Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

goed punt.

Zal ik nadrukkelijk op laten inwerken.
Maar je hebt in de huidige configuratie altijd twee pompen nodig, buiten de bufferpomp om gerekend.

Namelijk de ketelpomp wordt bij stilstaande ketel afgesloten door de condensklep en kan dus niets doen. Het circuit wordt als het ware "ingekort"

Ten tweede wordt de ketelpomp door de ketel zelf aangestuurd op dit moment. (is altijd te wijzigen maar heb ik op dit moment niet gedaan.)

Ik was zelfs een stap verder, door de gedachte om de ketelpomp EN de systeempomp door 1 grotere te vervangen.
Met een slim leidingontwerp is dit mogelijk.

Zal een nieuw ontwerp maken.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door John Doh »

nck schreef: Ik was zelfs een stap verder, door de gedachte om de ketelpomp EN de systeempomp door 1 grotere te vervangen.
Met een slim leidingontwerp is dit mogelijk.
Dat is inderdaad mogelijk, omdat je in het aangepaste ontwerp maar één van de twee pompen tegelijk gebruikt. Je komt daarbij mogelijk wel met een hele kleppenwinkel te zitten, om van de éne configuratie op de andere over te schakelen.
nck schreef: Zal een nieuw ontwerp maken.
Ik ben benieuwd.
John
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

Kleine tegenslag :-(

gisteravond is er een sensor verdronken als gevolg van een lekke afdichting. Helaas peanutbutter.

Vandaag alle sensorbuizen buiten de buffer geleid, (ze stonden erin en een centimeter of 5 boven het wateroppervlak om het geïsoleerde deksel in tact te laten.)

Jammer van de data van afgelopen drie dagen, ik was bezig een weekgrafiek te maken.

Nieuwe ronde nieuwe kansen dus.


brandstof 001.jpg
brandstof 002.jpg

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door Bufferboost »

nck schreef:Aan een tijdsas werk ik nog, de huidige grafiek beslaat een een twintig uur.
He Jan,
allereerst sorry dat ik zo lang offline ben geweest. Veel te druk met met m'n werk. Mooi werk dat je ook je Termojet hebt aangesloten en de gelaagdheid van je buffer in beeld probeert te brengen. En met je aanhef aan het begin van de draad voel ik mij vereerd, thanx. Ik moet je opgezette draad (gaat ook veel over je installatie/schakeling) nog eens goed doorlezen. Ben alleen heel druk.

Alvast een tip om je tijdschaal in Excell goed te krijgen?
- door Termojet gegenereerde TEXT-file (*.txt) in Excell inlezen met komma (,) als scheidingsteken en vaste datumconfiguratie;
- de eerste twee kolommen (A en B) optellen om oplopende datum/uur aanduiding te krijgen en plaatsen in nieuw ingevoegde kolom (A) (dát wordt je x-as waarde);
- bij opnames met een interval van seconden tijdschaal bijvoorbeeld in eenheden van 60, 720, 1440 etc. instellen;
- bij opnames met een interval van uren bijvoorbeeld van 6, 12 en 24 etc. instellen;
- combinatiegrafiek met dubbele y-as geeft je de mogelijkheid om bijvoobeeld je vullingsmomenten aan te geven (IK doe dat met kilo's hout);
- hou er rekening mee dat de tijdschaal niet rekenkundig wordt samengesteld maar bestaat uit categoriën. Dat betekent dus dat je tijdschaal in je invoerschema per regel exact volgtijdelijk moet kloppen! (als je bijvoorbeeld je Termojet -her-programmeert loop je de kans volgtijdelijk een paar opnames te missen en klopt de telling niet meer).

Als je dit kan volgen kan je het instellen. Anders wil ik je wel via email een Excellsheet met voorbeeldbewerking toezenden?

Tot zover even.
Ik hoop dat je PT-element nog OK is?

