Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieter99
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:56

Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pieter99 »

Dag mensen,

Ik heb dit forum net ontdekt, en me meteen aangemeld. Precies wat ik zoek! Ik ben een inwoner van de provincie Drenthe (NL).

Kan iemand met me meedenken aub.? Ik wil onze serre isoleren, want die is 's winters te koud. Hoe pak ik dat goed aan?

Situatie:
- Ons huis heeft een aangebouwde serre van circa 18 vierkante meter (6 meter breed, 3 meter diep).
- ligging: oosten. 's Zomers staat er tot circa 11.30 uur zon op.

- we verwarmen de serre met CV radiatoren, de serre is onderdeel van de woonkamer
- De serre staat in open verbinding met de woonkamer,
- wel kunnen we met glazen deuren de ruimtes scheiden. Als we die deuren dichtdoen, kunnen we dus wel in de serre kijken, maar blijft de kou (winter) in de serre en komt die minder in de woonkamer.
- Beide zijmuren van de zijn van steen (links het huis van de buren, rechts onze bijkeuken).
- het dak is van kunststof. Ik heb 2 jaar geleden de oude platen vervangen door de best isolerende lichtdoorlatende platen die er zijn, 5-laags sandwich perspex. Maar nog steeds is het koud!
- de serre heeft een (koud aanvoelende) aluminium schuif-pui met daarin dubbelglas met een vrij smalle spouw.

Alles slopen en een geheel nieuwe serre bouwen, met HR++ glas en zo, is niet mijn bedoeling en past niet in het budget. :(

Ik heb de volgende dingen in gedachte, graag commentaar / aanvulling / betere plannen!

1. Iets van een 'deken' of 'gordijn'. 's Winters en s' nachts is de afkoeling groot. Ik denk aan een 'deken' die dan 's nachts over het dak kan. Naar analogie van 'dekens' die in openluchtzwembaden 's nachts over het water worden gerold, om warmteverliezen te verminderen. Dit moet een weerbestendigmateriaal zijn! Probleem is dat het ook wel eens waait, regent, sneeuwt, dus het moet ook goed te bevestigen zijn.

* Vraag: - welke materialen zijn geschikt? - beter buiten of beter aan de binnenkant bevestigen?

2. De schuifpui vervangen door een houten pui met beter dubbel glas

* vraag: is natuurlijk goed, maar duur! En - is de volgende oplossing niet nóg beter?

3. Om de hele serre heen een nieuwe serre bouwen, met bijvoorbeeld 20 centimeter tussenruimte. Oude pui en dak gewoon laten zitten.

* vragen:
-hoeveel tussenruimte is het beste?
- krijg ik problemen met vocht en condens?
- krijg ik 's zomers problemen met hitte? Ik wil niet dat m'n dure kunststof dak gaat smelten doordat het tussen beide constructies zeer heet wordt!
- mogelijkheid tot ventilatie inbouwen of juist dichtmaken?
- nieuwe constructie in enkel- of dubbelglas (kunststof voor dak) maken?


4. Eventueel dan een 'deken' en/of 'gordijn' idee maken, die tussen de oude en de nieuwe constructie zijn. Daarmee heb ik niet het probleem van wind, sneeuw en regen op de 'deken'.

- vraag: vocht? schimmel?


Pfoe! Wat een vragen. Ik ben met ieder commentaar en idee blij, dus komt u maar op!
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pigion »

Een serre blijft een serre. Betere isolatie is een hele klus en misschien niet mogelijk. Denk daarbij ook aan de vloer. Is dit een betonvloer op zand, dan heb je al een prachtige koude-brug. Uitbreken is niet altijd mogelijk omdat deze vloer soms ook als fundatie dient.
De beste resultaten op korte termijn is het plaatsen van dubbel glas in de deuren naar de serre en de deuren sluiten. Eventueel dubbele deuren plaatsen.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door JantjeV8 »

Dat zal inderdaad niet meevallen, het zijn en blijven lapmiddelen. Het moeilijke is ook dat alles zichtwerk is, echt aanrommelen zal er dus niet bij zijn.

Overigens is de isolatiewaarde van je dure kanaalplaatjes nihil. Dat is een heel verkeerd begrip. Sterker nog, als je middels een bouwvergunning (ver)bouwt, dien je aan de minimale eisen van het Bouwbesluit te voldoen. Dat schrijft een minimale Rc waarde bij woningbouw voor van >2,5. Jouw serre me glazen wanden en plastic dak komt daar nog niet voor de helft aan. Jouw dak haalt ongeveer een Rc van 0,8.

Het is een fabeltje dat die kanaalplaten goed isoleren. De kopkanten van die platen dien je af te tapen met alumiunium tape, dan mag je ieder kanaaltje als een stilstaande spouw beschouwen. Er is geen vacuum o.i.d., maar gewoon de normale omgevingslucht zit er tussen. Omgevingslucht bevat vocht en vocht vertransporteerd warmte/kou. Dan heb je ook nog de kans dat die condens in de spouwkanaaltjes gaat condenseren en het vuil achter gaat laten. Het gevolg is dat je over een paar jaar een heel verouderd aanblik gaat krijgen.

Met je serre op het oosten zal het de afgelopen weken, en met name dat weekend dat er een sterke oosten wind stond, echt erg koud in de serre zijn geweest. Die systemen zijn ook maar amper wind dicht, maar sowieso zul je flink de koudetrek hebben kunnen voelen.

Gedane zaken nemen geen keer zeggen ze wel eens.
Misschien dat je in de winter een soort isolatiegordijn kunt fabriceren. Ik kwam in contact met een 'nieuw' soort isolatiemateriaal. Heb er geen ervaring mee, maar de onderbouwing en de demonstratie was meer dan hoopgevend. Als je het ziet is het zo simpel, en dat vond TNO daar ook van.
Zoek eens op de kreet: Isobooster. Klinkt wat Tell-sell achtig, maar prijstechnisch kan het interresant voor je zijn.
Pieter99
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:56

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pieter99 »

Dank, Pigion en Jan.

