Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor je reactie Gargouille. Ik heb beide artikelen gedownload, dat ziet er interessant uit!

Lichtleem is voor mij een nieuw onderwerp. Als ik het goed begrijp is het bij lichtleem zo dat er hoofdzakelijk stro in zit met leem als toevoeging, terwijl bij de gebruikelijke vorm leem het hoofdbestanddeel is en stro een optionele toevoeging?

Als ik het goed begrijp (ik heb even vluchtig het artikel "Bauen mit Leichtlehm" gelezen) kun je zelf een gewicht kiezen (verhouding stro / leem). Ik moet nog opzoeken wat de isolatiewaarde zou gaan worden bij een voorkeursdikte, maar ik zou dan bijvoorbeeld een dikte kiezen waarbij de elektra nog in de wand past. Ik zou dan willen afwerken met houten gg-delen, deze dus stijf tegen het lichtleem aan. Zou dit een redelijke oplossing zijn?
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi,

inmiddels heb ik iets meer over leichtlehm gelezen - maar ik moet mij er nog steeds verder in verdiepen. Ik vraag mij nu af in hoeverre ik dit praktisch kan aanpakken:

ik zie regelmatig dat er op een houten skelet rieten matten worden bevestigd, eerst onderaan, bijv. de eerste meter. Deze worden gevuld met lichtleem waarna het riet verder omhoog wordt bevestigd en opnieuw gevuld met lichtleem. Zo krijg je riet aan de buitenzijde - die neem ik aan gestuct kan worden met bijv. leem.

Nou zouden wij ook ten minste twee muren met hout willen aftimmeren - mede om het historische karakter wat te behouden en om inbouwkasten te maken. Zou je bijvoorbeeld verticale gg-delen (i.p.v.) riet kunnen bevestigen en hier de lichtleem tussen drukken en zo horizontaal vullen met lichtleem, i.p.v. verticaal? En zou een houten afwerkring goed combineren met lichtleem vulling? (we willen dan met een damp-doorlatende lak het hout lakken)
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Hoi,

naast de vraag of je lichtleem goed af kunt werken met houten gg-delen (ipv de gebruikelijke leem of kalkstuc), vraag ik mij nog het volgende af:

wat voor R-waarde / dikte kies ik het best om condensatierproblemen zo veel mogelijk te beperken? Een R-waarde die maximaal die van de steens muur is? Volgens ubakus.de zou de steensmuur een R-waarde van ongeveeer 0,3 hebben. Daar zou een lichtleem dikte van ongeveer 5 cm bij passen voor een gelijke R-waarde (600 kg/m^3 voor de lichtleem). Betekent dit dat ik beter niet met een dikkere laag dan 5 cm lichtleem isoleer?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 06 aug 2020, 10:45 Lichtleem is voor mij een nieuw onderwerp. Als ik het goed begrijp is het bij lichtleem zo dat er hoofdzakelijk stro in zit met leem als toevoeging, terwijl bij de gebruikelijke vorm leem het hoofdbestanddeel is en stro een optionele toevoeging?
Ongeveer. Bij klassiek leem (pleister of vloeren bijvoorbeeld) is het aandeel 'klei' in de leem het bindmiddel en het aandeel (fijn) zand het vulmiddel.
Vaak worden er dan inderdaad korte stukjes stro of andere vezel toegevoegd als wapening.