GRoet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

Hoi Hans,

Wees maar zuinig op dat drukke werk, ziet hier bijna zonder :-(

Helaas is er 1 sensor definitief overleden, foutieve constructie mijnerzijds. Ik heb in het begin wel overwogen om de sensoren direct buiten de buffer te plaatsen maar ik heb vertrouwd op altijd goed functionerende afdichtingen.
Hierbij heb ik dus de vacuümwerking schromelijk onderschat waardoor er 1 sensor onder water is komen te staan. Dit als gevolg van condens.
Dus nu eerst met 7 stuks verder, de bovenste die toch altijd vrij constand van temperatuur was laat ik nu weg.


De sensorbuizen zijn van 12 mm waterleiding, aan de onderkant met een kap dichtgesoldeerd.
Om toch een goede meting te krijgen heb ik messing busjes van 10 x 6 ter lengte van de sensoren gedraaid.
Dit geheel gaat redelijk pas in de buis. zodoende toch goed contact.

dank voor de tip met de excel-sheet, zal het eerdaags uitproberen. Vanavond eerst schaatsen met de meiden.
Wat betreft het aanbod voor het excel sheet hou ik me aanbevolen, waarom 2 x het wiel uitvinden.

Wat ik bij de termojet niet voor elkaar krijg is dat de data per minuut wordt gelogd, of ik doe iets niet goed, of deze mogelijkheid is er niet.
Ook als ik de opnameduur naar minuten of uren zet blijft er elke seconde een regel bijkomen.

Groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door Bufferboost »

Jan,
ik neem aan dat jer er ook een communicatiebox bij hebt besteld? Die moet je loskoppelen van de Termojet (wel eerst op knopje drukken zodat groene lampje gaat branden, anders verpruts je je data), de box stand alone aansluiten op je PC (via USB kabel) en dan het programmaatje SD_CON.exe starten.
- nieuwe (!) naam ingeven, max. 8 karakters;
- tijdkeuze aanklikken (seconden, minuten, uren of dagen);
- en dan "Konfiguration schreiben".
Screendump SD-Con V1.2.JPG
Klaar, en gauw naar het houtvergasser rennen ( :) ) en aansluiten, ... tenzij je 'Dag' hebt ingesteld :shock: .

Groet Hans
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

AHA!!

Dus daar zit de fout, ik mis iets.
Moet toch nog een nieuwe sensor bestellen, zal gelijk een communicatiebox mee laten komen.
Ik trek nu de data rechtstreeks met een USB-kabel uit de sensor aansluitbox.

Thnx,

Jan (met de schaatsen onder de arm en met 1 hand spastisch typend.)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

Na een ruime maand monitoren tijd voor een aantal conclusies.

Ik wou oorspronkelijk een weekgrafiek publiceren maar hoe ik de data ook manipuleer, het blijft een onoverzichtelijk en uiterst rommelig geheel.
Een week data-set is in ruwe vorm 267.000 regels tekst. ook wanneer ik de data comprimeer tot ongeveer 15.000 regels is de grafiek niet leesbaar.
Vandaar dat ik nog een daggrafiek erbij pak en wel die van vrijdag 29 Januari.

Hierop heb ik een aantal punten van aandacht ingetekend.
grafiek4-5.jpg
A - Op dit punt stopt de ketelpomp en neemt de buffer het opwarmen van het huis in de nacht over. De ketel is al een tijdje uitgebrand. dit is het hoogste punt in de grafiek ter linkerzijde. Temperatuur van de ketel is 90 graden. de pomp blijft echter doordraaien tot 80 graden, ondertussen het huis verwarmend tijdens de nacht (19 graden)

B - Deze piek is niet echt te verklaren. Hij is wel vaker zichtbaar en altijd rond de klok van vijf uur 's morgens. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de ketelpomp een korte periode restwarmte in de buffer pompt. Ik moet er wel bij zeggen dat het tijdstip daarvoor gevoelsmatig te laat is. In ieder geval ga ik er niet voor opstaan. :-D

C - Ontbijt en verwarming huis tot 20 graden. Start om 6.30 uur en eindigt om 8.00 uur.

