Koelkast werkt niet bij koude

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Albert van WdJ »

Jan Zonnebrand schreef:Ja, zo komen we er nooit! Dit is toch het ecologieforum? Of ben ik ergens op Eenvandaag geland?
Jan Zonnebrand schreef:Een zeurforum met luxe problemen. :D
:?: :?: :?: :?:
Jan Zonnebrand schreef:Ik geniet inderdaad van de stommiteiten (zoals hierboven geschetst) van anderen in de puree. (uit draad elektrisch railtransport)
Jan Zonnebrand schreef:Het leuke is dat dit allemaal nog veel erger wordt. :D
:shock: Je hebt een aparte vorm van 'opbouwende' kritiek.

Albert
Change, before you have to.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Jan Zonnebrand »

Albert van WdJ schreef:
Jan Zonnebrand schreef:Ik geniet inderdaad van de stommiteiten (zoals hierboven geschetst) van anderen in de puree. (uit draad elektrisch railtransport)
Albert, ik vind het best dat je me citeert, maar doe dat dan correct: (uit draad elektrisch railtransport) en zoek geen spijkers op laag water. Dan weet ik er nog veel meer!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Albert van WdJ »

Je hebt gelijk, de bronverwijzing was niet correct weergegeven. Sorry, dat is niet mijn gewoonte.

En wat ik probeerde duidelijk te maken, lijkt me, na jouw laatste aanvulling helder!

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Chicken Power »

En dan nu hoe het echt zit:

Leuke uitleg van wpater hoe het systeem werkt, maar tot zeker – 30 graden blijft het compressor gedeelte gewoon werken. En op klusidee is het ook veel klok en weinig klepel.

Huishoudelijke apparatuur is niet voorzien van pressostaten, dus ze onderbreken de werking bij een lage temperatuur en dus ook druk niet!

Het zit in de toegepaste thermostaat. Dit is een schakelaar met capillair en aan het eind daarvan een ‘bulb’ (voeler). In het capillair en de bulb bevind zich een gas wat onder invloed van temperatuur uitzet of krimpt. Als het uitzet (het wordt warmer) drukt het tegen het membraam van de schakelaar, en het apparaat gaat werken. Is er voldoende warmte onttrokken, dan krimpt het gas weer.

Als nu het schakelgedeelte op hogere ruimtetemperatuur is en de bulb in de koelkast op lagere kasttemperatuur is er niets aan de hand. Het systeem werkt perfect.

Echter, op het moment dat de ruimte temperatuur lager wordt dan de kasttemperatuur, dan kan de bulb nog zo warm worden, maar de gasdruk blijft te laag omdat het gas condenseert in het veel koudere membraam van de schakelaar. Gevolg is dat de compressor niet gaat draaien.

Dit fenomeen treed niet op bij de veel duurdere ‘cross- ambient’ thermostaten die een andere vulling hebben en daardoor alleen reageren op de werkelijk gemeten temperatuur.

Oud middeltje uit de kleinkoeltechniek bij buiten geplaatste koelcellen in de winter, was om het schakelkastje met een paar plankjes af te schermen en er een klein gloeilampje onder te hangen. Werkte prima.

Groet, Cp

Ps. Voedselveiligheid is altijd eerst!
Verwijderd.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Jan Zonnebrand »

Mijn erwtensoep staat nu buiten naast de kliko. Heel goed te eten. ;)
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door John Doh »

Chicken Power schreef:Echter, op het moment dat de ruimte temperatuur lager wordt dan de kasttemperatuur, dan kan de bulb nog zo warm worden, maar de gasdruk blijft te laag omdat het gas condenseert in het veel koudere membraam van de schakelaar. Gevolg is dat de compressor niet gaat draaien.
De eerste verklaring die ik begrijp. Voor mij een goede kandidaat als verklaring.
John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Chicken Power »

Jan Zonnebrand schreef:Mijn erwtensoep staat nu buiten naast de kliko. Heel goed te eten. ;)
O, leuk.

Kan heel goed, als men er bij deze temperaturen maar tijdig in roert.

Was je trouwens alleen bij die kliko?

Of heb je een blauwe pet met een rood biesje?

Dat is ook zeer respectabel!

Groet, Cp
Verwijderd.
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Jan Zonnebrand »

Smaakt het dan beter na opwarmen? ;)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door JantjeV8 »

Hebben de katten uit de buurt er nog niet tegenaan staan z**ken?
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Jan Zonnebrand »

JantjeV8 schreef:Hebben de katten uit de buurt er nog niet tegenaan staan z**ken?
Wat een taal Jantje, zoiets heet markeren. ;) Ik zet er een omgekeerde emmer overheen. Er staat een plaatje op m'n weblog.
Gerrit
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:35

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door Gerrit »

Laatste nieuws: koelkast heeft het begeven, compressor vast waardoor kortsluiting ontstaan.
Ik heb me verdiept in koelkasten die bij koude wel werken en Bosch en Siemens( vaak gelijk aan elkaar) staan bekend om de slechte werking bij temperaturen onder 10 graden.
Ik heb nu een Liebher koelkast met 2 thermostaten tweede hands kunnen kopen.
Deze voldoet prima, ook bij een temperatuur van 5 graden blijft deze werken.
Via Liebher heb ik begrepen dat deze koelkasten goed blijven werken, ook onder de 10 graden.
Deze informatie wil ik jullie niet onthouden doe je voordeel ermee.
gr Gerrit
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door JantjeV8 »

Nou, prima, alles toch goed gekomen.

Kon een glimlach niet onderdrukken toen ik die andere onzin weer las. Ben benieuwd of z'n pan soep er nog steeds staat...
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Koelkast werkt niet bij koude

Bericht door omweg »

@gerrit: het probleem zit hem toch in de werking van de balg thermostaat en de oplossing wordt volgens mij ook gegeven:
Bij electronisch geregelde vriezers is dit probleem niet snel aanwezig omdat deze de temperatuur meten met een ptc of ntc en de waarde hiervan is afhankelijk van de temperatuur van de ptc ter plaatse en niet van uitzetting of krimp (geen bewegende delen).
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie