Normale radiatoren op lage temperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zandberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2010, 07:49

Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door zandberg »

Hallo,

We hebben een cv-installatie met normale radiatoren en een Nefit Ecomline cw3 HR-ketel.
Om te testen of de zonneboiler die we willen installeren ook kan functioneren icm de bestaande radiatoren heb ik de cv-temperatuur instelling op de cv-ketel omlaag gezet naar 50ºC. De temperatuur komt nu nog steeds tot 19ºC alleen doe ie er nu langer over. We zit een dus nog in de testfase => als dit werkt kan straks de zonneboiler ook gekoppeld worden op de normale radiatoren. Dat is weer een extra voordeel.

Vraag: moet je met LTV de temperatuur over de gehele dag op gelijk niveau houden of kan je net als anders wisselende
temperaturen instellen.
Geeft een gelijkmatige temperatuur voordeel of is het dan weer negatief qua verbruik.

Ik hoor graag uw reactie!

Wilco
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Pigion »

Lagere temperatuur is altijd beter doch wordt geremd door lage opwarming en dus comfort.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door JantjeV8 »

Precies, de opwarming zal langer duren en of je dat comfortabel zult ervaren zal blijken.

Ander punt is dat normale radiatoren behoorlijk wat volume waterinhoud hebben. Om al die liters warm te krijgen, al is het maar 40 graden, moet je heel wat collector oppervlak hebben. IN de winter staat de zon erg laag en schijnt per dag maar erg kort en weinig. Dat beschouwd in relatie tot het aantal te verwarmen liters water denk ik dat het zo maar geen zelfstandig systeem zal zijn.

Mijn eigen collector, 2 stuks samen ca 6 m2 oppervlak, verwamt een tapwaterboiler van 300 liter inhoud. De spiraal zit in de onderste helft van de boiler. In de bovenste helft zit de spiraal van m'n cv-systeem op hout.
Op recente zonnige winterdag gaf de onderste temperatuursensor 's-avonds aan dat het water van ca. 10graden (leidingwatertemperatuur) naar 24gr was gestegen. Eenvoudig gezegd is dan dus 150liter ongeveer 14 graden warmer gemaakt.

Alle beetjes helpen, maar het zal niet meevallen.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Bufferboost »

Omdat wij al ruim 20 jaar LTV hebben door in onze woningen alle radiatoren 3 tot 4 maal overgedimensioneerd te hebben heb ik (toen al) de volgende oplossing toegepast voor het "comfort"-probleem. Twee punten:

- Sowieso natuurlijk voor de woonkamer(s) (programmeerbare) zelflerende thermostaten toepassen, zodat de aanwarmtijd vergroot wordt wanneer koudere perioden aanbreken.
- Wanneer je een dagje/weekeindje weg bent en de nachtverlaging toepast (minimaal 15 C.), of nóg lager wanneer je bijvoorbeeld op wintersport gaat, is het vervelend thuiskomen vanwege de lange aanwarmperiode (bij ons soms wel een halve dag). Ik heb een extra recht toe recht aan thermostaat in de woonkamer toegepast die de programmeerbare thermostaat bypassed. Deze thermostaat kan "gebeld" worden, plus dat ik daarbij met een code tevens verschillende groepen kan activeren. Vroeger was dat met een pulstoontelefoon, nu met een simpel simcard mobieltje die aan/uit schakelt. Je kan dus remote bijvoorbeeld vier uur van te voren het zaakje opstoken.

Oplossing hoeft niet veel geld te kosten wanneer je zelf een beetje kunt solderen in installeren.

Groet Hans


PS. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat sinds wij dit jaar trotse eigenaar zijn van een houtvergasser het hele zwikje we sowieso op 18 C. houden, ... tja, dan maar een stammetje meer :) .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door nck »

Bufferboost schreef:- Sowieso natuurlijk voor de woonkamer(s) (programmeerbare) zelflerende thermostaten toepassen, zodat de aanwarmtijd vergroot wordt wanneer koudere perioden aanbreken.
Ik heb die zelflerende thermostaat (chronotherm vision) vrij vlot gedowngraded naar een naar een pulsbreedte modulatie. (12 keer per uur)
Het zelflerende karakter was een regelrecht drama in combinatie met verschillende warmwatertemperaturen in de radiator.
Deze verschillen kwamen door enerzijds te verwarmen met water uit de ketel en anderzijds via de buffer te verwarmen.

