Zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Zonnepanelen

Bericht door kockie »

BIj een bekende bouwmarkt in Nederland (ook in Belgie?) zijn zonnepanelen te koop. Voor deze ene keer sta ik mezelf toe om een link te plaatsen naar een commerciele site: http://www.karwei.nl/index.jsp?page=art ... onnepaneel

Interessante aanbieding?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Die bouwmarkt heeft het over een terugverdientijd van circa 8 jaar. Ik kom met mijn berekening op een terugverdientijd in de buurt van 70 jaar. Maak ik ergens een serieuze berekeningsfout?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat zij rekenen met 24 zonneuren per dag of zo. Inderdaad een fraai staaltje verkeerde voorlichting. Heb inmiddels ook al andere aanbieders gevonden van zonnepanelen die een wat zonniger prijs hebben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Ik denk dat zij rekenen met 24 zonneuren per dag of zo.
Niet alleen 24 zonne-uren per dag, maar dat ook nog eens 365 dagen per jaar en dat 8 jaar lang!!!
kockie schreef:Inderdaad een fraai staaltje verkeerde voorlichting.
Dat vind ik, voor dergelijk bedrog, nog zwak uitgedrukt! Helaas zijn er nog genoeg mensen die vinden dat je van dergelijke "groene" oplossingen de terugverdientijd niet mag uitrekenen :?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Op de volgende website http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/index.htm is te lezen dat per 100 Wp vermogen mag gerekekend worden op een gemiddelde opbrengst van 80 kWh per jaar.

Een PV zonnepaneel van 175 Wp zal dus jaarlijks, gemiddeld 1,75 x 80 kWh = 140 kWh aan electriciteit kunnen leveren. Dat komt overeen met een bruto electriciteitslevering van ongeveer 140 x 0,15 = 21 euro per jaar. De aanschafprijs van 1399 euro verdient zichzelf dan terug in 1399 : 21 = 66,6 jaar. Ik heb daar 70 jaar van gemaakt, maar dat is waarschijnlijk VEEL te optimistisch. Ook geeft men maar 5 jaar garantie op het paneel en men geeft als vermoedelijke levensduur van het paneel 25 jaar op.

Dergelijke panelen aan dergelijke prijzen verkopen, doet dus geldstromen in de bekende richting ontstaan. Geen wonder dus dat de grote energieleveranciers moeite doen om de productie van fotovoltaische panelen over te nemen.

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Laat ik me ook eens in deze discussie mengen. Het paneel wat ze bij Karwei verkopen is echt ontzettend duur, zo'n ?8/kWp. Dat is ruim het dubbele van wat men bij de vakhandel betaalt en vaak krijg je daar dan ook nog de installatie bij. Prijsgegevens (en beperkte subsidiemogelijkheden in Nederland) kun je op de site van Floris Wouterlood vinden en op die van de ZPV. (http://www.zonnestroomproducenten.nl/). Ik heb er inderdaad (zie eerdere discussies) niet zo aan gerekend omdat toen ik de panelen kocht er een ruime subsidieregeling was (ik heb dat ook niet bij de aanschaf van mijn Tigchelkachel gedaan, maar het is wel leuk om straks niet zoveel m3 van dat belachelijk dure gas te verstoken). Nu zou ik PV panelen ook niet kopen, simpelweg omdat het niet te betalen is. Maar in Belgie, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Portugal is er een aantrekkelijke regeling voor de vergoeding van aan het net teruggeleverde electriciteit, die de terugverdientijd een stuk korter maakt. Hoe de regeling in Belgie in elkaar steekt is terug te lezen in een van de nieuwsbrieven die op ZPV site staan. Maar duidelijk is wel dat Karwei de boel tilt :twisted: : niet kopen dus. Het draagt daarbij nog eens bij aan een negatief imago voor PV, dat het belachelijk duur is.
Het wordt trouwens tijd om maar eens naar Belgie te emigreren :lol: . 0,15 ?/kWh, kom daar maar eens om in NL. De tarieven zijn hier sinds 1 juli ? 0,22 ? 0,24 kWh. Dus een terugverdientijd van 45 jaar.

Patrick
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ik denk haast niet dat er veel Nederlanders zijn die ? 1399 willen betalen voor een zonnecollector die 175 W aan opbrengst heeft. Misschien dat mensen het lastig vinden om er zelf aan te rekenen, maar hier zullen de meeste mensen toch wel aanvoelen dat 175 W niet veel is voor dat bedrag.

Een vuistregel voor de investeringskosten van elektrisch productievermogen is trouwens ongeveer 1000 ?/kW, dus 1 ?/W. In die termen mag het paneel dus ongeveer ? 175 kosten (grapje).

Momenteel zijn veel mensen juist aan het kijken naar een (mobiele) airconditioner tegen de warmte. Die zijn niet zo heel duur, ? 400 of zo en al snel 1000 W. Je moet dus voor ? 7800 (zes panelen) op je dak schroeven om alleen die airconditioner aan de praat te houden. Ik denk dat het voorlopig nog even niks wordt met de nul-energie-woning.

John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Niet helemaal over zonnepanelen, maar wel over zonnestroom: http://www.gezen.nl/ In mijn ogen een informatieve site over solar thermische energie opwekking.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Kockie,

Dat is toch van een wat grotere omvang, dus voor de grote jongens. Wel interessant als iemand het voor elkaar gaat krijgen om een oppervlakte zo groot als Frankrijk neer te zetten met dit type collectors. Het gaat hier dus niet om zonnestroom (lees:PV, zonnecellen) maar om zonnewarmte (collectoren, een vloeistof wordt opgewarmt), de warmte wordt omgezet in elektriciteit. Kijk ook eens op http://www.enviromission.com.au, daar zijn ze al jaren bezig met het bouwen van een zonnetoren, maar dit 1km hoge ding wil niet echt van de grond komen.

Overigens is Nederland met het afschaffen van de MEP goed op weg met duurzame energie: de windmolen industrie is failliet, PV industrie bijna en nu volgt de biogasindustrie :( .

Patrick
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Overigens is Nederland met het afschaffen van de MEP goed op weg met duurzame energie: de windmolen industrie is failliet, PV industrie bijna en nu volgt de biogasindustrie :( .
Patrick

die biogas was wel duidelijk; het was gewoon nog een extra centje om het boerenbedrijf nog een tijdje op poten te houden, zodat die sanering niet te hard aankomt.
Plaats reactie