Dimbare led verlichting

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Dimbare led verlichting

Bericht door account verwijderd »

Wanneer is er dimbare led verlichting te koop?
Ik denk dat je het zelf ook zou kunnen maken voor in huis.

Optie 1 dimbare led:
Een microchip die de led spanning geeft met een variabele pulstrein via de dimmer.
(het frequentie bereik bij een microchip is bijvoorbeeld van 1 tot 20MHZ)

Optie 2 dimbare led:
Een led lamp bestaat uit een aantal afzonderlijke led lampjes. Als deze 1 voor 1 aan kunnen worden gezet
d.m.v. de dimmer dan heb je ook een dimbare led lamp.

Optie 3 dimbare led:
Een led is min of meer een diodebrug. De afstand van deze diodebrug vergroten of verkleinen heeft
ook invloed op de lichtopbrengst. Deze oplossing zal wel moeilijk te realiseren zijn.

Optie 4 dimbare led:
Een diafragma of sluiter in de lamp plaatsen.

Wie weet er nog meer mogelijkheden om een dimbare led te creëren?
Verwijderd
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door recumby »

deze zijn reeds een tijdje te koop!
bvb: www.leditlight.net
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Pigion »

Die lampjesgeven zo weinig licht dat m.i. dimmen niet nodig is. Ik wil graag eerst een beter kleurenspectrum zien. De menselijke oog kan weinig met dit licht. Zoals ze nu zijn, maken leds zeer geschikt voor een mortuarim.
Pigion
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Jan Zonnebrand »

Waarom zo ingewikkeld? Vroeger bestonden er gespannen kabels waarop 12 volt halogeenlampjes gemonteerd waren. Bak een printje met 3 LED's (of een veelvoud) en de benodigde weerstand in serie en je kunt dat dimmen. Neus even het internet af voor een PWM-schakeling.

De LED's zijn te koop bij Dick Best http://www.dickbest.nl/webshop/index.php
MrLed
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2010, 08:58

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door MrLed »

sesamstraat.nl is dit moment bezig met een unieke E27 5W zelf dimbare Led met interne geheugen.
Dit houdt in:

1) Gloeilamp eruit Led erin.
2) Hij dimt met een standaard wandschakelaar, dus geen extra dimmer nodig (scheelt een hoop geld).
3) De Led dimt in stappen van 10%, en doormiddel van de standaard schakelaar bepaal je de licht opbrengst.
4) Door de interne geheugen onthoudt de Led de licht opbrengst wanneer je Led weer aanzet.

is nog niet op de markt maar komt eraan... :idea:

Groet, sesamstraat.nl
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Jan Zonnebrand »

sesamstraat.nl schreef:sesamstraat.nl is dit moment bezig met een unieke E27 5W zelf dimbare Led met interne geheugen.
Prijs?
sesamstraat.nl schreef:is nog niet op de markt maar komt eraan... :idea:

Groet, sesamstraat.nl
Een commercieel produkt. Dat heeft z'n prijs. Soldeerbout, 3 of meer LED-jes en een microcontoller á € 2.50. Veruit het goedkoopste. Nu zul je zeggen, "Niet iedereen kan met een soldeerbout en microcontroller omgaan".

Dan moet "iedereen" dat maar leren. Ik kon dat vroeger ook niet. Ik heb het ook geleerd en de mogelijkheden van zo'n ding zijn onbeperkt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door kockie »

Op sesamstraat.nl zie ik alleen maar pluizige beestjes.... Zal wel een gevalletje reclame zijn.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Jan Zonnebrand »

Kijk, dat is pas modereren. :D
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door JantjeV8 »

Is ook een vorm van Led's dimmen.... :lol:
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door account verwijderd »

De technologie van led verlichting toepassingen is nu de grote vijand van de politie geworden.
Dit blijkt uit een recente ondekking van een politieafdeling te Rotterdam.

Er is een nieuwe led in ontwikkeling met kwantum dots. Ook is er een led in ontwikkeling
met een sileconen omhulsel i.pl.v. een epoxy omhulsel, deze led kan veel meer warmte hebben, dus
meer licht uitstralen, je kunt hem zwaarder belasten als een epoxy omgoten led.
Deze led heeft ook een koeltechniek die in de aankomende moederboarden van computers terug te vinden is.
een soortgelijke koelende tussenlayer die in de printplaat is verwerkt. Je hebt dan geen aparte cpu koeler meer nodig bij computers.

Wat ik niet snap is dat net als bij soortgelijke halfgeleiders die uit 2 verschillende materialen zijn opgebouwd,
bijvoorbeeld; standaard diodes, mosfets, microchips verwanten, pv cellen, etc,
de grootte van bouwmaat de beperkende factor zou zijn. Voor meer info
kun je zoeken op: P en N junction halfgeleiders.

Een led zou je zo groot kunnen maken als je zelf wilt. Het gaat erom dat de electronen terugspringen van een hogere energietoestand naar een lagere energietoestand. Deze sprong vertaalt zich in licht.
De kleur van de led is afhankelijk van het halfgeleider materiaal. Ik denk dat een led lamp,
een diodebrug op basis van een halfgeleider kan een oneindige grootte kan hebben.

Wat ik in het kort wil zeggen is dat een led lamp opgebouwd is uit meerdere kleine led lampjes.
In mijn ogen kun je één led lamp maken die al die kleine lampjes vervangt.

Je krijgt dan bijvoorbeeld een grote led lamp met een voltage van 5 volt met een hoger amperage omdat
er meer electronen van de hogere energietoestand naar de lagere energietoestand moeten gaan.
Een grotere gate met hetzelfde voltage kan voor een grotere led lamp zorgen.
Wellicht weet Philips dit allang en komen ze binnenkort met een persbericht, you never know.

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door kockie »

michel schreef:Bovenstaand verhaal
Wat heeft de politie daarmee te maken dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door account verwijderd »

De wietkwekers gebruiken nu led lampen voor hun planten, doordat deze bijna geen warmte afgeven en het enefgieverbruik laag is en nog wat voordelen t.o.v. ventilatie kunnen de kwekers nu heel erg lastig opgespoort worden.
Verwijderd
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Herbert »

michel schreef:Ik denk dat een led lamp,
een diodebrug op basis van een halfgeleider kan een oneindige grootte kan hebben.

Wat ik in het kort wil zeggen is dat een led lamp opgebouwd is uit meerdere kleine led lampjes.
In mijn ogen kun je één led lamp maken die al die kleine lampjes vervangt.

Gr. Michel
Dat mag jij denken en dat mag jij in het kort zeggen,maar ik heb het vermoeden dat er teveel kleine ledlampjes in je hoofd rondspoken.
doordat deze bijna geen warmte afgeven
deze led kan veel meer warmte hebben
snap je hetzelf nog een beetje of heb je hulp nodig?
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door account verwijderd »

@Herbert,

Als je commentaar levert op een ander moet je dit zelf wel inhoudelijk kunnen onderbouwen.
Dit doe je niet.

Als iets niet klopt of juist is, dan graag een inhoudelijk correct antwoord en dan kan ik
daarop verder borduren of tot een ander inzicht komen.
Verwijderd
Herbert
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jul 2010, 10:01

Re: Dimbare led verlichting

Bericht door Herbert »

Moet het echt beargumenteerd worden?Nou ok dan .we zijn het er nog geen eens overeens of het universum oneindig is en jij denkt dat een lamp oneindig van formaat kan zijn.

Dat van die warmte hoef ik ,hoop ik niet uit te leggen.
Plaats reactie