Door verdere optimalisatie van de buffer zijn deze verschillen wel kleiner geworden maar zo'n thermostaat leert bij mij dagelijks iets nieuws. Met als gevolg vrij grote afwijkingen in de ingestelde temperatuur.
Het huidige systeem werkt prima zo en is heel reactief.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Bufferboost »

:D ik herken je "klacht" Jan t.a.v. de zelflerende thermostaten. Echter, bij mij is die variatie in kamerthermostaattemperatuur (ik noem het maar histerese?) slechts een graadje er bij en een graadje er af. In mijn voorbeeld had ik het ook met name over het aanwarmen van de ruimtes en dan heb je over het algemeen zo'n 5 graden stijging nodig.

Wat je wel ziet in mijn gemonitorde gegevens is dat ondanks de relatief kleine gemiddelde terugval van de verschiltemperatuur over het CV-systeem aanvoer en -retour de warmteafgifte aan de ruimtes door de radiatoren constant is. Terwijl dat (thermisch geregeld) toch aardig op en neer gaat. Wellicht geen kost voor iedereen, ik wil hiermee alleen maar nogmaals onderstrepen dat LTV gecombineerd met grote buffercapaciteit én veel afgevend vermogen van de radiatoren (lees: veel, dikke, lange, hoge radiatoren) hoge rendementen oplevert hetgeen in de praktijk wordt bewezen.

Groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door nck »

en daar is ondergetekende dus druk mee. (uitbreiding, buffer-optimalisatie, and so on.)

Ik had zo maar 25 graden verschil in m'n aanvoertemperatuur en dus raakte onze chronotherm enigszins overspannen :-D

Moraal van het verhaal is meer dat bij een zelflerende thermostaat een behoorlijk constante aanvoertemperatuur hoort.
Is dit om wat voor reden niet haalbaar schakel dan over op pulsbreedte modulatie.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Chicken Power »

Bb, nck,

Ik heb nooit wat gezien in die zelflerende dingen, ze registreren hooguit wat er binnen gebeurt. En daar daar gaan ze de volgende dag weer vanuit.

Helemaal niks bij sterk wisselende gebruikscondities.

Waarom zijn jullie niet met een mengklep op de buitentemperatuur gaan regelen?

Is het buiten kouder> meer debiet en temperatuur van je water.
Heb je feestje binnen of zo genoemde 'zonnewinsten' door je ramen, >minder debiet en temperatuur.

Lijkt me ook veel beter voor de stratificatie van een buffer. En geen risico op kortstondige hoge watertemperaturen in het radiator circuit.

Mijn 2 centen (was vroeger een stuiver).

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:Waarom zijn jullie niet met een mengklep op de buitentemperatuur gaan regelen?
Omdat het simpelweg niet bij me is opgekomen. Maar het zit nu wel in m'n achterhoofd.
Chicken Power schreef:Lijkt me ook veel beter voor de stratificatie van een buffer. En geen risico op kortstondige hoge watertemperaturen in het radiator circuit.
De stratificatie van de buffer laat zich in mijn persoonlijke situatie vrij goed afregelen op de retourwatertemperatuur.

Een ander punt van aandacht is in mijn situatie is dat ik er naar toe wil werken om niet alle vertrekken tegelijkertijd op te warmen en zo de capaciteit van de buffer beter te benutten.
In mijn geval is het bijv. niet nodig om 's morgens de woonkamer te verwarmen (60 m2) terwijl er alleen in de keuken wordt geleefd.

Maar ook daar kan ik rekening houden met de buiten temperatuur.
Dit is zo nog niet uit beeld.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Chicken Power »

Dat blijf ook kunnen, gefaseerd systeemdelen opwarmen.

