Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Duurzaam.

Inmiddels lijkt het woord zijn eigenlijke betekenis verloren te hebben en misbruiken de media en het bedrijfsleven het toverwoord om het publiek een schuldgevoel aan te praten. Men smijt zoveel met het woord dat het verwatert en zo zijn kracht verliest.
Naar mijn mening betekent duurzaam hetzelfde als lange levensduur. Of zichzelf eeuwig verversend. Beton is duurzaam, kijk maar naar het Colosseum. Desondanks wordt beton verguisd door veel "groenen". Dat hout duurzaam is, daar zijn de meesten het wel over eens. PV panelen zijn ook duurzaam, zo wordt ons verteld. Het is een methode om gratis energie te oogsten. Maar duurzaam? Kan iets dat slechts 30 jaar meegaat, in complexe fabrieken geproduceerd wordt en waarvan de grondstoffen de halve wereld over moeten, duurzaam zijn? Ik vind van niet.

Dus wat is een duurzame wereld? Ik ga er vanuit dat fossiele brandstoffen eindig zijn en er een punt komt dat de combinatie peak-oil/groeiende wereldbevolking tot de zogenaamde oil-crunch gaat leiden. Ofwel het punt waar vraag en aanbod elkaar gaan kruisen. We kunnen een discussie voeren over wanneer dit punt komt, maar het staat buiten kijf dat het een keer komt. We kunnen ook de discussie voeren of technologie de crunch verder naar de toekomst kan leggen, maar dat is niet relevant. Voor wie denkt dat de crunch niet komt, die nodig ik uit met harde feiten en wetenschappelijk onderzoek te komen om dit te bewijzen. Denken dat de oplossing al lang in de la ligt is wishfull thinking en de verantwoordelijkheid afschuiven. En zeker geen bewijs.

Duurzaam en peak-oil/oil-crunch. Wat is een duurzame wereld? Volgens mij was de wereld vóór het gebruik van eindige fossiele energie een duurzame wereld. Om een beeld van de toekomstige duurzame wereld te kunnen krijgen is het mijn inziens belangrijk om de tijd van 200 jaar geleden als startpunt te nemen. Gecombineerd met niet-fossiel gerelateerde kennis en technieken die we in tijd na de industriële revolutie hebben opgedaan.

Ik denk dat het erg belangrijk is om dit te begrijpen en doorzien. Het geeft namelijk een handvat voor alles wat we moeten doen voor een duurzame toekomst. Het is echter voor elke westerse mens een schok als hij dit doorziet (als kind lag ik hier wakker van) en ik verwacht dat 99,9% er niet eens over wil discussiëren. Want het plaatje wordt opeens enorm groot. Zo is de wereldbevolking sindsdien exponentiëel gegroeid. Hoeveel oude kennis en ambachten die van vader op zoon, van meester op leerling overging is voor altijd verloren en vervangen door geestverlammend consumentisme? De tijd terug zetten betekent voor iedereen het inleveren van comfort. "Gelukkig" lijkt één ding niet veranderd: kolonisatie. Het valt tegenwoordig onder de noemer globalisering. Maar de eindigheid van fossiele brandstoffen beperkt ook de roof van overige grondstoffen. En daamee is ook de houdbaarheid van kolonisatie eindig. Goed voor die mensen die nu klein gehouden worden. Maar de westerse wereld levert hoe dan ook in, als goedkope (fossiele) grondstoffen en arbeid niet duurzaam blijken te zijn.

Zou het niet verstandig zijn elke langetermijn beslissing die we nemen tegen het licht van bovenstaand inzicht te houden? Of blijven we nog even doorfeesten zolang het nog kan. Wat denken jullie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

Diegenen die geacht worden om het “pad” te wijzen denken hooguit een aantal jaren vooruit.
Zelfs daar twijfel ik wel eens aan.
Dan heb ik het over de politiek.

