'open? warmtewisselaars en -tanks

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
henke54
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:32

'open? warmtewisselaars en -tanks

Bericht door henke54 »

hoi...ik heb een vraagje : wat verstaat men hier eigenlijk onder 'open? warmtewisselaars en -tanks ? -->
Het verwarmen bij deze systemen gebeurt in ?open? warmtewisselaars en -tanks.
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1390&site_id=31

en komt een plaatstalen mazoutketel van 3000 liter hiervoor in aanmerking mits het leggen hierin van een warmtewisselaar en isolatie errond ?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

"Open" wil zeggen dat het watercircuit op de meest kritieke plaatsen in voortdurende verbinding staat met de buitenlucht. Dit om, in geval van stoomvorming, te vermijden dat het circuit onder druk komt te staan. :!:

Op de noodzaak van dergelijke open systemen kan trouwens niet genoeg gehamerd worden. Een kleine overdruk in een zelfgemaakt systeem kan snel tot stoomexplosies leiden. Niet alleen de explosie zelf, vooral ook een weinig bekend direct gevolg: de plotse vorming van tienduizenden liters stoom zal in de meeste gevallen een fatale afloop veroorzaken.

Voor de rest kan warmte in ieder materiaal opgeslagen worden. Of dat nu staal, steen, water enz. betreft. Ieder materiaal heeft wat men noemt zijn "specifieke warmteinhoud". Dat getal geeft weer hoeveel warmte per massa-eenheid kan opgeslagen worden vooraleer het met 1 graad in temperatuur stijgt. Water kan per gewichtseenheid zowat het meeste warmte van alle stoffen opslagen. Water is echter niet zo zwaar en water heeft ook de praktische temperatuurslimiet van 100 graden. Daar moet men rekening mee houden. Een voordeel van water is dat het vloeibaar is. Daardoor kan het verpompt worden, kunnen er makkelijk warmtewisselaars in aangebracht worden enz.

Wanneer men moet stoken om water te verwarmen, is het niet rendabel om veel meer water te verwarmen dan echt nodig is. Een tank is altijd onderhevig aan verliezen. Een stapel hout niet.

Dirk Bauwens
installatietechnicus
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2006, 20:12

Bericht door installatietechnicus »

In een open installatie is het raadzaam om op de open plekker PP ballen te leggen. Deze PP ballen zorgen ervoor dat de zuurstof veel minder in contact komt met het water.

Misschien klinkt het raar, maar verklaar mij niet voor gek, want ik pas het nog geregeld toe. Ik gebruik dan een voorradvat als expansievat. Dit vat is in open verbinding met het zuurstof en dan leg ik 2 lagen PP ballen op het water.

Zo'n expansiesysteem noem ik een pompjesdrukinstallatie, omdat het d.m.v. een paar kleppen en een pompje in de expansie behoefte kan voorzien.
Gast

Bericht door Gast »

installatietechnicus schreef:In een open installatie is het raadzaam om op de open plekker PP ballen te leggen. Deze PP ballen zorgen ervoor dat de zuurstof veel minder in contact komt met het water.

Misschien klinkt het raar, maar verklaar mij niet voor gek, want ik pas het nog geregeld toe. Ik gebruik dan een voorradvat als expansievat. Dit vat is in open verbinding met het zuurstof en dan leg ik 2 lagen PP ballen op het water.

Zo'n expansiesysteem noem ik een pompjesdrukinstallatie, omdat het d.m.v. een paar kleppen en een pompje in de expansie behoefte kan voorzien.
Hallo instaltech,

Interessant! Ik neem aan dat PP voor Polypropyleen staat? Een paar vraagjes:

* Is het bewezen dat die ballen de zuurstof min of meer verhinderen om in kontakt met het water te komen? Het lijkt mij dat zuurstof geen enkele moeite heeft om langs de ballen het water te bereiken?

* Zijn die balletjes blijvend water(damp)dicht?

* Zou een laagje olie op het water niet veel effici?nter zijn?

* Kan je het "pompjesdruksysteem" nog wat meer beschrijven? Welke kleppen en wat doen ze? Is de pomp een extra pomp of de circulatiepomp?

Met dank,
Bert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ben ook wel benieuwd wat een "open systeem" aan schade veroorzaakt in de normale cv-installatie. Lijkt me niet echt gezond. Of wordt er bij deze systemen gewerkt met een extra warmtewisselaar?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Ik ben ook wel benieuwd wat een "open systeem" aan schade veroorzaakt in de normale cv-installatie. Lijkt me niet echt gezond. Of wordt er bij deze systemen gewerkt met een extra warmtewisselaar?
De leidingen en de radiatoren van het cv-systemen vormen een gesloten systeem en worden verwarmd via een warmtewisselaar die in de buffertank zit. Alleen op die manier blijft het water in dat systeem zuurstofvrij en wordt inwendige corrosie vermeden.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Is de buffertank dan zuurstofvrij, of alleen de verwarmingsinstallatie (radiatoren en zo). Als alleen de verwarmingsinstallatie zuurstofvrij is, heb je alsnog veel last van corrosie in de buffertank.

Zelf zou ik denk ik kiezen om de buffertank te verwarmen dmv een inwendige warmtewisselaar, ok het zuurstofhoudende circuit zo kort mogelijk te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Alles bij ons is rvs.Viel met de prijs ook wel mee.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Alles bij ons is rvs. Viel met de prijs ook wel mee.
Inderdaad, wanneer het zuurstofhoudend gedeelte in rvs wordt uitgevoerd, zijn de moeilijkheden in verband met corrosie van de baan.

In grotere open ijzeren tanks wordt de binnenkant best geschilderd met geschikte corrosiebeschermende verflagen, zoals bijvoorbeeld 2-component epoxyverf.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dan nog een keer de vraag, hoe "open" moet een open systeem zijn. Is een systeem met een vat van bijvoorbeeld 40 cm met daarop liggend een scharnierende klep die luchtdicht afsluit ook open genoeg? Bij geringe drukopbouw zal er immers lucht cq waterdamp cq stoom kunnen ontsnappen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Dan nog een keer de vraag, hoe "open" moet een open systeem zijn. Is een systeem met een vat van bijvoorbeeld 40 cm met daarop liggend een scharnierende klep die luchtdicht afsluit ook open genoeg? Bij geringe drukopbouw zal er immers lucht cq waterdamp cq stoom kunnen ontsnappen.
Kockie, wat je beschrijft, is het principe van een eenvoudige veiligheidsklep. Zolang er 200 percent zekerheid is dat die opent wanneer het nodig is, kan er geen bezwaar zijn.

Natuurlijk zit je ook met de uitzetting en krimping van het watervolume in de tank. Daardoor zal ook steeds weer verse lucht worden aangezogen. Of je moet met een expansievat werken. Maar dan krijg je weer overdruk in de tank.

Dirk
Plaats reactie