Praktisch: de bouw van een finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gast

Bericht door Gast »

Een vraag en een antwoord:
Vraag: Hoe kan ik aan vuurvaste klei komen? Bij de recepten voor leem (Google) wordt alleen gepraat over rivierklei, zand en silt.
Anwoord (tip): De enige manier voor mij om alles te mengen was: alles droog en gezeefd door elkaar gooien (emmermethode) en dan met water aanlengen.
Ben benieuwd hoe het verder gaat met de finoven.
Overigens, ik heb mijn kachel een winter gestookt, en er zitten nog geen scheuren in de leem. Binnenkant is niet bestreken, buitenkant zit 1 cm dikke laag op. Ik heb geluk gehad, denk ik, met mijn zand. Ik zal nog kijken wat ik voor zand had.
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hans,

Ik geloof graag dat je leem geen scheuren vertoont. De leem in jouw toepassing is daarom nog niet "vuurvast". Alleen wanneer de leem regelmatig heter wordt dan 573 graden zullen de kwartskorreltjes van het metselzand geleidelijk aan gaan loszitten. En alleen wanneer de leem heter wordt dan bijvoorbeeld 1000 graden zal gewone klei daarin gaan week worden.

Een finoven kan binnenin gemakkelijk 1200 graden of meer worden. De klassieke gele vuurvaste stenen zijn goed bestand tegen wisselende temperatuursbelastingen tot ongeveer 1400 graden. De mortel die gebruikt wordt voor de stookkamer en dergelijke moet ook tegen die temperaturen bestand zijn. Ik ken genoeg voorbeelden van bouwsels waarbij men het niet zo nauw nam met de vuurvastheid. Het binnenste van de oven "verweert" dan veel sneller dan normaal.

Voor vuurvaste kleimortel wordt gewone klei vervangen door vuurvaste klei. Dit is gewoon klei met een hoger smeltpunt. Vuurvaste klei is te koop in groeven waar deze gevonden wordt. Ik weet niet of dergelijke groeven in Nederland bestaan. In Belgi? ken ikzelf maar 1 groeve waar, naast andere kleisoorten, ook deze klei gevonden wordt. De klei is bijna wit van kleur en bevat meer aluminiumoxide en minder ijzeroxide dan normaal. Vandaar het hogere smeltpunt. Vuurvaste klei is ook te koop in keramiekwinkels. Gewoon zand is bij ons meestal kwartszand en wordt voor vuurvaste toepassingen vervangen door gemalen chamotte. Chamotte is gebakken vuurvaste klei.

Omdat wijzelf ook geen vuurvaste klei hebben, kopen wij voor het vuurvaste metselwerk een soort kant en klare kleimortel, waar ook waterglas aan toegevoegd is. Voor vuurvast metselwerk worden inderdaad zo dun mogelijke voegen gebruikt. Dat is om de kans op krimpscheuren te verminderen.

Als men vertrekt van kleipoeder is eerst droog mengen inderdaad de goede methode. Wij hebben echter gewone verse klei. Die wilde ik niet eerst gaan drogen, malen enz. Ik heb de klei gewoon wat natter gemaakt en daarna met een spiraalmixer gemengd met zand tot een goed werkbaar mengsel. Dat ging echt heel makkelijk.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Helaas, maar na een zoveelste nachtmerrie-achtige ervaring met iemand, die ik dacht te kunnen vertrouwen, zie ik mij genoodzaakt om de openbaarmaking van het mooie, gedetailleerde project van mijn lieve, trouwe dochter Michal voorlopig een halt toe te roepen.

Meer dan genoeg mensen hebben mij en mijn bijdragen aan een forum schaamteloos gebruikt als producten uit een kapotte automaat. Mensen die er niet voor terugdeinzen om die hele automaat leeg te roven. En, alsof zelfs dat nog niet voldoende is, daarna nog het hele apparaat in de vernieling wensen te trappen.

