test je noodkoeling!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

En hoe denk je 107 °C te creëren met een waterkoker ?
Als je manometer van de ketel op 1 bar staat kan de temperatuur in de ketel doorstijgen tot 120°C voordat het kookpunt wordt bereikt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

En hoe denk je 107 °C te creëren met een waterkoker ?
Wie zegt dat dat moet?
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

De zegel verbreken en dan niet volledig testen schenkt ook niet veel vertrouwen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Als je een auto gaat kopen, hoef je toch ook niet de topsnelheid te testen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Paul Joosten »

Mocht iemand daar belang bij hebben: Ik heb hier een ongebruikte Honeywell TS131 liggen. Ooit gekocht voor mijn op hout gestookte fornuis toen ik nog niet voldoende informatie had over de installatie, lees het drama maar in mijn draadje waarin duidelijk wordt dat ik toen ben afgestapt van een gesloten systeem. Ik heb ook nog een vulgroep, een open verdeler en een aantal terugslagkleppen. Meer info via PB.
https://www.heiz24.de/media/image/product/69477/lg/honeywell-ts131-3-4a-thermische-ontladingsbeveiliging-95-graden-13-meter-nieuw.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 25 okt 2020, 08:40 Als je een auto gaat kopen, hoef je toch ook niet de topsnelheid te testen?
Doet de APK voor je .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Is dat zo?
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Tuurlijk niet, zij gaan de veiligheid na van uw voertuig zodat u veilig de topsnelheid kan halen om daarna netjes in de file aan te schuiven .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Vandaag wederom met de waterkoker getest zonder resultaat. Toen toch maar voorzichtig getest met mijn soldeer gasflesje. Toen ging hij toch goed open op een gegeven moment. Bij welke temperatuur dit was weet ik niet, maar hij ging open. Volgend klein probleempje, dicht ging ie niet vanzelf :) . Ook niet na een paar minuten en de sensor in een emmer koudwater te hebben gelegd.

Of hoort het zo dat ie blijft lopen.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

Kalkrijk water ?

UIt de test mag je concluderen dat de klep defect is . Hogere temperatuur om te openen duidt op weerstand in de klep . Het nadien niet meer sluiten , het zelfde . Bijregelen zoals sommigen voorstellen zal het defect niet oplossen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ruuben »

jgroot schreef: 25 okt 2020, 17:08 Vandaag wederom met de waterkoker getest zonder resultaat. Toen toch maar voorzichtig getest met mijn soldeer gasflesje. Toen ging hij toch goed open op een gegeven moment. Bij welke temperatuur dit was weet ik niet, maar hij ging open. Volgend klein probleempje, dicht ging ie niet vanzelf :) . Ook niet na een paar minuten en de sensor in een emmer koudwater te hebben gelegd.

Of hoort het zo dat ie blijft lopen.
Ik denk dat de toegepaste hitte niet helemaal volgens het ontwerp is geweest. Misschien heb je hem nu juist stuk gemaakt.

Ik heb 2 elementen in 1 beveiliging; al een foutkans reductie van 50%; en een mechanische drukknop bovenop de klep waarmee ik een soort van test kan doen; en als ik hem onbedoelde oververhitting heb...dus handmatig de flow door het koelspiraal starten.
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: test je noodkoeling!

Bericht door LeaD »

@Ruuben , was al stuk, ging niet open bij de vermelde temperatuur . Jgroot mag zich gelukkig prijzen dat hij de veiligheid heeft getest .

Wens je nu de temperatuur te meten waarbij de klep wel open gaat, neem dan een frietketel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Ik denk dat de toegepaste hitte niet helemaal volgens het ontwerp is geweest.
Dat denk ik ook. Of hij erdoor stuk is gegaan is moeilijk te beoordelen. Ik zou wel een nieuwe/andere aanschaffen.

Toch wel een goed idee van Albert om hem te testen. Dit had je niet willen hebben met kokende kachel. Ik heb hem op mijn regenwaterreservoir aangesloten, via mijn hydrofoorpomp. Geen kalk dus. Alleen bij stroomuitval moet ik "gauw" mijn hoofdschakelaar uitzetten en mijn hybride omvormer aanzetten, zodat de kachel het weer gaat doen, EN de koeling via mijn hydrofoorpomp. Of mijn 3weg klep omzetten van regenwater naar leidingwater, maar dan blijft de kachelpomp nog uit...

Je moet zorgen dat je verschillende oplossingen hebt. Veiligheid gaat wel voor alles.

Het liefst zou ik het automatisch hebben, maar dat is nog een heel geschakel.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: test je noodkoeling!

Bericht door Ramon »

Wens je nu de temperatuur te meten waarbij de klep wel open gaat, neem dan een frietketel .
Dat is nog niet zo'n gek idee...

Of olie in je waterkoker :lol:
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: test je noodkoeling!

Bericht door jgroot »

Kalk is het ook niet geweest. Het is allemaal kort geleden gemonteerd en alles inclusief leidingen is nog nieuw.
Ik begrijp dat de klep dus ook gewoon weer uit zichzelf moet sluiten?

Ik bestel een nieuwe en de andere stuur ik wel terug. Het moet gewoon veilig en goed werken. Bedankt voor alle tips in ieder geval.
Plaats reactie