Eerlijk gezegd geloof ik er al jaren niet meer in dat het op deze wijze stand houdt, de sterken leven over 200 jaar misschien wel weer als eeuwen geleden.
Zoals je zelf al aangeeft is het groeien van de wereld bevolking het grootste probleem.
En het idee dat er “groei” nodig is, stilstand heet dan “achteruitgang…..”

Ik heb er voor mij zelf een simpele oplossing voor bedacht, de wereld bestaat voor een ieder net zo lang als je er op rond zwalkt.
Geniet er maar van zo goed en zo kwaad als dat gaat.
De rest probeert dat meestal ook.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Heu,

Frans, heb jij kinderen? Ik wel en kan daarom niet voor jou oplossing kiezen. Ik heb nooit begrepen waarom we iets moeten bereiken? Studeren, werken, verwerven. Ik heb dit gedaan, maar wat heb ik nu (buiten mijn gezin)? Een goede opleiding, goed betaalde baan (als eenverdiener tegenwoordig toch weer beperkt) en een hypotheek......

DJ, ik vind het erg moeilijk om het te veranderen. Idd 99% van de mensen die ik spreek hebben geen interesse en die ene procent luistert wel maar vergeet het snel...

Uiteindelijk zal de natuur zichzelf herstellen.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Tsja, politici. Die hebben inderdaad geen visie voor de lange termijn. Het volk zelf ook niet, dus de reflectie op hun leiders is daarom niet zo vreemd.

Ouders zouden wel een wat verder strekkende horizon moeten hebben. Toch zeker voor navolgelingen die ze tot hun dood in de ogen kunnen kijken. Ik heb zelf geen kinderen, maar maak mij meer (of eigenlijk: anders) zorgen om de kinderen van familie en vrienden, dan zij dat zelf doen. Daar waar mijn omgeving vooral bezig is om de kroost richting een goede loopbaan te sturen, daar heb ik zorg over al dan geen toekomstig bestaan voor onze opvolging.

Hoe zal men over 5 generaties over ons denken? Hoe staan we dan in de geschiedenisboekjes? Als de grote verspillers?

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Die weg trachten we in te slaan. Maar momenteel lijkt het nog sterk op afscheid nemen van de maatschappij, omdat die doordendert op een doodlopende weg en de afrit niet wil nemen. En dan wordt je op termijn al snel voer voor programma's als Showroom... Aapjes kijken. Maar wie is het aapje?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Hoe zal men over 5 generaties over ons denken? Hoe staan we dan in de geschiedenisboekjes? Als de grote verspillers?
Boekjes bestaan dan niet meer :mrgreen:
Dutch John schreef:Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Die weg trachten we in te slaan.
Misschien een idee om voorbeelden te geven van wat je zelf eraan doet?

Ik wil wel een kick off geven:
- Volledige isolatie van mijn huis, dak met vlaswol, spouw met eps, vloer nog onbekend
- LTV
- We eten veel minder vlees dan voorheen en hoofdzakelijk uit extensieve landbouw
- Mijn tv verbruikt maximaal 27!! watt, ik wil er wel af maar ben niet alleen in huis
- Geen wasdroger, geen vaatwasser (die laatste sta ik hevig onder druk).
- We rijden nog de helft van een paar jaar terug, meer bezoek combineren in weekeinde en verhuizen voor werk
- Ik ben bijna klaar met ombouw naar gebruikte plantaardige olie in de auto
- Vooral vaak nadenken voor ik iets koop
- Mijn werk zit in de zogenaamde duurzame sector, deze techniek probeer ik thuis te interpreteren.

Ik ben niet €-krachtig genoeg om zonneboilers ed te kopen, maar verzamel langzaam van alles om dit zelf te bouwen. Mijn doel is ons totale energieverbruik zelf op te wekken (warmte en stroom).

