Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door Orbiter »

Diepvriezers zijn warmtepompen dus springen redelijk efficiënt om met energie.
Diepvriezers zijn geïsoleerd, niet altijd voldoende, maar niets belet om er een extra laag isolatie rond te steken (let wel op voor condensatie).

Ik zie een diepvriezer ook als een buffer. Het is niet omdat de stroom uitvalt dat de inhoud opeens met 10 of 20°C stijgt.

Vandaar 2 denkpistes:
- Bij overschot aan opgewekte elektrische energie overdag de diepvriezer tot -24°C of zelfs dieper laten trekken. Tijdens de nachtperiode wanneer er geen stroom wordt opgewekt kan die weer rustig stijgen. In heel veel gevallen zelfs tot -12°C zonder enige impact, de dag erop gaat hij toch weer dieper. Nu is het ook weer geen gigantische buffer (iemand formules om wat te gaan rekenen?) alle beetjes helpen wel.

- Tijdens de winterperiode de koele buitenlucht gebruiken om de radiator te koelen. Vraagt redelijk wat aanpassingen om die lucht te beperken tot die radiator. De diepvriezer buiten zetten is niet zo'n goede oplossing omdat de meeste toestellen niet geschikt zijn om te werken tegen zo'n lage omgevingstemperaturen. Maar dat is, vermoed ik, meer afhankelijk van de sturing dan iets anders dus moet met aangepaste elektronica op te lossen zijn. Heeft hier al iemand mee geëxperimenteed?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door kockie »

De nieuwe diepvriezen hebben geen echte radiator meer, die is verwerkt in de wand. De mogelijkheid tot extra isolatie vervalt daardoor ook...

Ik heb er al wel eens over nagedacht om 'm bij overschot aan zonnestroom op "super" te zetten en daarmee dieper te laten koelen. Dat kan natuurlijk geautomatiseerd worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door LeaD »

Orbiter schreef: 12 jul 2020, 10:16 Diepvriezers zijn warmtepompen dus springen redelijk efficiënt om met energie.
U vergeet de COP in rekening te brengen , die is heel erg afhankelijk van het werkingsgebied . Voor een diepvriezer is deze gewoon heel laag .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Route66
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2020, 01:00

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door Route66 »

En naarmate het temperatuurverschil binnen en buiten de diepvries toe neemt.. nemen ook de verliezen sterk toe als de isolatie niet drastisch verbeterd wordt. De sterk stijgende thermodynamische potentiaal is de drijvende kracht achter die verliezen..... als de isolatie gelijk blijft dan krijg je die verliezen wetmatig om je oren.
Je wint meer energie door je huis goed /beter te isoleren.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door Orbiter »

De stand "super" is een eenvoudig knopje. Arduinotje of iets in dat genre er aan knopen en sensortje en timertje ivm limiet instellen zodat het ding niet blijft gaan.

COP: ja inderdaad, zeker niet onbelangrijk, en vooral 's zomers wanneer die extra stroom beschikbaar is gaat die COP extra laag zitten.

Huis isoleren: Uiteraard, beschikbare middelen inzetten waar het meest rendeert. Nu, er is daar ook een limiet aan dat isoleren. We moeten ook durven elders kijken naar andere mogelijkheden ter optimalisatie. Dit diepvries gebeuren lijkt op het eerste zicht niet veel op te brengen, nu is niet veel toch ook iets. Voorbeelden genoeg die eerst een kleintje zijn, maar eens gegeneraliseerd brengt dat allemaal samen wel wat op.

Wat denken jullie van de diepvriezer te verhuizen naar de kelder? Het is daar uiteraard wat vochtiger dan ideaal. Maar hoeveel maakt dat echt uit? De temperatuur in de kelder is in de winter duidelijk frisser dan in de verwarmde schil echter zonder zo koud te zijn dat het toestel stopt met werken zoals dat buitenshuis dan wel voorkomt. In de zomermaanden is het ook koeler dan in huis en zeker vergeleken met buiten.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door LeaD »

@Orbiter, heeft u al eens het energiegebruik van uw diepvriezer gemonitord ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door benthuis »

Dat is wel een interessante...
Viel mij op hoe weinig de energie"winst" is van A++++ ten opzichte van een wat minder gescoorde.
Lijkt haast meer op een verkoop truuk dan daadwerkelijk iets dat zoden aan de de dijk zet. Zou leuk zijn als verschillende mensen, verschillende typen vriezers meten. Kunnen we in het dagelijks gebruik meten en ook eventuele verbeteringen scoren...

Ik heb een goedkoop tafel/kast model staan dat ik kan meten (indesit?)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door Orbiter »

LeaD schreef: 13 jul 2020, 08:21 @Orbiter, heeft u al eens het energiegebruik van uw diepvriezer gemonitord ?
De oudste kost me 11€ per maand. De nieuwste kost me 7€ per maand. Eén graad dieper gaan kost me ongeveer een euro extra. Dit werd gemeten over 2 graden, maar geeft niet zoveel informatie want klimaat (=omgevingstemperatuur) zat anders in elkaar tussen de 2 meetperioden.

Technisch zijn het 2 verschillende toestellen. Vooral wat betreft de sturing en grootte. Zo schommelt de oude, die een (bi-metaal of gasgevulde, ik kan het niet goed zien) thermostaat heeft, redelijk wat in temperatuur over 24u en de nieuwe blijft op de graad hangen dankzij wat elektronica.

Bovenstaande geeft enkel wat aan voor ons specifiek geval en hangt echt sterk af van de gebruikscondities. Op basis van deze cijfers lijkt de oude aan vervanging toe (4€/maand x 10 jaar = 480€ extra) maar dan wordt geen rekening gehouden met het gebruik zoals de rotatie van de inhoud en het veelvuldig openen en het verschil in omgevingstemperatuur welke volgens mij sterk bepalend zijn voor het werkelijk verbruik. En natuurlijk koopt dat geld ook geen evenredig exemplaar, al zeker niet indien de rest van de kosten en moeite bijgeteld worden.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Diepvriezers als energiebuffer? En andere optimalisaties

Bericht door Orbiter »

Wat die verkooptruc aangaat valt het op dat je het aangegeven verbruik of label niet al te veel aandacht mag geven en al zeker niet mag gebruiken ter vergelijking.
Zo zijn er 2 toestellen op de markt van hetzelfde merk met exact dezelfde technische specs in het boekje. Zover zichtbaar zijn het echt wel exact dezelfde toestellen met dezelfde knopjes, zelfde compressor, zelfde specs op het type plaatje en zo verder, niks verschil te zien. Het verschil zit hem in het kleedje: gewoon wit vs geborsteld RVS.
De witte is een A++ exemplaar en volgens het papiertje verbruikt die jaarlijks 80kWh meer dan de RVS versie, een A+++, welke over de 300€ duurder is.

Nu wilt dat die fabrikant (zeer gekend trouwens) nog een aantal andere merken in zijn portefeuille heeft. En daar zit er nog een exemplaar tussen welke toch zeer bekend voorkomt. Deze is ook wit. Knopjes en display staan op een iets andere plaats. Kleur en design van de lades is wat anders. De specs zijn wel dezelfde, exact even hoog breed en diep, exact dezelfde radiatoren op dezelfde plaats en dezelfde compressor en zo. Deze was een A+++ volgens de papieren en koste zo goed als hetzelfde van de eerder genoemde A++.
Plaats reactie