Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door fietser »

Hallo,

ik heb op dit forum al een topic geopend over muurisolatie. (viewtopic.php?f=3&t=7446&start=30) Echter heb ik ook vochtige muren onder de vloer en op sommige plekken onder de vloer een matige ventilatie. Daarom heb ik hier een apart topic voor geopend. Ik heb een plattegrond toegevoegd aan deze post. De plattegrond is een gefotografeerde originele plattegrond uit het gemeentelijk archief waarbij ik met een tekenprogramma in rode lijnen geprobeerd heb de muren onder de vloer in te tekenen. Op sommige plekken weet ik niet zeker hoe deze precies lopen, vooral de muren in gebied met nr. #4, daar zouden de muren best anders dan getekend kunnen lopen. Maar ik heb nu slechts 2 vloerluiken gemaakt en kan rond #4 nog niet goed kijken onder de vloer. Ook heb ik in blauw de ventilatieopeningen / roosters ingetekend. Ook hier is 1 rooster dicht gesmeerd met cement, zie extra opmerkingen onder de foto.

Afbeelding

Extra opmerkingen / toelichting:

* Bij nummer 1 zien jullie een ventilatierooster dan aan de buitenzijde dicht gesmeerd is. Dit zijn 3 bakstenen met gaatjes horizontaal naast elkaar, waarbij je de steen met gaatjes in de kelder wel ziet, maar buiten net boven de grond is dit dicht gesmeerd met cement. Ik vermoed omdat er wellicht in het verleden hemelwater naar binnen kon lopen?

* ruimte #7 is de kelder. Deze was toen wij het huis bezichtigden vaak nat, ongeveer 5 cm water stond er in. Toen wij hier gingen wonen hebben wij dit water er uit gepompt en sindsdien hebben wij geen vocht meer in de kelder gehad! (weliswaar was het sindsdien minder nat buiten) Deze ruimte is aan de binnenkant van de gemetselde muren dicht gesmeerd met (ik neem aan) cement. Ik twijfel of dit wel goed is want ik zou denken dat vocht in de muren (dat er makkelijk aan de buitenkant in kan trekken?) hoger moet opstijgen (tot daar waar de dragende vloerbalken er op liggen) om te verdampen? Ik zie bij 2 vloerbalken daar waar ze de keldermuur verlaten vochtplekken.

Vragen m.b.t de kelder:

1. zou het goed zijn om het ventilatierooster (de bakstenen met gaatjes) weer vrij te maken van cement (cement wegkappen aan buitenkant) in de kelder buitenmuur, zodat er weer een luchtstroom kan ontstaan van luchtrooster #1 naar #8 via #10 en #9?

2. de keldermuren zijn dus dicht gesmeerd met grijze substantie, ik neem aan cement. Is dit damp open? Zo nee, doe ik er dan goed aan dit weg te kappen? Hier onder zien jullie wat foto's van de kelder en het ventilatierooster dat is dicht gesmeerd bij de kelder:

Afbeelding

hier onder een foto van de bakstenen met gaatjes die buiten zijn dicht gesmeerd: (#1)

Afbeelding

hier ronder een foto van de keldermuur die dicht is gesmeerd. Zou dit cement kunnen zijn? En is dit wel wenselijk m.b.t. ademend vermogen van de muur? De muur is aan de andere (buiten) kant niet dicht gesmeerd.

Afbeelding

hier onder een foto van een dragende vloerbalk waar deze de keldermuur in gaat. Als je goed kijkt zie je bij de spijker een donkerdere kleur, hier is het hout vochtig.

Afbeelding

Hier onder zie je de keldermuur met cement? en afbladderende lak. Zou deze lak net als het cement niet beter verwijderd kunnen worden omdat het hooguit uitdampen van vocht uit de muren bemoeilijkt?

Afbeelding

hier onder zien jullie rechts de keldermuur aan de buitenzijde. Er zit een buis voor, die is van de septische tank die we ook nog hebben... Achter deze buis zie je het dicht gesmeerde rooster. Ik weet helaas niet precies wat hier oorspronkelijk zat: een ventilatierooster, of een raampje.

Afbeelding

hier onder het dich gesmeerde ventilatierooster? van dichtbij. Zou het goed zijn om het cement weer weg te kappen zodat er een ventilatiekanaal van voorzijde van woning naar achterzijde woning loopt voor een betere ventilatie onder het huis?