Ik heb zelf ter vergroting van mn deltaT over het afnamesysteem vloerverwarming nageschakeld op de radiatoren. Was 20 graden over het systeem, nu 40 tot 45 graden. Ketel schiet aan op max, snelle luchtverwarming en gaat op gepast comfort niveau terugmoduleren.

N.a.v. dit en diverse andere topics en daar om niet echt off- topic:

Is het niet eens tijd voor een gezellige meeting?

Ik ben wel goed in smakelijk eten en drinken, zowel prepareren alswel consumeren.

Misschien kan Maarten een draadje opzetten?

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door nck »

Ik hou me aanbevolen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Chicken Power »

Staat, al wordt het een mini- meeting.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Bufferboost »

Chicken Power schreef:Bb, nck,

Waarom zijn jullie niet met een mengklep op de buitentemperatuur gaan regelen?
Inderdaad goed idee CP, was ik eigenlijk nooit opgekomen. Nu "regel" ik debiet en WW-capaciteit inderdaad met het handje, moet automatischer kunnen. Mooie klus voor de zomer.
Thankx

Mini-meeting: leuk idee inderdaad. En dan een BBQ in de houtvergasser? :D
Gaan we doen.

Groet Hans
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Chicken Power »

Hallo Wilco,

Ik weet niet of de laatste bijdrage’s jouw wat zeggen, excuus daarvoor. Was een beetje brainstormen.

Ik zal proberen een samenvatting te geven van antwoorden op jouw vraag.

Of je de temperatuur de hele dag gelijk moet houden, ligt opgesloten in je isolatieniveau. Is die zeer goed (Lage Energie Woning), of bijna perfect (Passief Huis), dan is het gepast. Je verwarming produceert net zoveel als er aan verliezen zijn.

Is dat niet zo, matig tot slecht geïsoleerd, dan heeft het weinig of geen zin. Immers de warmte die je erin stopt verlies je toch en als er toch niemand is, blijft dat zonde. Dit is dezelfde discussie als het toepassen van nachtverlaging.

Het toepassen van een zonneboiler kan wel, maar kijk naar het voorbeeld van JantjeV8. Wil je goed testen of het zin heeft, dan moet je de ketel op 35 graden begrenzen. En dan krijg je nog een vertekend beeld, want je hebt nog te kleine radiatoren (zie de overdimensioneringsfactor van Bufferboost).

Door de te kleine capaciteit van je huidige radiatoren gaat het ook nog is heel lang duren voor je weer op je gewenste niveau komt.

Plaats je vloerverwarming bij, dan kan de situatie verbeteren, deze werkt bij structureel lagere watertemperaturen.

Die 50 graden met de zonneboiler haal je alleen maar op momenten dat je weinig tot geen behoefte aan verwarming hebt.

Hoe groot gaat die zonneboiler trouwens worden? Bij volumes onder de 1000 liter hoef je er na mijn idee niet eens over na te denken. Bij kleinere systemen is het meeste rendement op de (voor)verwarming van je tapwater te halen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is.

Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Normale radiatoren op lage temperatuur

Bericht door Chicken Power »

Bufferboost schreef: mini-meeting: leuk idee inderdaad.
Bufferboost schreef:En dan een BBQ in de houtvergasser? :D
Als je van die BBQ af wilt, prima. Maar volgens mij vergassen die dingen minder dan schoonmoeders, ook al stop je ze er met een knijpkat in.

Ik zat meer te denken aan een echte kalkoen en reebouten.

Blijft er nog een leuk gloedbed over in zulks een vergasser? Kan er een rooster in en trekt de rook van afdruipend vet van onder weg?
Bufferboost schreef:Gaan we doen.
Ja, moet nu maar is echt gaan gebeuren. Met dat gedoe met die Dirk B. indertijd, was er al is sprake van, maar zelfs dat ook dat kwam nooit van de grond.

Als ik ff tijd heb zal ik er een draadje over opzetten, ik denk aan april.

Groet, CP
Verwijderd.
Plaats reactie