Vast wel meer, maar zo eerst maar even.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Hallo Tim,

Oké, dan zal ik ook wat bloot leggen. Maar allereerst een paar grondregels, die wij ons opgelegd hebben. Het gaat niet om details, het is een manier van leven.
-1- Geen consumptieve schuld en andere schuld zo snel mogelijk aflossen. Ja, zelfs als dat een aantal jaren een minder leuk leven betekent. Financieel adviseurs vertrokken hier altijd moedeloos. Tegenwoordig zijn er regionale bankdirecteuren die mij om advies komen vragen. Leert mij tevens hoe rot het systeem eigenlijk is, uit monde van insiders.
-2- Rijkdom herdefiniëren. De oorspronkelijke definitie van rijkdom, het door voldoende geld onafhankelijk zijn, is verworden tot: het onafhankelijk zijn van geld. Dezelfde woorden, andere betekenis. Het betekent vaak dat je met weinig tevreden moet zijn.
-3- Afscheid nemen van status. Ongevoelig worden voor commercie. Desnoods met argwaan bekijken en contrair handelen.
-4- Geluk hoort er bij. Dat besef ik mij terdege.

En dan wordt het leven een stuk eenvoudiger. Zo hoef je veel minder te werken. Scheelt weer in de bijkomende kosten. Ook heb je voor je gevoel altijd vakantie, zonder ervoor weg te hoeven. Een saai leven? Als vrijheid saai is, dan laat mij maar een saai leven leiden. Tijd is een van de kostbaarste geschenken die we hebben.

Een paar van de praktische details:
-Zoveel mogelijk gebruik maken van afval- en gebruikte materialen. Wat een ander weggooit, kun je zonder scrupules gebruiken, duurzaam of niet. Een sloopwagen ombouwen op houtgas slecht voor de economie, maar wel duurzaam.
-Alleen geld investeren in duurzaam (consumptie) goed. Ik heb bedenkingen bij de duurzaamheid van zonnepanelen, maar ga ze toch kopen. Elektriciteit is het moeilijkst om van af te kicken. Voor andere eerste levensbehoeftes zoals water, voedsel, onderdak, warmte, riolering, vervoer, hebben we alternatieven of back-ups. Sommige al werkend, andere in een overgangsfase, weer andere zullen wel altijd alleen back-up blijven.
Elektra blijft echter moeilijk, tenminste 24/7.
-We beperken reizen tot een minimum. 95% van de ritten gaat met de fiets. Wij fietsen 10 km naar een verjaardag, terwijl kennissen 500 meter met de auto naar hetzelfde feest gaan. En ze zien het niet... De auto wordt alleen gebruikt voor lange afstanden en dan altijd met meerdere personen en/of een aanhanger erachter. Kwestie van plannen en combineren. Voor die paar km wil ik eigenlijk geen wegenbelasting betalen en zoek daarom een oldtimer. Een Unimog op houtgas kan wat efficiënter ingezet worden. Iemand?
-Laatste jaren steeds meer met gesloten beurs werken. Ruilen van goederen of arbeid.

En zo kan ik nog even doorgaan. Maar als je leeft naar de regel “Al wat je niet uitgeeft, hoef je niet te verdienen”, dan wordt alles een stuk gemakkelijker. Nu kun je stellen dat een dergelijke leefstijl geen moderne economie aan de gang kan houden. Klopt. Die moeten we ook niet aan de gang willen houden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