Voor de andersgezinden: hopelijk komt er een ontmoetingsdag!

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Wat is er gebeurd? Wil je het uit leggen of ben je te boos :twisted:.

groet Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Hoi Dirk,
Wat is er gebeurd? Wil je het uit leggen of ben je te boos...
Hallo Mark,

Aan kachelonderzoek heb ik reeds oneindig veel tijd en geld besteed.

Na een aantal zeer slechte ervaringen, vooral met mensen die ik veel en gratis geholpen heb, begint het me duidelijk te worden dat zomaar een stap-voor-stap handleiding op het internet plaatsen, niet zo verstandig is.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Beste Dirk,
Je heb al lang bewezen dat je een autoriteit bent op het gebied van kachels en nog veel meer.
Ik vind het erg dat jouw informatie en kennis zo schandelijk is geroofd (Meen ik uit je bericht op te maken).
Ik hoop dat je een troost hebt: Jouw kennis zal toch ten goede komen aan anderen. Zij het op de verkeerde manier, waarschijnlijk loopt een ander met jouw veren te pronken.
Sterkte,
Hans
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

Hans zegt het met de juiste woorden. Ik vind het jammer dat het weer voor jouw zo is gelopen. Er zijn altijd mensen die van anderen op een rot manier profiteren. En daar zelf mee gaan lopen pronken. Hopelijk blijf je wel een bron van informatie voor ons. Ook al heeft een ieder daar soms zijn eigen visie op kan wel leiden tot een beter eind resultaat en en prettige discusie.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark, Hans en anderen,

Bedankt voor de woorden van waardering!

Ik heb er geen enkel probleem mee dat mijn ide?en toegepast worden. Integendeel. Het is eigenlijk nogal vanzelfsprekend dat, wat ik op het forum uitleg over kachels, door anderen gebruikt mag worden. Als ik dat niet zou willen, moet ik ook maar niet op dit forum schrijven.

Wat ik echter niet meer wil, is mijn kennis voor jan en alleman te grabbel gooien. In dat opzicht vond ik het gedetailleerd fotoverslag over de bouw van een finoven t? ver gaan voor een open forum als dit. Natuurlijk worden er van ieder project foto's en een verslag gemaakt. Die kunnen dan bijvoorbeeld op een eventuele ontmoetingsdag w?l getoond worden of gebruikt worden als basis voor een workshop.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

er kan natuurlijk altijd een gesloten forum worden gemaakt.... Net zoals nu al voor bijvoorbeeld moderators is...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:er kan natuurlijk altijd een gesloten forum worden gemaakt.... Net zoals nu al voor bijvoorbeeld moderators is...
Kockie,

Een uitstekend voorstel :idea:
Ik denk graag nog wat na over de praktische toepassing van je voorstel.

Wat denken de andere, actieve forumleden van dit idee?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Met het gesloten forum bedoel ik dan alleen voor leden.... Mijn idee is dan dat wanneer iemand lid wordt, deze ook in het gesloten gedeelte kan kijken. Deze mensen zullen dan wel eerst door mij toegelaten moeten worden tot het gesloten gedeelte.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Jammer.

Het verslag van de bouw van Michals finoven vond ik zeer de moeite waard en ik had het vervolg met interesse gevolgd, ware het niet dat...
Gelukkig heb ik mij opgegeven voor de cursus van Fedze eind juli zodat ik in de toekomst toch nog kan besluiten tot eigenbouw.
Er zullen goede redenen zijn er vanaf te zien, maar jammer blijft het.
Het bouwen van een finoven is geen simpele aangelegenheid en je kunt je niet permiteren daar voortdurend tijd en geld in te steken als je onvoldoende kennis van zaken hebt, per slot moet het wel goed werken.
Daarvoor kun je alleen terug vallen op de kennis en ervaring van een oude rot in het vak, mocht Dirk zich toch nog bedenken wellicht via een gesloten forumonderwerp dan ben ik daar helemaal voor.

