Netspanning te hoog

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Netspanning te hoog

Bericht door jobplas »

Nog even een korte update:

Ik heb inmiddels codes ontvangen om de maximale terugleverspanning op te schroeven. Daardoor kan ik nu op 251 volt terugleveren. Alle apparatuur thuis lijkt nog goed te functioneren. Ik vermoed nog steeds dat de Enexis kabel van slechte kwaliteit is, maar ja dat is helaas alleen maar afwachten.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Zelfbrouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2020, 17:24

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Zelfbrouwer »

Afgelopen vrijdag gepiep in huis dat ik niet eerder had gehoord.
Was geen laptop, was geen acculader, was geen (noodstroom)inverter, was niet de pelletkachel.
Leek ook verder weg te komen.
Boven stond de zonnepaneel regelaar "rood": "netfout"............
Geen lichtdip gehad, radio stond nog uit (als die spanningsloos is geweest showt hij met alle mogelijke ledjes alle mogelijkheden, totdat je de klok hebt ingesteld)
250 seconden gewacht met ondertussen regelmatig wolken en een wisselende spanning van 230 tot 247.
Regelaar kwam vanzelf weer bij en toen de wolk wegtrok werd de spanning hoger en hoger en weer klik uit.
Blijkt dat buren 22 panelen hebben bijgelegd van de week................(hoorde ik later, toen ik ging rondvragen in de buurt)
Fijn dus.
Netbeheerder gemeld dat er overspanningstoring was, monteur zou binnen nu en 2 uur langskomen.
Op de hoofdzekering heeft hij inderdaad een hoge spanning gemeten bij zon en een 15 volt minder bij bewolking.
Hij zou een rapport opstellen, want op mijn voorstel mijn fase naar de andere (toch 5 volt minder, dan die van mij en de derde), ging hij niet door.
Mijn aansluiting stond nu eenmaal in de boeken op rechts.
Dus ook hier te dunne kabels.
Tot enige jaren terug had ik 's avonds geregeld 207V toen het nog 220 was, dus ook al veel te laag door te dunnen kabels en te veel afname in de buurt.
Nu is de trafo opgeschroefd richting 230 om te ver zakken een beetje te voorkomen, maar nu er meer mensen gaan terugleveren, zie je andersom de problemen: grote stijging van de spanning.
Nederland loopt ver achter met de infrastructuur aanpassen aan de bevolkingsgroei.
Nu de regering eist dat iedereen elektrisch gaat, gaat dat steeds vaker voor grotere problemen opleveren.
Heb die middag verdere uitval kunnen tegengaan door mijn boiler bij te schakelen.
Per 700W element scheelt dat 3.5 volt.
Maar als die vol is zal ik dus vaker te maken krijgen met afschakelende regelaar.
Jammer.
(schakelt overigens uit bij 253V en is zonder fabriekscode in het installateursmenu niet zelf nog een voltje hoger te zetten)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Netspanning te hoog

Bericht door pelletpower »

Zou mooi zijn als je nog een batt pakket bij kunt schakelen. Problemen zijn terug te voeren op slecht net, niet op pv. Wel balen. Ook een mooie mogelijk voor jezelf opwekking en verbruik in balans te brengen. Dat is voor mij ook de uitdaging, gewoon omdat ik dat wil, geen noodzaak als bij jou.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Orbiter »

Het werd al 20 jaar terug gezegd dat die bijkomende PV's hier en daar voor problemen gingen zorgen op het net. Een verassing kunnen de energietransporteurs / netbeheerders het alvast niet noemen. Nu al ligt er veel meer PV dan ze toen in hun wilde dromen wouden voorzien. Al was het maar omdat één paneel nu 5x zoveel stroom levert als toen.

Swingen tussen 207V en 250V vind ik niet aanvaardbaar, ook al zit daar een langere periode tussen zoals winter/zomer. Ik vind het trouwens helemaal niet kunnen dat de spanning richting 250+ V blijft hangen. Ja, de regelgeving heeft het voorzien, maar in die zin dat het een uitzonderlijke situatie van korte duur (= even een piek) moet zijn en zeker geen voorspelbaar en wederkerend fenomeen wanneer er wat zon is. Eigenlijk was dit niet eens een technische keuze maar eerder een politieke om de UK met hun 240V systeem er tussen te kunnen houden. Vele van onze toestellen zullen hiervan vroegtijdig kapot gaan, ze zijn er echt niet voor gemaakt om zo'n hoge spanning langdurig te verwerken, ook niet als er een schakelende voeding in zit.

Zolang er saldering is zal de batterij niet economisch verantwoord zijn. En dat zorgt er natuurlijk voor dat er niet veel geïnstalleerd zijn. Zo'n elektrische buffer is anders wel een mooie oplossing hiervoor. Verschillende technologieën zijn nu beschikbaar. Ideaal mbt kosten en onderhoud is een gecommunautariseerd exemplaar, liever één grote op de hoek van iedere straat voor de hele buurt dan ieder de zijne zeg maar.