Afbeelding

Ik heb nog veel meer vragen, maar ik denk dat deze post al veel vragen heeft. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, want ik vind dit best complexe materie...
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door willem »

Zorg dat elke ruimte goed kan ventileren, dus van links naar rechts maar ook diagonaal, ik bedoel;
bij 1 erin bij 15 eruit - bij 1 erin bij 8 en 16 eruit ect. Die dicht gemaakte stenen met boor 16 uit-boren
Die spijker in de draagbalk in de kelder strekt vocht aan, dat vocht trekt weer de balk in. Mochten de ventilatie openingen te groot zijn, zijn er renovatie roosters in de handel voor muis vrij, 16 mm is al muis vriendelijk dus hier een rooster voor . Waarom zijn ze dicht gemaakt, waarschijnlijk om de koude tocht weg te halen, maar daar is weer isolatie voor uitgevonden. Droge ruimte onder de vloer is wel belangrijk, denk aan vocht - schimmels, dit trekt weer ongedierte aan - muffe lucht/stank behoud van balkenlaag en houten vloer etc.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door LeaD »

Eén opening verlengen tot beneden de vloer wil ook soms wel helpen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door fireblade »

wij hebben een soortgelijke kelder, toen wij ons huis kochten stond er ook water in wat uit een lekke riolering kwam aan de andere kant van de muur. De wanden van de kelder waren voorzien van meerdere afbladderende lagen witkalk, en heb deze schoongespoten met een hogedrukreiniger. Daarna water eruit en nooit meer last gehad van vocht. Wij hebben in de kelder, die bij ons heel intensief gebruikt wordt, zeker 10 keer per dag gaan we de kelder in voor opslag van groenten, dranken en etensvoorraad ingeblikt. Er is verder geen enkele beluchting/ontluchting aanwezig, alleen een raampje op het zuiden wat niet open kan. En een flinke kier onder de kelderdeur. In de zomer staat voor het raam een stuk karton tegen de zoninstraling. Kelder ruikt niet muf.
En de kelder functioneert boven verwachting, producten op de vloer geplaatst zijn echt door en door koud, op de planken tegen de muur is hoe hoger hoe warmer. Alle houten vloeren in de woning zijn vervangen door beton, met daaronder 20 cm dik isolatie, geen ongedierte meer. Had voor de zekerheid 2 pvc buizen 125 mm vanuit de voormalige ventilatieroosters van mooi gietijzer die in de gevel zitten naar de kelder gelegd, maar heb deze tot op de dag van vandaag niet gebruikt, er zit nog steeds een speciedeksel op.
Wat ik hiermee wil zeggen is, woon je al in het huis en wil je de kelder ook daadwerkelijk gaan gebruiken als kelder? Als al het water uit de kelder is, is het dan nog vochtig/muf of niet. Alvorens veel hak/breek/boorwerk te gaan doen voldoet het misschien nu ook wel. Heb weleens wat geëxperimenteerd met de ontluchting, maar zeker in de afgelopen warme dagen komt er dan ook weer warme buitenlucht de kelder in wat juist niet moet.
fietser
Berichten: 134
Lid geworden op: 24 apr 2014, 12:36

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door fietser »

Dank voor jullie recties!

Ik heb nog een paar nieuwe vragen n.a.v. deze discussie:

* als ik mijn hand onder het trapkastluik steek, dan voel ik daar geen enkele luchtverplaatsing. Ik kan het ventilatierooster dat dichtgesmeerd is in de kelder weer openen en kijken of dit verschil gaat maken, maar ik betwijfel dit. Stel dat ik, indien er genoeg wind staat buiten, geen luchtverplaatsing merk in deze ruimte (#2), doe ik er dan goed aan het vrij kleine (gat van 1/2 steen) ventilatiegat #3 te vergroten? En / of is het dan raadzaam om een ventilator aan de brengen in deze kast die lucht vanuit de gang naar onder de trapkastvloer (ruimte #2) aanvoert?

* ik ben op de hoogte van het feit dat de luchtvochtigheid onder de vloer lager kan zijn dan die van de buitenlucht. In dit geval zou je volgens mij niet buitenlucht naar binnen willen ventileren, maar hooguit drogere lucht vanuit bijv. de woonkamer via de vloer naar buiten toe ventileren? En je wilt toch juist wel onder de vloer ventileren zodra de buitenlucht droger is dan die van de binnenlucht onder de vloer? Stel dat mijn aanname correct is, hoe zit het dan met de werking van de ventilatieroosters onder de vloer in huizen: deze laten altijd lucht door, ongeacht waar de lucht droog of vochtig is. Ook hangt de ventilatie van windrichting en windkracht af. Hoe goed is deze "passieve" vorm van isolatie onder de vloer eigenlijk, omdat de werking hiervan m.i. afhangt van de weetomstandigheid buiten? (windkracht, windrichting en luchtvochtigheid) Ik heb hier zelf nog niet veel informatie over kunnen vinden? Als ik in mijn dorp kijk naar oude woningen dan zie ik vaak wel ventilatieroosters vlak boven de grond, maar deze zijn niet zelden dichtgestopt... (wellicht omdat er een betonvloer gestort is, maar ik weet dat sommige mensen deze roosters in de winter tijdelijk dicht stoppen)
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door fireblade »