Bij het isolerende lichtleem vervang je best het hele aandeel vulmiddel (fijn zand) ook door vezelachtige/poreuze materialen. Want hoe meer luchtkamertjes je kan vastleggen, hoe beter de isolatiewaarde. Het klei-aandeel heb je nodig om alles aan elkaar te kleven. Lange vezels als stro hebben wel meer samenhang dan korte poreuze materialen als kurkkorrels, glasschuim, perliet, enz
Als ik het goed begrijp (ik heb even vluchtig het artikel "Bauen mit Leichtlehm" gelezen) kun je zelf een gewicht kiezen (verhouding stro / leem). Ik moet nog opzoeken wat de isolatiewaarde zou gaan worden bij een voorkeursdikte, maar ik zou dan bijvoorbeeld een dikte kiezen waarbij de elektra nog in de wand past.
Net als bij kalkhennep wordt de isolatiewaarde beter naarmate het aandeel vezelachtig materiaal toeneemt in de mix.
Maar het wordt zo ook veel minder structuurvast en zal dus een een betere of zelfs zelfdragende constructie nodig hebben.
Zo kan een dakisolatie veel lichter gemaakt worden dan een vloerisolatie. Maar die vloerisolatie is mogelijk wel zelfdragend, terwijl de lichte mix in het dak een volledige draagconstructie vergt.
fietser schreef: 09 aug 2020, 17:06 Nou zouden wij ook ten minste twee muren met hout willen aftimmeren - mede om het historische karakter wat te behouden en om inbouwkasten te maken. Zou je bijvoorbeeld verticale gg-delen (i.p.v.) riet kunnen bevestigen en hier de lichtleem tussen drukken en zo horizontaal vullen met lichtleem, i.p.v. verticaal? En zou een houten afwerkring goed combineren met lichtleem vulling? (we willen dan met een damp-doorlatende lak het hout lakken)
Zoals in eerdere post uitgelegd is het capillair binnenisolatiesysteem een evenwicht tussen de hoeveelheid interne condensatie en de verdampingscapaciteit van het binnenoppervlak. Mij lijkt hout een serieuze rem op de verdampingscapaciteit in vergelijking met kalk- of leempleister. Om nog maar niet te spreken van de lakken...
Daarnaast denk ik dat er ook nog wel een aardig verschil in temperatuur en vocht kan zitten tussen de voor- en achterkant van de planken. Volgens mij gaat dat hout krom trekken.
fietser schreef: 11 aug 2020, 18:56 wat voor R-waarde / dikte kies ik het best om condensatierproblemen zo veel mogelijk te beperken?
De lambda van kalkhennep en lichtleem hangt sterk af van je mix (vrhouding bindmiddel/isomateriaal), maar ook van de manier van aanbrengen (hard aanstompen versus lichtjes bijvullen in beperkte hoogtes per dag) en van het waterpercentage in de mix (natter geeft doorgaans een grotere einddichtheid)
Ik denk dat een gemiddelde mix voor kalkhennep een lambda van 0,08 kan halen en lichtleem 0,12.
Als je zou uitgaan van 5 cm houtwol aan een lambda van 0,04, wordt het dus voor dezelfde waarde 10 cm kalkhennep en 15 cm lichtleem.

Maar hoe dik je de houtwol mag nemen hangt dus af van de situatie ter plaatse.
En hoe licht/zwaar je je mengeling maakt heeft een invloed op je lambdawaarde en dus de omrekening (hier ruwweg X2 en X3)

Het voorbehoud dat de houtwolfabrikanten maken ivm regendoorslag blijft ook voor kalkhennep en lichtleem gelden.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor je uitgebreide reactie!

Ik zou dan voor de veiligheid een lichtleem dikte van 10 - 12 cm willen nemen waar ook de elektra in weggewerkt kan worden, zodat ik niet te veel isoleer. En dan toch maar afwerken met leem stuc voor een betere dampdoorlatendheid. Dan wel 1 muur met hout afwerken omdat ik toch graag een inbouwkast wil maken, ondanks dat dit minder optimaal is.

Rest mij nog de vraag of deze oplossing de minst slechte lijkt: hoe verhoudt dezer oplossing zich t.o.v. aftimmeren met voorzetwand van hout en luchtspouw? => dit leidt tot convectiestromen, dus isolatieverlies en kans op schimmelproblemen, dus deze optie lijkt mij slechter. Maar hoe verhoudt deze optie zich tegen helemaal niet isoleren en de muren egaliseren met bijvoorbeeld een leemstuc? Biedt de lichtleem optie nog meer voordelen (naast het makkelijker weg kunnen werken van elektra) t.o.v. direct egaliseren van de muren met leem? De isolatiewaarde zal wat hoger liggen bij de lichtleem optie, maar de kans op vochtproblemen (door condensatie en regenwater) zullen ook iets hoger zijn?