Die PV's en de overschakeling naar moderne verbruikers (=niet puur ohmse belastingen die dat ook nog eens veel schakelen) zorgen ook voor veel vervuiling op het net (waar is die sinus gebleven) en minder beschikbaar vermogen (cosphi gaat alle kanten op). Minstens een groot filter, maar ook een actief UPS tussen net en huis worden binnenkort noodzakelijk om die stroom weer 'proper' te maken.

Het is vervelend om te schrijven maar we gaan een richting op dat we hier in Europa echt niet gewoon zijn op dat vlak en dat gaat heel veel aanpassing vragen bij de mensen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Netspanning te hoog

Bericht door pelletpower »

Het werd al 20 jaar terug gezegd dat die bijkomende PV's hier en daar voor problemen gingen zorgen op het net. Een verassing kunnen de energietransporteurs / netbeheerders het alvast niet noemen. Nu al ligt er veel meer PV dan ze toen in hun wilde dromen wouden voorzien. Al was het maar omdat één paneel nu 5x zoveel stroom levert als toen.
Kijk, dit is dus onjuist. Voordat pv er lag waren er al problemen, toen was het net niet in orde. Je huis heeft een aansluiting met een bepaalde waarde, de netbeheerder heeft te zorgen dat dat werkt, daar betaal je ook voor. Dat ze in de marge werken geeft hier en daar problemen. Dat mag nergens anders op afgeschoven worden dan de netbeheerder. Dus niet op pv! Verkeerde conclusie, een beetje hetzelfde als die kikker zonder poten, conclusie: die is doof.

En zodra afbouw salderingsregling voelbaar wordt, gaat opslag lonen. Goede zaak, dan worden mensen gemotiveerd eigen broek op te houden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Netspanning te hoog

Bericht door LeaD »

Algemeen geldt dat er een spanningsfluctuatie van + en - 10 % kan optreden . Dit is een gegeven voor heel Europe om dat alle netten aan elkaar hangen . ( met uitzondering van UK ) . Dus een variatie tussen 207 en 253 V is toegestaan, of je nu wil of niet . Als je omvormer bij 252 V afslaat , is dit niet alleen om het net te beschermen maar ook om de interne elektronica van de omvormer te beschermen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Orbiter »

pelletpower schreef: 21 jun 2020, 10:15Kijk, dit is dus onjuist.
Heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt en ben het eens met jou. PV heeft hier niet de schuld. De netbeheerders hebben niets of minstens onvoldoende gedaan met dat gegeven van de PV's, en dat is het probleem.
En ook de politiek moet naar zichzelf kijken hier. Die groene stroom certificaten, of equivalent in andere landen, hebben PV dan wel in eerste instantie geholpen, tegelijk werden ook de kassen ermee leeggemolken en die moesten nu net voor geld voor de upgrade van het net zorgen. Subsidie was veel te gulzich en moest al veel sneller afgebouwd worden. Maar liever penningen uitdelen.

Ik weet hier ook boeren zijn waarbij het enige groen dat ze nog produceren stroom is dankzij de panelen op hun schuren, er komt bij hen zoveel geld binnen met die certificaten dat ze de tractor niet meer hoeven buiten te halen. Niet alleen bij boeren trouwens, over laatst ontdekte ik nog een oude loods met een prachtige installatie op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Netspanning te hoog

Bericht door kockie »

Opslag: opslag is een leuk idee, ik speel wel eens met de gedachte, maar......

Als ik kijk hoeveel ik opwek en verbruik is het niet echt interessant. Ik meet de laatste maanden mijn energieopbrengst en -verbruik, al heb ik 1 meter die momenteel beide meet en daardoor niet betrouwbaar is. Mijn nachtverbruik is maar heel weinig (kan met inspanning nog wel lager) en de opbrengst op zonnige dagen is fantastisch. Bij de gratie van de saldering kan dit. Hoe het straks gaat: ik zie wel.

Ik zou met een 10kWh accu een heel eind kunnen komen (niet dat ik op een nacht 10kWh verbruik, maar je wil ook een accu niet helemaal leegtrekken). Kost aan cellen denk ik ongeveer 1000 euro (gebruikte Lion), daar komt natuurlijk nog een omvormer, lader, en BMS bij. Maar ja, ecologie....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Zelfbrouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2020, 17:24

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Zelfbrouwer »

kockie schreef: 21 jun 2020, 15:33 Opslag is een leuk idee, ik speel wel eens met de gedachte, maar......
Begin met een sommetje te maken.
Heb ik ook ooit gedaan, toen heb ik de gedachte maar zo gelaten.
Ik wilde mijn "nachtverbruik" uit accu's halen.
Ik meen dat ik €2000 aan spullen nodig had en dan een lager verbruik zou krijgen, wat me €50 zou besparen (per jaar).
Tja , dan doe je het alleen voor de sport, want het slaat verder nergens op.
40 jaar tvt. . . . . ALS je accu's zolang heel blijven.
En dat is een gegeven dat dat niet zo is.
Dus: een dure hobby, zinloos en zeker niet ECO.
Zelfbrouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2020, 17:24

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Zelfbrouwer »

LeaD schreef: 21 jun 2020, 10:57 Dus een variatie tussen 207 en 253 V is toegestaan
Dat geven de netbeheerders ook aan.
Als je omvormer bij 252 V afslaat , is dit niet alleen om het net te beschermen maar ook om de interne elektronica van de omvormer te beschermen .
Die kan 280V aan staat op het plaatje.
Dus een variatie tussen 207 en 253 V is toegestaan
Waarom zijn er dan regelaars die pas bij 263 uitschakelen? (Growatt)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Netspanning te hoog

Bericht door TLS »

kockie schreef: 21 jun 2020, 15:33 Opslag: opslag is een leuk idee, ik speel wel eens met de gedachte, maar......