D - E Dit is de periode tot 12.00 uur waarin de temperatuur op 18 graden wordt gehouden dus weinig activiteit.

E - F Periode 12.00 uur tot ongeveer 16.30 uur. Temperatuur in huis op 21 graden, buffer wordt dus vol aangesproken.
De ingestelde retourwater temperatuur is 45 graden. Wordt het retourwater warmer dan deze temperatuur, stopt het ontladen om de platenwisselaar eerst verder af te laten koelen. De scherpe dip in de onderste temperatuur is er altijd rond deze tijd. De stratificatie blijft mooi in tact. Let wel, het was een gure dag met veel warmtevraag.

F - Op dit punt wordt de ketel weer gestart. Ingestelde keteltemperatuur is 90 graden.

F - G In dit traject is de ketel vol in bedrijf en neemt de verwarming van het huis over EN de opwarming van de boilers.
Dit geeft de vlakke grafiek, immers is het bij mij zo dat de warmte uit de ketel afwisselend naar huis of de boilers gaat. Pas als de boilers op temperatuur zijn zal het overschot naar de buffer worden gepompt. Het opwarmen van de boilers duurt relatief lang omdat er behoorlijk warm water gevraagd werd (ontdooien drinkbak paard)

G - Op dit punt zijn de boilers op temperatuur.

H - In dit gebied begint het opladen van de buffer.

Het "weglopen" van de hoogste temperatuur in de buffer van ruwweg A naar G wordt veroorzaakt door een ongeïsoleerd deksel van de melktank. Het is of het één of het ander. Deksel isoleren of sensoren plaatsen. Om de sensoren heen isoleren is gezien de tijdelijke constructie niet echt interessant.

Voorlopig trek ik de volgende conclusies:

* Het geïnstalleerde radiatorvermogen is te krap. Ik moet een te hoge retourwater temperatuur aanhouden om voldoende verwarming in huis te handhaven. Het was natuurlijk DE gelegenheid om in januari met een mooie winter te testen.
Dus meer radiatoren en dan naar een lagere retourtemperatuur om zo meer vermogen uit de buffer te halen.

* Alleen die vertrekken verwarmen die gebruikt worden.

* Vermogen van de platenwisselaar is behoorlijk te klein. Ketel (30 kW) en wisselaar (50 kW) zijn niet op elkaar afgestemd.
Ik heb ook altijd gezegd dat dit een schatting was en dat blijkt dus ook.
Het maximale temperatuurverschil tussen het inkomende koude en uitgaande warme water wat ik heb waargenomen is 34 graden.
Wanneer we gebied "H" in acht nemen zien we dat de boventemperatuur van de buffer in elkaar valt omdat de buffer gevoed wordt met water van rond de 70 graden. Dit terwijl de ketel 90 graden afgeeft.
Dit is niet de bedoeling, ik wil graag vanaf het begin 85 graden in de buffer. Wisselaar vergroten dus. Dit zal ook zeker een positief effect geven op het ontladen, want ook daar speelt dit probleem. Alleen komt dat nu niet zo sterk naar voren.

Tot zover mijn epistel voor vandaag.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door John Doh »

nck schreef:* Vermogen van de platenwisselaar is behoorlijk te klein. Ketel (30 kW) en wisselaar (50 kW) zijn niet op elkaar afgestemd.
Ik heb ook altijd gezegd dat dit een schatting was en dat blijkt dus ook.
Het maximale temperatuurverschil tussen het inkomende koude en uitgaande warme water wat ik heb waargenomen is 34 graden.
Wanneer we gebied "H" in acht nemen zien we dat de boventemperatuur van de buffer in elkaar valt omdat de buffer gevoed wordt met water van rond de 70 graden. Dit terwijl de ketel 90 graden afgeeft.
Dit is niet de bedoeling, ik wil graag vanaf het begin 85 graden in de buffer. Wisselaar vergroten dus. Dit zal ook zeker een positief effect geven op het ontladen, want ook daar speelt dit probleem. Alleen komt dat nu niet zo sterk naar voren.
Het lijkt mij dat je hier de verkeerde conclusie trekt over je warmtewisselaar. Je hebt niet aangetoond dat die te klein is, maar dat je secundaire flow te groot is. Door de flow aan de bufferkant te knijpen, moet je een heel eind richting de 85 graden kunnen komen.
John
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