Gerbe.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
kockie schreef:er kan natuurlijk altijd een gesloten forum worden gemaakt.... Net zoals nu al voor bijvoorbeeld moderators is...
Kockie,

Een uitstekend voorstel :idea:
Ik denk graag nog wat na over de praktische toepassing van je voorstel.

Wat denken de andere, actieve forumleden van dit idee?

Dirk
van mij mag het best achter slot en grendel. Eigenlijk is dat bij DTA ook het geval, alleen laten die de mogelijk waardevolle info naar zich toekomen en gaan er vervolgens op zitten.
Vraagje aan Dirk: wat was je achterliggende gedachte om er geld/energie/tijd in te stoppen? Hobbies kosten altijd geld, dus denk ik dat je iets anders gewild hebt. Alleen zoveel mogelijkheden zijn er niet om die opgedane kennis te gelde te maken, want mocht iets zakelijk wat gaan voorstellen dan komen er heel snel kapitaalkrachtiger lieden om de hoek kijken. Zoiets is, als ik het goed heb, ook gebeurd bij de helofytenfilters.
Commerci?el gezien heeft het m.i. geen enkele zin iets ontwikkelen. Kortom je zult een ander doel moeten hebben?

kees
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Misschien is het nodig om mijn standpunt nog wat te verduidelijken.

Het ligt absoluut niet in mijn bedoeling om de gewone uitleg, opmerkingen enz. met betrekking tot finovens te stoppen. Wanneer ik op iets kan antwoorden, wil ik dat graag blijven doen.

Met alles wat ik op dit forum en dat van DTA reeds geschreven heb, is een goed werkende finoven te maken. Men moet dan wel wat opzoekwerk verrichten en informatie aaneen plakken. Dat is niet zo eenvoudig, maar wel mogelijk.

Wie snel een standaard finoven wil bouwen, kan bij DTA de werkmap over de gemetselde finoven bestellen. Dat is een goed functionerende finoven, veel beter dan gelijk welke gewone houtkachel.

De finovens waar ik nu mee bezig ben, kan men best een nieuwe generatie noemen. Het is de bedoeling dat daarin nieuwe kennis wordt gecombineerd met het oude, bewezen tegenstroomprincipe. Waardoor een kachel ontstaat die veelzijdiger is, nog zuiniger is in gebruik, nog schoner in uitstoot en die ook achteraf kan uitgebreid worden met optionele accessoires. Zodat de finoven steeds meer kan ingezet worden als algemene energieleverancier.

Al deze ide?en moeten echter uitgetest en eventueel aangepast worden. Daar kruipt ongelooflijk veel ontwikkelingstijd in. Het zou dus na?ef of dwaas kunnen genoemd worden wanneer al die ontwikkelingen zomaar openbaar zouden gemaakt worden. Dan trekt men vooral twee soorten mensen aan: enerzijds mensen die alles voor niks willen, die alles veel te duur vinden, die alles gratis willen copi?ren, die het normaal vinden dat iedereen hun gratis komt helpen, raad komt geven enz.; anderzijds mensen die begrijpen dat er geld te verdienen valt met de ide?en van een ander. Dat is ook niet de bedoeling.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef: Dan trekt men vooral twee soorten mensen aan: enerzijds mensen die alles voor niks willen, die alles veel te duur vinden, die alles gratis willen copi?ren, die het normaal vinden dat iedereen hun gratis komt helpen, raad komt geven enz.; anderzijds mensen die begrijpen dat er geld te verdienen valt met de ide?en van een ander. Dat is ook niet de bedoeling.

Dirk
geld verdienen? Het is natuurlijk geen stukje spuitgietwerk ;-) dus ik zou niet bang zijn voor grootschalig jatwerk. Het blijft toch werken per stuk of denk je dat er echt een industrie van te maken is?
Plaats reactie