Ha Tim.
Ja hoor ik heb kinderen, sterker nog ik ben zelfs opa geworden.
Toentertijd is er lang over gedubd, dus 33 jaar geleden al.(club van Rome…)
Ik heb banken altijd al gemeden als de pest en dat heeft geen windeieren gelegd.
Als er tijdelijk een hypotheek nodig was dan was het credo, aflossen die boel.
5 jaar geleden heb ik mijn baas vaarwel gezegd en ontslag genomen toen was ik 55jaar oud J
27 jaar geleden zei ik tegen mijn vrouw, wat wil je een nieuwe auto of een bos?
n.b. Ik heb nog nooit en zal nooit een nieuwe auto kopen.
In ieder geval hebben we toen ruim 3.5 ha. bos gekocht bij ons in de buurt.
Wij vonden het wel een leuk bezit en je krijgt het er nog meerdere keren warm van ook.
Maar als je dan achteraf ziet wat de politiek weet te bekokstoven
om dat bezit te ontmoedigen dan word je daar niet echt blij maar wel warm van.
Zeker als je je in de materie verdiept en ziet dat er ondertussen prettige geldstromen naar
Staats bos beheer gaan.
Het is een aardige investering maar die komt er pas uit als je het bos verkoopt, tja en geld is ook niet meer wat het is geweest.
Al met al hebben we het toch zeker niet slecht.
Ook wij eten nauwelijks vlees.
We missen het niet en vertrouwen de troep niet die men die beesten inspuit.
Ik gedraag me al mijn hele leven op een manier die “slecht”is voor de economie, maar duidelijk wel goed voor mij.
Maar ja nu dan de lol en mijn redenering daarvan.
Wij vliegen elk jaar naar mijn zoon en familie die in China woont.
Ik rij naar waar ik wil met mijn 1 op 17 gemiddeld auto, en dat is puur voor de lol. (ik ben niet bang dat er een regeling komt dat mensen alleen een auto mogen hebben als ze kunnen aantonen hem nodig te hebben voor het werk, zie maar wat er met de vliegbelasting is gebeurt.toen die effectief bleek te zijn)
Ik heb net een oude bmw motorfiets gekocht en die ben ik aan het opknappen.
Dat vind ik leuk en ook het idee dat het ding het misschien nog gaat meemaken dat er geen benzine meer voor te betalen is….
En tja, ik blijf bij mijn idee dat we alleen meetellen op deze aardkloot zolang we er zijn.
Daarna zijn er alleen nog de herinneringen aan ons, en die houden het niet veel langer uit dan een extra generatie.
We zijn gelukkig niet allemaal Hitler of Stalin.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:-1- Geen consumptieve schuld en andere schuld zo snel mogelijk aflossen.
Ok, stel je bent 22 jr, lasser met 3jr ervaring en wilt bij je ouders vandaan. Wat zijn de opties?

1) studentenkamer huren voor 300 euri p/m?
2) huur appartement zoeken voor 400 euri p/m?
3) hopen dat je in noord Groningen woont, 20k verdient en onder de 100.000 euro een huisje vind voor 400 euri rente.
4) emigreren
5) in een doos gaan wonen

Jij kent de vaste lasten vast wel, met 3a400 aan huur heeft dat joch niets meer over om zijn .... mee af te vegen.

Jan modaal kan 150K lenen. Ook daar koop je geen gezinswoning voor. Mijns inziens ligt het vermogen bij de 45/50+ generatie. Mijn ouders verkochten vorig jaar, na er 20jr gewoond te hebben, hun woning voor 10x het bedrag van aankoop. Daar gaat het hoofdzakelijk mis voor de huidige generatie. Als je wilt wonen, en niet in een aso wijk, moet je toch geld hebben. Of mis ik al die tijd iets?

@Frans: Hoe heb jij destijds of nu je wonen gefinancierd?

Wij zijn opgegroeid buiten de bebouwde kom van een klein dorp. Ik kan mijn kinderen niet dezelfde ruimte en rust bieden. Dat vindt ik erg jammer, maar dergelijke plekken zijn dermate overgewaardeerd dan het onbereikbaar is. Mijn vrouw zou kunnen werken, maar wij hebben bewust gekozen de kinderen op te voeden, niet alleen te financieren. Als zij zou gaan werken zou de afhankelijkheid alleen maar groter worden.
Dutch John schreef:Voor die paar km wil ik eigenlijk geen wegenbelasting betalen en zoek daarom een oldtimer.
Ik heb onlangs een Mercedes diesel gekocht. Loopt 1:16, betrouwbare en degelijke techniek. Aan het ombouwen om te rijden op gebruikte plantaardige olie. Is hernieuwbaar maar niet toereikend voor een hele economie. Bijkomend voordeel is dat ondanks het een oude diesel is, de uitstoot door gebruik van ppo aanzienlijk minder is en bijna CO2 neutraal.
Dutch John schreef:Een Unimog op houtgas kan wat efficiënter ingezet worden. Iemand?
Is een unimog niet veel te inefficiënt qua verbruik en gebruiksoppervlak?

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door frans »

@Tim.
Tja in mijn tijd was het niet alleen rozengeur en manen schijn..
De bewuste grijze golf van nu overspoelde toen de arbeidsmarkt.
Ik heb het opgelost door de meest uiteenlopende dingen te doen als uitzendkracht.
Op zich vond ik het niet zo’n ramp, ik kreeg de gelegenheid om het e.e.a. in de praktijk te leren, dat was niet zo slecht na de theorie van de mts wtb.
Pas met mijn 35 kreeg ik een vaste baan.
Maar in de voorgaande jaren heb ik eigenlijk dat gezien wat mijn oplossing van het wonen is.
Mijn eerste huis(je) kocht ik voor 30 k.
Ik geef toe nu doet dat waarschijnlijk 120 k mede dankzij de belastingaftrek …
Maar na een paar jaar heb ik mijn eigen huis gebouwd.
Daarvoor heb ik geld moeten lenen maar dat kon ik grotendeels afbetalen door de verkoop van mijn oude huis.
De grote winst in mijn ogen is dat ik al die tijd i.p.v. huur te betalen geld heb gekregen door de meeropbrengst van mijn oude huis.
En dat is tot op heden het geval.
Na tien jaar heb ik dat huis weer verkocht en heb weer een huis gebouwd.
Dat ligt op een wat leukere plek aan het water en is wat ruimer van oppervlakte.
Ook is het ontwerp niet een van 13 in een dozijn, het moet uitdagend blijven niet waar.
Maar en dat is het belangrijkste, als ik zeg zelf bouwen betekend het in mijn ogen dan ook alles zelf doen.
Zoveel verdien je waarschijnlijk niet bij je baas, en het is nog eens legaal belasting vrij.

Overigens emigreren heb ik (jammer genoeg) niet gedaan.
Mijn zoon wel, ik heb hem geholpen om daar (China) een huis te kopen.
De geschiedenis herhaalt zich.
Het huis is nu al weer bijna twee keer zoveel waard al waar wij het voor gekocht hebben.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Tsja Tim, ik geef toe dat je op die leeftijd met kinderen niet dik p**pt. Je hebt gekozen voor kinderen, dus misschien moet je een paar jaar doorbijten en blijven wonen waar je zit. Dat is helaas een consequentie van een eerder genomen beslissing. Een woning kopen met het oog op waardevermeerdering is voorlopig verleden tijd. Het chronisch woningentekort is ongeveer afgelopen. Een blik over de grens bij de Germanen laat zien waar het heengaat:
Van de woningprijs gaat zowieso nog de helft af. En dat is niet alleen mijn mening. Nu iets kopen is de allerslechtste beslissing die je kunt nemen. Er komt volgens mij zelfs leegstand. Neem al die babyboomers die een appartement of bejaardenwoning willen en de huidige buitendorpse hut aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Bij mij alleen al 5 stuks in een straal van 500 meter. Die mensen zijn over een paar jaar blij dat iemand het voor een paar centen wil huren, alleen maar omdat de leegstaande woning anders verwaarloost en tenminste iemand de meestal enorme tuin bijhoudt. In Duitsland zie je steeds meer leegstand en verwaarlozing. Dus waarom zou dat hier niet komen?
Op een soortgelijke wijze zijn wij in de jaren '80 (ingestorte markt, vorige eigenaar 83 jaar) aan onze woning gekomen. Wel gekocht destijds. Hypotheek op één inkomen. 10 jaar lang geen vakantie. Alleen sloopauto's rijden; nu nog trouwens. Alles zelf (leren) onderhouden. 55 uur per week werken. Het kwam destijds ook niet vanzelf aanwaaien. Waren het weggegooide jaren? In de huidige tijdsgeest gezien misschien wel. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad.

