Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Dat is eigenlijk ook de volgorde Brit:
Ketting reinigen met een koperborstel en/of wat koudontvetter.
Ketting monteren en enigzins spannen.
Tanden vijlen.
Volgnokken controleren en zonodig ook vlak vijlen.
Zwaard controleren, soms ontstaan er (als gevolg van een botte ketting) verdikkingen aan de onderzijde waar je op het hout hebt gedrukt, die verdikkingen ook weg vijlen. Bij goed gebruik zal dat niet nauwelijks voorkomen.
Schoonblazen met perslucht.
Ketting in olieen met cardanolie (Sae90, dus lekker dik) maar motorolie is ook prima.
Ketting nauwkeurig spannen.
paar keer ronddraaien zodat de olie zich goed verspreid.
Dan de kap er op en in een houten kast weg leggen. (Houten kast heeft in een koude schuur geen last van condens binnen).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Dutch John »

Ik reinig een ketting nooit. Tijdens bedrijf moet ie ook zichzelf schoonhouden...

Door cappilaire werking zuigt olie zich tussen de schalmen en om de asjes. Ga je met koudreiniger of WD40 aan de gang, dan vervang je de olie door een dunne vloeistof. Gevolg: slappe ketting die dan ten onrechte gespannen wordt. Dus: vijlen als laatste voordat ie de (inderdaad houten) kast ingaat.

Bij vijlen (2 haaltjes per tand) blijft het meeste vijlsel tussen de groeven van de vijl hangen. Na enkele tanden ben je het vijlsel via de tanden aan het afpoetsen, alwaar het tussen de schalmen valt. Dus: na iedere tand de vijl afpoetsen aan mouw, broek of tod. Dan stroopt het ook niet tijdens vijlen. Vijlen is overigens, net als handzagen, een kunst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Tja, ... in deze tijd zie je wel eens wat langs de weg liggen ..., en voor je het weet ligt het bij je achter (ca. 40 ton Eiken). Mooi voorraadje alvast om in het stookseizoen van 2012 aan te beginnen. :D :D
IMG_3727 Eiken (Large).JPG
IMG_3726 Eiken (Large).JPG
Nu toch maar gauw en 25 ton's klover aanschaffen! :D

"warme" groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Heb eerst met een Husqvarna 365 gewerkt. Machine is prima maar in principe alleen geschikt om onder de hand te werken bij langdurig gebruik.
Nu m'n tweede jaar met een Stihl MS 180. Lekker licht zaagje, behoorlijk fel. En je kunt er prima mee snoeien. De grootste stammen die ik er mee gezaagd heb zijn ongeveer 45 cm doorsnede, gaat gewoon in twee keer en wanneer je de zaag gewoon z'n werk laat doen zakt ie er vlot door.
per dag 2 reserve zaagjes mee. Wanneer er geen lange spanen meer af komen gelijk een nieuwe erop. Drukken hoef je niet op dat ding, eerder iets tegenhouden.
"s Avonds kettingen vijlen en koppelingshuis eraf en ontvetten, centr. koppeling schoonspuiten met remmenreiniger. naaldlagertje opnieuw in het vet.
Als smering gebruik ik Carsinus 68 van Kroon of Tonna 68 van Shell. Dikke leibaanolie voor de draaibank. Is vrij kleverig en blijft uitstekend in het zwaard en de ketting zitten.
Mooi voorbeeld: wanneer je flink gas geeft met originele ketting-olie spettert de olie schuin naar beneden van het zwaard af.
Met leibaan-olie heb je een oliespoor op je broek.
In geval van nood doe ik er dikke hydrauliek-olie in. H-64.
Bio-zaagolie geeft ook bij mij veel verstopping. 1 keer geprobeerd maar niet weer.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

Bufferboost schreef:Tja, ... in deze tijd zie je wel eens wat langs de weg liggen ..., en voor je het weet ligt het bij je achter s
Hans,

Wil jij zeggen dat wanneer je ergens een hoopje hout ziet liggen, gewoon gaat vragen wat dat moet kosten?