De serre zat al aan het huis. De kanaalplaten voelen overigens (met de hand, weinig wetenschappelijk) niet koud aan. Ik heb de kopse kanten er van afgedicht.

Zo'n isolatiegordijn lijkt me wel wat, dank voor de suggestie. En voor het overige ga ik denk ik eerst maar eens die aluminium pui vervangen door hout en goed dubbel glas.

Dank! En als er meer suggesties zijn - ik hoor ze graag.
macheld
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2009, 23:35

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door macheld »

Ik heb een gelijke situatie in m'n huis. En momenteel is het ook koud in de serre die de gelijke opbouw heeft als Pieter99 beschrijft.
Het voornemen van dit jaar is om er nu dubbel glas op te leggen, prijzen van de kunststof platen ontloopt het glas niet zo. En glas isoleert beter en is stiller wanneer het er neerslag valt.
@Pieter99 hoe dik zijn jouw meerkanaals kunststof platen?
200 liter vat met 2 spiralen, 1 (boven) voor de zonneboiler en de 2de (onder) voor de prity s1w10 houtkachel. 70graden themomix ventiel op 14meter afstand.
Pieter99
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:56

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pieter99 »

@ machteld: volgens mij heb ik deze gekocht:

Lexan Thermoclear. Aan één zijde UV-beschermd. LTC 5RS/3300
5-wandig lichtdoorlatend: 64% K/waarde 1,80 (W/m2), dikte 20 mm

Deze hadden voor mij de beste verhouding tussen lichtdoorlatend en isolerende werking. Via een kennis die in de kunststofhandel zit kon ik ze wat voordeliger krijgen. Blijven wel dure platen (voor mijn serre van 18 m2 was ik wel een paar duizend euro kwijt). Maar ons dak ik groot en ook heel vlak, daar mag geen glas op.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pigion »

Nu ik het verhaal nog eens lees, kom ik tot de conclusie dat dit een klaziek geval is van koude-straling. Dat geeft een zeer oncomfortabel gevoel achter de gesloten deuren
Wat staat er voor verwarming voor de schuifpui???
Zoek de opossing in het compenseren van de koudestraling door b.v. glasradiatoren te plaatsen. Deze ledenradiatoren hebben dubbele afstand tussen de leden, waardoor het doorzicht blijft behouden.
Wij hebben een soortgelijk geval in ons huis gehad, 3 M schuifpui, echter zonder serre. De convectorbak voor de schuifpui maakte het niet comfortabeler. De grote radiator (5kW) in de bak veroorzaakte heftige tocht over de vloer, kaarsen branden scheef en morsten.
Nu:
- Schuifpui vervangen door 2 ramen + deur.
- Convectorbak weg en vervangen door strook van 40 cm vloerverwarming met tegels. Heerlijk aan de voeten, doch te warm om langdurig op te staan.
- Kaarsen branden nu recht.
- Gasverbruik is 5 % lager.

Een koude serre ombouwen naar een comfortable ruimte, is onbegonnen werk. Veel te veel koude vlakken die koude-straling geven.

Pigion
Pieter99
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:56

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pieter99 »

Dank Pigion!

- Schuifpui vervangen door 2 ramen + deur. --> Ben ik van plan! Mogelijk zelfs de oude pui laten zitten en de nieuwe er voor plaatsen !

- Convectorbak weg en vervangen door strook van 40 cm vloerverwarming met tegels. Heerlijk aan de voeten, doch te warm om langdurig op te staan.

--> Uitstekend plan!! Zal ik ook naar kijken, goed idee! Rest serre is houten vloer (op beton, met piepschuim er onder, maar wellicht dus maar deel van het hout weghalen en daar tegels leggen.

Een koude serre ombouwen naar een comfortable ruimte, is onbegonnen werk. Veel te veel koude vlakken die koude-straling geven.

OK... :( Ik vrees dat je gelijk hebt!

Pigion[/quote]
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Alex »

Pieter,

Ook in Drente is er glastuinbouw. Loop eens binnen bij een tuinbouwbedrijf (rozen, chrysanten of potplanten) en laat je eens voorlichten over hun energiescherm. Zoiets kan je netjes onder de kanaalplaten aanleggen, dit hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.De doeken zijn er in verschillende versie´s afhankelijk van de teelt. Misschien heeft zo´n kwekerij een net stuk doek over liggen. Je kan het "beweegbaar" of "vast" installeren.Deze installatie kan in de zomer ook als zonnescherm dienen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door JantjeV8 »

In de zomer wil je de zonwering juist aan de buitenzijde hebben, anders heb je de warmte al binnen.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door walter vaes »

jantjeV8, ik vrees dat die "Isobooster" niet veel zal uithalen.
Het is al bewezen dat reflectieisolatie alleen, niet veel de warmte gaat binnenhouden.
(is wel beter om zon tegen te houden in de zomer)
In combinatie met gewone isolatie (bijvoorbeeld minerale wol) is het wel beter.
Maar dan weer niet toepasbaar hier.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Albert van WdJ »

@Pieter99,

Kun je een foto van de serre in deze draad zetten?
Zowel buitenkant als binnenkant.

Mogelijk dat daar nog meer ideeën uit voortkomen.

Albert
Change, before you have to.
Pieter99
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:56

Re: Isoleren van een serre met glazen dak - hoe ?

Bericht door Pieter99 »

Foto's, prima. Woensdag heb ik tijd om overdag foto's te maken.
Plaats reactie