Wat is het juiste pleistermateriaal?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door fietser »

Hoi,

wij hebben op 1 muur in onze woonkamer gele plekken, ik zou denken van zoutafzetting. Dit zijn denk ik restanten van voormalige vochtproblemen. Nou betreft dit een binnenmuur, terwijl de 2 buitenmuren vrij van deze plekken zijn. Deze binnenmuur verdeelt de woonkamer met de trap. Aan de trapzijde zit in de onderkant, waar de trap begint, aan beide zijden (de trap zit 'tussen' 2 muren gebouwd) licht vochtige plekken. Ook de trapkast is onderin, waar de vloer begint, licht vochtig.

Nou is de muur bij de trapkast en bij de trap zelf gepleisterd. Ik lees wel eens dat gipspleister niet zou ademen en kalkpleister wel. Zou het kunnen zijn dat er een dampdicht pleisterwerk de muur aan 1 zijde (trapzijde) dampdicht is waardoor in het verleden vochtafzetting aan de andere kant van de muur (woonkamer zijde) is ontstaan?

Zou het daarom verstandig zijn om evt. dit pleisterwerk te verwijderen? Ik kan evt. ook wat foto's posten om de situatie te verduidelijken.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door Orbiter »

Zowat alles is mogelijk met vocht, het goed nieuws is dat het altijd wel uit te leggen is. Het eerst dat je moet doen is uitmaken vanwaar het vocht komt/kwam, dan pas kan je het misschien oplossen.

Binnenmuur. Bovengronds neem ik aan.
- Wat waren die voormalige vochtproblemen? En ben je zeker dat ze voormalig zijn? Je spreekt van 'in het verleden', maar hoe ver achteruit is dat?
- Is die muur in kant trap nu ook vochtig? Zomer met hogere temperaturen en meer verluchting deze tijd van het jaar maken dat muren minstens droger moeten zijn dan in de winter, maar misschien komt er helemaal geen verluchting tot in die trapkast?
- Staat die muur op een degelijke fundering met een 'waterschijndingslaag' erin (sorry ik weet het juiste woord niet, is vaak een dikke zwarte folie)
- Is er condensatie mogelijk door grote temperatuurverschillen in de winter bvb?
- Indien er tegels liggen, leg op de vloer voor die trapkast eens een stuk plastic van ongeveer 75x75cm. Plak het rondom vast dat het blijft liggen en er geen lucht onder kan. Over 2 dagen vroeg 's morgens eens gaan kijk of het onder die plastic nu vochtig is.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door JantjeV8 »

Het begrip 'vroeger' en 'licht vochtig' lijkt mij niet te kloppen. Ik denk dat u nog steeds een vochtprobleem hebt. De tips van Orbiter zijn een 1e stap naar de herkomst van dat vocht.
Als de oorzaak niet gevonden/opgelost kan worden, zou je de muur nog in kunnen slijpen een strookjes lood er tussen schuiven, dan weer vol voegen. De gele vlekken weet ik niet, wellicht eerst diep uitkrabben, sealen met een goede voorlijm/primer, dan opnieuw stucen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door Ramon »

Ik heb vroeger ook een muur gehad waar gele vlekken op zaten, maar geen vocht. Schoongebikt en gestuct, maar werd toch weer geel. Bleek dat het de achterkant van een gemetseld rookkanaal was geweest. Dat zou ook het vochtprobleem kunnen verklaren. Het roet zit diep in de steen getrokken, bij vocht slaat alles weer geel uit. Je weekt het rook/roet/rommel er weer uit.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door willem »

Orbiter schreef: 02 jul 2020, 21:44 Z
- Staat die muur op een degelijke fundering met een 'waterschijndingslaag' erin (sorry ik weet het juiste woord niet, is vaak een dikke zwarte folie)
Bedoel je dakbedekking, (teer- en bitumenhoudende dakbedekking) ook wel dakleer genoemd, heb dit weleens gezien , zelfs bij een nieuwbouw woning in aanbouw.

Zou behandelen met waterglas geen oplossing zijn????
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door LeaD »

Gele vlekken te behandelen met koevlaai .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door Orbiter »

De correcte naam zou 'waterkering' zijn. Toegepast in de vorm van een dikke kunststof folie of bitumen membraan tussen 2 lagen stenen.

Een ongebruikt oud rookkanaal is inderdaad vaak een miserie. ik werk dat af met gipsplaten op een frame dan is er geen rechtstreeks contact meer.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door Pigion »

Er bestaat zoiets als een isoleerprimer. Bij ons maakte de timmerman de fout groen gipsplaten te plaatsen op een wand. Het gipsstuukwerk vertoonde naderhand duidelijk groene vlekken. Er is een isoleerprimer aangebracht en daarna geen problemen meer.
Pigion
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat is het juiste pleistermateriaal?

Bericht door remco d »

Ik heb op een oud rookkanaal ook een isolerende verflaag speciaal daarvoor gebruikt, dacht van alabastine. 8 jaar later nog geen vlekken te zien.

Mvg Remco
Plaats reactie