En dat je het dan bij je achter laat neergooien?

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Jazeker Albert,
wanneer het schappelijk is doe ik dat. Vanavond laat heb ik nog zo'n lading laten brengen. Vorige week vrijdag gezien, reageren en vandaag eigenlijk alles binnen. Let wel: het moet wel héél aantrekkelijk zijn om het in één keer te laten brengen. 'k Heb nu effectief zo'n 70 ton Eiken liggen. Vertegenwoordigt toch gauw een slordige 20.000 euro aan gas (voor ons 6 jaar stoken?). Vaak heeft het er ook mee te maken dat doordat je het wat groter aanpakt degene die er van af moet kan "helpen" :D om snel een oplossing te bieden.

Groet Hans
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Tis vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik gebruik voor de ketting smering gewoon afgewerkte motor olie.
De zelfde ketting zaagmachine voorziet mij al weer een jaar of 28 van op maat gemaakt brandhout.
Twee keer een nieuwe zaag plus een keer een blad, maar ja dat was eigen schuld.
Een zanderige stobbe is iets te veel van het goede.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Oersted »

Heeft ier iemand ervaring met een kegelkliever? Hier enkele filmpjes op youtube:

[youtube]GnZUkl0NC5A&feature=related[/youtube]

Dit is een groter model:
[youtube]Bm99pprZPbc&feature=related[/youtube]
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Meer ervaring dan het kijken naar youtube filmpjes heb ik niet. Het ziet er meesterlijk eenvoudig en weinig technologisch uit. Daarmee bedoel ik dat er maar weinig kapot kan. :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Oersted »

kockie schreef:Meer ervaring dan het kijken naar youtube filmpjes heb ik niet. Het ziet er meesterlijk eenvoudig en weinig technologisch uit. Daarmee bedoel ik dat er maar weinig kapot kan. :mrgreen:
En het lijkt mij ook wel sneller te gaan dan een "gewone" houtkliever :D :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Dat ligt er natuurlijk aan wat voor een kloofmachine je nu hebt. Ik heb er hier eentje (in eeuwige bruikleen) die is lekker vlot. Met een kloofkruis eraan ipv een enkelvoudige beitel, verwacht ik nog meer snelheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

Heeft hier iemand ervaring met een kegelkliever? Hier enkele filmpjes op youtube:
Heeft die kegel schroefdraad?
Want dat kan ik eigenlijk moeilijk zien.

De blokjes hout die handmatig gekliefd worden zijn natuurlijk ook maar korte stukjes.
Ik vraag me af hoe het met een stammetje van 40 lang en 20 dik gaat.

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 08 apr 2010, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Heeft die kegel schroefdraad?
Jep, ik weet nu eindelijk waar die rare dingen voor zijn, die hier nogal eens in de ijzerwarenwinkel liggen...... :roll:
Albert van WdJ schreef:De blokjes hout die handmatig gekliefd worden zijn natuurlijk ook maar korte stukjes.
Ik vraag me af hoe het met een stammetje van 40 lang en 20 dik gaat.
Of als er een grote knoest in zit. Het is wel een veilige manier om aanmaakhoutjes mee te maken :)
Ik ga maar eens kijken hoeveel ze kosten....... 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Deze vind ik meesterlijk voor een zelfbouwmachine.


erg efficiënt in combinatie met het 2e filmpje:

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Oersted
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2008, 21:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Oersted »

Albert van WdJ schreef: Heeft die kegel schroefdraad?
Want dat kan ik eigenlijk moeilijk zien.

De blokjes hout die handmatig gekliefd worden zijn natuurlijk ook maar korte stukjes.
Ik vraag me af hoe het met een stammetje van 40 lang en 20 dik gaat.

Albert
Ja die heeft schroefdraad.

Je hebt die kegelklievers in allerlei maten, er staan nog tal van filmpjes op youtube, bv:

[youtube]SDSz7YzSdCc&feature=related[/youtube]

En voor de zotten onder ons:
[youtube]2bVAAx3mMKY&feature=related[/youtube]
Plaats reactie