:oops:
Hallo John!

Terechte opmerking.

Flow van de "bufferkant" kan ik op twee manieren aanpassen. Door middel van de pompschakelaar (3 standen) en fysiek door middel van een kogelkraan. Ik proef een beetje een hint in de trant van "ga 's wat spelen met de flow"

Heb ik in beperkte mate al gedaan met de pompschakelaar. Staat al geruime tijd op stand "2". Tussen de afzonderlijke pompstanden meet ik steeds een temperatuurverschil van ongeveer 8 graden. (naar boven en beneden) afhankelijk van de pomp snelheid.

Maak ik een denkfout of is het in theorie altijd zo dat ik met mijn 50 kW wisselaar de aanvoertemperatuur vanuit de ketel altijd kan benaderen? Ik heb namelijk het gevoel dat de ketel dan onvoldoende warmte kwijt kan. Dit was ook voor mij de reden om te stellen dat de enige mogelijkheid zou zijn om het oppervlak te vergroten. Ik kan natuurlijk vrij simpel de flow zodanig verkleinen dat de temperaturen elkaar dicht gaan naderen.
Je stelling is dus "je moet JUIST ook bij het beladen je stratificatie in stand houden."

Het blijft voor mij een heel belangrijk punt om de ketel zolang mogelijk voluit te laten draaien. Puur omwille van een goede verbranding.
Ik heb overigens altijd 5 graden verlies per omzetting. 90 graden ketelwater wordt hoogstens 85 graden buffertemperatuur.
Omgekeerd is 85 graden buffertemperatuur nooit meer dan 80 graden cv-water temperatuur.
Alle leidingwerk (incl. de wisselaar) is sinds kort heel behoorlijk geïsoleerd.

Dank voor de hint.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door Atlas »

@NCK,

Vreemd allemaal; je uiteindelijke temperatuur komt toch weer op 85 c. aan het eind van de stookcyclus. Weliswaar langzaam maar dat is wel je hoogste temperatuur.
Ik denk aan iets anders; Nl dat er een werveling in je buffer optreedt op het moment dat je daar naar toe pompt (en van een andere kant natuurlijk zuigt. ( je zou haast kunnen zeggen "kolk" in je tank :wink: ) . Deze werveling zou er voor kunnen zorgen dat de gelaagdheid in je buffer enigszins verstoord raakt. De "top"temperatuur gaat dalen omdat dit water gemengd wordt met het lagere, koelere water. Je buffer staat ook horizontaal. gevoelsmatig zou je zeggen dat daar eerder verstoring optreedt dan in een staande buffer.
@ John Doh: Wellicht dat Nck de platenwisselaar niet heeft willen knijpen aan bufferkant vanwege dat hij de gewend is om de ketel volop te willen laten branden (wie doet dat niet trouwens, het geeft de beste verbranding immers). Toch wat knijpen die stroom vanuit het buffervat zou je denken zodat je een hogere afnametemperatuur krijgt dan die 35 c. verschil van nu. Ziet de grafiek er dan nog zo uit dan weet je bijna zeker dat het verstoring van je gelaagdheid is. Zo niet dan is je probleem opgelost. (alhoewel..... wanneer je de stroming knijpt dan zal dat ook weer minder onrust geven in je buffer bedenk ik me net...... en dat zal de gelaagdheid dan weer beter in stand houden :? )Aan de capaciteit van de platenwisselaar kan het niet liggen die is 50 kw (wat een lummel!). Daar mag dan wel 5 graden omzet verlies in zitten maar hij moet die 30-35 ketelcapaciteit toch makkelijk om kunnen zetten zou je zeggen.

Atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

John heeft natuurlijk gewoon gelijk.

Ik ben veel te voorbarig geweest met mijn conclusie betreffende de wisselaar.
Immers, het vermogen is gelijk aan Delta T * oppervlak * flow.
Het oppervlak is een constante, net als het vermogen. Dus is de delta T recht evenredig met de flow.
Ik ben hier dus nu mee aan het experimenteren en heb al een Delta T van 55 graden gemeten.
Met een beetje goede wil zal ik vanavond later nog de grafiek van vandaag publiceren.
atlas schreef:Ik denk aan iets anders; Nl dat er een werveling in je buffer optreedt op het moment dat je daar naar toe pompt (en van een andere kant natuurlijk zuigt. ( je zou haast kunnen zeggen "kolk" in je tank :wink: ) . Deze werveling zou er voor kunnen zorgen dat de gelaagdheid in je buffer enigszins verstoord raakt. De "top"temperatuur gaat dalen omdat dit water gemengd wordt met het lagere, koelere water. Je buffer staat ook horizontaal. gevoelsmatig zou je zeggen dat daar eerder verstoring optreedt dan in een staande buffer.
Dat denk ik niet.

Omdat de pompsnelheid (Flow) bij zowel het laden als bij het ontladen gelijk is en er bij het ontladen wel een keurige stratificatie is waar te nemen. Daarbij komt dat ik ook gewoon waarneem dat er in het begin van de laadcyclus water van begin 70 graden bovenin de buffer komt. En dat mengt wel met het al aanwezige water van ongeveer 80 graden.

Wel een punt van aandacht vanavond, de buffer is vrij plotseling "vol". Er zal dus met beleid hout gevoerd moeten worden.
Maar dat zien we vanavond wel weer.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door Atlas »

Jan, Geweldig dat temperatuursverschil/opbrengst van je platenwisselaar na een beetje experimenteren. Zelfs 20 c. meer verschil, totaal 55 c. schrijf je.
Waar meet jij die 70c. die bij het laden de buffer binnenkomt? in de buffer zelf? aan de hand van je net geconstrueerde meetapparatuur? of meet je dit direct achter de uitgang van je platenwisselaar?
Mijn vermoeden is dat je nieuwe meting je de gegevens leveren.


En..... had jij geen "omzetting" in je circuit? Ja toch. Dat betekend dat bij het opwarmen de inlaat boven in de buffer gebruikt word om het warme water toe te laten. Vervolgens wordt diezelfde pijp ook weer gebruikt voor de voeding van warmte naar waar je huis?
In het ene geval "perst" de leiding dus water in de tank en bij afname wordt het water "weggezogen". Dit lijkt mij een groot verschil. Afname van warmte, of in jouw geval zuigen, geeft wellicht minder strubbelingen in je tank dan het persen. Dit zal wellicht dan ook meer invloed hebben op de gelaagdheid. Wellicht dat je daarom (toch een redelijk lange tijd; 1-2 uur, zie ik in je grafiek) 70 c. instroom meet?
Dus dat je denkt dat de pomp altijd dezelfde snelheid heeft en het daar om die reden niet aankan liggen, hoeft het naar mijn gevoel niet direct te zijn.

Ik ben nieuwsgierig naar je conclusies.

atlas
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door nck »

De 75 graden werd gemeten net onder de platenwisselaar, aan de warme zijde richting buffer.