Als ik kijk hoeveel ik opwek en verbruik is het niet echt interessant. Ik meet de laatste maanden mijn energieopbrengst en -verbruik, al heb ik 1 meter die momenteel beide meet en daardoor niet betrouwbaar is. Mijn nachtverbruik is maar heel weinig (kan met inspanning nog wel lager) en de opbrengst op zonnige dagen is fantastisch. Bij de gratie van de saldering kan dit. Hoe het straks gaat: ik zie wel.

Ik zou met een 10kWh accu een heel eind kunnen komen (niet dat ik op een nacht 10kWh verbruik, maar je wil ook een accu niet helemaal leegtrekken). Kost aan cellen denk ik ongeveer 1000 euro (gebruikte Lion), daar komt natuurlijk nog een omvormer, lader, en BMS bij. Maar ja, ecologie....
Gewoon doen zo'n batterij, de voldoening is groot als je weet dat je maanden met je eigen zonnestroom kan werken. Met de saldering regeling die gaat stopppen kunnen nieuwe installaties sowieso niet zonder batterij. Mensen met saldering (compenserende meting in BE) kunnen uit dit systeem stappen en dus de kosten ervan (procumententarief in BE) niet langer dragen, maar dan moeten ze wel focussen op eigenverbruik, hetzij door verbruikers slim aan te sturen, hetzij met een batterij. Eruit stappen gaan de meeste verbruikers financieel niet beter maken zoals de situatie nu is in BE, tenzij je veel gelijktijdig productie/verbruik hebt zoals bv airco.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Netspanning te hoog

Bericht door TLS »

@zelfbrouwer: je bent gesjareld. De impedantie van je aansluitpunt tot aan de cabine van de netbeheerder is te hoog, AKA' de kabel is te dun'.

Kan je interfacen met je omvormer? bv indien de netspanning hoog is, een injectiebegrenzing opleggen? zie sunspec protocol.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Zelfbrouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2020, 17:24

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Zelfbrouwer »

TLS schreef: 23 jun 2020, 10:59 @zelfbrouwer: je bent gesjareld.
Van de week is er in de straat een breiwerkje ontstaan tussen dikke verse grijze kabels en wat "roestige veters".
Geen idee of dat als reactie was op mijn klacht (zou wel extreem snel zijn dan) of dat dit al langer gepland stond.
Aangezien het niet meer onbewolkt is geweest en wel warmer is de opbrengst van de panelen (ook bij de buren) wat lager.
Ik heb nog een tweede keer gezien dat de regelaar bij mij uitschakelde, ik heb toen het max te leveren van 3kW naar 2,3 kW gezet, dat begrensde hij netjes.
Viel ook niet meer uit.
Afwachten hoe alles gaat lopen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Netspanning te hoog

Bericht door LeaD »

@Zelfbouwer, wanneer ik dat laatste lees: 3kW naar 2,3kW verlagen, zou ik eerder denken aan een slechte verbinding in de zekeringenkast of een te dunne kabel tussen omvormer en de netaansluiting . .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Zelfbrouwer
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 jun 2020, 17:24

Re: Netspanning te hoog

Bericht door Zelfbrouwer »

Update
Zelfbrouwer schreef: 12 jul 2020, 10:38 Afwachten hoe alles gaat lopen.
2 Weken na het breiwerk en ondertussen 5 weken na de storingsmelding kreeg ik een telefoontje van de medewerkster die mijn klacht behandelt.
Ze vertelde dat er een meting gaande was naar aanleiding van mijn klacht.
Ik vroeg of ze wist dat er een kabel omgestoken was, daarop kwam een ontkenning.
Ik vroeg daarop wat dan het nut is van de meting als men niet eens weet wat er met een net gebeurd is in de tussentijd.
Nu krijgen ze meetresultaten die ver binnen de grenzen liggen en dan kan er geen storing zijn geweest.
Wat is het nut van meten 5 weken na de storing als de hele infra al veranderd is.....
Heb maar gezegd dat ze de zaak als afgehandeld moest markeren, want nog meer zinloos gaan meten wil ik niet op mijn geweten hebben.
Kost me indirect alleen maar geld, die onnodige handelingen.

Geweldig die logge monopolisten, waar niemand hoeft na te denken over kosten en zinloosheid van werkzaamheden.
Regelaar is (mede door de warmte) niet meer uitgevallen door te hoge netspanning.
Plaats reactie