Vroeger werd er heel anders gebouwd qua ventilatie, meestal werden de kruipruimtes met de houten vloeren geventileerd via de spouw, er werden plaatselijk hele stenen rechtop in de gevel gezet zonder voegen/cement tussen de verticale voegen, en in het binnenspouwblad ertegenover onder vloernivo een gat ter grootte van enkele bakstenen. Dit veroorzaakte in sommige gevallen veel tocht en kou onder de vloer, zeker als er de wind op de openingen stond. Maar zaten de openingen aan de luwe kant hadden ze nauwelijks effect. En niet te vergeten de grondwaterstand, op veel plaatsen is de bodem v/d kruipruimte vochtig/nat tot zelfs water eronder in bepaalde periodes v/h jaar, en dan helpt de beluchting niet of nauwelijks. Toen de energieprijzen stegen werden vaak spouwmuren volgespoten en ventilatieopeningen dicht gemaakt zonder een goede aandacht voor de ventilatie, met rotte vloeren tot gevolg, er zijn dan ook vele kruipruimtes volgestort met zand met een betonvloer erop.
Maar ik zou er niet voor kiezen om de kruipruimte mechanisch te ventileren, omdat je niet weet hoe vochtig de lucht is op enig moment, of deze nu van binnen of buiten toegevoerd wordt. Ook de lucht in huis kan behoorlijk vochtig zijn, zeker na douchen/koken komt er veel vocht vrij. Maar heb je last van stank, overmatig vocht onder de vloer, verrotte delen? Als dat niet het geval is kun je het beter laten zoals het is. Het vocht wat in de balkkop zit kan ook komen door optrekkend vocht vanuit de fundering/bodem. En aangezien de balk koud op de muur ligt trekt dat ook door in het hout, en kun je ventileren tot je een ons weegt, de ventilatielucht kan daar niet bij komen. Dan is het misschien beter te kiezen voor een betonvloer, en tpv de kelder een dragende broodjesvloer met betonnen liggers.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Hoe ventilatie onder vloer te verbeteren?

Bericht door Pigion »

Je moet je eerst eens goed gaan nadenken waarom wordt het vochtig onder de vloer en wanneer is de overlast van vocht het grootst. Als voorbeeld wil ik ons huis en onze avonturen met vocht beschrijven.
Ons woning is van het type landhuis, gebouwd in 1977. Het is gesitueerd in Drenthe op de Hondsrug. 12 M boven N.A.P. en ....... vochtproblemen in de 80 cm hoge kruipruimte. Eigenlijk moet ik het splitsen in waterproblemen en vochtproblemen. De waterproblemen waren groot als het veel regende en het peil in het afvoer-slootje hoger was dan de bodem in de kruipruimte. Je zou kunnen denken water in slootjes op de Hondsrug 12 M boven N.A.P.? Hoe kan dat? De Hondsrug is niet alleen zand doch ook berucht door diverse (kei)-leemlagen. Soms is dat gunstig, b.v. om water vast te houden en soms pakt dat ongunstig uit. Bijkomend probleem was dat de bouwput (te) diep was uitgegraven, voor deel in 2 oude sloten lag en onvoldoende was aangevuld.
Afhankelijk van de geaccumuleerde hoeveelheid water in de herfst, stond meestal vanaf jan. royaal water in de kruipruimte, op de diepste plek 40 cm!!
-Eerste maatregel: Kruipruimte opvullen met 25 M3 zand en afdekken met 112 cm schuimbeton.
In de winter was de wateroverlast weg, tenzij het slootpeil hoog was. Na 25 briefwissellingen/e-mails met de gemeente en 15 met het waterschap, is het peil van waterafvoerende scheidingssloot onder controle, extreme situaties daar gelaten. Echter wel een nieuw probleem:In de zomer condenswater aan de buitenmuren in de kruipruimte en ook hier en daar aan de onderzijde van de broodjesvloer, speciaal de aan de T-liggers. Reden: ik had door toepassing van schuimbeton het contact van de warme vochtige lucht met de koude grond verstoord. Remedie: Ventilatieopeningen dicht in de zomer De Fransen hielden in hun verdedigingswerken het kruit droog door koude plekken te creëren waar het vocht uit de lucht kan neerslaan. In goed koelende kelders moet je tot op zekere hoogte condensatie op de keldervloer accepteren en desnoods een afvoer voor dit condenswater maken. Heb je geen koude kelder nodig, dan kan je hem verwarmen met door de zonnecollectoren en afgifte elementen (radiatoren) in de kelder. Het circuleren van het water moet door een pompje.
Pigion
Plaats reactie