Een Unimog met de nodige accessoires kan tevens als landbouwvoertuig dienen. Een echte MPV dus, die zelfs in de stad te parkeren is. Verbruik is onbelangrijk als je toch maar een paar duizend per jaar rijdt. En op hout boeit het al helemaal niet. Laat anderen maar gaan werken voor hun glanzend blik. Ik heb liever een ding dat je met een hamer en nijptang onderweg kunt houden.

Heb je trouwens een langdurige PPO bron?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Frans,

Voor 120k koop je tegenwoordig geen huis meer, een flatje, dat nog wel. 400m2 grond kan nog wel voor dat geld, maar dan heb je nog geen huis. Maar goed, ik begrijp heel goed waarom het zo gaat en gegaan is, echter moet er voor mezelf nog een duurzame oplossing voor vinden. Ik denk dat het meer of slimmer werken wordt, versneld aflossen wordt en dan vergeten en genieten.

Het principe dat ik over 10jr mijn huis met winst verkoop is niet meer. Er kan niet meer geleend worden, dus kunnen de prijzen ook niet verder omhoog. De hypotheek rente gaat eraf, waardoor de koopkracht vwb huizen ook gelijk blijft of zakt. Beide zaken vind ik trouwens, ondanks dat het ook mij treft, een goede zaak.

De WOZ bij aankoop van mijn 2e woning was 237k terwijl ik meer dan 50k minder betaald heb. De woz is gezakt, maar de opcenten gestegen waardoor we alsnog meer betalen. Ik ken de site over de duitse leegstand. Ik wil wel, mijn vrouw niet.

DJ: Kinderen waren een weloverwogen beslissing, geheel niet financieel doordacht. Dat wil ik ook niet. Waar ik niet voor gekozen heb zijn al die vaste lasten. Daar ben ik nu mee bezig. Wist je dat ik mijn huisvuil goedkoper zelf kan wegbrengen naar het stort? Het mag niet. Ik ga mijn gas/water/licht duurzaam beperken/vervangen dat ik 200euro p/m minder uit hoef te geven.

Mijn duurste auto was de laatste, de oude benz van bijna vijfduizend euri. Die vanaf januari 0 euro belasting kost, 65ct/liter duurzaam tank en alle onderhoud doe ik zelf. Oliebron heb ik, 2 idealistische heren in het noorden die de door jou gehaalde olie filteren voor een deel van de olie of een kleine vergoeding. Je kan ook eenvoudig zelf filteren, maar dit geeft meer troep dan je lief is. Als je niet veel rijdt heb je ook niet veel nodig.

Ik wil ook zelf gaan filteren, maar om dit goed vorm te geven moet je het voor een groter verbruik doen dan jezelf. Punt hierin is dat ik niet wil delen met hun die het gebruiken als geld besparing. Ik heb eerder zo gehandeld en kreeg het deksel op de neus. Ik het werk gedaan, uit idealisme, de ander het financieel voordeel. Bedankt kon er niet af. The End!

Hetzelfde gevoel komt weer als ik wat kennissen spreek over mijn zelfbouw idee voor de zonneboiler. Iedereen vind het super, dan kan ik mooi bij hun helpen........gratis. Probleem is dat het bij hun alleen gaat om het financiële voordeel, niet om de besparing. Anders kochten ze wel een systeem, maar dat is dan weer te duur. Ik doe het met plezier gratis, als de intentie maar goed is. Die mensen ken ik weinig.