Ik probeer de opties tegen elkaar af te wegen omdat ik toch in deze niet-optimale ruimte wil gaan leven...
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 12 aug 2020, 18:56
Ik probeer de opties tegen elkaar af te wegen omdat ik toch in deze niet-optimale ruimte wil gaan leven...
Je bent inderdaad behoorlijk beratungsresistent. Maar het is jouw huis en het zijn jouw risico's die je afweegt.
fietser schreef: 12 aug 2020, 18:56 Dan wel 1 muur met hout afwerken omdat ik toch graag een inbouwkast wil maken, ondanks dat dit minder optimaal is.
Tja, hopelijk dan een binnenmuur en als het een buitenmuur is hopelijk geen West-of Zuidwest-zijde. Maar ik geloof niet dat ik het wil weten.
Ik zou dan voor de veiligheid een lichtleem dikte van 10 - 12 cm willen nemen waar ook de elektra in weggewerkt kan worden
Ik heb niets tegen lichtleem, in tegendeel. Maar dezelfde isolatiewaarde haal je ook met 6 cm kalkhennep.
Persoonlijk denk ik dat het goedkoper (want met een lichtere draagconstuctie) kan met kalkhennep. Bijvoorbeeld panlatten met afstandshouders (kurkstoppen van flessen bijvoorbeeld) tegen de muur schroeven (RVS aan de regenzijde). Rietmatten of losse rietstengels tegen nieten. Ruimte er achter opvullen met een behoorlijk 'droge' en lichte kalkhennepmengsel (zie de mengverhoudingen bij kalkhennep voor daken). Dit is een lichte opvulling die daardoor ook behoorlijk zuinig blijft met kalk en hennep. Hij is wel niet zelfdragend of super drukvast, maar daar zorgt je rietwapening en je eindpleister voor. Afwerkpleister naar keuze: vette kalkhennep (meer kalk en fijnere gezeefde hennepscheven, of klassieke kalkpleister (niet makkelijk) of leempleister.
Tenzij je leem uit je tuin kan opgraven is deze opzet ,denk ik, goedkoper. Lichtleem heeft in vergelijking een zwaardere draagconstructie nodig, veel meer materiaal en meer binnenruimteverlies, langere en meer problematische droogperiode bij de plaatsing.
Electra zou ik toch zoveel mogelijk in de binnenmuren aanleggen. Als het echt in een buitenmuur moet: beperk dan de koudebrug door een stuk onbrandbare isolatieplaat achter de contactdoos te voorzien.

Bij muren waar je al lichte (regen) problemen hebt (zoutafzettingen bijvoorbeeld) of waar je ze kan verwachten (regenzijdes) zou je kunnen overwegen om inerte isolatiematerialen als glasschuimkorrels, argex, perliet enz te nemen in plaats van hennep of stro. Dit zowel voor de kalkhennep als de lichtleem-versie. Die worden ook in de probleem-periodes nat, maar ze drogen tenminste achteraf zonder problemen weer op. Natuurprodukten degenereren vrijwel altijd na herhaaldelijk nat worden en hebben ook een soort 'geheugen' voor vocht. Dwz dat een vezel die nat geweest is steeds makkelijker en langer vocht gaat vasthouden. (genaamd hysteresis) Minerale poreuze materialen hebben er geen last van.
Dit dus overwegen bij de regenzijdes en vooral achteraan tegen de bestaande muur en onderaan de muur.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Dank voor je uitgebreide reactie. Weer enkele nieuwe interessante ideeën.

De vorige bewoners hebben altijd in de woonkamer geleefd met gipsplaten met behang en lucht spouw van ongeveer 5 cm. De bewoners daar voor (dit waren de eerste bewoners van dit pand) hebben altijd een (behangen) houten wand vlak tegen de binnenzijde van de buitenmuren gehad. Dus ook op de door slagregen belaste muren. Betekent dit dan dat deze mensen altijd extra risico op schimmelproblemen hebben gehad? Was dit (deze schimmelproblemen) vroeger veelvoorkomend?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 13 aug 2020, 10:07 De vorige bewoners hebben altijd in de woonkamer geleefd met gipsplaten met behang en lucht spouw van ongeveer 5 cm. De bewoners daar voor (dit waren de eerste bewoners van dit pand) hebben altijd een (behangen) houten wand vlak tegen de binnenzijde van de buitenmuren gehad. Dus ook op de door slagregen belaste muren. Betekent dit dan dat deze mensen altijd extra risico op schimmelproblemen hebben gehad? Was dit (deze schimmelproblemen) vroeger veelvoorkomend?
Of ze schimmelproblemen hadden weet ik niet. Ze hadden ook geen binnenisolatie.
En toch hebben ze dan dat hout nog een keer vervangen door gips. Zal toch ook niet helemaal voor niets geweest zijn ?

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Gips is toch damp-dichter dan hout? Dus waarom zou het vervangen van hout voor gips noodzakelijk geweest moeten zijn? Er werd wel meer door de vorige bewoners vervangen, m.i. niet altijd ten goede.
Gargouille schreef: 13 aug 2020, 22:31
fietser schreef: 13 aug 2020, 10:07 De vorige bewoners hebben altijd in de woonkamer geleefd met gipsplaten met behang en lucht spouw van ongeveer 5 cm. De bewoners daar voor (dit waren de eerste bewoners van dit pand) hebben altijd een (behangen) houten wand vlak tegen de binnenzijde van de buitenmuren gehad. Dus ook op de door slagregen belaste muren. Betekent dit dan dat deze mensen altijd extra risico op schimmelproblemen hebben gehad? Was dit (deze schimmelproblemen) vroeger veelvoorkomend?
Of ze schimmelproblemen hadden weet ik niet. Ze hadden ook geen binnenisolatie.
En toch hebben ze dan dat hout nog een keer vervangen door gips. Zal toch ook niet helemaal voor niets geweest zijn ?

