderd
Plaats reactie