Gratis af te halen

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

Mollen. Zo'n vijftig tot honderd op jaarbasis. Ondanks hun voorliefde voor klinkers ook uitstekend inzetbaar om een gazon om te laten ploegen. Helaas zijn ze niet zo eenkennig dat ze alleen voor beluchting van de moestuin zorgen. Maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.

Zelf vangen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Gratis af te halen

Bericht door Jan Zonnebrand »

Dit zijn de zg "Volvo-houtgasmollen". Houden niet van bestrate omgevingen. Fietspaden worden ongemoeid gelaten. :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

:D Het zijn juist de voetpaden waar ze een voorliefde voor hebben... :D

Gisteren was het weer jaarlijkse "klinker-ophaal-dag". Ze graven nog net niet tussen je knieën door... Zelfs al schep je 4 meter gang naar een "oversteekplaats" weg, ze vinden feilloos de oude weg terug. Al na 10 minuten. Misschien moet ik tunnelbuizen aan gaan leggen. Vangen is toch dweilen met de kraan open.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tim »

Dutch,

Je test je vergasser nog vaak genoeg, niet affakkelen maar in de kanalen dat gazzzzz.

Gas is zwaarder dan lucht, kuch kuch, dan hopen dat die mol niet rookt :mrgreen:

Tim
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Gratis af te halen

Bericht door mark »

Bij de meeste veeboeren hier met land loopt een molen vanger rondt. Mijn schoonvader doet het ook maar je woont te ver weg denk ik voor hem. En te ver weg is al buiten de Bilt. Maar je kunt het het altijd even bij je in de buurt vragen.

groet Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

De kunst van het vangen heb ik als kind al geleerd. Ik weet welke gangen je moet gebruiken. En zelden slaat er een klem dicht zonder beet te hebben. Maar ik zit rondom in de weilanden. Daar is niet tegen te werken.

Vroeger vingen we een paar honderd mollen in de paasvakantie. De buurjongens ook. Zo was het bestand in toom te houden. Nu zijn die oude weilanden omgeploegd en ingezaaid met slechts één soort gras. Voeg daarbij eenzijdige bemesting en de pieren raken op. Vandaar de voorliefde van de mollen voor ons perceel. Voeg daarbij nog wat erfbeplanting en de hoofdgangen zijn niet meer te achterhalen, zoals je dat op een vlak weiland wel kunt.

Iemand wel eens opgevallen, dat je tegenwoordig geen meeuwen meer achter een ploegende boer ziet? Verarming van het bodemleven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tim »

John,

En waarom zoveel antibiotica nodig is? Omdat de koe nog maar gras en mais krijgt. Alle andere kruiden zijn uit de heksenketel verdwenen.

Probeer dat zelf eens, sluit jezelf op in de schuur, eet alleen aardappelen en rijst, niets meer dan dat. Ben je ook na 3 jaar verrot.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Gratis af te halen

Bericht door Brit »

Tim schreef:En waarom zoveel antibiotica nodig is? Omdat de koe nog maar gras en mais krijgt. Alle andere kruiden zijn uit de heksenketel verdwenen.
Hoe kom je daar nou bij?
Het vee groeit bijna de pan uit! De kooien in de stallen zijn binnen 10 jaar al weer te klein om de beesten goed in te kunnen zetten, dus dat krachtvoer kan toch alleen maar goed zijn?

Het is alleen wel vreemd dat mijn stukje vlees in de pan half zo groot is na het bakken......... :? :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

Da's nou de kunst van het "water verkopen". Bijna al het voedsel wordt per kilo verkocht, dus markteconomisch is het bijzonder interessant om het met water op te pompen. De consument kan toch niet vergelijken met vroegere smaken, dus is eenvoudig te bedonderen.

Het onderwerp waaiert wat uit, maar de relatie weinig mollen-arm bodemleven-eenzijdige landbouw is er wel degelijk. Grasland dat regelmatig geploegd en opnieuw ingezaaid wordt, bevat net zo weinig mollen als een stads grindtuintje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tim »

Brit schreef:Hoe kom je daar nou bij? Het vee groeit bijna de pan uit!
Je vat de koe bij de horens!

Krachtvoer vs groei is wat anders dan ziektebestrijding. Eigenlijk ben je afgetrainde bodybuilders aan het eten Brit. Vol medicijnen om niet ziek te worden en vol krachtvoer om zo snel te groeien dat er smaak nog structuur overblijft. Kwantiteit ver boven kwaliteit. Ik werk nu tussen de agrariërs, je moest eens weten wat het losmaakt als ik het aanhaal. Ik ben GEK en moet mijn BEK houden! Excuseer mij voor het taalgebruik.

Ik ben een paar jaar geleden op een een flinke boerderij in het buitenland geweest (3000 stuks vee op 50.500Ha), en daar ook bief gegeten. Dit was een sensatie op zich. Zoveel structuur, zoveel smaak, zo mals. Deze beesten lopen een paar jaar vrij! rond zonder extra voeding. Ik eet nu geen industrievlees meer, op een verdwaalde kroket en bbq na :oops:

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Gratis af te halen

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:
Het onderwerp waaiert wat uit, maar de relatie weinig mollen-arm bodemleven-eenzijdige landbouw is er wel degelijk. Grasland dat regelmatig geploegd en opnieuw ingezaaid wordt, bevat net zo weinig mollen als een stads grindtuintje.
Ah, dan ligt het dus daar aan. Weiland van m'n buurman is vlak na de oorlog ingezaaid (vetelde m'n oudoom altijd) en daarna nooit meer aangeraakt. Ondergronds bevindt zich een enorme mollenfokkerij, bovengronds een paardenbloemenkwekerij. Zie dan je gazonnetje dan maar eens mooi te houden...

Paardenbloementhee zou volgens mijn buurman helpen tegen rusteloze benen (restless legs). Z'n moeder is al 25 jaar dood, maar de kwekerij draait nog op volle toeren.

Bij hem eten koeien dit icm allerlei stokoude grassoorten op. Hij is op een haar na biologisch.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

Hoe lang zou het duren voordat het bodemleven zich herstelt in een akker of wei nadat er niet meer bemest wordt met kunstmest of met teveel dierlijke mest? Dus nog één keer losmaken en inzaaien met een gras/kruidenmengsel en dan met rust laten.

Of komen bepaalde bacteriën, zweepdiertjes, schimmels, mijten en wormen niet meer terug zonder helpende hand van de mens? Ik kan mij voorstellen dat een mol geen problemen heeft om zijn territorium honderden meters uit te breiden. Een regenworm zal na een aantal generaties ook die afstand af kunnen leggen. Maar een bacterie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tim »

John,

Een bacterie gaat veel sneller en veel mondialer. De zeevogel die de eerste worm aanpikt op het perceel neemt 200 bacteriën mee aan zijn klauwen en met de majo op de worm. Plus dat sjaakie bacterie en zijn vrouw, onder optimale omstandigheden, zich eenmaal per 20 minuten aan elkaar vergrijpen. Dus 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 - 128 and so on.

Ik denk zo'n 5 jr.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 19 apr 2010, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gratis af te halen

Bericht door Dutch John »

5 jaar. Dat is verontrustend. Want het betekent dat we nooit meer zonder kunstmest zouden kunnen. Tenminste, niet zonder een gigantische impact op de wereldbevolking.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Gratis af te halen

Bericht door Tim »

DJ,

What did you expect?

Waar vroeger 1,5 ton graan van een Ha kwam komt nu 10ton af. Dat gaat echt niet vanzelf.

Tim
Plaats reactie