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 14 aug 2020, 08:50 Gips is toch damp-dichter dan hout? Dus waarom zou het vervangen van hout voor gips noodzakelijk geweest moeten zijn?
Ik begrijp de oorzakelijke band niet tussen de twee.
(naald)Hout is trouwens met een een µ-waarde van 100 trouwens dampdichter dan gips (µ-waarde 10). Maar de dampdichtheid zal meer van de totale opbouw afhangen. Wat zat er op/tussen het hout en welke eindafwerking (canvas/behang/verf) ? Dat zal voor de dampdichtheid meer van belang zijn. Idem trouwens voor de gipsplaten. Die zijn behoorlijk dampopen (µ=10), maar worden zelden onafgewerkt gelaten. Dus meer bepalend voor de dampdoorlatendheid zal de verf zijn.

Niet erg dampdicht in ieder geval, geen van beide. Het condenswater zal trouwens tegen de achterliggende volle muur neerslaan. Eventueel samen met regendoorslag. En daar wordt het vloeibaar water opgenomen door de steunen van het frame die de muur raken. Die waren veelal ook van hetzelfde hout. En die gaan dan als eerste rotten.

G
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 14 aug 2020, 08:50 Gips is toch damp-dichter dan hout? Dus waarom zou het vervangen van hout voor gips noodzakelijk geweest moeten zijn?
Ik begrijp de oorzakelijke band niet tussen de twee.
(naald)Hout is met een een µ-waarde van 100 trouwens dampdichter dan gips (µ-waarde 10). Maar de dampdichtheid zal meer van de totale opbouw afhangen. Wat zat er op/tussen het hout en welke eindafwerking (canvas/behang/verf) ? Dat zal voor de dampdichtheid meer van belang zijn. Idem trouwens voor de gipsplaten. Die zijn behoorlijk dampopen (µ=10), maar worden zelden onafgewerkt gelaten. Dus meer bepalend voor de dampdoorlatendheid zal de verf zijn.

Niet erg dampdicht in ieder geval, geen van beide. Het condenswater zal trouwens tegen de achterliggende volle muur neerslaan. Eventueel samen met regendoorslag. En daar wordt het vloeibaar water opgenomen door de steunen van het frame die de muur raken. Die waren veelal ook van hetzelfde hout. En die gaan dan als eerste rotten.

G
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door fietser »

Gargouille schreef: 15 aug 2020, 03:22
fietser schreef: 14 aug 2020, 08:50 Gips is toch damp-dichter dan hout? Dus waarom zou het vervangen van hout voor gips noodzakelijk geweest moeten zijn?
Ik begrijp de oorzakelijke band niet tussen de twee.
(naald)Hout is met een een µ-waarde van 100 trouwens dampdichter dan gips (µ-waarde 10). Maar de dampdichtheid zal meer van de totale opbouw afhangen. Wat zat er op/tussen het hout en welke eindafwerking (canvas/behang/verf) ? Dat zal voor de dampdichtheid meer van belang zijn. Idem trouwens voor de gipsplaten. Die zijn behoorlijk dampopen (µ=10), maar worden zelden onafgewerkt gelaten. Dus meer bepalend voor de dampdoorlatendheid zal de verf zijn.

Niet erg dampdicht in ieder geval, geen van beide. Het condenswater zal trouwens tegen de achterliggende volle muur neerslaan. Eventueel samen met regendoorslag. En daar wordt het vloeibaar water opgenomen door de steunen van het frame die de muur raken. Die waren veelal ook van hetzelfde hout. En die gaan dan als eerste rotten.

G
Ik was in de veronderstelling dat gips damp-dichter dan hout was, maar dat is dus niet zo... De houten wanden waren met jute en behang afgewerkt.

Je schrijft dat het condens op de volle muur neerslaat, evt. samen met regendoorslag. Nou zitten er houten latten aan deze volle muur gespijkerd voor de uitlijning van de nu verwijderde gipsplaten. Echter, deze latten zien er nog prima uit, ik kan geen enkel spoor van houtrot waarnemen en deze latten zullen er denk ik vanaf +/- 1965 op hebben gezeten - de nog oudere latten in de hoeken van de woonkamer zullen denk ik uit 1925 stammen en deze zien er ook aan de zichtzijde goed uit.