Maar hoe ziet die duurzame wereld er uit? In ieder geval met veel minder mensen. Dat komt in het buiten gebied vanzelf, maar in de steden? Ik weet het niet. Ik denk wel dat duurzaam wonen al makkelijk haalbaar is. Ik ben overtuigt dat wij, met ons gezin, zonder in ieder geval stroom en gas kunnen. Ik kan ook zonder benzine en diesel. Zonder olie nog niet, dat zit te diep.

Tim - die nu lekker in de schaduw gaat genieten van de zon.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Een tussenbalans: nog geen honderd views en slechts twee personen die hun mening mede ventileren. Wat hieruit borrelt is de mening dat duurzaam leven vooral een kwestie van finananciën is. Voor mij een bevestiging dat de huidige maatschappij vooral gefundeerd is op nog immer goedkope fossiele energie. Tevens blijkt dat het individu zich niet zomaar los kan maken van het huidige systeem. Ook al zou hij of zij dat willen. Geen andere keuze dan mee te lopen in het systeem.
Een kleine enquete. Om te meten en om te prikkelen:

1. Het onderwerp heeft zeker mijn aandacht, maar ik weet er nog te weinig van. Ga mijn blik verruimen en kom erop terug.
2. Ik wacht de toekomst af en schakel als het zover is. We hebben nog voldoende tijd.
3. DJ is gek geworden en wel hierom:
3.1 Peak-oil is een verzinsel en bangmakerij.
3.2 De wereld blijft gewoon doorgroeien. Ik ben hiervan overtuigd, want......
3.3 We zitten nu in een economisch dipje. We komen hier uit en dan weer volgas vooruit.
3.4 Hij denkt teveel na. Pluk de dag, man! Na ons de zondvloed.
4. Het onderwerp staat me niet aan en dus is het niet waar.
5. Technologie gaat ons hieruit redden.
6. Ik claim mijn rechten en de generaties na ons moeten het zelf maar oplossen.
7. Onze regeringsleiders en de grote bedrijven weten heel goed wat ze doen. Ik vertrouw volkomen op hen.
8. Geen tijd, voetbal is belangrijker.
9. Anders, en wel.....

Welk antwoord spreekt je het meeste aan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Ik ventileer in gerangschikte volgorde:

1. Maar dan zonder "en kom erop terug", dat stukje heeft een te hoog management gehalte.
5. Hiermee kunnen we een eind komen, jammer dat het voor velen te moeilijk is of teveel moeite kost.
3. Echter ontbreekt 3.5: Hij heeft teveel houtgas over de longen genomen...grinn

Ik ga in mijn vakantie op de camping een klein boekje lezen over peak-oil. Op de camping kan ik niets anders doen om het lezen te ontvluchten :mrgreen: Dat wordt het 4e boek in mijn leven.....

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door kockie »

Ik mis het antwoord "ik zet een forum op en hoop dat mensen daar discussie gaan voeren over duurza(a)m(er) leven"

Dat zou mijn antwoord zijn. Ik ben aan het proberen mijn "voetprint" te verkleinen, maar daarin moeten vrouw en (zeer welkome) kinderen wel in mee kunnen/willen. Het gaat langzaam, maar gaat vooruit.

DJ: ik was me nog op een antwoord aan het beraden, maar had nog geen bevredigende conclusie voor mezelf. Ik zit wel met een behoorlijke hypotheek, maar kan deze op dit moment prima opbrengen. Dit is de prijs die ik moet betalen om lekker buitenaf te wonen en mijn kinderen op het platteland groot te laten worden. Hierdoor heb ik ook mogelijkheden om lekker te experimenteren met (duurzame) energiebronnen. Wordt nog aan gewerkt dus!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Groenisdetoekomst
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2010, 17:48

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Groenisdetoekomst »

Hallo,

Ik denk dat er best veel mensen zijn die er over mee willen praten, maar dat ze niet actief op Internet zoeken naar mogelijkheden om dat te doen. Stukje duurzame marketing.... :D
De toekomst is niet rooskleurig, de toekomst is groen!
Plaats reactie