Ik heb ondertussen de delta T iets getemperd, richting 45 graden. Nu blijft de ketel mooi doorlopen. Bij de maximale waarde schiet de ketel in de feuerhältung, De waardes zijn nu als volgt, Ketel tussen 88 en 92 graden, Warme kant wisselaar is 85 graden en de koele kant van de wisselaar is 38 graden en licht stijgend.
Deze instellingen laat ik voorlopig staan.
atlas schreef:En..... had jij geen "omzetting" in je circuit? Ja toch. Dat betekend dat bij het opwarmen de inlaat boven in de buffer gebruikt word om het warme water toe te laten. Vervolgens wordt diezelfde pijp ook weer gebruikt voor de voeding van warmte naar waar je huis?
Ik vermoed dat je de omkeerinrichting bedoelt, waarmee ik de stromings richting in de buffer om kan keren.
Let wel, de buffer en de platenwisselaar zijn een compleet gescheiden circuit. Er komt dus geen cv-water in de buffer.
atlas schreef:In het ene geval "perst" de leiding dus water in de tank en bij afname wordt het water "weggezogen".
Deze zin wekt de suggestie van een flinke stroming, echter is het in mijn ogen een zeer bescheiden en voorzichtig rondpompen.

Ter illustratie een afbeelding van de voetkraan aan de buffer. Deze staat bijna dicht.
brandstof.jpg
atlas schreef:Dus dat je denkt dat de pomp altijd dezelfde snelheid heeft en het daar om die reden niet aankan liggen, hoeft het naar mijn gevoel niet direct te zijn.
Ik ontken ook niet dat er vermenging optreedt, maar ik ben van mening dat dit gebeurt omdat je relatief kouder water door de warmere laag pompt. Mijns inziens moet je proberen het water minimaal op dezelfde temperatuur, maar het liefst direct op de maximaal haalbare temperatuur boven in de buffer pompen.
Er begint zich overigens een mooie grafiek te ontwikkelen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Monitoring de gelaagdheid van een horizontale buffer

Bericht door John Doh »

Dag Jan,
nck schreef:Maak ik een denkfout of is het in theorie altijd zo dat ik met mijn 50 kW wisselaar de aanvoertemperatuur vanuit de ketel altijd kan benaderen? Ik heb namelijk het gevoel dat de ketel dan onvoldoende warmte kwijt kan. Dit was ook voor mij de reden om te stellen dat de enige mogelijkheid zou zijn om het oppervlak te vergroten. Ik kan natuurlijk vrij simpel de flow zodanig verkleinen dat de temperaturen elkaar dicht gaan naderen.
Je stelling is dus "je moet JUIST ook bij het beladen je stratificatie in stand houden."

Het blijft voor mij een heel belangrijk punt om de ketel zolang mogelijk voluit te laten draaien. Puur omwille van een goede verbranding.
Het is inderdaad in theorie zo dat je met ongeacht welke warmtewisselaar aan de secundaire kant altijd de aanvoertemperatuur uit de ketel moet kunnen benaderen, eenvoudig door de secundaire flow te knijpen. Maar het punt is inderdaad wel dat je daarmee ook het vermogen dat wordt overgedragen terug brengt. De temperatuurstap van 5 graden tussen primair en secundair is daarbij geen onredelijke waarde. Er is een drijvende kracht nodig om de warmte door de platen van wisselaar te "persen" en hoe groter het over te dragen vermogen, hoe groter ook die drijvende kracht in de vorm van een temperatuurverschil moet zijn.

Het is logisch dat jij jouw ketel zoveel mogelijk op vollast wilt laten draaien. Bij een gegeven oppervlak van de warmtewisselaar zal dan op zeker moment de gemiddelde temperatuur aan de kant van de ketel omhoog moeten, om het vermogen door de wisselaar te krijgen. Die temperaturen stijgen vanzelf doordat de retourtemperatuur vanuit de wisselaar omhoog gaat, het systeem zoekt een evenwicht, zij het dat op zeker moment wel een ketelregeling zal ingrijpen omdat die vindt dat de aanvoertemperatuur te hoog wordt. Een mogelijke ontsnapping is dan nog, om de flow over de ketel te verhogen.
John
Plaats reactie