Vandaar mijn twijfel over de noodzaak om absoluut geen luchtspouw toe te passen en bij voorkeur niet met hout af te werken. Aanvankelijk had ik gedacht dat door helemaal niet te isoleren ik de grootste vochtrisico's zou uitsluiten. Maar als een luchtspouw ook al dubieus is dan blijven er volgens mij erg weinig opties over: stucen met kalk, al dan niet gemengd met een isolerende toevoeging zoals hennep of perliet. Maar omdat ik ook graag het historische karakter van de ruimte wil herstellen zou een (gedeeltelijke) afwerking met houten vloerdelen wenselijk zijn.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

fietser schreef: 15 aug 2020, 10:18 de nog oudere latten in de hoeken van de woonkamer zullen denk ik uit 1925 stammen en deze zien er ook aan de zichtzijde goed uit.
...
Vandaar mijn twijfel over de noodzaak om absoluut geen luchtspouw toe te passen en bij voorkeur niet met hout af te werken. Maar omdat ik ook graag het historische karakter van de ruimte wil herstellen zou een (gedeeltelijke) afwerking met houten vloerdelen wenselijk zijn.
Het kan de moeite zijn om de historische opbouw eens te onderzoeken.
Ik heb er eerlijk gezegd te weinig kennis van om iets te zeggen over de precieze opbouw en hoe ze houtrot tegen gingen van de draagconstructie/betengeling (gebruik eik in contact met de muur. ?? of bitumenpapier op de contactpunten ?? )
Het is in Nederland een redelijk verspreid historisch gebruik.
Zoek maar eens op "betengeling muren" en "wandbespanning"

Vergis u niet: de techniek is er gekomen omdat het behang op de dunne (halfsteens en steens) buitenmuren regelmatig vochtig werd op directe pleisterlagen (regendoorslag, in de vorm van vocht en zoutafzetting).

De gecreëerde luchtspouw zou bij nauwgezette uitvoering best wel eens de beoogde (beperkte dus)isolatiewaarde kunnen behalen die je ook met de capillaire systemen nastreeft.
Deze luchtspouw is dan de isolatielaag (voorwaarde: geen kieren en spleten waar convectiestromen kunnen ontstaan; wellicht ook een max spouwdiepte, ik gok 2à3 cm om te veel interne luchtstroming in de spouw tegen te gaan).
Neem daar de erg lage (lucht) kamertemperatuur bij die vroeger gehanteerd werd (men droeg binnenshuis kamerjassen). Geen natte ruimtes zoals vandaag in huis. En de beperkte verwarming met stralingswarmte. Overal ramen met enkelglas die besloegen en alzo als luchtontvochtiger werkten in de leefruimtes ... Dan kan dit systeem best een merkbaar verbetering geweest zijn. Vraag is of die randvoorwaarden vandaag nog gelden...

De luchtspouw die eerder in dit topic afgeraden werd is een spouw tussen buitenmuur en (nieuwe)binnenisolatielaag.
Bij de historische opbouw is de luchtlaag de isolatielaag en zit er aan de binnenzijde enkel een flinterdunne wandbespanning.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Ernest Dubois »

Gargouille schreef: 16 aug 2020, 00:55 (gebruik eik in contact met de muur. ?? of bitumenpapier op de contactpunten ?? )
Het is in Nederland een redelijk verspreid historisch gebruik.
Nee geen van beide, vuren laten, rest stukken, koud gespijkerde tegen de met kalk gepleisterd stenen muur. Zo staat het in de ouwe vak boeken en ook bij mij thuis waar de oude laten voor het grootste deel ook in prima staat verkeerde en zijn hergebruikt.AfbeeldingAfbeelding
Bijlagen
P1140248.jpeg
Werken, das leuk.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Houtwolvezelplaat: geschikt voor ons huis en hoe zelf te plaatsen?

Bericht door Gargouille »

Dag Ernest,

Als fietser deze techniek van wandbekleding terug in ere wil herstellen heeft hij aan jou in ieder geval een ervaringsdeskundige en prima vakman om verder mee te overleggen.

Wat ik me afvraag: zijn dat bij jou ook steensmuren ? En gaat dat ook goed aan de regenzijde ? Geen last van regendoorslag ? Of wordt daar de draagstructuur gewoon eerder vervangen ?

PS: Zijn die oude vakboeken ook digitaal beschikbaar ?

Mvg,
G
Plaats reactie